PDA

View Full Version : afstelling? ZO DUUR?



gibsonfreak7
29 augustus 2008, 21:43
hallo
ik weet niet goed of dit in het juiste forum staat maar ik heb een vraagje
mijn squier telecaster heeft frets die verder dan het fretboard uitsteken
ik ben dan naar de muziekwinkel(leo caerts) in leuven geweest en gevraagd wat dat zou kosten om ze af te ronden
70 EURO?!!!!
mijn vraag is nu
is dit een normale prijs voor fretten af te ronden?
kan ik het beter zelf doen? maar heb ik dan geen massa's speciaal gereedschap van vox humana nodig?
ik ben ten einde raad :( aangezien ik mijn tele wil houden als main guitar :(

G.G.
29 augustus 2008, 21:45
hallo
ik weet niet goed of dit in het juiste forum staat maar ik heb een vraagje
mijn squier telecaster heeft frets die verder dan het fretboard uitsteken
ik ben dan naar de muziekwinkel(leo caerts) in leuven geweest en gevraagd wat dat zou kosten om ze af te ronden
70 EURO?!!!!
mijn vraag is nu
is dit een normale prijs voor fretten af te ronden?
kan ik het beter zelf doen? maar heb ik dan geen massa's speciaal gereedschap van vox humana nodig?
ik ben ten einde raad :( aangezien ik mijn tele wil houden als main guitar :(

Een oude (lange) vijl zonder handvat en een sleutelvijltje is wat je nodig hebt. Verder redelijk wat geduld. Om het netjes te doen ben je een uurtje of 2 bezig.

gibsonfreak7
29 augustus 2008, 21:58
Bedankt G.G!!
er zal ergens wel een tutorial staan hoe het moet zeker? :)
nogmaals bedankt

G.G.
29 augustus 2008, 22:19
Bedankt G.G!!
er zal ergens wel een tutorial staan hoe het moet zeker? :)
nogmaals bedankt

Ik denk dat je bij projectguitar.com ff moet kijken. Volgens mij staat daar wat,

vidar
29 augustus 2008, 23:00
En uit wat GG zegt blijkt ook dat het in principe niet te duur is, die 70 euro: 30-35 euro per uur arbeid is een normale prijs. Natuurlijk is zelf doen goedkoper, vaak leuker en absoluut leerzamer maar ik wil wel even duidelijk maken dat het geen schurkachtige prijzen zijn die die winkel vraagt oid :)

Mitch
29 augustus 2008, 23:33
Wat gek dat Thomann of Musicstore nog niet op dit gat in de markt zijn gesprongen en je voor 12E exclusief verzenden een geïmporteerd Pools vakmannetje opsturen. :roll:

caliban
29 augustus 2008, 23:35
Wat gek dat Thomann of Musicstore nog niet op dit gat in de markt zijn gesprongen en je voor 12E exclusief verzenden een geïmporteerd Pools vakmannetje opsturen. :roll:
En een gratis poetsvrouw

JER00N
30 augustus 2008, 02:40
Ik zou de hals eerst (over de lengte) intapen om het hout te beschermen tegen evt. uitschietende vijlen, en daarna inderdaad met een (sleutel)vijl de frets vijlen. Dat materiaal waar de frets van zijn gemaakt is tamelijk zacht; je kan het makkelijk wegvijlen.

Pepe
30 augustus 2008, 04:47
Een oude (lange) vijl zonder handvat en een sleutelvijltje is wat je nodig hebt. Verder redelijk wat geduld. Om het netjes te doen ben je een uurtje of 2 bezig.

Hmmsjaa
zo simpel is het nou ook weer niet
Je moet rekening houden met de radius he, een beetje op en neer vijlen in de lengterichting gaat meer problemen geven dan oplossen.

Je hebt een lange vijl nodig voor de lengte, een radiusvijl voor de breedte en daarna crownen met een speciale vijl en vervolgens buffen
en de toets afplakken ja, daar ga je zo doorheen.

<edit> ik zie dat het alleen over uitstekende frets gaat. My wrong.

G.G.
30 augustus 2008, 08:48
<edit> ik zie dat het alleen over uitstekende frets gaat. My wrong.

Precies, het gaat alleen om die 42 of 44 einden van de frets. Die kan je met wat voorzichtig werken met een sleutelvijltje heel mooi rond maken. Met mijn 2 uur heb ik rekening gehouden met 1 minuut per kant van een fret, per fret, wat pauze tussendoor en het loshalen en vastzetten van de hals incl. nieuwe snaren monteren. €70 is dus helemaal niet zo slecht.

