PDA

View Full Version : fender champ



casey49
30 augustus 2008, 21:20
ik heb sinds kort een fender champ 6 watt,"silverface" in bezit. Het vreemde is dat er een europees snoer aan zit terwijl het een amerikaanse uitgave is en op het label achterop heeft iemand met de hand van de "1" van 120 v een 2 gemaakt. Omdat ik hem niet aan 220 v wilde blootstellen heb ik een voltage converter gekocht van 220 naar 120 (max 100 watt). Voluit krijg ik nu zo'n ouderwetse bluessound maar vind ik het volume magertjes. Mijn vraag is, hoe moet zo'n champ nu klinken qua volume en zou het mogelijk zijn dat hij op de een of andere manier omegebouwd is voor 220 v? Kan ik dat uitproberen?

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 21:46
Kun je misschien wat foto's posten v/h chassis (trafo- en binnenkant) en/of de code v/d voedingstrafo (meest rechter-trafo vanaf voorkant versterker gezien)?

Antoon
30 augustus 2008, 21:50
Lijkt alsof hij inderdaad is omgebouwd. Hij moet redelijk hard en clean klinken. Is de voedingstrafo ooit vervangen? Met een variac en een voltmeter kun je het makkelijk testen. Anders met een laagspannings wisselspanning

casey49
30 augustus 2008, 22:14
Nou die trafo ziet er behoorlijk oud uit en waar ik ook kijk ik zie er geen specs. op staan.Waar kan ik die spanning dan meten? Ik zal de combo wel ontmantelen en proberen wat foto's van te maken.

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 22:29
Als je dat nog nooit hebt gedaan: beter niet zelf doen, spanningen van meer dan 350 Volt (zoals in bijvoorbeeld silverface Champs) kunnen akelige klappen opleveren (en daarnaast moet de speaker ook altijd aangesloten blijven als 'n buizenamp aanstaat).

Post wat foto's, code trafo is boven op die (zwarte) grote trafo te vinden.

casey49
30 augustus 2008, 22:52
Ik hem ontmanteld en foto's gemaakt, kan ze helaas niet invoegen. Op de grote zwarte trafo staat .
ao1oo20
csia827
-606-3-34-
Zal eens rondvragen of ik een techneut in mijn omgeving heb die kan meten hoeveel spanning die trafo afgeeft als ik hem op 220 zet. Bedankt in ieder geval.

MarkV
30 augustus 2008, 23:29
Ik hem ontmanteld en foto's gemaakt, kan ze helaas niet invoegen. Op de grote zwarte trafo staat .
ao1oo20
csia827
-606-3-34-
Zal eens rondvragen of ik een techneut in mijn omgeving heb die kan meten hoeveel spanning die trafo afgeeft als ik hem op 220 zet. Bedankt in ieder geval.

Upload je foto's naar http://home.imageshack.com/ of http://picasaweb.google.com/home en voeg ze dan in een post. Of is dat je probleem niet?

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 23:47
(Hij zou uit '73/'74 kunnen komen)

Mocht je een keer in de buurt van Vleuten (naast Utrecht) zijn en het chassis los meeneemt (cabje/speaker mag ook mee) en ik wat tijd over heb dan wil ik 'm voor jou wel doormeten dmv. een variac.

dat is een regelbare transformator (laat maar zeggen hier van nul tot 240 Volt) en dan kunnen we zien bij welke netspanning er 6.3V op de gloeiwikkeling wordt gegeven.

als de juiste netspanning niet bekend is raad ik je ten zeerste af er zomwaar 230 Volt op te zetten!

(1malig aanbod ivm. drukte)

casey49
31 augustus 2008, 00:21
Mark bedankt, heb de foto's op picassaweb gezet http://picasaweb.google.com/casey0549 en Chris bedankt voor het aanbod, woon zelf in Den haag, ben geneigd om naar Vleuten te rijden maar aangezien je het druk hebt probeer ik eerst in mijn kennissenkring eens na te vragen en loop eens bij guitarmax langs, die zit hier vlakbij, mocht ik er dan niet uitkomen dan wil ik misschien wel gebruik maken van je aanbod. Overigens met het uit elkaar halen van de combo nog geen schokje gevoeld hoor. Ik kan me nog voorstellen dat je uit onwetendheid een europese stekker er aanzet maar als je dan ook nog op de achterkant de specificatie van 120 v naar 220 v gaat veranderen..........

jacky
31 augustus 2008, 15:08
Ik hem ontmanteld en foto's gemaakt, kan ze helaas niet invoegen. Op de grote zwarte trafo staat .
ao1oo20
csia827
-606-3-34-
Zal eens rondvragen of ik een techneut in mijn omgeving heb die kan meten hoeveel spanning die trafo afgeeft als ik hem op 220 zet. Bedankt in ieder geval.

Volgens mij is dit een 115/230 trafo als ik tenminste het schema van fender moet geloven

Als je snel wil weten hoe de trafo staat meet je even de wissel spanning op het aan uit lampje is hij met converter 3,1 oid dan staat hij als 230 ingesteld
Geeft hij 6,3 v met de converter dan is hij als 115 v ingesteld

Succes

keef
31 augustus 2008, 15:13
Dat snoer zit ook aan mijn 100% originele SF champ.

