PDA

View Full Version : kalamazoo



akkebaas
29 augustus 2008, 10:27
Hallo,
een tijdje geleden is er hier al een thread geweest over de restauratie van een oude Kalamazoo. Nu heb ik (min of meer?) dezelfde gitaar en ook aan deze zou wel eens gewerkt mogen worden...

http://i288.photobucket.com/albums/ll173/akkebaas/kalamazoo/kalamazoo1b.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll173/akkebaas/kalamazoo/kalamazoo5.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll173/akkebaas/kalamazoo/kalamazoo4.jpg

Zoals je op de foto's kan zien lopen er twee barsten over de hele lengte van de top. Het hele middendeel is door de trekkracht van de snaren op de brug omhoog gekomen, met als gevolg barsten aan de zijkant (achteraan) en natuurlijk een hoge actie.

Is dit moeilijk te restaureren?
Weten jullie iemand hier in de buurt (België, regio Leuven Brussel) waar ik daarvoor terecht kan?
En enig idee hoeveel zoiets kan kosten?

zoon van Piet
29 augustus 2008, 10:47
Voor een dame op leeftijd is ze een schoonheid - rimpeltjes krijgen we allemaal.
Ik heb geen idee wat zoiets moet kosten. Vaak kun je deze gitaren voor vrij weinig geld kopen, maar moet je rekening houden met een - meestal grotere- uitgave om ze weer in conditie te krijgen.
het verbaast me steeds meer dat de mijne (http://img258.imageshack.us/img258/8251/img0122rc8.jpg) nog in zo'n goeie conditie is. De oorspronkelijke sunburst is van de top, maar er is geen enkele sprake van barsten, de hals zit stevig en het ding is werkelijk superbespeelbaar - en het klinkt werkelijk absoluut super-authentiek blues, ik heb niks dat er zelfs maar bij in de buurt kan komen. We treden er zelfs live mee op!

--=HANS=--
29 augustus 2008, 10:55
Hey Akkebaas,

Bij mij zaten de barsten in de zijkant, de top en achterkant waren nog helemaal gaaf. Ik weet niet of het zinvol is om de top te gaan restaureren. Ik kan me voorstellen dat dat zoveel effect op het geluid heeft dat je je serieus af kan vragen of je daar een hoop geld aan uit wil geven.
Ik zie trouwens ook wel wat verschillen, die van jou heeft geen houten brug en topkam en ook de headstok lijkt aan de bovenkant een iets andere vorm te hebben. Verder heeft de rand van het klankgat een andere binding (misschien een wat later model?) Eltjo Haselhof heeft tegenwoordig ook een oude Kalamazoo en die heeft volgens mij ook zo`n kop. Check z`n site maar eens.

Ik heb het laten doen bij Luthiers in Den Bosch. Chris is de eigenaar en Luthier en heeft verstand van zaken. Hij kan je waarschijnlijk zo zeggen of het te doen is en wat dat dan gaat kosten.

Succes ermee en even laten zien wat ervan geworden is straks!

northernlake
29 augustus 2008, 11:39
Ik wilde Chris ook al aanraden maar had even mijn mond gehouden omdat ik geen ervaring heb met het laten fixen van echte vintage instrumenten. Hij heeft mijn Guild 12-string voorzien van een perfect gemaakte nieuwe brug. Vakwerk.

zoon van Piet
29 augustus 2008, 12:07
Zeg Hans.. de jouwe is vergelijkbaar met deze -vergelijkbaarder dan de mijne. Lijkt me een goed idee als je even een korte lofzang houdt ;) om akkebaas over de streep te trekken. Want het is nogal wat om geld uit te geven zonder te weten wat het eindresultaat zal worden..

--=HANS=--
29 augustus 2008, 13:05
Origineel gepost door de zoon van hullie piet: Zeg Hans.. de jouwe is vergelijkbaar met deze -vergelijkbaarder dan de mijne. Lijkt me een goed idee als je even een korte lofzang houdt ;) om akkebaas over de streep te trekken. Want het is nogal wat om geld uit te geven zonder te weten wat het eindresultaat zal worden

Hahaha, dat is nou net wat niet mee zal vallen omdat de beschadigingen van beide gitaren niet te vergelijken zijn.