Mogelijk dat ze bij die squier wat te vers hout gebruikt hebben voor de hals. Naarmate het verder droogt krimpt het hout en gaan de frets uitsteken.

arjanb01
30 augustus 2008, 09:31
70 euro maar???? Dat valt echt heel erg mee. Ik was voor mijn vlakbeurt 130 euro kwijt inclusief nieuwe snaren, afstelling van de hals en schoonmaken van de hele gitaar.
Je kan het vergelijken met een grote beurt plus apk voor je auto. Let wel dat je met je gitaar dan een paar jaar vooruit kunt. Onderhoud van je instrumenten is zeer belangrijk voor de levensduur.

gibsonfreak7
30 augustus 2008, 21:47
Hmmm allemaal bruikbare dingen wat ik hier te horen krijg :)
in de komende week na het school eens zoeken achter vijltjes( EN GEDULD :satisfie: )
greetz kerels :)
bedankt voor alles

Han S
30 augustus 2008, 22:57
Je bent het snelst klaar met een haakse slijper, 2 minuten.

Noid
30 augustus 2008, 23:21
O.k, mocht je het zelf willen doen: hieronder de relevante informatie (afkomstig van de site: http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm). Met die 2 uur van GG ben ik het eens, waarbij ik moet bekennen dat ik het ook het minst leuke deel vind van een hals bouwen (saaie k*tklus, maar dat komt ook omdat ik een oude vijl heb die al redelijk versleten is).

Now grab a second piece of 2 x 4 and a double sided flat file. Make a cut the length of your piece of wood that is at a 35 degree angle then cut a slot down the edge at position (A) marked below that is just thick enough to grab your file. Insert the file with the course side towards the smaller flat area
http://www.projectguitar.com/tut/fret/22.jpg

http://www.projectguitar.com/tut/fret/16.jpg
You can see what mine looks on the upper right. I added a $2.79 piece of Tandy brand suede cut in two I purchased from the crafts section of Wal-mart using contact cement. This helps your tool slide along the length of the neck without scratching the tops of your frets.
http://www.projectguitar.com/tut/fret/17.jpg

Noid
30 augustus 2008, 23:21
Deel 2 (ivm niet teveel plaatjes per post...)


http://www.projectguitar.com/tut/fret/17.jpg

http://www.projectguitar.com/tut/fret/18.jpg

First thing you want to do is square off the fret ends against your neck, start off slow and as soon as the "Cricket chirping" has disappeared you will know your finished, then move on to the other side.

After you have done both sides flip your tool around and continue with the bevel cut to your fret ends. Don't forget to listen for the cricket to stop chirping =o)
For the next step if your working with a maple fret board I recommend you mask between the frets to protect the finish of the wood.
http://www.projectguitar.com/tut/fret/19.jpg

http://www.projectguitar.com/tut/fret/20.jpg
Grab a course sanding sponge and run it up and down the length of your board at the same angle as your bevel cut. Do this quickly back and forth a few times, then move on to the other side and Repeat. Now grab a finer grit sanding sponge and repeat the process again. After your finished doing this simply wipe the dust off and buff out the top of your neck!

Noid
30 augustus 2008, 23:22
deel 3:


http://www.projectguitar.com/tut/fret/21.jpg
You can plainly see the bevel on the sides and my tang slots are almost perfectly the same depth along the fret board so no fill is needed. Beats the heck out of me why all those professionals seem to think you need a bunch of high end expensive files to dress out the end of your frets. Mine feel factory smooth and I dressed all 48 fret ends in under 3 minutes using less than $2 worth of sponge power and a buffing wheel =o)

no 1 hops
31 augustus 2008, 10:38
70 euro maar???? Dat valt echt heel erg mee. Ik was voor mijn vlakbeurt 130 euro kwijt inclusief nieuwe snaren, afstelling van de hals en schoonmaken van de hele gitaar.
Je kan het vergelijken met een grote beurt plus apk voor je auto. Let wel dat je met je gitaar dan een paar jaar vooruit kunt. Onderhoud van je instrumenten is zeer belangrijk voor de levensduur.
een vlak beurt is ook heel wat anders dat het afwerken van de fret einden (wat dus soms na het vlakken ook nog moet gebeuren)


maar wat betreft de scheve hoek aan het einde.
ik kom er zelf steeds meer achter dat ik hem liever zo recht mogelijk laat (dus zoveel mogelijk breedte houd van de fret over de toets en hem probeer mooi bol af te ronden.

