PDA

View Full Version : jazz bas amp



bassej
30 augustus 2008, 10:24
hey, ik ga binnenkort bij een jazzband bas spelen. de bas wordt hoogstwaarschijnlijk een squier vintage modified jazzbas.
En ik zoek een vertserker om me tussen drummer, gitarist en pianist een beetje verstaanbaar te maken. het maakt me niet uit of het combo is of los top en cab. ik heb echt geen flauw idee wat ik moet zoeken. het mag ook (graag) 2e hands want beschadigingen aan uiterlijk maakt me niet uit.

ik wou met mn budget graag onder de 300 eu blijven, mischien meer als je er ook fatsoenlijk gitaar op kan spelen.

schwalbe
30 augustus 2008, 13:33
Een losse top+cab ga je voor dat geld zelfs tweedehands waarschijnlijk niet vinden. Speelt die pianist een echte piano of een electronische? - een echte piano gaat nl al snel zo hard dat je minstens 100 watt nodig hebt, liefst nog meer.
De eerste keus die je eigenlijk moet maken is welke soort speaker je wilt: 15, 12, of 10 inch. Hoe groter de speakerdiameter, hoe meer diepe bas maar ook iets minder definitie. 12 inch is een soort (gouden) middenweg.
Dus eerst maar eens bedenken of het een 1x15, 1x12, of 2x10 inch combo moet worden.
Tweedehands is natuurlijk de beste oplossing om zoveel mogelijk power voor je geld te krijgen, maar overdrijf het niet: vintage spullen zijn niet voor niets populairder in de gitaarwereld dan in de baswereld; eigenlijk is Ampeg het enige merk waar ook oudere spullen van in trek zijn. Daarnaast zijn de spullen van Peavey ook wel in trek tweedehands, maar dat heeft meer te maken met de reputatie van onverwoestbaarheid en bang-for-buck dan met het geluid (dat is wel OK, maar niets bijzonders).
Zelf ben ik nogal fan van Eden ( http://www.eden-electronics.com ) ; hun betaalbare lijn heet Nemesis en dat moet je zeker even checken. Tweedehands zie je de NC serie combo's (die blauwe) regelmatig voorbijkomen en die zijn best wel tof.