Goede kans dat de amp origineel is, en dat het 'kraswerk' in de fabriek is gebeurd....maar laat t checken voor de zekerheid.

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 15:50
Heb nu wat koffie op ;)

Als ie het (al) op 110-120 Volt doet (lampje brandt duidelijk, je hebt geluid) dan is ie nu geschikt voor dat voltage. Als ie idd. 'n trafo met meerdere primaire wikkelingen heeft dan is het mogelijk 'm voor 220-240V te bedraden.

(Als "de binnenkant" maar de helft van de spanning krijgt [geschikt voor 220V maar dan 110V aanleveren] dan zou ie het niet doen qua geluid en zou het lampje niet of nauwelijks branden)

Nielsje
31 augustus 2008, 16:27
Mocht je een keer in de buurt van Vleuten (naast Utrecht) zijn en het chassis los meeneemt (cabje/speaker mag ook mee) en ik wat tijd over heb dan wil ik 'm voor jou wel doormeten dmv. een variac.

Oei Casey, als ik jou was zou ik zeker van dit aanbod gebruik maken!
Voor de zekerheid moet je dit even meenemen:

http://www.adhesive-duct-tape.com/images/duct-tape.jpg

Anders wordt de kans dat je dezelfde dag je amp nog kan meenmen aanzienlijk kleiner ;)

(Geintje Chris :D)

Agent_Smith
31 augustus 2008, 18:02
Ik heb bij mijn '78 VibroChamp gekeken en de trafo ziet er wel anders uit. Ik wilde een foto van de binnenkant plaatsen maar dat kl*to imageshack werkt weer eens niet.
Bij jou trafo komen alle draden door één gat naar buiten, bij de mijne door twee gaten. De codes zijn ook anders: L010020 CSA 827 staat er bij mij op.

Volgens de schema's zouden de Champ en VibroChamp dezelfde trafo moeten hebben.

Mr.Jay
31 augustus 2008, 19:40
Fender gebruikte wel es tussendoor periodes met andere trafofabrikanten.

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 20:26
Fender gebruikte wel es tussendoor periodes met andere trafofabrikanten.

+1!..... ;)

casey49
31 augustus 2008, 21:16
Ik ben er uit. Het Advies van Jacky opgevolgd met de converter de spanning bij het aan / uit lampje gemeten, was 3,2. Op 120 volt versterkte hij wel mijn gitaar waar emg pro pick ups opzitten omdat het signaal werd versterkt door de 9 v batterij in de gitaar. Op een andere gitaar zonder emg met onversterkte coils kwam er nauwelijks geluid uit. Deze champ = voor 220 volt !!!
Hierdoor gesterkt hem op 220v aangesloten, opvallend was dat het aan uit lampje nu veel helderder brand. Het volume is nu overdonderend. Het slechte nieuws is dat ik geen warm gevoel krijg van het alom geprezen buizengeluid. Als er iemand in de buurt van Den Haag nog een converter van 220v naar 120v nodig heeft, die is gratis af te halen, over de champ denk ik nog even na, misschien komt het gevoel nog.

jacky
31 augustus 2008, 21:50
blijft een gewoon klein ampie met een klein pruts speakertje

Ken het gevoel heb het maar liefst 3 x geprobeerd met zowel black als silverface champs.

Speel liever zacht over een grote amp dan hard over een kleine

Princeton met reverb trekt het wat mij betreft wel en ook en superchamp is wel OK kleiner ....niet doen ....ehhhhhh vind ik ;-)

wel prettig dat je er uit bent

Mr.Jay
31 augustus 2008, 22:27
champ is écht een smaakkwestie. Ik vind een 6 en 8"speaker in zo'n klein cab net een mobiele telefoon-geluid. Zo onmuzikaal als maar wat, maar dat is mijn mening.
Ja, Clapton heeft er ooit Layla album mee volgespeeld, vond ik ook zijn op 1 na ergste sound ever........De ergste heeft ie tegenwoordig :-)

Ik heb laatst wel een '57 tweed Princeton gehoord met 8", dat klonk zelfs zéér muzikaal, maar dat cab is dan ook een fikse maat groter, klinkt heel volwassen.

pimmetje
1 september 2008, 08:23
Ja, en 't speakertje zelf kan ook nog een boel schelen...
Ik heb wel 's een standaard ceramische 8" in zo'n ampje gewisseld voor een alnico 8" webertje. Blijft een klein, maar wel heel ander geluid. Vooral voor gitaar kan 't een boel schelen in eventuele "schreeuwerigheid" van zo'n klein bakkie met klein speakertje.

Maar als 't geluid echt je smaak niet is, zal je met zo'n speakerwissel niet plots verliefd worden :D.

casey49
1 september 2008, 14:08
Ik denk dat ik een beetje te enthousiast ben geweest met het verkondigen dat ik er uit was. Als de versterker een tijdje aanstaat ( 15 minuten) dan gaat hij op een gegeven moment wel stinken en dat kan geen stof zijn wat verbrand, de lampen worden ook erg heet. Ik heb er geen verstand van , maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Agent_Smith
1 september 2008, 14:33
Kzou m maar even niet meer aanzetten, totdat iemand met een voltmeter er aan te pas komt.

