PDA

View Full Version : Fizzy geluid uit een JVM 410?!!



Bernstien
29 augustus 2008, 16:51
Dames en Heren,

Ik heb sinds een dik jaar een JVM 410C.
Voor de volledigheid is -ie gekoppeld aan een GT-8 (via 4-kabelmethode) en een Harmonic converger Harmonic converger (http://www.harmonicconverger.com/HC_Home.html) (nee, geen spam, de meeste mensen kennen dat ding niet) en een 1960A.

Sinds enige tijd is er wat vreemds aan de hand met het geluid. Vooral bij hogere gain settings en -modes komt er een `Fizzy` component in het geluid. Een frequentie in het mid-hoog die los lijkt te staan van het basisgeluid en daardoor gewoon ruk klinkt. Het fascinerende is dat op het moment dat ik mijn Harmonic converger (HC) in de loop zet, het geluid nog wel acceptabel is.

(De HC is gemaakt om vooral de High-gain ampmodellen van modellers beter te laten klinken. Een van de dingen die hij doet is het grotendeels verwijderen van de Fizz die op het moment nog inherent is aan High gain amp modellen.)

Dat is natuurlijk een geluk bij een ongeluk maar ik wil natuurlijk dat de basis sound van mijn amp goed is.

Na wat rondneuzen valt de verdenking op de vooversterkerbuizen. De mannen bij Doctor Tube (overigens erg behulpzaam en vakbekwaam naar mijn mening) adviseerden mij om de voorbuizen gewoon wat rond te shuffelen en te kijken of het verschil maakt.

De vragen:

1. Hebben jullie ervaring met zoiets en/of denken jullie dat in dit geval zo`n truc uitkomst zou kunnen bieden?
2. Hebben jullie tips voor nieuwe voorversterkerbuizen die goed klinken in de JVM (Buizen mogen het karakter van de amp best wat `openen`, de high-gain van de JVM is al dichtgesmeerd genoeg).

Alvast bedankt!

PS. Van de vakkundigheid van de mensen bij de zaak waar ik de JVM gekocht heb heb ik niet zo`n hoge pet op, dus daar breng ik `m liever niet heen.

Mitch
29 augustus 2008, 17:33
Zou absoluut aan de pre amp buizen kunnen liggen. Je kan altijd eens een 12AT7 kopen, is ook wat minder sterk dan een 12AX7, heb je wat minder gain en zal -ie iets minder dicht smeren en je hebt meteen een buisje om te testen of één van de andere niet goed meer is. Puur verwisselen kan ook wel, maar is niet zo'n goede test als één voor één de buisjes een keer vervangen door een nieuwe.

svdijk
29 augustus 2008, 19:13
Ik heb in V1 een Tung-Sol selected zitten, en in V2 een gewone Tung Sol.
Samen met JJ KT77 buizen in de eindtrap klinkt de versterker opener, en minder gecompressed.
Die van mij heeft trouwens nooit fizzy geklonken!!

Dude
30 augustus 2008, 21:44
Probeer eens wat tung sol buisjes in de pre amp, echt aan te raden. ik heb ze ook ism de stock eindbuizen, echt leuke combinatie

dml
31 augustus 2008, 10:24
Heb je hetzelfde als je de GT-8 uit de keten laat?

Bernstien
2 september 2008, 20:43
Bedankt voor de reacties!

@Mitch: Ik ken inderdaad meer goede verhalen over mensen die een (Mullard) AT7 in V1 stoppen (Ik geloof dat V1 de usual suspect is bij dit soort geluidsproblemen?). Enige bedenking die ik heb is dat ik teveel gain inlever. zal gewoon proberen worden denk ik. Kan dat trouwens in combinatie met AX7's?

@SVDijk: Ik ben zelf ook zelden zoiets tegengekomen op de verschillende fora. Hoop dat het idd aan de preamp buizen ligt.

@dml: Juist als ik de GT-8 en HC uit het systeem haal is de klacht uitgesproken.

Ik zal eens wat met Tung Sol en eventueel een AT7 gaan freubelen.

