PDA

View Full Version : Gibson, waarom ?!



Gilliam
28 augustus 2008, 21:03
Hey,

Mijn Gibson-droom is vandaag in het water gevallen:

ong een maand geleden toen ik aant zagen was voor een nieuw gitaar (mijn droomgitaar, een gibson sg) heeft mijn pa er op een familiefeest (genoeg getuigen dus) uitgeflapt dat ik van hem een nieuwe gitaar kreeg als ik de solo van My Sharona helemaal en correct zou kunnen spelen. Hy vertrouwde er dus op dat het mij niet ging lukken. Is mij gelukt op n paar weken ^^.

Daarna zeiden ze dat daar automatisch byhoorde dat ik geslaagd moest zijn voor mijn herexamen, oké, gratis gitaar + herexamen = 88,9%.
Nix stond dus nog in de weg.

Vandaag ben ik een Gibson SG3 gaan testen (okj, heb alleen de mogelijkheden gebruikt daarvan die een SG standaard ook heeft).
Damn..

Mijn Ibanez van 250euro speelt nog beter dan dat ding, terwijl het overpopulair is.
Ik vond het natuurlijk zonde want ik vond het de zaligst uitziende gitaar ooit maar het mocht niet wezen.

1: ik krijg het "juiste" geluid er gewoon niet uit, zelfs niet op een Marshall JVM weet-ik-hoeveel-nullen-het-cijfer-had.
2: de storing die je hebt als je de snaren afdempt klinkt geweldig hard!
3: heb afwisseldend op een Ibanez van 400euro goedkoper gespeeld, conclusie: op deze gitaar speel ik dubbel zo snel met gemak.

Nu zou ik graag willen weten, waarom in godsnaam wordt Gibson zo bestoeft? Ik heb er nog geen enkel positief punt van ondervonden..

Grtz

macwilliams
28 augustus 2008, 21:14
Dat jij er niet fijn op kan spelen wil nog niet zeggen dat de gitaar niet goed is. Wel goed van je dat je objektief voor jezelf bent gebleven.

Arts
28 augustus 2008, 21:15
Nu zou ik graag willen weten, waarom in godsnaam wordt Gibson zo bestoeft?


probeer een les paul zou ik zeggen!

Dweezman
28 augustus 2008, 21:17
Jaaah. Moeilijk punt. Hoe was die Gibson afgesteld? Maakt nogal wat uit, een slecht afgestelde Jackson speelt ook niet fijn.

Dat de SG anders voelt, speelt en klinkt dan je Ibbie is ook vrij logisch. 't Zou zomaar ook zo kunnen zijn dat t gewoon niet je gitaar is. Toch?

Mr.Fingers
28 augustus 2008, 21:17
probeer eens een gewone SG standard ;)

En je zult waarschijnlijk een "maandagochtend" model hebben vastgehad, dat niet zo goed was. Dat gebeurd regelmatig bij Gibson. Testen, testen & testen is de bedoeling, zoveelmogelijk SG's die in voorraad zijn, en die in het budget passen.


(en een SG3, een SG hoort 2 pickups te hebben. Die 3e zit mijns inziens meer in de weg dan dat ze nuttig is)

Gilliam
28 augustus 2008, 21:17
Dat jij er niet fijn op kan spelen wil nog niet zeggen dat de gitaar niet goed is. Wel goed van je dat je objektief voor jezelf bent gebleven.
Oké de klank zal by andere gitaristen mss beter zijn : ) of ik heb er niet genoeg ervaring mee (gibsons) ofzo

maartoch.. het gevoel zat niet goed,
wrs ligt het aan het feit dat ik sneller speel?



en Arts, ik heb al op n les paul gespeeld maar dat is n tyd geleden.. mss spelen die wel beter, maar dat is niet ht type gitaar dat ik wil..

Grtz

JvD.
28 augustus 2008, 21:18
Hey,

Mijn Gibson-droom is vandaag in het water gevallen:

ong een maand geleden toen ik aant zagen was voor een nieuw gitaar (mijn droomgitaar, een gibson sg) heeft mijn pa er op een familiefeest (genoeg getuigen dus) uitgeflapt dat ik van hem een nieuwe gitaar kreeg als ik de solo van My Sharona helemaal en correct zou kunnen spelen. Hy vertrouwde er dus op dat het mij niet ging lukken. Is mij gelukt op n paar weken ^^.

Daarna zeiden ze dat daar automatisch byhoorde dat ik geslaagd moest zijn voor mijn herexamen, oké, gratis gitaar + herexamen = 88,9%.
Nix stond dus nog in de weg.