Kim Wilson
1 september 2008, 15:06
Ouwe Fenders horen wel wat te stinken, dat deed die oude Bandmaster van mij ook. Je kunt alles voor de zekerheid nog even na (laten) meten, maar stinken hoort er IMO wel een beetje bij.

Mr.Jay
1 september 2008, 16:55
Wat jij bedoelt is "lekker ruiken" :-)
Stinken wat hier bedopeld wordt is wat anders vrees ik.

Joey Handsome
1 september 2008, 18:46
Ja, je kunt ze hebben die zo'n zoet buizenluchtje hebben, maar ook dat het ruikt alsof er twee man aan het solderen zijn. Dat laatste heb ik wel eens mee gemaakt. Niet echt best.

casey49
1 september 2008, 23:16
Ja dat van dat solderen lijkt me in dit geval meer op zijn plaats. Ik heb er geen verstand van maar ik weet wel hoe iets ruikt wat door gaat branden of sluiting maakt.Weet er iemand een "buizendokter" in Den Haag. Ik ga er voorlopig niet meer aanzitten, voelt een beetje of ik een handgranaat met een stekker in huis heb gehaald.

pimmetje
2 september 2008, 08:29
Adesign, Regentesselaan 158.
http://www.adesign.eu
Wel ff vooraf bellen om te vragen wanneer je 't beste langs kunt komen... Anton is vaak ff op pad (verhuur/geluidstechniek/etc) en dan sta je daar voor de kat z'n kut op de stoep.

casey49
2 september 2008, 18:16
Dank je , ga contact met hem opnemen.

guitarnijboer
2 september 2008, 18:47
Ik denk dat ik een beetje te enthousiast ben geweest met het verkondigen dat ik er uit was. Als de versterker een tijdje aanstaat ( 15 minuten) dan gaat hij op een gegeven moment wel stinken en dat kan geen stof zijn wat verbrand, de lampen worden ook erg heet. Ik heb er geen verstand van , maar dat kan niet de bedoeling zijn.

Dat ie op 220V hoort te werken is hiermee wel aangetoont hoor. En amp die werkt op 110 volt aansluiten op 220 had het nog geen 20 seconden uitgehouden.

Er kan natuurlijk wel wat anders aan de hand zijn, maar eindbuizen en gelijkrichters kunnen bij normaal gebruik wel tot ongeveer 200 - 250 graden Celcius opwarmen. Toch is het altijd verstandig oude versterkers even te laten checken, ook voor je eigen veiligheid.

Succes!

casey49
2 september 2008, 21:32
nou dat is alweer een hele gerusstelling. Dan ga ik er van uit dat die 220 volt goed is en ga ik hem laten nakijken op evt. andere gebreken. Misschien hoef ik alleen maar een beetje gerust gesteld te worden dat het heet worden en de lucht die hij daarbij verspreidt normaal is door een kenner.

Mr.Fingers
2 september 2008, 21:50
Mijn hotrod "stinkt" ook een beetje, als hij fameus op z'n kl*ten krijgt tijdens luid & ruig spelen, ik denk dat dat een beetje buizencharme is.

frander
4 september 2008, 23:53
Heb zelf sinds kort een Super Reverb blackface uit 1966. Ik vind die geur juist heerlijk, hij leeft! En geloof me, lijkenlucht ruikt echt anders...

Agent_Smith
5 september 2008, 09:13
En geloof me, lijkenlucht ruikt echt anders...

Wat heeft dat dan precies hier mee te maken, als ik vragen mag?

Joey Handsome
5 september 2008, 10:13
Wat heeft dat dan precies hier mee te maken, als ik vragen mag?

Ik denk dat hij een dode amp bedoelt.

Agent_Smith
5 september 2008, 10:47
Ik denk dat hij een dode amp bedoelt.

Ah, okee. Ja, daar gaan we dan maar vanuit.

frander
5 september 2008, 16:50
He he, het kwartje valt. LOL

casey49
5 september 2008, 19:44
amp is niet dood "just smells that way" gaat morgen naar de dokter

PeeVee
24 september 2008, 22:20
Check even de eindbuis en kijk of de platen zelf niet (appel)rood staat te gloeien (niet te verwarren met het geel/oranje licht van het filamentje!)

Het is een klasse A eindtrapje, die eindpit staat de hele tijd 100% van z'n vermogen te dissiperen, dat wil wel warm worden hoor, zeker als ie een beetje heet staat.

Ik vind het ook wel lekker ruiken trouwens. Mijn gig amps (SR en demi-TR) bias ik op 60% van 30W (JJ's of Svets) en die kwamen tijdens het het optreden hieronder ook zeker niet onder de 6 hehe... ;-)

http://a239.ac-images.myspacecdn.com/images01/31/l_079fdaf963bf6f01b43575096a33f12e.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3071/2843047035_5e5b7950f7.jpg

Toaster
25 september 2008, 23:04
Stoere Foto PeeVee!