PDA

View Full Version : snaarspanning-vraagje



doedski
30 augustus 2008, 17:16
Hi guys,

na een flinke tijd (lees: "bijna 2 jaar") niet meer op het forum te zijn geweest ben ik er weer. Heb destijds een draadje gespannen over het zelf bouwen van een MusicMan JP7.

Ik ben met dat project een beetje gestrand: ik ben bezig geweest een geul in de hals te frezen waar de trussrod (dual action) inkomt, maar door onoplettendheid ben ik vogens mij veel te ver doorgefreesd. De stelschroef van de TR moet bij mijn weten in een kanaaltje dat daar speciaal voor geboord is, terwijl het messing blokje aan de bovenkant (toetszijde) tegen een resterend deel van het halshout zit. Dit resterende deel is bij mij dus weggefreesd, waardoor de TR straks vrijelijk zal kunnen bewegen.

Nu dacht ik hiervoor een plaatje aluminium tegen dat messing blokje te zetten (dus haaks op de TR een klein geultje maken, waar dat alu plaatje in komt), zodat de TR alsnog nergens heen kan. Nu is de vraag: kan dat aluminium de kracht wel aan? Het gaat om een 7string, en die 7 snaren trekken in totaal met grofweg 50 kg aan de hals. De TR zal dus een grotere kracht moeten KUNNEN uitoefenen, om de hals weer recht te krijgen (indien nodig). Zal het aluminium niet verbuigen onder deze kracht? En als dat aluminium indedaad de kracht niet aan zal kunnen, wat adviseren jullie dan? Misschien niet de meest duidelijke uitleg aller tijden, maar ik hoop dat jullie toch begrijpen waar ik naartoe wil...

Groeten Marcel.

Hedge
30 augustus 2008, 21:30
Een foto zal het waarschijnlijk duidelijker maken.

FreeGee
30 augustus 2008, 21:55
Als jouw halspen een dubbele stang ("hotrod" van StewMac?) is of bestaat uit een U-profiel en draadstang dan blijft de kracht als het ware in de halspen. De stang die je kan verdraaien zet zich af tegen het passieve deel waardoor het geheel buigt. De hals wordt gedwongen mee te buigen, maar de thrussrod hoeft zich niet af te zetten tegen de hals in de lengte richting. Je kunt het kanaal dus gerust opvullen met een blokje hout (wel vastlijmen natuurlijk).
Een traditionele enkelwerkende halspen trekt wel aan de ankerplaatjes in de hals.

doedski
31 augustus 2008, 11:54
Thanks, klinkt logisch... ik heb inderdaad een hotrod van stewmac. Aangezien de twee draadeinden in dezelfde messingblokjes gedraaid zijn, trekt de een de ander krom en omdat geen van beiden aan de zijkant bewegingsruimte hebben, kunnen ze geen kant op, behalve krom... Hier heb ik wel wat aan.

Is het trouwens verstandig om mijn freesgeul "hol" te frezen (als in: "in het midden dieper dan aan de uiteinden"), zodat de TR krom kan trekken, of is dit niet nodig? En zo ja, wat voor radius kan ik dan het beste gebruiken?

Bvd,
Marcel .

Mattia
31 augustus 2008, 22:37
Thanks, klinkt logisch... ik heb inderdaad een hotrod van stewmac. Aangezien de twee draadeinden in dezelfde messingblokjes gedraaid zijn, trekt de een de ander krom en omdat geen van beiden aan de zijkant bewegingsruimte hebben, kunnen ze geen kant op, behalve krom... Hier heb ik wel wat aan.

Is het trouwens verstandig om mijn freesgeul "hol" te frezen (als in: "in het midden dieper dan aan de uiteinden"), zodat de TR krom kan trekken, of is dit niet nodig? En zo ja, wat voor radius kan ik dan het beste gebruiken?

Bvd,
Marcel .

Nee.

Ga eens naar StewMac.com, lees de instructies (onder free info ergens) over het gebruik en de installatie van de Hot Rod nog maar eens goed door. Een holle gleuf is alleen nodig voor een old-school single action compression rod.