PDA

View Full Version : telecaster vraagje



rock 'n roll
29 augustus 2008, 16:33
Omdat tele-gas niet te houden is moet ik me maar eens beginnen verdiepen in deze planken. Na veel tegenstrijdige dingen gelezen te hebben dacht ik "ik open maar een nieuw topic met mijn vraag".

Dus hoe veelzijdig is een telecaster eigenlijk? Van hoe zacht tot hoe hard gaat hij?
En dan bedoel ik wel met de standaard elementen er kan natuurlijk altijd zoveel geknoeid worden als nodig maar ik bedoel met een standaard tele op een normale amp.

no 1 hops
29 augustus 2008, 16:42
Omdat tele-gas niet te houden is moet ik me maar eens beginnen verdiepen in deze planken. Na veel tegenstrijdige dingen gelezen te hebben dacht ik "ik open maar een nieuw topic met mijn vraag".

Dus hoe veelzijdig is een telecaster eigenlijk? Van hoe zacht tot hoe hard gaat hij?
En dan bedoel ik wel met de standaard elementen er kan natuurlijk altijd zoveel geknoeid worden als nodig maar ik bedoel met een standaard tele op een normale amp.
zou eens even naar deze youtube clip kijken en luisteren
http://nl.youtube.com/watch?v=SnQYoRYedF0

Chris Winsemius
29 augustus 2008, 17:31
Puike Tele: jazz, blues, rock 'n roll, reggae, country, hard rock, blues rock, indie, stones, beatles, jimmy page, andy summers, roy buchanen, muddy waters, prince, blöf, marc odijk, jonesD, ricktekent, mitch, chris w, vulvasonic, mooi wark, kim w, etc.

't Zijn meestal hele eerlijke planken dus 'n goede touch wordt vertaald in 'n meesterlijke sound icm. puike amp(s), als die touch niet op nivo is dan kunnen het zeer confronterende gitaren zijn...

rock 'n roll
29 augustus 2008, 17:57
Ik had inderdaad al wel door dat het geluid uit een tele heel veel bepaald word door de handen van de gebruiker.
Maar volgens mijn redenering is het dan zo dat je er wel beter door gaar spelen, klopt dat?

Rormo
29 augustus 2008, 18:40
Poeh, toch eigenlijk wel een moeilijke vraag. Op een bepaalde manier vind ik een tele heel veelzijdig. Maar op een bepaalde manier ook niet. Voor mij is een tele toch het beste als je hem een randje distortion geeft (crunch) en dan komt hij optimaal tot z'n recht. Zeg maar de Keith Richards Rolling Stones sound.

Je kunt met een tele ook helemaal clean spelen, maar dan vind ik hem niet zo goed als een strat of LP. Hetzelfde geldt voor echte drive, dan vind ik een LP lekkerder.

Maar de tele kan het allemaal. Als ik 1 gitaar zou moeten kiezen zou het misschien wel een tele zijn (hoewel dan wel een met een tremolo en een humbucker), gewoon omdat deze op een bepaalde manier een alleskunner is. Een LP zal altijd vet klinken, een strat altijd een tikkie dun (gechargeerd gezegd) en de tele kan beiden heel erg aardig.

Toch zweer ik bij meerdere gitaren zodat ik alles kan zonder compromissen te maken.


Het enige nadeel is dat ik mijn tele niet snel over de hals vind. Maar ja, ik heb ook 'maar' een London City Comet. Een dure Amerikaan zal vast wel een stuk beter spelen en dit minder hebben.

Mitch
29 augustus 2008, 19:17
Dus hoe veelzijdig is een telecaster eigenlijk?
Als ergens al wel veel over is gezegd op het forum dan is dit het wel. Pagina's lang gehakketak over of een strat nou veelzijdiger is of een tele, pfff....
Als je al had gezocht kan ik me niet voorstellen dat je daar niks over hebt gevonden. Prachtige antwoorden als "een strat is veelzijdiger want hij heeft vijf standen" behoren tot de toppers :stop:


Van hoe zacht tot hoe hard gaat hij?
Qua output niveau zit je een beetje op gemiddeld niveau, hetzelfde als een gemiddelde strat. Maar ja, de spreiding is natuurlijk enorm. Maar "hard/zacht", heb je 't dan over oversturing?

