PDA

View Full Version : Roland Cube



Peter-J
29 augustus 2008, 10:48
Hee,

Ik wil al een tijdje een nieuwe gitaar + versterker kopen,
Ik heb nu nog zo'n startersetje. :nervous:
Voor de gitaar had ik al een Lc Spitfire in gedachten,
Maar nu de versterker nog.

Jullie hebben het hier veel over de Roland Cube.
Aangezien het alleen voor thuisgebruik is dacht ik dat 30 watt wel voldoende is.
Er zaten ook veel effecten op en een recording out zou ik wel graag willen hebben.

Maar ik lees vaak dat hij beginners aangeraden wordt.
Zelf speel ik nu 7 jaar gitaar waarvan 1 jaartje elektrisch,
en ik noem mezelf nou niet egt een beginner meer.

Wat voor versterker raden jullie aan?
Wat effecten erop zou ik wel leuk vinden,
Maar ik heb al een boss ds2 en een crybaby,
Wat ik nog wil uitbreiden tot een groot pedalboard.

Ik speel voornamelijk Funk en Rock.
En nogmaals, het is voor thuisgebruik. :hippie:

almarvk
29 augustus 2008, 10:55
Voor thuis gebruik is het maar net wat wil je wilt gebruiken. Als je nooit live gaat of nooit in de oefenruimte komt, heb je echt niet meer wattage of buizen nodig. Het aantal jaren dat je speelt heeft daarbij niets te maken.

Vind je buizengeluid echter heel gaaf, dan kan je ook voor een kleine buizencombootje gaan.

De Cube30 is echter voor thuisgebruik meer dan prima.

Dick Wolkendeck
29 augustus 2008, 11:24
Voor thuis gebruik is het maar net wat wil je wilt gebruiken. Als je nooit live gaat of nooit in de oefenruimte komt, heb je echt niet meer wattage of buizen nodig. Het aantal jaren dat je speelt heeft daarbij niets te maken.

Vind je buizengeluid echter heel gaaf, dan kan je ook voor een kleine buizencombootje gaan.

De Cube30 is echter voor thuisgebruik meer dan prima.

Jazeker. Ik heb de microcube (2 watt) voor thuis. Bevalt erg goed!

ar250artist
29 augustus 2008, 11:33
Hoi, ik gebruik de cube nu al verschillende jaren thuis met veel plezier. Het is echt een lekker klinkend combootje voor alle denkbare stijlen. Wat voor mij wel een echte toevoeging was is het gebruik van een overdrive. Ik gebruik een bad monkey erbij en die maakt echt veel verschil. Kost je de kop ook niet en is echt een toevoeging. De bijgeleverde effecten zijn niet echt bruikbaar, alleen de delay/reverb enigzins. Vergelijk hem wel met de Vox, al ken ik hem zelf niet. Succes.

Jan Buurman
29 augustus 2008, 12:02
Ik heb de Cube 15 en dat is al zat voor thuis. Ik vind het het beste transistor versterkertje in z'n prijsklasse, met name in het cleane geluid.
Op Marktplaats staat er toevallig één te koop :sssh:

Grooveyard21
29 augustus 2008, 12:07
je kan ook denken aan een POD als oefenversterkertje, gebruik ik al jaren en wil voor thuis nooit meer anders.

Vonk
29 augustus 2008, 12:13
De cube30 heb ik, en mocht je dat ding willen gebruiken in de oefenruimte of live: hij kan gewoon niet opboksen tegen een buizenamp met 4x12. Ik heb zelf een 1x12 aan de cube gehangen en dat werkt ook gewoon niet (misschien met blues ofzo, maar dan wil je ook een buizenamp).

De 30W vind ik bovendien thuis nog te hard gaan. Ik draai de volumeknop altijd net iets verder dan uit, omdat het huis dan al gaat klagen (en mijn oren).

Als je niets geeft om de effecten aan boord zou ik een kleinere versie nemen.

2m4
29 augustus 2008, 12:38
30W is voor thuisgebruik al aardig veel, mijn VOX knijp ik ook altijd flink, om de buren niet nóg meer over de zeik te helpen... :D

Mocht je nu juist wel voor effecten gaan, dan zou ik ook eens kijken voor een Vox AD... Ook een erg fijne moddelingamp, alleen zijn de effecten compleet in te stellen, iets wat de Cube mist. Vox is wel weer iets duurder als een Cube...

a darker shade of grey
29 augustus 2008, 13:04
Ik zou zeggen, als je iets lekkers zoekt voor thuis en om op te nemen, koop een Line 6 Toneport en daarbij software als Amplitube. Ik heb heel lang gespeeld over een POD en over een Spider, en Amplitube klinkt tien miljoen keer beter. Je hebt controle over werkelijk ELK aspect van je sound, je kunt er echt heel veel mee. Bij de Toneport komt recording software, dus kun je direct opnemen, werkt als een tierelier en klinkt stukken beter dan een Cube of een POD!

