PDA

View Full Version : Hulp nodig



Toosh
29 augustus 2008, 19:14
Hallo,

Graag heb ik wat hulp nodig ivm met het kopen van een versterker.

Op dit moment speel ik in een band genre grungie, stevige harde rock
Binnenkort komt daar nog een coverbandje bij 60s 70s CCR, Bluesyachtig, Rock
Het probleem zit hem in het feit dat ik een versterker kan gebruiken van mijn vader namelijk een fender blues junior (die overigens zeer lekker klinkt) maar die echt te kort schiet qwa volume en qua echt vette sound. Hierbij gebruik ik nog een tubescreamer, drive pedaal en een ds2 als effect. Met die 15 watt kom ik echter niet over de drummer. Een geluk kan ik nog even op een geleende versterker spelen.

Met andere woorden zoek ik een versterker onder +- 1000 euro (waarvoor ik nog moet wat sparen) die mijn eisen tegemoet komt.
Het liefst zou ik een vette lead sound hebben genre Marshall JCM-800 (mede gitarist heeft een fireball dus ik mag niet worden weggeblazen), en een clean + een clean met een randje voor bluesy stuff (hierin vind ik die blues junior echt goed alleen niet luid genoeg voor te repeteren en kleine optredens).

Eventueel wil mijn vader mij een 2*12 zelf maken wat de kosten ook wat kan drukken. Hij doet momenteel een bod op 2 greenbacks.
Ik speel op een tele (american) en hierbij zou nog later een les paul model komen (na nog wat meer sparen ik dacht aan een hagstrom ultra swede)
Kan iemand mij is wat ideeën geven want ik zie het bos niet meer door de bomen of hoe zeggen ze dat?
Greetz

Puerco
29 augustus 2008, 19:48
Lijkt in ieder geval dat je een Marshall wilt hebben, nu moet je nog voor je zelf bepalen of je een nieuwe, een tweedehandse of een cloon wilt hebben.
Voor een nieuwe ben je het voordeligste uit bij Soundslive (http://www.soundslive.co.uk/categories.asp?name=Guitar-Amps&ID=29) in de UK, verzendkosten vallen mee en komen geen extra invoerrechten etc bij. bv JCM800 2203 (http://www.soundslive.co.uk/product~name~Marshall-JCM800---2203~ID~1701.asp)
Voor een mooie handgebouwde cloon kun je bv eens kijken bij Vernet (http://www.vernetamps.com/home.htm), Ceriatone (http://www.ceriatone.com/index.htm), of CMW amps (http://cmwamps.com/index.php) (laatstgenoemde zit in de wat hogere regionen en zal waarschijnlijk wat buiten je budget vallen). Vernet en CMW zijn bovendien NL producten!

WillemdaGuide
29 augustus 2008, 20:31
ENGL Blackmore is misschien ook wel wat voor je, kom je nog regelmatig 2e hands tegen voor dat budget (zelfs nog wel met cab) Of wellicht Marshall DSL50/100 of TSL60/100? wat voor je. Ik vind zelf de DSL het lekkerst maar dan kun je de crunch weer niet schakelen maar ik denk beide wel het uitproberen waard voor je.

Mr.Bluesbreaker
29 augustus 2008, 20:35
Een JCM800 2203 is erg tof, maar als je een clean en een clean met een randje wil, is dit wellicht niet de meest goede optie.
Behalve als je met je gitaarvolume de helft staat dichtgedraaid, maargoed dan zou je met een overdrive het kanaal moeten boosten voor een vette lead.
Het punt is dan dat je clean redelijk zacht in volume is t.o.v. de drive.

-ja, ik heb een mooie 2203+ OD pedaal in de sale maar nee, ik ga hem je niet aanbevelen-

Ik zou naar een versterker op zoek die van zichzelf tot op redelijk volume clean blijft, en een 2e kanaal heeft voor een lekker randje. Voor een vette leadsound kun je wel een booster gebruiken. De meeste 3 kanaals amps die op alle vlakken erg goed zijn, vind je namelijk in mijn ogen niet onder de 1000 euro. Natuurlijk kun je iets kopen zoals een Marshall TSL, maar je kunt betere alternatieven kopen voor je budget.

Het zou misschien niet eens zo gek zijn om die Blues Junior eens onder handen te nemen als je verder tevreden bent over de klank. Als je genoeg headroom hebt voor je cleane geluid (en je wordt natuurlijk bij optredens uitversterkt) dan zou je inderdaad goed kunnen kijken naar een cabinet eronder voor wat meer onderkant en spreiding. Het punt is wel dat een Celestion Greenback een luidspreker is die niet zo heel efficient is. (wel erg fijn voor dat genre imo.) Een V30 zet, in lekentaal, relatief gezien veel herrie om per watt.

