PDA

View Full Version : Lesprobleempje



Alberto
29 augustus 2008, 18:35
Ik zit met een probleem en had graag wat advies.
Ik heb tot nu toe 2 lessen gegeven aan twee meisjes van 9 en 10 jaar.
Ze hadden nog geen gitaar en hebben gewoon mijn klassieke gitaar gebruikt. De ouders wilden dus gitaarles maar aangezien ze niet veel van muziek/gitaar weten waren hun wensen gewoon gitaar leren spelen en 'een beetje' noten leren lezen.
Nu dacht ik gewoon rustig mijn tijd te nemen en wat gitaarmethodes te combineren en rustig hun lessen op te bouwen. Eerst open snaren bij naam leren, lezen op de notenbalk en met steun oefeningetjes op de open snaren. Zo ver zit ik dus. Nu ben ik vandaag met hen meegegaan om twee gitaren voor de kinderen te helpen kiezen en ze hebben uiteindelijk twee staalsnarige gitaren gekocht omdat het wat veelzijdiger is (ik ben gewoon eerlijk met hen geweest).
Maar zou ik mijn 'klassieke' les nu verder zetten of (aangezien er nog maar twee lessen voorbij zijn) beginnen met hen één voor één akkoorden te leren (tokkelen, strummen)??
Noten lezen lijkt voor hen geen prioriteit en 'een beetje' noten leren gaat niet. Het is alles of niets. Als ik op deze manier les ga geven is het misschien wel interessanter en kunnen ze sneller herkenbare liedjes spelen.
Dat is een voordeel, maar als ik klassiek les blijf geven hebben ze wel een bredere basis en kan ik hen beter noten leren lezen. Maar is dat wel mogelijk op een staalsnarige gitaar? Ik denk het niet.
Ik neig dus meer naar akkoorden leren tokkelen, strummen,...
Help alsjeblieft! ;)

caliban
29 augustus 2008, 23:51
Wat zeggen de ouders? Ik begrijp dat je ze akkoorden wil leren, lijkt me uiteindelijk ook het beste. Het lijkt me wel mogelijk klassieke gitaar te leren spelen op een staalsnarige gitaar.

FruscianteFan
30 augustus 2008, 00:01
Op zich zou het geen probleem moeten zijn om de klassieke basis op een western te leren. Ik ben wel benieuwd of die twee het niet saai zullen gaan vinden als ze - en ik heb geen idee hoe lang dat zal duren - eerst die zogenaamde bredere basis leren. Ik zou sowieso voor liedjes en akkoorden gaan, maar laat het gebrek aan klassieke gitaar je er niet van weerhouden klassiek les te geven.

caliban
30 augustus 2008, 00:23
Een combinatie zou heel interessant zijn, maar sowieso willen ze niet te veel weten van noten, dus zou ik het klassieke laten, vermits noten daar toch best wel belangrijk zijn.

Alberto
30 augustus 2008, 19:36
Ja ik heb ook even gedacht aan een combinatie maar klassiek gaat hand in hand met notenleer dus heb ik dan toch geopteerd om hen met tabs te leren spelen. Ik heb er geen moment spijt van dat ik klassieke gitaar heb gevolgd want met die scholing kan ik alles spelen wat ik wil maar ik heb het hen gewoon gevraagd en ze willen zo snel mogelijk liedjes kunnen spelen dus heb ik gezegd dat we de notenleer laten voor wat het is en er eventueel later op verzoek nog aan kunnen beginnen. Geen slecht idee lijkt me?
Dus voorlopig leren tokkelen (pima-techniek) met tabs zodat ze snel een simpel liedje kunnen spelen en daarna akkoordenleer. Tegen dat ze zover zijn kan ik meer specifiek les gaan geven op basis van hun wensen.
Goed plan? Het is de eerste keer dat ik les geef en ik moet het 'lesgeven' nog leren dus ben ik vrij onzeker. Ik wil dat die mensen tenslotte ook waar voor hun geld krijgen...
Alvast bedankt.

FruscianteFan
30 augustus 2008, 22:08
Ik denk dat dat het beste is wat je kunt doen: gewoon lesgeven zoals zij dat willen!