Vandaag ben ik een Gibson SG3 gaan testen (okj, heb alleen de mogelijkheden gebruikt daarvan die een SG standaard ook heeft).
Damn..

Mijn Ibanez van 250euro speelt nog beter dan dat ding, terwijl het overpopulair is.
Ik vond het natuurlijk zonde want ik vond het de zaligst uitziende gitaar ooit maar het mocht niet wezen.

1: ik krijg het "juiste" geluid er gewoon niet uit, zelfs niet op een Marshall JVM weet-ik-hoeveel-nullen-het-cijfer-had.
2: de storing die je hebt als je de snaren afdempt klinkt geweldig hard!
3: heb afwisseldend op een Ibanez van 400euro goedkoper gespeeld, conclusie: op deze gitaar speel ik dubbel zo snel met gemak.

Nu zou ik graag willen weten, waarom in godsnaam wordt Gibson zo bestoeft? Ik heb er nog geen enkel positief punt van ondervonden..

Grtz

ik ben het met je eens, ik vind een les paul vasthouden al vervelend. SG's vind ik wel fijn. maar, ik ben een beetje van: once a wizardneck, allways a wizardneck. lang leven ibanez wat mij betreft =D

Gilliam
28 augustus 2008, 21:25
ik ben het met je eens, ik vind een les paul vasthouden al vervelend. SG's vind ik wel fijn. maar, ik ben een beetje van: once a wizardneck, allways a wizardneck. lang leven ibanez wat mij betreft =D
Ik denk dat dat vanaf nu ook mijn manier van denken is ^^


probeer eens een gewone SG standard

En je zult waarschijnlijk een "maandagochtend" model hebben vastgehad, dat niet zo goed was. Dat gebeurd regelmatig bij Gibson. Testen, testen & testen is de bedoeling, zoveelmogelijk SG's die in voorraad zijn, en die in het budget passen.


(en een SG3, een SG hoort 2 pickups te hebben. Die 3e zit mijns inziens meer in de weg dan dat ze nuttig is)
Had ik al lang gedaan als ze ergens (in België) beschikbaar zou zyn..
en ik heb die derde niet gebruikt hoor : ) zoals ik al zei. maar het probleem was niet om op de gitaar te kunnen rammen of diep in de snaren te spelen hoor..



Jaaah. Moeilijk punt. Hoe was die Gibson afgesteld? Maakt nogal wat uit, een slecht afgestelde Jackson speelt ook niet fijn.

Dat de SG anders voelt, speelt en klinkt dan je Ibbie is ook vrij logisch. 't Zou zomaar ook zo kunnen zijn dat t gewoon niet je gitaar is. Toch?
ik was nochthans zeer tevreden over die andere ibanez en dat is ook helemaal niet mijn gitaar ^^
oké ja het is ook een ibanez, maar ik denk niet dat ik ooit beter (sneller, viruozer) zou kunne spelen op 'n Gibson SG..

LP_CL
28 augustus 2008, 21:26
1. Je kan een rotte appel gestest hebben (want die zijn er in overvloed!)
2. Hij kan slecht afgesteld geweest zijn.
3. De JVM maakt sowieso veel lawaai op de gain channels als je er geen noisegate op zet
4. Mensen die ibanez halzen gewoon zijn, vinden doorgaans gibson halzen stroef om op te spelen, vermits ze meer plakken en stukken dikker zijn. Mensen die op een dikke hals hebben leren spelen hebben doorgaans wel minder last van dunnere halzen.

macwilliams
28 augustus 2008, 21:28
Oké de klank zal by andere gitaristen mss beter zijn : ) of ik heb er niet genoeg ervaring mee (gibsons) ofzo

maartoch.. het gevoel zat niet goed,
wrs ligt het aan het feit dat ik sneller speel?



en Arts, ik heb al op n les paul gespeeld maar dat is n tyd geleden.. mss spelen die wel beter, maar dat is niet ht type gitaar dat ik wil..

Grtz
Dat je snel speelt zal het niet zijn. Ik heb zelf diverse gitaren met verschillende hals types en speel op alle even snel. Misschien niet zo snel als jij dat weet ik dus niet maar toch. Gewoon blijven uitproberen tot je de juiste gitaar hebt gevonden zou ik willen zeggen.

budje
28 augustus 2008, 21:28
ben ik hier de enige die niet weet wat bestoeft betekent?

toon-
28 augustus 2008, 21:28
Inderdaad, de hals is al een groot verschil. En misschien de frets ook wel, zijn die van Ibanez niet doorgaans breder?

