PDA

View Full Version : Gitaar laten spuiten?



Dirk W
30 augustus 2008, 18:14
Ik heb een strat body gemaakt en ik ben bijzonder slecht in het spuiten van een gitaar.
Is het ergens mogelijk (bij een autospuiter oid) om gewoon je gitaar professioneel te laten spuiten? Gewoon in 1 kleur (dus geen airbrush).
hoeveel zou zoiets kosten?
Ik woon in groningen

Mr.Fingers
30 augustus 2008, 18:22
ik heb mijn stratbody "na de uren" bij een autospuiter in ferarri-rood laten spuiten, kostte me 70€, incl verf

Pepe
30 augustus 2008, 18:32
Je kan het ook zelf doen. Leerzaam.
Als het resultaat niet goed is gewoon weer ruw schuren en overnieuw. Ik moet wel zeggen, voor die 70 euro van Mr Fingers hoef je het niet te doen.

Maar Fingers heeft zelf wel moeten schuren en polijsten denk ik?

Dirk W
30 augustus 2008, 18:40
Heb tweemaal geprobeerd te spuiten (vorige creaties) en tweemaal zonder succes. 70e heb ik er wel voor over om me die ellende te besparen.

Ik moet dus gewoon opzoek naar een autospuiter?
Ik heb wel al geschuurd, achteraf polijsten heb ik weinig ervaring in. Het zou fijn zijn als ze dat ook doen, maar als het moet dan probeer ik het wel.

Pepe
30 augustus 2008, 18:48
Heb tweemaal geprobeerd te spuiten (vorige creaties) en tweemaal zonder succes. 70e heb ik er wel voor over om me die ellende te besparen.

Ik moet dus gewoon opzoek naar een autospuiter?
Ik heb wel al geschuurd, achteraf polijsten heb ik weinig ervaring in. Het zou fijn zijn als ze dat ook doen, maar als het moet dan probeer ik het wel.

Polijsten is leuk zoals alle dingen waarvan je gelijk een mooi resultaat ziet. Polijsten is het cementvoegen van de gitarenbouw.

Ray5150
30 augustus 2008, 23:45
en gewoon met de kwast en een blik celluloselak?
heb ik ook gedaan en is perfekt gelukt.
Eerst een laagje of 4 blanke lak, dan een laag of 6 op kleur, tussendoor licht opschuren met watervast korrel 500, de laatste lagen met korrel 1000. weekje uitharden, polijsten met een blik Commandant en zo'n klein machientje voor de auto. nawrijven met schone en droge doek en klaar. je moet er wel een week of 2 voor uittrekken. iedere laag moet namelijk een dag drogen.

Pepe
30 augustus 2008, 23:52
Den kwast is not my route. Stof, haren, druipers... ga je over een iets opgedroogde plek haal je de boel open.. ellende.
Maar misschien heeft u een prachtige kwast in huis.

De laatse schuursessies doe ik met 1500 en daarna 2000. En zo heeft elke kok zijn eigen recept voor appeltaart natuurlijk.

gengar
3 september 2008, 10:54
Het beste is denk ik in dit geval inderdaad om een spuiter te vragen om het te doen na werktijd. Als je het gewoon als opdracht daar neer legt gaat het veel geld kosten dus niet doen! Dus even kijken bij de vriend van een vriend...
In principe zal die er een basislak opzetten en dan waarschijnlijk laagje of twee blanke 2k lak en dan is het klaar. Binnen een uurtje gepiept.

MAAAAAR misschien toch nog een keer zelf proberen?? Niet te snel opgeven, je zit nu nog precies goed met dit weer en 20 graden, dus ik zou er nog eens een poging aan wagen! Heel goed, heeel goed voorbewerken en ontvetten en dan moet het gewoon lukken.

FTI
3 september 2008, 12:05
Mag ik misschien weten wat het spuiten moeilijk maakt? Is het bijvoorbeeld moelijk om de lak gelijk aan te brengen? Ligt het aan de gereedschap (te duur)? Of hebben wij het over een spuitbus?

pim raaijmakers
3 september 2008, 12:35
vooral een stofvrije ruimte vinden is een probleem. wat heb ik een hekel aan stofjes in de lak... en die heb ik altijd!

aaronstonebeat
3 september 2008, 13:16
Ik ben op het moment een gitaar met blanke Motip aan het aflakken. Elke laag is binnen een paar minuten stofdroog (nog niet uitgehard natuurlijk) waardoor de hoeveelheid stof die aan de lak plakt minimaal is.

Stofjes die toch op de lak komen en andere oneffenheden kun je wegschuren en polijsten.

gengar
3 september 2008, 15:35
tja...ik spuit met een compressor en verfspuit. Ik weet dat er veel gasten gewoon met spuitbus spuiten en daar goede resultaten mee halen.
Maar als je wilt gaan spuiten met een pistool dan is het natuurlijk wel een dure aangelegenheid. Je hebt natuurlijk een compressor en een spuitpistool nodig, een waterafscheider, en dan de basis lak, de blanke lak, harder, thinner, en dan het schuurgereedschap en de ontvetter..Is natuurlijk waanzin om 1 gitaartje te spuiten.
Maar gewoon met spuitbus van motip bijvoorbeeld zou je een heel eind moeten komen. En wat is dan het moeilijke? Ik weet alleen wat er met het pistool lastig is maar ik denk dat het niet anders is dan met spuitbus.
1) Je wilt dat het te spuiten object perfect is voorbereid en volledig vetvrij is wanneer je gaat spuiten
2) voor het spuiten zelf is het van belang dat er de juiste hoeveelheid per laag wordt gespoten, niet te weinig maar zeker niet te veel. En dan de juiste wachttijd tussen de lagen in .
3) De ruimte waar je in spuit moet juiste temperatuur hebben (20 is voor de meeste verven ideaal) en stofvrij zijn.
4) en waarschijnlijk erna ook nog polijsten. Polijstpasta en machine hiervoor zijn natuurlijk wel fijn.
Even zoeken op dit forum en bijvoorbeeld scooterforum zul je precies vinden hoe je het precies zou moeten doen. Maar niet af laten schrikken, soms wordt er wat te spastisch over gedaan. Echt perfect perfect zoals een goede spuiter het in de cabine krijgt zal het niet worden maar je kunt echt wel zelf een heel mooi resultaat krijgen. Wat je eigenlijk zou moeten doen is een keer met een spuiter mee gaan en in de cabine spuiten en hem precies laten uitleggen waar je allemaal op moet letten. Dat heb ik gedaan en dat is wel super nuttig.

succes

Pepe
3 september 2008, 19:22
Een stofvrije ruimte is belangrijk. Ik heb dat een keer bereikt door in een douche te spuiten terwijl er water uit de kraan liep.
Inderdaad, geen stof meer in de lucht. Maar een paar weken later kwamen er rare plekken in de lak. Water. Dat duurde 2 jaar voor die verdwenen waren.

Zolang je netjes spuit, dwz geen druipers maken, kan je met naschuren en polijsten de boel weer prima optrekken naar hoogglans.

Tristan
3 september 2008, 22:26
Zo flauw dat er vrees ik een vaatje zout aan te pas zal moeten komen:
Je gitaar laten spuiten?
Stevig wrijven, met name bij de input jack, misschien dat het dan wel lukt...
Succes!
:D