Mijn andere gitaren klinken allemaal beter dan die gerestaureerde kalamazoo en toch is het een heel bijzonder instrument waar ik graag op speel. Het midden komt vooral goed tot z`n recht, de bas is redelijk en het hoog is niet zo denderend. Op aanraden van Chris zijn er silk en steel snaren opgegaan om de boel ook op langere termijn recht te houden maar het heeft natuurlijk wel consequenties voor het geluid. Ik kan me voorstellen dat als je een top met twee forse scheuren gaat restaureren dat toch wel invloed zal hebben op het geluid, in ieder geval meer dan een scheur in een van de twee zijkanten.
Ik zou er niet te veel van verwachten qua sound, het is meer het totaal waar je voor moet gaan.

akkebaas
29 augustus 2008, 13:34
Alvast bedankt voor de reacties!
Op dit moment is ie door de hoge actie maar beperkt bruikbaar, maar ik vind hem wel goed klinken. Het is een droog, compact geluid met vooral een dominant middengebied zoals Hans al zei, maar zeer charmant voor fingerpicking. Net daarom zou ik er wel wat in willen investeren, maar als door de reparatie de klank naar de haaien gaat mist het ook een beetje zijn doel he. Misschien kunnen de zelfbouwers op het forum daar wat meer over zeggen? Of andere ervaringsdeskundigen?

En Den Bosch, tja, da's wel een eind uit de buurt...

vulvasonic
29 augustus 2008, 15:54
De Kalamazoo hieronder heb ik ook, zij het in een vergelijkbare staat als die gitaar van jou en wellicht nog iets erger.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/kalamazoo.jpg

Ik heb Patrick Koopman, geweldige gitaarbouwer, naar zijn mening gevraagd en hij vond dat ik het maar beter niet kon doen. Dat de kosten hoger zouden komen te liggen dan de daadwerkelijke marktwaarde van een gitaar als deze in goede staat, zal inmiddels al duidelijk zijn.
De doorslaggevende reden (voor mij althans) om de gitaar NIET te laten restaureren was de opmerking van Patrick dat, om de klus goed te kunnen klaren, de gitaar feitelijk van grond af aan opnieuw gebouwd moet worden, waarbij ook een aanzienlijk deel van het hout zelf. Daar komt bij dat de constructie van de gitaar bewezen heeft niet de meest stabiele te zijn en dat de kans op het bollen van het bovenblad mettertijd groot mag worden geacht.

Heb je dan een geweldige leuke gitaar uit de jaren 30 van de vorige eeuw, of heb je dan een gloednieuwe gitaar voor een bedrag waarvoor je ook best iets beters had kunnen kopen?

Het blijft jammer...

--=HANS=--
29 augustus 2008, 17:20
Origineel gepost door Vulvasonic:om de klus goed te kunnen klaren, de gitaar feitelijk van grond af aan opnieuw gebouwd moet worden, waarbij ook een aanzienlijk deel van het hout zelf. Daar komt bij dat de constructie van de gitaar bewezen heeft niet de meest stabiele te zijn en dat de kans op het bollen van het bovenblad mettertijd groot mag worden geacht.

Dat is dus wat ik bedoelde, door de plaats van de scheur en de geringe bijdrage aan het geluid van de zijkanten was het in mijn geval wel de moeite waard. De top en achterkant waren nog in prima staat en toen de boel gerestaureerd was bleek ook de nek nog goed recht en de aktie prima in orde. Kosten waren te overzien € 209,00 incl. een setje silk en steel.

Enra
29 augustus 2008, 19:08
Bijna alles is te repareren; ook, of juist bovenbladen.

Waar kom je vandaan Akkebaas???

akkebaas
29 augustus 2008, 21:06
@ Enra: uit Leuven in België. Vertel me meer Enra, kan het toch?

dede
29 augustus 2008, 23:42
Akkebaas,

Waarom ga je eens niet tot bij Marc Peirelinck in Schaffen, das toch niet zo ver van Leuven. Laat eens een bestek opmaken. Ik heb er goede ervaringen mee.

http://users.skynet.be/markpeirelinck/
mark_peirelinck@skynet.be

Groeten,

:B

Danny

Enra
30 augustus 2008, 07:31
@ Enra: uit Leuven in België. Vertel me meer Enra, kan het toch?