Eko
29 augustus 2008, 19:52
Uiteraard zal het meeste wel al lang gezegd zijn op het forum. Ik moet zeggen dat ik het als een enorm veelzijdig instrument ervaar. Het halselement kan van warm jazztonen tot prachtige zoete blues licks maken. Het middenstandje doet het met een chorus heel leuk en het brugelement staat garant voor chicken`picking tot bijtende solo`s.
Op een of andere manier ( ik heb het hier al eerder gezegd) vind ik een tele jezelf dwingen om verzorgder te spelen.

Mitch
29 augustus 2008, 19:54
Ik sta juist met de Tele harder te harken dan ik met mijn andere gitaren doe :D

G.G.
29 augustus 2008, 20:14
vind ik een tele jezelf dwingen om verzorgder te spelen.


Ik sta juist met de Tele harder te harken dan ik met mijn andere gitaren doe :D

Ben het met Mitch eens. Een tele vraagt juist om rammen (meer nog dan bij een strat en die vind ik al aardig uitnodigen). Mijn mening is dat je juist met singlecoils zo'n hoop verschil in dynamiek tevoorschijn kan toveren en "harken" werkt daar perfect bij.

Van Dattum
29 augustus 2008, 22:24
Een Tele is de ruigste gitaar die er is... de enige die ook clean smerig klinkt.... En een Tele is het ultieme verlengstuk van de bespeler.

Manuvdv
29 augustus 2008, 23:51
Het enige nadeel is dat ik mijn tele niet snel over de hals vind. Maar ja, ik heb ook 'maar' een London City Comet. Een dure Amerikaan zal vast wel een stuk beter spelen en dit minder hebben.
Ik vind dit anders wel een sterk punt. Onlangs heb ik een Fender USA Std Tele getest, en die vond ik in vergelijk met mijn LP en Dean ML een heel trage hals hebben... Misschien persoonlijk, maar dat is mijn ervaring. Een slechte ervaring trouwens. Ik heb Telecasters altijd prachtgitaren gevonden, inderdaad zeer veelzijdig, maar ik moet en zal een snelle hals hebben.

bert k
29 augustus 2008, 23:57
Tele's komen met allerlei verschillende halzen, zeker als je je niet beperkt tot Fender. Ik heb een Charvel Tele, die heeft een V-vormige boomstam, die heerlijk speelt, maar hiervoor heb ik een (goedkope) Crafter Tele gehad met een brede, platte hals, en die speelde snel en modern. Net wat je fijn vindt.

caliban
30 augustus 2008, 00:01
Een vriend van me heeft een ESP telecaster, hotrail in de brug (neck weet ik niet), en dat klinkt vetjes. Kan perfect metal doen.

Bram+
30 augustus 2008, 00:04
Wat maakt een telecaster dan eigenlijk die spartaanse veelzijdige 'eerlijke' gitaar? De houtkeuze? Constructie? De elementen en hoe die gemonteerd zijn? De brug en zadels? Als je bijvoorbeeld een tele neemt met twee p90s (een gitaar die nog steeds in mijn G.A.S.-dromen langskomt), is het dan nog steeds die veelzijdige telecaster? Ook met een 'moderne' stoptail?

Lexvandoef
30 augustus 2008, 00:14
Wat maakt een telecaster dan eigenlijk die spartaanse veelzijdige 'eerlijke' gitaar? De houtkeuze? Constructie? De elementen en hoe die gemonteerd zijn? De brug en zadels? Als je bijvoorbeeld een tele neemt met twee p90s (een gitaar die nog steeds in mijn G.A.S.-dromen langskomt), is het dan nog steeds die veelzijdige telecaster? Ook met een 'moderne' stoptail?

Tsja, voor mij is het gewoon die plank hout met 2 goeie verschillende pickups, dat maakt hem zo veelzijdig, ik vind mijn les paul met p90's bijvoorbeeld net zo veelzijdig, maar iets anders qua klank kleur, lekker dik op de hals, heerlijke sparkle in de middenstand, en lekker rauw op het brugelement. Tis eigenlijk net een moddervette tele :satisfie:

caliban
30 augustus 2008, 00:17
Tsja, voor mij is het gewoon die plank hout met 2 goeie verschillende pickups, dat maakt hem zo veelzijdig, ik vind mijn les paul met p90's bijvoorbeeld net zo veelzijdig, maar iets anders qua klank kleur, lekker dik op de hals, heerlijke sparkle in de middenstand, en lekker rauw op het brugelement. Tis eigenlijk net een moddervette tele :satisfie:
Als je dan de ESP tele neemt die ik noemde, blijft daar niet echt veel meer van over.