maar wel een stuk minder dan mijn Engl :D

Lexvandoef
29 augustus 2008, 13:07
30W is voor thuisgebruik al aardig veel, mijn VOX knijp ik ook altijd flink, om de buren niet nóg meer over de zeik te helpen... :D

Mocht je nu juist wel voor effecten gaan, dan zou ik ook eens kijken voor een Vox AD... Ook een erg fijne moddelingamp, alleen zijn de effecten compleet in te stellen, iets wat de Cube mist. Vox is wel weer iets duurder als een Cube...

Het geluid van een van de vox ad modellen vind ik zelf ook veel beter dan de vox, veel minder digitaal, op de een of andere manier.

iWishmaster
29 augustus 2008, 15:25
Heel belangrijk: Wat is je budget?
Ik vind de roland (micro) cube een heel fijn ampje, maar het blijft wel een beetje een oefen / beginnersversterker. Ik heb zelf 2 jaar een Line 6 spider en die kan ik je ook echt alleen aanraden als beginners / oefenversterker, daarom verkoop ik hem ook . Als je echt geluidskwaliteit wilt, zou ik toch wat anders zoeken. Een simpele buizencombo hoeft ook helemaal niet duur te zijn, maar gaat wel al snel erg hard voor thuis en ze hebben geen recording out over het algemeen.

2m4
29 augustus 2008, 16:47
Het geluid van een van de vox ad modellen vind ik zelf ook veel beter dan de vox, veel minder digitaal, op de een of andere manier.

Bedoel je dat de Vox AD beter klinkt dan de Cube, of als een andere Vox? Want dat weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring/referentiemateriaal. Dat de Vox beter koinkt als een Cube ben ik het met je eens, het geluid is voller en romiger, zonder wollig te worden (af en toe de gain wat terug draaien is wel gewenst), waar de Cube wat kouder klinkt...

denis.hermans
29 augustus 2008, 16:55
Kijk ook eens naar de vox valvetronix reeks. Dit is een moddeling versterkter met bovendien een buisje er in. Bovendien hebben de versies vanaf 30 watt een power squeezer zodat je het vermogen kan verminderen zonder dat het karakter van de "sound" verloren gaat. (zit trouwens ook op de cube dacht ik).

Van de vox valvetronix bestaan er 2 versies de gewone en de "xt" versie ( meer op metal gericht--) meer scheur)

Nadeel zou wel zijn dat de valvetronix reeks niet zo goed reageert op losse pedalen. Tenzij je de zwaardere versie zou nemen omdat daar een speciale ingang voor is ( sorry voor deze domme omschrijving maar hiervan ken ik dus niet zoveel- ben zelf beginner).

Denis

2m4
29 augustus 2008, 17:09
Kijk ook eens naar de vox valvetronix reeks. Dit is een moddeling versterkter met bovendien een buisje er in. Bovendien hebben de versies vanaf 30 watt een power squeezer zodat je het vermogen kan verminderen zonder dat het karakter van de "sound" verloren gaat. (zit trouwens ook op de cube dacht ik).

Van de vox valvetronix bestaan er 2 versies de gewone en de "xt" versie ( meer op metal gericht--) meer scheur)

Nadeel zou wel zijn dat de valvetronix reeks niet zo goed reageert op losse pedalen. Tenzij je de zwaardere versie zou nemen omdat daar een speciale ingang voor is ( sorry voor deze domme omschrijving maar hiervan ken ik dus niet zoveel- ben zelf beginner).

Denis

Alle Valvetronix modellen hebben VT in de naam, die staat juist voor ValveTronics... Het verschil zit hem in de XL achter het typenummer. De XL serie is met een grotere speaker uitgevoerd (De 30W XL heeft een 12", tegenover een 10" in de normale 30W), en is meer gericht op de hi-gain kanalen. Die powersqueezer is inderdaad een uitkomst, die zit ook op de Cube series vanaf de 15X.

Ik heb me overigens wel laten vertellen dat de gewone ADxxVT's niet meer gemaakt worden, alleen de ADxxVT-XL wordt nog gemaakt. Of dat ook klopt weet ik niet zeker!

TimmU
29 augustus 2008, 17:27
Ik vind zelf een Vox AD50VT erg lekker klinken , bruikbaar voor thuis,maar ook uitstekend voor in de oefenruimte ofzo . Lekkere klanken , en wat spacy effectjes.