Tja, Leuven... Dat is wel wat ver weg... Nouja, ik had met alle plezier naar je gitaar willen kijken en een oordeel vormen. Als ik naar de foto's kijk is alles wat ik zie te repareren. Maar foto's zeggen niet alles.

Maar wellicht ben je een keer in de buurt (oost-Nederland)... Dan kan je altijd bellen voor een afspraak.

Ik wens je succes.

Groet Enra

zoon van Piet
1 september 2008, 10:52
Ik heb Patrick Koopman, geweldige gitaarbouwer, naar zijn mening gevraagd en hij vond dat ik het maar beter niet kon doen. Dat de kosten hoger zouden komen te liggen dan de daadwerkelijke marktwaarde van een gitaar als deze in goede staat, zal inmiddels al duidelijk zijn.
De doorslaggevende reden (voor mij althans) om de gitaar NIET te laten restaureren was de opmerking van Patrick dat, om de klus goed te kunnen klaren, de gitaar feitelijk van grond af aan opnieuw gebouwd moet worden, waarbij ook een aanzienlijk deel van het hout zelf. Daar komt bij dat de constructie van de gitaar bewezen heeft niet de meest stabiele te zijn en dat de kans op het bollen van het bovenblad mettertijd groot mag worden geacht.

Heb je dan een geweldige leuke gitaar uit de jaren 30 van de vorige eeuw, of heb je dan een gloednieuwe gitaar voor een bedrag waarvoor je ook best iets beters had kunnen kopen?

Het blijft jammer...

Ik heb alle begrip voor die redenering. Maar heb mn vraagtekens bij 'iets beters kopen' en 'marktwaarde'. Deze gitaren zijn met name voor bluespickers zo uniek en hebben een dermate authentieke sound, dat ze voor liefhebbers onvervangbaar zijn - mijn kalamazoo wordt regelmatig ingezet voor opnamen. Ik begrijp best dat mijn gitaar geen 1500 euro waard is, maar zou haar voor dat bedrag niet verkopen.. ( en ik heb ooit een gibson LP aangeboden als ruil) Marktwaarde zegt wat dat betreft weinig, en voor een authentiek vettig deltabluessoundje bestaat er eigenlijk helemaal niet zoiets als 'iets beters'..

en bovendien: wie wil er nou een nieuwe gitaar als ie een ouwe kan hebben?

( jezus, op maandagochtend flap ik er zomaar een nwe sig uit..)

akkebaas
1 september 2008, 17:56
Welbedankt, zoon van Piet, ik kan je helemaal volgen. 't Is me best wel wat geld waard om deze gitaar in bespeelbare staat te krijgen, vanwege de bijzondere klank en ook wel een beetje vanwege de coolfactor. Maar zo'n (dure) reparatie moet dan ook stabiel kunnen blijven, 't is niet de bedoeling om dat elk jaar opnieuw te doen.

Zijn er nog bouwers bekend hier in de buurt ( Leuven/Brussel)?
Of zijn er nog bouwers op het forum die hier hun licht kunnen over laten schijnen?
Of mensen die een gelijkaardige reparatie al hebben laten uitvoeren?

--=HANS=--
4 september 2008, 15:48
Ben vanochtend bij Luthiers geweest en daar ging het gesprek ook nog even over jouw kalamazoo. Chris kan het natuurlijk niet goed beoordelen zonder het instrument gezien te hebben maar in principe is dit soort scheuren zoals Enra al meldde zeer goed te repareren met behoud van de klank. Als het krimpscheuren zijn die echt open/uit elkaar staan dan wordt het een moeilijker verhaal maar als het "gewone" scheuren zijn dan is het goed te doen.

akkebaas
4 september 2008, 20:42
Wow, bedankt Hans!
Dat geeft moed.
Nu komt het er dus alleen nog op aan hier in de buurt een goeie bouwer/reparateur te vinden. Ik zal die Mark Peirelinck eens contacteren.