Lexvandoef
30 augustus 2008, 00:21
Als je dan de ESP tele neemt die ik noemde, blijft daar niet echt veel meer van over.

Nee, ik had het over een normale tele ;)

caliban
30 augustus 2008, 00:27
Nee, ik had het over een normale tele ;)
Inderdaad maar bram had het over wat als je andere pickups hebt, wat blijft dan nog over van 'de tele'.

Lexvandoef
30 augustus 2008, 01:06
Inderdaad maar bram had het over wat als je andere pickups hebt, wat blijft dan nog over van 'de tele'.

Een tele met andere pickups, body hout, hardware enzo blijft hetzelfde en zorgt toch ook voor de typische tele sound, alleen dan met bv p90's, wat dikker. Maar het blijft, voor mij, een tele.

barno
30 augustus 2008, 01:43
Ik vind een Tele idd de eerlijkste gitaar die er is.
strats klinken ronder, LP's zwaarder, Ibanez gelikter enz... maar imo: a tele seperates the men from the boys. tele geeft je niks om je achter te verstoppen, daarom is het wel heel moedig van Keef om toch op een tele te spelen ... but then again, als rommelig spelen een goedbetaald handelsmerk wordt ... :)

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 10:11
Ik vind een Tele idd de eerlijkste gitaar die er is.
strats klinken ronder, LP's zwaarder, Ibanez gelikter enz... maar imo: a tele seperates the men from the boys. tele geeft je niks om je achter te verstoppen, daarom is het wel heel moedig van Keef om toch op een tele te spelen ... but then again, als rommelig spelen een goedbetaald handelsmerk wordt ... :)

KEEEEEEEEEEEEEF !!! ;)
(hij gebruikt meestal wel 1 snaar minder, that's one louder! :D )

+1 voor de rest.

MarkV
30 augustus 2008, 10:27
KEEEEEEEEEEEEEF !!!
Voordeel is ook dat ie meestal open G speelt. Maakt niet uit wat je doet, het klinkt altijd nog wel.. :)

Volledig offtopic:
Mijn baas woont naast Keith Richards in de staat Connecticut. Mijn baas zijn vrouw en de vrouw van Keith volgen samen 'bijbelklas' :stop: Halverwege september geeft mijn baas een BBQ waar ik ook bij ben en naar alle waarschijnlijkheid ook Keef!! :rockon:

beruk
30 augustus 2008, 10:54
Ja, Keef is een vooraanstaand lid van de dope gezinde gemeente.... Wel foto's laten zien hé!
(spam on: Ik ken iemand die een hele mooie tele te koop heeft. spam off) :sssh:

rickert
30 augustus 2008, 10:55
Sjezis MarkV, dat zou wel ziek zijn :sneaky:

bagheera
30 augustus 2008, 11:13
jij ook tele G.A.Z? Ikke ook maar of het wat wordt ?, ik moet nog gaan testen ik vind ze er gewoon fijn uit zien.

MarkV
30 augustus 2008, 11:35
Ja, Keef is een vooraanstaand lid van de dope gezinde gemeente.... Wel foto's laten zien hé!
foto's komen zeker als het zover is. Ik zit eraan te denken een tele mee te nemen om door Keith te laten signeren, maar goed het is een gewone burgelijke BBQ, dus ik kan ook weer niet de enorme groupie / fan gaan uithangen (zeg ik nu ;) )

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 12:07
Voordeel is ook dat ie meestal open G speelt. Maakt niet uit wat je doet, het klinkt altijd nog wel.. :)

Volledig offtopic:
Mijn baas woont naast Keith Richards in de staat Connecticut. Mijn baas zijn vrouw en de vrouw van Keith volgen samen 'bijbelklas' :stop: Halverwege september geeft mijn baas een BBQ waar ik ook bij ben en naar alle waarschijnlijkheid ook Keef!! :rockon:

Ik ben jaloers (zonder afgunstig te worden)!!!

Kicke!!!

Arjan12
20 september 2008, 16:32
Hoe was de BBQ?

MarkV
20 september 2008, 22:15
Hoe was de BBQ?

Regen... dus uiteindelijk afgeblazen. Heel jammer, maar het komt nog wel een keer. Wellicht volgend weekeinde de BBQ (wat goed uitkomt want ik vetrek morgen weer), maar Keith zit blijkbaar nu in Nice dus dat wordt dan niks.

Ach komt vast nog weleens (daar stuur ik zoveel mogelijk op aan, zonder het te willen pushen..)