Peter-J
29 augustus 2008, 17:29
Ok bedankt,
Maar ik ben er nogsteeds niet helemaal uit,
Ik ga zoiezo even kijken naar die Vox ;)

Lexvandoef
29 augustus 2008, 18:28
Bedoel je dat de Vox AD beter klinkt dan de Cube, of als een andere Vox? Want dat weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring/referentiemateriaal. Dat de Vox beter koinkt als een Cube ben ik het met je eens, het geluid is voller en romiger, zonder wollig te worden (af en toe de gain wat terug draaien is wel gewenst), waar de Cube wat kouder klinkt...

Ik vind de hele series vox ad's (valvetronix-lijn dus, niet de xl) fijner klinken dan de cubes, ik ben een paar keer oefen/beginnersversterkers wezen testen, en telkens kwam ik toch uit op de voxjes.

Peter-J
29 augustus 2008, 18:43
Nog even over de prijs,
Ik ga liever niet hoger als 200e. ;)

Is de vox ad15vt ook een optie?
Of mist hij wat i.v.m. de 30?

Ik twijfel nu dus tussen de roland cube 30 en de vox ad15/30 vt.
Ik speel voornamelijk red hot chili peppers.
Ik wil er ook een pedalboard aan hangen (in de toekomst) waar zeker dist,overdrive,wah,fuzz,phaser,trem,delay,chorus en comp op komen.

denis.hermans
29 augustus 2008, 20:38
Sorry, extensie blijkt dus xl te zijn.

Vox valvetronix 15 watt heeft geen power squeezer dacht ik. (misschien ook niet nodig).

Op de valvetronix en cube zitten al wat effecten. ( delay, flanger,....)

Ik meen mij - zoals ik al zei - te herinneren dat ik gelezen heb dat de vox niet zo goed reageert op losse pedaaltjes. Anderzijds heb ik in de lokale muziekwinkel al eens gezien dat men voor de roland cube wel pedaaltjes hing.(test dit wel zelf even uit !)

Nog laatse opmerking verwar de vox ad valvetronix serie niet met de vox da serie want dat is nog iets anders.

Denis

Mr.Bluesbreaker
29 augustus 2008, 20:44
Ik zou ook voor de Vox Valvetronix gaan.
Ik heb 1 keer verplicht op een Cube moeten spelen, (en ik ben e.e.a. gewend) wat een klote en onnatuurlijke sounds. Natuurlijk mag je niet teveel verwachten voor dat budget, maar de Vox equivalent kost nauwelijks iets meer en daar schaam ik me niet voor als ik er op speel. Heb voor thuis een Tonelab LE.
Powersqueezer is niet nodig met 15 watt nee, behalve als je je bedluis niet wakker wilt maken. Over het algemeen is een 10" naar mijn idee wel een minimum bij die range versterkers, de versies met een 8" klinken met overdrive wel heel erg dun, je krijgt er geen lekker laag uit. Liefst een 12" zelfs.

Edit: een pedalboard op die klasse amps, als je mijn mening wil is dat echt weggegooid geld. Dat komt pas redelijk tot zijn recht op een lekkere (buizen) amp. Als je dat geld voor die pedalen (over) hebt en een Valvetronix, kun je beter in 1 keer een betere amp kopen. Digitaal met leuke analoge effecten is tot nu toe bij mij nooit een succes.

a darker shade of grey
30 augustus 2008, 10:54
Nog even over de prijs,
Ik ga liever niet hoger als 200e.



Ik zou zeggen, als je iets lekkers zoekt voor thuis en om op te nemen, koop een Line 6 Toneport en daarbij software als Amplitube. Ik heb heel lang gespeeld over een POD en over een Spider, en Amplitube klinkt tien miljoen keer beter. Je hebt controle over werkelijk ELK aspect van je sound, je kunt er echt heel veel mee. Bij de Toneport komt recording software, dus kun je direct opnemen, werkt als een tierelier en klinkt stukken beter dan een Cube of een POD!

maar wel een stuk minder dan mijn Engl :D


I rest my case :D

Peter-J
30 augustus 2008, 14:28
Ok ik ben eruit,
Het wordt een Vox Ad15vt :)
Bedankt! :D

Jimwoud
30 augustus 2008, 15:56
Ok ik ben eruit,
Het wordt een Vox Ad15vt :)
Bedankt! :D
Ik zou toch die ad15 en ad30 naast elkaart testen, denk dat dat behoorlijk scheelt. Ik zou voor de ad30 gaan.

Mark1990
31 augustus 2008, 12:32
als je heel veel geluk hebt, kom je op marktplaats nog wel eens een Vox AD60vt tegen, die heeft nog meer mogelijkheden en opties dan de 15/30/50/100 watt versies.
ik heb mijn ad60vtx voor 275 gevonden op marktplaats, maar dat was ook echt een koopje.