Harald
31 augustus 2008, 10:23
Notenlezen op een steelstring is precies hetzelfde als notenlezen op een klassieke gitaar. Strikte klassieke techniek leent zich weer wat minder voor een steelstring. Handhoudingen op een steelstring zijn toch net wat anders, en dempen met strikt klassieke techniek lukt niet. Maar voor het notenlezen zou je ook gewoon vanaf open snaren kunnen beginnen en het bereik steeds wat uitbreiden. Je zou kunnen overwegen om dan ipv klassieke techniek de leesoefeningen met een plectrum te doen. Maar het is wel leuk om snel ook wat liedjes te kunnen spelen, en dan liefst iets anders als Vader jakob.

Grote vraag is wat de lange termijn doelstelling is. Als je goed wilt leren lezen kun je dat het beste doen als je net begint. Speel je al een tijdje zijn de leesoefeningen die je dan van blad kan spelen veel te saai (even uit eigen ervaring), kans is groot dat het dan nooit echt wat wordt. Maar de vraag is in hoeverre dat lezen essentieel is. Eigenlijk alleen belangrijk als je puur klassiek, of proffessioneel (in studio of als snel inzetbare veelzijdige invaller) wilt gaan spelen. Het is wel handig, en je hebt dan ook toegang tot muziek voor andere instrumenten, maar je kan zonder. Zeker tegenwoordig, nu er zoveel goede tabs te krijgen zijn. (en helaas ook zoveel slechte, je moet dus wel ook horen wat je doet) Als ik moet kiezen tussen iemand die heel goed op gehoor kan spelen, en iemand die fantastisch leest, kies ik zelf de eerste. Gehoortraining, en dingen zelf kunnen uitzoeken van een opname, zijn eigenlijk in alle stijlen essentieel.

Liquid_Metal
31 augustus 2008, 15:00
Zelf geef ik al een tijdje les aan verschillende soorten gitaristen en als zij 'gewoon een beetje gitaar willen leren spelen' raadt ik je echt aan om met een lesboek te werken. Je hebt dan een duidelijke missie, vooruitgang is goed te zien en je hebt enorm veel houvast. Pas als je wat meer ervaring hebt met lesgeven is het raadzaam om uitstapjes te maken.
Gitaar Starter van Cees Hartog is een aanrader. Het zijn voornamelijk kinderliedjes en daarom begint het lekker simpel. Voor mensen die niet zo goed weten wat ze nou precies willen leren is dit een heel goede basis.

Alberto
31 augustus 2008, 20:13
Zelf geef ik al een tijdje les aan verschillende soorten gitaristen en als zij 'gewoon een beetje gitaar willen leren spelen' raadt ik je echt aan om met een lesboek te werken. Je hebt dan een duidelijke missie, vooruitgang is goed te zien en je hebt enorm veel houvast. Pas als je wat meer ervaring hebt met lesgeven is het raadzaam om uitstapjes te maken.
Gitaar Starter van Cees Hartog is een aanrader. Het zijn voornamelijk kinderliedjes en daarom begint het lekker simpel. Voor mensen die niet zo goed weten wat ze nou precies willen leren is dit een heel goede basis.

Dat weet ik zo nog niet. Ik werkte met een lesboek omdat zoals je al zegt je dan een houvast hebt. Je kan pagina voor pagina afwerken. Maar al die methodes zijn voor de klassieke gitaar en je wordt geconfronteerd met het notenschrift en dat willen ze niet. Als ze het wel wilden was ik lekker bezig want zo (met het boek) had ik het in gedachten. Maar ja, toen die steelstring na 2 lessen, noten lezen hoeft niet echt of misschien een beetje (wat niet gaat) en snel resultaat willen zien... Dat gaat niet als ik klassiek les geef.
Ik leer hen nu tabs lezen en heb een oefeningetje uitgeschreven dat ze moeten oefenen tegen volgende les.
Zou ik hen zo blijven oefeningen geven (met telkens meer en meer techniek) of direct een liedje geven en dat stuk voor stuk oefenen?
Als jullie me hier nog mee helpen kan ik wel alleen verder :)
Ik denk persoonlijk voorlopig oefeningen?

jplm
31 augustus 2008, 21:27
Zou ik hen zo blijven oefeningen geven (met telkens meer en meer techniek) of direct een liedje geven en dat stuk voor stuk oefenen?


Hallo.

