PDA

View Full Version : Goedkoop fingerstyle bluesje



Pais
28 augustus 2008, 22:23
Iedereen speelt ze, eenvoudige fingerstyle bluesjes. Alleen kan ik nergens een tabje of filmpje vinden waarop presies staat wat ik bedoel.

Hoe kan het ^&^%*$ dat iedereen ze speelt, maar dat ik niet mn hand kan leggen op een voorbeeldje? Ik moet zo'n stukje ergens voor leren spelen en wil er niet teveel tijd in steken; ik zoek eigenlijk gewoon een hapklaar stukje typische fingerstyle blues. Heeft iemand tips voor me?

charles
28 augustus 2008, 23:37
Op de site van de John Hurt Foundation hebben ze heel erg van zijn tabs. Op de site van Fingerstyle Academy (heet het geloof ik, van John Morris en de Blues Preachers) hebben ze ook een aantal tabs.

Ik weet niet of dat de soort blues is die je zoekt, natuurlijk. Hurt speelt altijd alternating bass en klink vrolijker/"zoeter" dan bv. Texas/monotoon-bas blues. Maar bv. "Coffee Blues", "Monday Morning Blues" en "Shake that Thing" zijn wel goed blues-achtig. Ze hebben wel een tab van zo'n monotoon-bas liedje op de John Morris site, geloof ik.

En op acousticfingerstyle.com hebben ze een aantal blues tabs van een aantal verschillende mensen. Er zitten wel leuke dingen tussen, vind ik.

Pais
30 augustus 2008, 17:39
Op de site van de John Hurt Foundation hebben ze heel erg van zijn tabs. Op de site van Fingerstyle Academy (heet het geloof ik, van John Morris en de Blues Preachers) hebben ze ook een aantal tabs.

Ik weet niet of dat de soort blues is die je zoekt, natuurlijk. Hurt speelt altijd alternating bass en klink vrolijker/"zoeter" dan bv. Texas/monotoon-bas blues. Maar bv. "Coffee Blues", "Monday Morning Blues" en "Shake that Thing" zijn wel goed blues-achtig. Ze hebben wel een tab van zo'n monotoon-bas liedje op de John Morris site, geloof ik.

En op acousticfingerstyle.com hebben ze een aantal blues tabs van een aantal verschillende mensen. Er zitten wel leuke dingen tussen, vind ik.

Hartelijk bedankt voor het meedenken! De John Hurt Foundation? Ik kan de site helaas niet vinden.

Op fingerstyle.com ben ik ook nog niet tegengekomen wat ik zoek. Maar dat komt misschien omdat ik er overheen kijk, want ik ken al die namen niet. Heb je misschien specifieke links paraat?

charles
30 augustus 2008, 18:16
John Hurt Blues Foundation (http://www.msjohnhurtmuseum.com) is de link naar de John Hurt site ("John Hurt Museum" dus, zie ik nu).

Een link naar een van de pagina's op de acousticfingerstyle site:
link (http://www.acousticfingerstyle.com/midifil2.htm)
Als je naar beneden scroll, zie je als het goed is een lijst van tabs/midi files.
"Mississippi Blues" is een vrij populair liedjes, "Blind Blake's Rag" en "Truckin' Little Baby" zijn ook leuk, maar misschien te "ragtime" voor wat je zoekt. Klinken wel wat raar als midi files, naturlijk, op gitaar zijn ze veel leuker.

En als je op 911 Tabs op Stefan Grossman zoekt, heeft hij ook dingen die je misschien meer aanspreken (zoals "Tickle Dew" en "County Line", bv., hij speelt heel veel akoestische blues).

Pais
30 augustus 2008, 18:22
Gevonden! Super, hartelijk bedankt! Ik ga er gauw een keer mee aan de slag. :B