PDA

View Full Version : Kapot Element



The Mess
29 augustus 2008, 18:52
Hoi,

Al eens gevraagd maar niet echt een antwoord van veel mensen op gekregen:

Ik heb daarnet met een doekje om je frets mee te polijsten ook m'n element roestvrij gemaakt. Het resultaat was nog niet helemaal bevredigend, dus ik ben verdergegaan met commandant 4.

http://southampton.gumtree.com/posting_images/24/23445824__1209738560__1__1-c0a89d392d19e2d06adf7002a104bd4b.__big__.jpg

Nu is de omwikkeling een beetje vies geworden, maar dat zie je toch niet.
Er is ook wat in die kleine gaatjes tussen de polepieces gekomen, met een beetje schudden heb ik het meeste er wel uitgekregen, maar volgens mij heb ik er met een naald ook wax uit gekrabt ofzo...

De vraag is nu: als ie kapot is (is het waarschijnlijk dat ie dat gaat?), wordt het dan gevaarlijk qua kortsluiting ofzo? (Ik heb dus met een naald vrij voorzichtig ín zo'n gaatje gezeten.)

(Typisch een geval van 'bezint eer ge begint, en van fouten leert men :chicken: )

De reden dat ik dit vraag is dat ik bang ben dat het gevaarlijk is om een kapot element in m'n gitaar te stoppen, zou dat schokken kunnen geven?

st.robot
29 augustus 2008, 19:00
Ik denk niet dat je op die manier een pickup kapot krijgt....
en nee, het is niet gevaarlijk om zo'n ding in je gitaar terug te steken. zo'n element geeft niet echt een sterk signaal (daarom dat dat versterkt moet worden snap je) en zal dus ook geen hoge voltages/ampere's geven.

althans, dat denk ik (maar ik ben nogal slecht in elektriciteit volges m'n docent, dus schiet me ni dood als ik het fout heb)

wietse
29 augustus 2008, 19:06
nee niet gevaarlijk, de kans dat je op die manier een element vernielt is vrij klein.
je komt niet onder stroom te staan, als een element stuk is doet hij niks meer of klinkt beroerd that's all.

The Mess
29 augustus 2008, 19:09
nee niet gevaarlijk, de kans dat je op die manier een element vernielt is vrij klein.
je komt niet onder stroom te staan, als een element stuk is doet hij niks meer of klinkt beroerd that's all.

Ook als je niet over een geaard stopcontact speelt?

st.robot
29 augustus 2008, 20:08
Ook als je niet over een geaard stopcontact speelt?

nee dan ook niet