PDA

View Full Version : archtop gitaren



Muzieknono
31 augustus 2008, 09:13
Hallo luitjes, ik wil over een poosje een elektrishe gitaar gaan aanschaffen en nu twijfel ik tussen archtop en solid boddy.
Ik hou erg van blues en jazz, maar kan metallica enz. ook waarderen, wat zijn jullie ervaringen.
Voor archtop ben ik aan het vergelijken tussen Hagstrom en Ibanez, Gibson en consorten vind ik gewoon te duur.
Solid boddy, Hagstrom Super Swede of Epiphone standaard plus top
Groet Dirk Jan :metal:

Eko
31 augustus 2008, 10:03
Een echte archtop zoals een Gibson 175 is denk niet echt geschikt om op hogere volumes mee op een podium te gaan staan. Klinkt wel als een jekkel maar dat is wat anders. Een ES model zoals een 335 is misschien nog het best haalbaar. Daar zijn tal van kopieen / afgeleide modellen van.

drap
31 augustus 2008, 10:08
Ik denk ook dat de topicstarter een archtop iets wat verkeerd gebruikt. Dit is een archtop bijvoorbeeld:

http://www.carmelmusic.com/stocklist/scanned%20photos/Collings_archtop_16_FB.jpg

Waarschijnlijk wordt er gewoon een semi-hollowbody gitaar bedoeld? Zou ik in ieder geval niet voor kiezen naar aanleiding van de vraag. Jazz is ook prima op een solid body te spelen. Van strat tot Les Paul, ik heb het allemaal al eens gezien bij jazzgitaristen. Die Hagstrom zou zeker geen verkeerde keus zijn in dit geval.

Jorikjet
31 augustus 2008, 10:15
aangezien je ook metallica wilt spelen kun je dnek ik beter voor een les paul achtige gitaar gaan. kan jazz ook goed op!

Muzieknono
31 augustus 2008, 10:36
Geweldig bedankt voor de info, dat scheelt weer een hoop uitzoeken.
Groet Dirk Jan :metal:

Pepe
31 augustus 2008, 10:51
Inkoppertje.
Wat is de overeenkomst tussen Ted Greene, Mike Stern, Ed Bickert, Danny Gatton, John Jorgensen, Roy Buchanan, Howard Roberts, Chet Atkins, Genil Castro en Jerry Donahue?
Dat ze jazz ook op een tele spelen natuurlijk.

Je kan de neck pickup nog vervangen voor een minihumbucker, de brugpup voor een stacked singlecoil.. of kies een tele thinline voor een opener geluid, de tele is makkelijk te modden door zijn direkte gelijkmatige sound.

(http://www.youtube.com/watch?v=6rmyGpA-OoA&feature=related)Genil Castro (http://www.youtube.com/watch?v=4Z2AbDmQLAY)
Ed bickert (http://www.youtube.com/watch?v=6rmyGpA-OoA&feature=related)
Ted Greene (http://www.youtube.com/watch?v=zDuee6blvj8&feature=related)

En wat de rol van de tele in de euh.. rock'n roll is is bekend natuurlijk

En een Es 175 heeft Steve Howe nooit weerhouden om hard te spelen.

drap
31 augustus 2008, 11:23
Ik vrees dat Metallica op een ES175 niet gaat werken... Steve Howe is natuurlijk wel ff andere koek dan Metallica en de nieuwe generatie verstaat dat niet onder hard. Ik eigenlijk ook niet.

Pepe
31 augustus 2008, 12:26
Ik vrees dat Metallica op een ES175 niet gaat werken... Steve Howe is natuurlijk wel ff andere koek dan Metallica en de nieuwe generatie verstaat dat niet onder hard. Ik eigenlijk ook niet.

Sja, in de context van semi-acoustic en hoge volumes ( zie 2e post) heb ik het begrip 'hard' niet gerelateerd aan muziekstijl.

Zo is het mogelijk om Rene Froger en Metallica tegelijk af te spelen waarbij Froger het wint kwa volume omdat ik die gewoon even harder gezet heb.
Goeiemorge he.

guitartub
31 augustus 2008, 14:05
Als je gaat voor een tele dan is de London City comet wellicht een aanrader, goed en niet duur!

hezz
31 augustus 2008, 14:51
Waar lees jij dat hij een Telecaster wil?


Ik denk ook dat de topicstarter een archtop iets wat verkeerd gebruikt. Dit is een archtop bijvoorbeeld:

Waarschijnlijk wordt er gewoon een semi-hollowbody gitaar bedoeld? Zou ik in ieder geval niet voor kiezen naar aanleiding van de vraag. Jazz is ook prima op een solid body te spelen. Van strat tot Les Paul, ik heb het allemaal al eens gezien bij jazzgitaristen. Die Hagstrom zou zeker geen verkeerde keus zijn in dit geval.

Als het een arched top heeft, is het een archtop. Ook veel semi-hollow bodies zijn archtops, zelfs een LP is een archtop. Ik weet niet of de TS keek naar semi-hollow bodies of full-hollow, dat moet misschien een beetje verduidelijkt worden. Wil hij een scherpere of ronde toon?

Waarschijnlijk is voor een semi-hollow gaan het best, aangezien er meer belang is naar het spelen van Jazz en Blues, met metallica meer voor erbij. Op een solid-body kan Jazz en vooral Blues natuurlijk ook, maar het traditionele echte Jazz geluid wordt toch 95% van de gevallen uit een hollowbody gehaald. Als ik het was ging ik voor een full-hollow, maar dat is smaak en metallica is voor mij niet zo belangrijk (al kan ik uit m'n artcore ook best een metal-hak geluid krijgen).

barno
31 augustus 2008, 15:19
Gibson ES 135 / P100's vervangen door P90's: die gitaar kan bijna alles want zit qua constructie zowat over tussenin. (En ze zijn tweedehands te vinden en relatief goedkoop)

Pepe
31 augustus 2008, 15:29
Gibson ES 135 / P100's vervangen door P90's: die gitaar kan bijna alles want zit qua constructie zowat over tussenin. (En ze zijn tweedehands te vinden en relatief goedkoop)

A good one. Ik vind die p100 in de neck positie helemaal niet verkeerd klinken trouwens.

Muzieknono
31 augustus 2008, 15:38
Ik hoor het al, de meningen zijn ookhier verdeeld, mijn vraag was eigenlijk gesteld omdat ikpas speel en nog niet zo thuis ben in alle modellen en merken en dus een aantal suggesties heb opgeschreven welke mij aanspreken na het lezen van de testen en evaluaties.
De Hagstrom Super Swede heeft mijn voorkeur, maar ook de semi hollows van Ibanez evenals de Viking van Hagstrom, ik neig naar de Super Swede, maar denk dat als ik wat fatsoenlijker speel eens de tijd ga nemen om op vescheidene gitaren te spelen om te kijken wlke mij het beste bevalt qua geluid, gevoel en bespeelbaarheid.
Tot zover alvast bedankt voor alle info, e.e.a. is gepland voor zomer 2009, dus ik heb nog even, hoe meer input, hoe meer ik kan uitzoeken en mijn uiteindelijke keuze kan bepalen :metal: