PDA

View Full Version : Zelfbouw Musicman Axis/EVH moeilijk ?



Ray5150
29 augustus 2008, 16:56
De afgelopen dagen heb ik dit forum flink doorgeploegd, de meest prachtige zelfbouw gitaren heb ik langs zien komen. Alleen mis ik een model tussen al dat geweld van Stratocasters, Telecasters, Les paul's en PRS.

En dat is de Music Man Axis/EVH. een absolute pracht gitaar
Die zie ik er niet bij staan, mischien zit hij hier wel tussen verstopt maar ik heb hem nog niet gevonden.

Is hij moeilijk te bouwen ?
zitten er moeilijke (lees zeldzame of dure) materialen in ?
Zijn er hier ook zelfgebouwde exemplaren aanwezig ?

Een Les Paul lijkt mij moeilijker door de bindingen en lijmverbinding tussen neck en body...

no 1 hops
29 augustus 2008, 17:14
eigenlijk is een axis een net zoals eer superstrats zijn een super tele
qua brug en pickups wat anders
misschien versimpel ik het hier wat, maar als je weet hoe je hem wilt hebben is met bekijken /bestuderen van andere bouw topic van alles te maken dus ook een axis

barno
29 augustus 2008, 19:46
best doenbaar zo'n Musicman lijkt me, ze hebben tele en stratmodellen hebben qua body, meaning zonder en met bellycuts en armrests.

De gitaren zeggen me niet zoveel maar de bassen vind ik heel vet.

aaronstonebeat
30 augustus 2008, 00:56
Lijkt me ook goed te doen. Een gitaar met 2 humbuckers en een tremolo. Het moeilijkste zal ongetwijfeld zijn om 'm goed in de lak te krijgen. Alles lijkt mee te vallen behalve die laatste stap, je creatie z'n huid te geven.

Mij zegt het model ook niet zo heel veel (ik vond EVH z'n Frankenstrat veel cooler, ik heb 'm op de geel-zwarte nog live zien spelen), maar als jij enthousiast wordt, moet je ervoor gaan!

Niets valt te vergelijken met spelen op een zelfgebouwde gitaar (nou ja, misschien rijden op een zelfgebouwde motor of vliegen in een zelfgebouwd vliegtuig :cooler: )
Doen! In het ergste geval mislukt het en moet je nog een poging wagen.

KoenB
30 augustus 2008, 13:32
Het ziet er inderdaad niet al te moeilijk uit. Tele-achtige body met een enkele binding, een standaard halsje zonder fratsen en een platte top. Prima te doen als 1e bouwproject! Ik zou zeggen, koop een plank hout en begin gewoon. Mocht je in de houtbouwfase blunderen, dan ben je hooguit een paar tientjes kwijt. En lukt het wel -> electronica en hardware bestellen, afmaken en genieten van je eerste zelfbouw.

Ray5150
30 augustus 2008, 19:47
ik heb al wat bouw ervaring hoor. heb 10 jaar geleden een linkshandige superstrat gebouwd met spullen van Vox Humana en Peer Dellen. alles zelf gedaan, body zagen, frezen, schuren,lakkken. de neck was een halffabrikaat en de toets was wel kant en klaar. dat leek mij te moeilijk, zelf frets in zagen had ik geen zin in. af en toe hou ik mij ook bezig met wat opknappers en dergelijke.

ik zal wel eens een paar foto's op zoeken en hier ergens neergooien

De musicman is nu in een studie en voorbereidingsfase.
het zal geen exacte copy gaan worden. een linkse Flyd rose van een goed merk is onbetaalbaar voor mij en de elementen zijn destijds speciaal gemaakt voor de EVH/Axis. ik heb wel al een Dimazio Paf Pro
Ik heb ook al een neck. dat is een merkloze esdoorn strat neck waarvan ik de kop naar linkshandig heb omgebouwd. er zit nu een "hockeystick" kop op zoals de kramer VH modellen destijds.

Het moeilijkste lijken mij om te maken de binding frezen om de body en de frezingen voor de elementgaten, daar zitten namelijk geen afdekringen op dus de frezing moet heel recht zijn.

Ik vroeg mij af of iemand foto's weet te vinden van imitatie's of klonen.

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 19:59
Ik vroeg mij af of iemand foto's weet te vinden van imitatie's of klonen.

Net gezocht maar niet (weer) gevonden; Warmoth had volgens mij zulke bodies en ook voorbeelden in 'n gallery...

Ray5150
30 augustus 2008, 20:18
Dat vergat ik nog te melden: binnenkort krijg ik van iemand die een Axis bezit een tekening met de omtrek van de body. daar is ook niet makkelijk aan te komen. dan ben ik weer een stapje verder.