PDA

View Full Version : Warmoth hals



kiwindo
31 augustus 2008, 10:38
Ik heb voor mijn RI telecaster 52 vanwege de bolle radius van 7.25 een Warmoth hals besteld die ik inmiddels heb ontvangen.
Nu is de lengte van de Warmothhals korter dan de originele Fender.
Nu is het wel zo dat de Warmothfingerboard vanwege de fretboardextension de lengte van de fingerboard +/- even lang is, maar de scale is zo'n 2 cm korter.
Mijn eerste reactie was dat hiet niet past, immers de intonatie wordt hierdoor nadelig beinvloed.
Kan iemand mij wijze raad geven, Warmoth zegt dat het wel past, een gitaarbouwer hier in de buurt zegt van niet....?
ter info site mijn Warmothhals:
http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=tele_alternate2475

Mijn gitaar:
http://www.fender.com/products//view_specs.php?full_partno=0100202&name=American+Vintage+%9152+Telecaster%26reg%3B

Orpheo
31 augustus 2008, 11:05
DOH! je hebt een conversion neck besteld! kijk eens goed op de invoice of daar 't ook op staat, 'conversion', en zo niet; terugsturen die handel en een goede neck eisen!

een conversion neck maakt 't zo, dat je op een stratscale (of telescale, doh) een gibson-feel kunt hebben. de scale length wordt dan gewoon 24.75 inch ipv 25.5 inch. je kan de hals er gewoon opzetten, opnieuw intoneren, en dan speelt ie gewoon zoals 't hoort, maar dan met een kortere scale length. geloof niet direct wat bouwers zeggen, omdat veel bouwers het fenomeen 'conversion neck' niet kennen (tenzij je aan komt zetten met het voorbeeld van de mustang, daar paste immers ook een stratneck op, zonder problemen in spel of intonatie).

succes!


ps: de fingerboard extension is ervoor voor de 22e fret, en voor de verschuiving van de frets naar de brug.

grayfink
31 augustus 2008, 11:16
Dus: als ik het goed begrijp kan een gewone 24,75 niet, vanwege de niet kloppende intonatie en een conversie 24,75 wel omdat daar de fretpositie's zijn aangepast?
Dan zou ik hem er denk ik gewoon opschroeven, ik vind 24,75 toch wel lekker ondanks dat ik meer van de strats en tele's ben,

barno
31 augustus 2008, 11:20
als ik die neck niet uitdrukkelijk had besteld, ging ie bij mij onverbiddelijk terug naar af. Als ik een Gibson feel wil, neem ik een Gibson, op een tele moet een langere scale imo

kiwindo
31 augustus 2008, 12:07
Dank voor je uitleg Orpheo, dit stelt met gerust.
Ik heb idd heel weloverwogen deze conversion neck besteld en ben benieuwd.

grayfink
31 augustus 2008, 12:12
Laat dan ook nog even weten hoe het je bevalt, ik ben daar wel nieuwsgierig naar. Ik zag dat je zo ongeveer één keer per vier jaar inlogt :)
Het is mogelijk dat ik dit topic over vier jaar vergeten ben....

Orpheo
31 augustus 2008, 12:23
Hoi,

een gewone 24.75 inch heeft warmoth niet, dat is altijd een conversion neck dan. die neck past op iedere body die ze leveren, de strats (van fender dus ook!), tele's, les pauls... immers, de gibson-style gitaren heeft warmoth ook al gefreesd voor een 25.5'' scale, en daarom is de 24.75'' zo'n succes; gibson feel, maar een strat-scale kan/past er ook op. dit heeft gewoon te maken met de CNC machines, maar ook met licenties en wensen van gibson (ok, jullie willen de LP maken? best, maar dan wel met een fender scale!).

ze willen wel een gibson-scale maken (dus de brug iets meer richting de neckpocket), maar echt nodig is 't immers niet, omdat dit systeem goed (genoeg) werkt. Je hebt wel issues met brugpickup-locatie als je een conversion=neck neemt.

zie 't zo: de brugpup zit op de locatie waar ie hoort, als je er een 25.5'' neck op hebt. als je de scale korter maakt, en de brug en de brugpup op de positie laat zitten waar ze zaten, schuift de brugpup iets meer richting de hals, als je er de conversion op zet. (is dit te volgen? :P ) je mist dus, op de tele, iets meer twang, en bv op een les paul mist je wat 'knauw' en iets aan hoog. of 't slecht is? ik weet 't niet. het bevalt mij wel, moet ik toegeven, en met een 25.5'' neck 'voel' ik het totaal niet. Ik kwam er pas na een jaar achter dat 't zo zat op een les paul van mij, en qua tone merkte ik er niks van, om eerlijk te zijn. Het scheelt ongeveer 3 millimeter.

Op een tele zal 't wel meer te horen zijn. immers, op mijn LP's speel ik veelal heftige muziek, en op een tele speel je (over 't algemeen) cleaner dan wat ik doe (scorpions, iron maiden, dio...dat speel je niet echt op een tele met 2 singlecoils. ik niet, in ieder geval!).

kiwindo
15 november 2008, 20:02
Hij zit er op. Spelen is inderdaad een stuk prettiger.
Wel klinkt 'ie zonder versterker een stuk minder, met de oude hals er op een stuk meer dynamiek. Niet getreurd, dit was van te voren bekend en het is het een of het ander.
Bovendien heb ik er een 4-standen schakelaar op laten wat het verlies weer een beetje compenseert.
Mocht ik nog wat te melden hebben dan laat ik van me horen.

snaarplukker
16 november 2008, 00:43
Hebt je wel even nagemeten of de 12e fret precies in het midden van de mensuur zit? Afstand topkam 12e fret = afstand brugzadels 12e fret.

Cees