Edit: sorry, ik las er overheen dat je ook grunge/heavvy rock speelde. Ik zag alleen het woord CCR staan:D Vergeet het Blues Junior verhaal.

Toosh
29 augustus 2008, 21:36
Mja, heb paar jaar gelede de JCM 800 is bespeeld, stond een weekje thuis.
Vette lead en crunch zijn echt af. Maar echt sprankelend clean of met dat randje kreeg ik hier niet echt uit.
De JVM van Marshall valt precies beter mee qua clean als ik reviews mag geloven. Iemand ervaring mee ?
Via die site soundslive is dit in prijs nog te doen,

Beter opteren voor de 100 watt (vind ik persoonlijk zeer veel, dan kan ik deze thuis bijna niet gebruiken) of de 50 watt (heeft wel 2 kanalen minder).

Inzake speakers is het verschil tussen greenbacks en V30 dan zo groot?
2 * 12 moet toch ruim genoeg zijn. Wil mij ook niet 2 keer per week kapot sleuren met een 4 * 12

Lexvandoef
29 augustus 2008, 21:49
Tussen de 100w en 50W zit maar 3 db verschil, voor thuis het niet echt veel uit denk ik. Ik speel bij mijn ouders ook nog over mijn 2203, gaat prima.

Het verschil tussen V30's en greenbacks is qua klank echt groot, ik vind het altijd lastig om uit te leggen, maar V30's klinken, voor mij, veel rafeliger en scheller, terwijl greenbacks veel warmer en mushier klinken.

Op 2 greenbacks moet je trouwens geen 100 watter zetten, die hebben maar een powerrating van 25w per stuk (gemiddeld genomen).

artnaz
29 augustus 2008, 21:55
ENGL Blackmore is misschien ook wel wat voor je, kom je nog regelmatig 2e hands tegen voor dat budget (zelfs nog wel met cab)
*ahum* :D

Maar de genoemde Marshall's will do the trick too. Alleen is de clean van de ENGL's wat beter... ;) De lead weer wat anders, maar de Blackmore heeft wel aardig wat Marshall-trekjes...

Rormo
30 augustus 2008, 10:35
hmz, Marshall DSL 50/100 of een Marshall JVM, zullen beiden ruim voldoen :)

bastiaanvanbeek
30 augustus 2008, 17:41
Ik denk dat een VOX AC30 wel iets voor jou is. Ik heb er zelf ook een, en ik raad je m echt sterk aan. Het is een versterker die vooral clean gewoon heel goed is, de rest zou je met pedaaltjes kunnen doen. Als je voor een versterker wilt gaan die gewoon simpel en goed is, dan is een Vox echt jouw amp. Fender amps zijn ook heel goed, en zijn ook vooral clean. AC30's kosten meetsal rond de €1000, en dan heb je ook echt wat.

Lexvandoef
30 augustus 2008, 18:41
Om in de Vox hoek te blijven, je zou ook naar de nieuwe AC50 channelswitcher kunnen kijken dan, heeft hier onlangs een best positieve review opgestaan.

a darker shade of grey
30 augustus 2008, 18:59
*ahum* :D

Maar de genoemde Marshall's will do the trick too. Alleen is de clean van de ENGL's wat beter... ;) De lead weer wat anders, maar de Blackmore heeft wel aardig wat Marshall-trekjes...

Vind je? De Blackmore klinkt wel 'britser' dan andere Engls, maar ik vind hem echt niet lijken op een Marshall....

Maar TS: je zegt dat je een amp wil die lang clean blijft, en met een tweede kanaal voor een randje en dan een booster voor lead sound...
Dat klinkt in mijn oren toch echt als een JCM800 hoor....

Misschien anders toch een Fender?

Lexvandoef
30 augustus 2008, 19:33
Vind je? De Blackmore klinkt wel 'britser' dan andere Engls, maar ik vind hem echt niet lijken op een Marshall....

Maar TS: je zegt dat je een amp wil die lang clean blijft, en met een tweede kanaal voor een randje en dan een booster voor lead sound...
Dat klinkt in mijn oren toch echt als een JCM800 hoor....

Misschien anders toch een Fender?

Een 2203/4 heeft maar 1 kanaal bijvoorbeeld he ;) En ik vind Marshalls beter in scheuren dan in cleane/randje sounds.