Misschien een domme vraag: Spreekt het voor zich welk buisje V1, V2 enz is?

Cheers

pol
2 september 2008, 21:11
andere speakers gaan veel meer verschil uitmaken dan dat geprul met preampbuisjes, preampbuisjes maken hooguit een subtiel verschil, verwacht daar niks ingrijpend van.

speakers uit een gewone 1960A zijn nu eenmaal vrij fizzy, probeer een speaker die dat niet heeft, keuze genoeg, de meeste speakers klinken wel warmer.

amp models van boss zijn nu ook wel niet heel geweldig, de distortion van die JVM klinkt waarschijnlijk beter, het enige wat ik daarop zou gebruiken is misschien een overdrive of booster pedaal.

die harmonic converger lijkt me ook onzin, als het fizz weghaalt is het ook niet meer dan een simpele eq die de fizzy frequenties wegfilter, dat gaat met elke eq...

Bernstien
3 september 2008, 10:52
Well,

De speakers zijn volgens mij precies niet het probleem.

Als u de post goed gelezen had beschik ik over de combo. Die is uitgerust met de veel bejubelde Vintage (V30) en Heritage speaker. Nog niet genoemd is dat de 1960A is uitgerust met twee T75's en twee V30's in een X (A la Uebercab van Bogner). Na lang zoeken is dit een erg fijne combinatie voor de JVM en allesbehalve Fizzy. Het Fizz-probleem is er ook niet van het begin af aan geweest, zoals gezegd.

Als ik de HC niet zou kennen zou ik daar overigens ook geen onzin over gaan spuien.

Bedankt voor de tijd hoor, maar voor dit soort onzin is dit forum volgens mij niet bedoeld.

pol
3 september 2008, 11:09
probeer dan andere preamp/en of eindbuizen, mijn ervaring is dat dat niet zoveel verschil uitmaakt als sommigen hier laten uitschijnen.

en een 1960A met dezelfde speakers als een bogner ubercab klinkt nog altijd totaal anders. hout en contructie van een cab heeft meer inlvloed op het geluid.

Mitch
3 september 2008, 11:29
mijn ervaring is dat dat niet zoveel verschil uitmaakt als sommigen hier laten uitschijnen.

Dan spijt het me te zeggen dat je ervaring daarmee gewoon beperkt is. Het is een paar jaar erg matig geweest met nieuwe productie pre amp buisjes, maar de laatste tijd zitten er weer behoorlijk wat betere tussen qua helderheid. De vergelijking met oude productie pre amp buisjes...dat kan écht hemelsbreed zijn. Prop een Telefunken in je amp en je herkent 'm niet meer.

Maar goed: het topic ging over een probleem dat ineens ontstaan was, dan moet je wel heel erg pech heben wil dat een probleem met een speaker zijn en met de niet altijd even betrouwbare levensduur kan het dus wel een pre amp buisje zijn.
@Bernstien: bedoel je oude of nieuwe productie Mullard 12AT7? Ik ken namelijk plenty oude productie 12AT7's die bijna net zo veel gain geven als nieuwe productie 12AX7's :D Dan ga je er qua gain niet zo snel op achteruit, maar je gaat wel vooruit op helderheid, nootdefinitie etc.

Bernstien
3 september 2008, 11:55
@Bernstien: bedoel je oude of nieuwe productie Mullard 12AT7?

Goede vraag. Een kerel op het JVM forum had het over een Mullard CV4024 (12AT7WA) buisje die hij in V9 (?) heeft gestoken en daarmee zijn tone aanmerkelijk verbeterde. Ik neem aan dat dat een nieuwe is?

Ik ga eens wat experimenteren. Zo snel als ik resultaat geboekt heb, post ik wel even wat.

Nogmaals bedankt.

Mitch
3 september 2008, 12:03
Nee, CV4024 is de 'good old' military spec variant. Die hoeft niet per se beter te klinken maar is mechanisch sterker. De ouwe Mullards zijn super buizen, enorm helder en dynamisch. Helaas erg duur ook, tegenwoordig.