de scherpte die je soms vind is het hoekje aan de onderkant van de fret die overgaat naar de ' tang'
ik neem een oud veiligheids scheermesje, ga met de scherpe kant over een wetsteen om het stomp te maken en schuif deze onder de fret, als dat kan, en heb een mooi bescherming voor de toets als ik ga vijlen en dat scherpe puntje weg haal.

gibsonfreak7
31 augustus 2008, 16:16
TOP!!
die tutorial gaat me zeker helpen :)
Ik denk van ineens er nieuwe fretten op te steken :)
dus dit helpt me ENORM
Bedankt guys,tof dat ik op jullie hulp kan rekenen

:hippie:

Noid
31 augustus 2008, 16:37
... Ik denk van ineens er nieuwe fretten op te steken :)
...Dank voor je dank, graag gedaan. Maar eh ... waarom zou je de frets willen vervangen (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met "nieuwe fretten op te steken"???

gibsonfreak7
5 september 2008, 23:32
Dank voor je dank, graag gedaan. Maar eh ... waarom zou je de frets willen vervangen (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met "nieuwe fretten op te steken"???
welja
ik heb eerdere pogingen gedaan tot dit vijlen
resultaat was dat ik een deel in mijn fretboard vijlde EN op een verkeerde manier mijn fretten vijlde
balen zeg maar :(
excuseer voor mijn dialect gebruik ik kom van aarschot zie je :D

G.G.
5 september 2008, 23:52
welja
ik heb eerdere pogingen gedaan tot dit vijlen
resultaat was dat ik een deel in mijn fretboard vijlde EN op een verkeerde manier mijn fretten vijlde
balen zeg maar :(
excuseer voor mijn dialect gebruik ik kom van aarschot zie je :D

Wat is er precies fout gegaan, want met de uitleg hierboven moet het goed gaan. Zo doe ik het ook altijd.

Mattia
6 september 2008, 10:20
Die tutorial is wel prima, al is 35 graden IMO te vlak (ik doe meestal 45 graden, zo niet iets meer, wel uit de losse pols), en krijg je niet zulke mooie afgeronde fret ends als met een vijl; hij slaat de roundover stap over en gaat direct naar de polijst stap, dus daar krijg je inderdaad een fret job voor terug die net zo goed is als een 'factory' fretjob, dwz: kan veel beter.

Verder: 70 euro voor een vlakbeurt is schappelijk, voor het afronden van fretends IMO vrij belachelijk. Tenzij het een maple board is, want da's stukken bewerkelijker. Verder is het echt geen klus van 2 uur; je hebt geen hele minuut nodig voor een fret eind, zeker niet als je het beroepsmatig doet en de gereedschappen ervoor hebt (wat je van een prof mag verwachten). Reken eerder op een half uur, max. In 2 uur kun je een complete refret met fret dress, level en al doen als je alle kennis, kunde, ervaring en gereeschap in huis hebt.

Noid
6 september 2008, 13:31
... hij slaat de roundover stap over .... Wat betekent "roundover stap"? M.b.t. die 35 graden ben ik het met je eens, ik heb het liever ook wat rechter ergens tussen de 45 en 60 graden vind ik prettiger.

@ Gibsonfreak7: je hebt al gevijld aan de frets? Wat dan, de uitstekende kanten, of de bovenkant? Heb je een anders een foto van hoe de toets er nu uit ziet (met natuurlijk de grootste "schade" goed in beeld?)

Nielsje
6 september 2008, 13:38
Tja, het is maar hoe je redeneert:

35 graden vanaf de horizontaal, of vanaf de verticaal?

Je moet de frets in ieder geval niet te vlak afschuiven, want dat is niet echt fijn met het opdrukken etc van frets. Maar het is ook maar net hoe fijn je dat vindt spelen. Ik heb mijn frets overigens gerond met zo'n schuurblokje, dat werkt echt heel erg goed.

Mattia
6 september 2008, 14:02
Wat betekent "roundover stap"? M.b.t. die 35 graden ben ik het met je eens, ik heb het liever ook wat rechter ergens tussen de 45 en 60 graden vind ik prettiger.


Na de bevel maak ik de randjes mooi rond/egaal met een driehoekvijltje, en dan polijsten om overgebleven scherpe randjes eraf te halen. De beschreven moethod rond alleen de scherpe randjes af, de bevel blijft niet meer dan alleen een bevel, niet een bevel met afgeronde fret uiteindes.