Hier effe een antwoord van een ervaringsdeskundige, want ik heb ooit (25 jaar terug) les gehad met noten en oefeningen, daarna gestopt, en een paar jaar geleden lessen met "direct een liedje" (van George Konings, o.a. gespeeld bij Henk Westbroek). Welnu, ik heb het zo ervaren: die eerste methode vond ik destijds helemaal niets, ik kon theoretisch van alles, maar als iemand me na een jaar les vroeg "speel eens een liedje" zat ik mooi te kijken met m'n gitaar. Die tweede manier begon vanaf les één met "Nothing else matters", met fingerpicking, hammer-ons, pull-offs, en flageoletten. Moeilijk voor een beginner zou je dus zeggen, maar de realiteit was dat je als het ware "door het liedje vooruit getrokken werd". Ik bedoel, je weet hoe het nummer klinkt, je gitaarleraar speelt het voor, dus je ziet met eigen ogen dat het mogelijk is om dat ook te spelen, en dan is het dus zo (bij mij ging dat tenminste op die manier) dat je, ook al kun je in het begin alleen de eerste maat maar, gewoon ziet dat het nummer noot voor noot "opgebouwd" wordt in je hoofd en handen, en dat je ook echt iets kunt, met andere woorden, dat je lessen (élke week) effect hebben. Vraagt iemand dan "speel eens iets" dan kun je zeggen (in jouw geval dus die twee kinderen) dat je dat-en-dat liedje kunt, maar nog niet helemaal, en het stukkie dat je dan wél kunt, kun je ook daadwerkelijk laten horen, en dat is wat bij die kinderen (en trouwens ook volwassenen die beginnen) de moed erin houdt. Hebben ze dat eerste liedje in de vingers dan hebben ze dus ervaren dat het echt mogelijk is om op de gitaar te leren spelen, en gaat de rest steeds sneller en beter. Je moet namelijk kost wat kost (en vooral bij jonge kinderen) voorkomen dat je student bij zichzelf denkt "ik zit hier nu elke dag te oefenen, en het levert me niets op", want dan gooien ze het ding vroeg of laat (in de praktijk: zo gauw de ouders het toestaan) in de hoek, en gaan op korfbal, of badminton, of zoiets. En het hindert natuurlijk niets als iemand een andere hobby kiest, maar het zou jammer zijn als de reden is dat ze onnodig een hekel krijgen aan de gitaar terwijl dat misschien niet nodig zou zijn geweest.
Overigens, toen ik een paar nummers kon spelen bleek die theorie van 25 jaar geleden plotseling toch ook weer handig te zijn, maar andersom werk het volgens mij niet.

Groet, Jan.

Alberto
1 september 2008, 19:11
Bedankt voor het delen van je ervaring Jan :)
Ik heb 10 jaar klassiek les gehad op de academie en begrijp wel wat je bedoeld. Je leert noten lezen, theorie, de ene oefening na de andere en na een jaar of twee kan je eigenlijk nog niet echt een herkenbaar lied spelen (buiten een simpel klassiek stuk wat voor leken dikwijls niet mooi is).
Hier had ik echter niet veel problemen mee, ik maakte goed vooruitgang, de examens waren goed en het hoorde erbij. Maar op langere termijn werpt het echt wel zijn vruchten af, vooral als je je later wil verdiepen in bepaalde speeltechnieken en dergelijke.
Maar goed, veel kinderen hebben dat geduld niet en willen snel 'iets laten horen'. Direct met 'Nothing Else Matters' starten lijkt me wel wat snel maar als het lukt, waarom niet.
Aangezien ze nog vrij jong zijn en nog wat onhandig met hun linkerhand :) (wat normaal is) ga ik toch eerst nog wat oefeningen geven zodat ze die linkerhand-techniek wat gewoon raken.

anthony68
4 september 2008, 20:01
ik ben een leerling en lees nu tablatuur dat is makkelijker dan noten maar ik wil graag ook noten leren lezen dat best moeilijk maar van een tablatuur spelen is best makkelijk en de meeste liedtjes zijn tegenwoordig ook op tablatuur te downloaden. Dus makkelijk te spelen maar ik leer liever beide tegelijk dan heb je een beetje kunnen spelen op tablatuur en leren moeilijker te spelen op noten. Ik was een jaar geleden begonnen met accoorden maar dat vondt ik zo saai nu speel ik van tablatuur vindt ik veel leuker en de accoorden komen wel ik leer met de liedjes de accoorden sneller te vinden heb pas 1 les gehad met tabeltuur maar ben nu al enthousiast. :hippie:

jplm
4 september 2008, 20:22
heb pas 1 les gehad met tabeltuur maar ben nu al enthousiast. :hippie:

Hindert niks, wij zijn hier op dat gebied wel het een en ander gewend.

Groet, Jan.