PDA

View Full Version : Pick ups verwisselen van Gretsch G5125



tidalwave_sideburns
29 augustus 2008, 13:45
Beste forumleden,


Ik zit er al een tijd aan te denken om de pickups van mijn Gretsch G5125 te vervangen. Ik had mijn brig pickup al vervangen door een Gretsch bucker, omdat in de originele teveel brom zat. Deze pick up klinkt in mijn oren best goed, maar kan wel beter.
Filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=XhbxpjCODe8)
De nek pick up vind ik bijzonder tam, mat, maar wel stukken stiller, dus deze gebruik ik voor om te scheuren.
Dus, nieuwe pick ups. Het liefst zet ik er een setje TV Jones Classics in, maar die vind ik echt te duur. Bovendien wordt ik binnenkort vader, en kan ik me zulke uitgaven met een goed geweten eigenlijk niet permiteren.

Nu ben ik kennelijk niet de enige die aan z'n Electromatic heeft zitten sleutelen ( zie http://gretschpages.com/forum/electromatics/ ) , maar echt veel wijzer word ik niet van deze pagina.

Wat ik zoek:

Een scherpe, trebly nek pick up voor high gain super psychobilly. Die Setzer sound zoek ik niet echt.Ik gebruik de brug pick up voor 'clean'( surf, swing, veel galm), nek voor high gain. Op onze myspace pagina staat het een en ander, myspace.com/burningvampires .
Alle nr's daar zijn met de nek pickup gespeeld, daar de brug teveel brom doorgaf.
Bijv. Bloody Mary (http://www.youtube.com/watch?v=stoLR5Dui7c) speel ik het liefst met de brug. Wat fans hebben een compilatie gemaakt van concertopnames, de schatten, :D . Aandoenlijk hoor, en helemaal op eigen initiatief.

Ter zake:

Pick Ups waar ik m'n oog op heb laten vallen:

P90's, Duesenberg Domino lijkt me prima. MarkV, bedankt voor de link: http://www.tonefactory.nl/shop2/ind...th=28_23_24_166

Gretsch Filtertrons: 95 euro bij Thomann. Moeten passen volgens de geleerden. Door velen aanbevolen, nooit in het echt gehoord.

Seymour Duncan '59 's of Phat Cats. Allen stukken duurder dan die Duesenberg pick ups.

Moeilijk moeilijk.

Mijn vraag:

- Wie heeft er al de pick ups verwisseld in z'n Electromatic, welke pick ups waren het, en welke kan je aanraden.
- Hoe klinken die Duesenberg pick ups
- P90's in een hollowbody: gaat dat niet brommen e.d.?
- Met humbuckerpickups, is dat een one size fits all (tot op zekere hoogte? ) Welke beperkingen heb je zoal?

Ben zeer benieuwd naar jullie feedback.


Jan

Lexvandoef
29 augustus 2008, 13:48
Over je Gretsch kan ik niet zo veel zeggen, maar ik heb wel een hollowbody gehad waar p90's in zaten, ik had niet overweldigend veel last van brom, niet meer dan op mijn lp met p90's. Qua klank was het echt wel in orde, lekker dik en toch luchtig.

tidalwave_sideburns
29 augustus 2008, 15:07
"Qua klank was het echt wel in orde, lekker dik en toch luchtig. "

Klinkt veelbelovend! Gain á la ACDC en Motörhead misschien Metallica gebruik ik ongeveer. Geen Meshuggah praktijken dus.
Ach, aan 40 Euro zal zelfs ik met m'n tweede wereld land hongerloontje er geen buil aan vallen.

Zouden ze passen? Heb je enige speling? Ik laat liever niet in m'n gitaar zagen. Op de site van Duesenberg staat ook niks over deze pick ups qua dimensies en frequency kaart. Dan zal ik de beste mensen van Tone Factory hier maar lastig mee moeten vallen.

Lexvandoef
29 augustus 2008, 15:09
Ik weet niet of ze passen, maar ik weet ook niet of ze zoveel gain aankunnen in een holle gitaar, dat was ook precies de reden dat ik die gitaar niet meer heb, hij was voor mij niet bruikbaar genoeg icm feedback.

tidalwave_sideburns
29 augustus 2008, 19:24
Ik weet niet of ze passen, maar ik weet ook niet of ze zoveel gain aankunnen in een holle gitaar, dat was ook precies de reden dat ik die gitaar niet meer heb, hij was voor mij niet bruikbaar genoeg icm feedback.

Op zich zo heel veel gain gebruik ik niet. We spelen wel altijd knetterhard. Helemaal in die keldertjes wil de feedback de boel wel eens verpesten. Meestal draai ik de bas en de gain dan wat weg, en dan gaat het wel. Een beetje feedback mag best. Ik heb altijd nog een volumeknop. Open snaren die resoneren is verschrikkelijk tijdens het spelen, maar dat valt ook wel op te lossen.

Al met al wel een goed idee dan? P90's in een hollowbody met een bak gain?

Lexvandoef
29 augustus 2008, 19:32
Tsja, een bak gain er over gooien zou ik zelf niet doen met een hollow, maar als je Gretsch er nu al mee over weg kan, dan zal het waarschijnlijk niet erger worden (misschien zelfs minder) als je er goeie pickups in gooit.