Gilliam
28 augustus 2008, 21:28
1. Je kan een rotte appel gestest hebben (want die zijn er in overvloed!)
2. Hij kan slecht afgesteld geweest zijn.
3. De JVM maakt sowieso veel lawaai op de gain channels als je er geen noisegate op zet
4. Mensen die ibanez halzen gewoon zijn, vinden doorgaans gibson halzen stroef om op te spelen, vermits ze meer plakken en stukken dikker zijn.
1. nee wees gerust, betrouwbare (ook redelijk dure) muziekwinkel met goed materiaal (de verkoper liet my ook pas alleen toen hy zag dat ik met n gitaar om kon)
2. ik stel natuurlijk mijn gitaren zowiezo zelf af terwijl ik speel, en als je 't over de bridge hebt, die was volgensmij goed afgesteld; valse noten waren trouwens ook het probleem niet
3. ja maar ik vergelijk nu met een ibanez, die had bijna geen storingsgeluid op net hetzelfde channel..
4. het zal daar wel mee te maken hebben..

bass blom
28 augustus 2008, 21:30
goh, zal ik mijn oude custom ook maar gaan zagen dan :sneaky:

Gilliam
28 augustus 2008, 21:31
Dat je snel speelt zal het niet zijn. Ik heb zelf diverse gitaren met verschillende hals types en speel op alle even snel. Misschien niet zo snel als jij dat weet ik dus niet maar toch. Gewoon blijven uitproberen tot je de juiste gitaar hebt gevonden zou ik willen zeggen.
ja dat weet 'k ook niet en kga niet beginne stoefe natuurlijk ^^ en ja dat ben k van plan : ) maar ik zou dus een goed uitziende snelle gitaar willen.. liefst met tekening op de voorkant denk ik


Inderdaad, de hals is al een groot verschil. En misschien de frets ook wel, zijn die van Ibanez niet doorgaans breder?
geloof my, Ibanez heeft smallere halzen ^^ wel niet zo n groot verschil denk ik maar smaller, zeker weten


ben ik hier de enige die niet weet wat bestoeft betekent?
:D in de bloemetjes gezet, er wordt door byna iedereen die ik ken en online goed over gesproken

Mitch
28 augustus 2008, 21:32
Goh, verfrissend, iemand die niet naar de naam kijkt maar op zijn gevoel afgaat :D
Ach, als je nog niet zo lang speelt kun je vaak nog niet zo goed overweg met een andere hals. Hoe meer ervaring je hebt, des te kleiner wordt dit probleem.

Gilliam
28 augustus 2008, 21:32
goh, zal ik mijn oude custom ook maar gaan zagen dan :sneaky:
al 'ns op een Ibanez gespeeld?

Gilliam
28 augustus 2008, 21:33
Goh, verfrissend, iemand die niet naar de naam kijkt maar op zijn gevoel afgaat :D
Ach, als je nog niet zo lang speelt kun je vaak nog niet zo goed overweg met een andere hals. Hoe meer ervaring je hebt, des te kleiner wordt dit probleem.
pardon, 8jaar, en zit op muziekschool,
ik ben geen professional maar wees gerust..

LP_CL
28 augustus 2008, 21:34
1. nee wees gerust, betrouwbare (ook redelijk dure) muziekwinkel met goed materiaal (de verkoper liet my ook pas alleen toen hy zag dat ik met n gitaar om kon)
2. ik stel natuurlijk mijn gitaren zowiezo zelf af terwijl ik speel, en als je 't over de bridge hebt, die was volgensmij goed afgesteld; valse noten waren trouwens ook het probleem niet
3. ja maar ik vergelijk nu met een ibanez, die had bijna geen storingsgeluid op net hetzelfde channel..
4. het zal daar wel mee te maken hebben..
1. Die winkel heeft dat niet in de hand. Zij moeten per jaar ...-tigduizend euro aan gibsons bestellen, en dan krijgen ze een lading binnen. Daarin zitten altijd rotte appels
2. Ik had het over de actie, en dat is niet zo meteen 'net even voor je begint te spelen' zonder gereedschap in 2 minuten aan te passen.
3. ok, fair enough. Misschien hadden de elementen een waxpotbadje nodig. (dan had je wel een ERG rotte appel vast)
4. Ik denk het ook ;-)

LP_CL
28 augustus 2008, 21:36
ja dat weet 'k ook niet en kga niet beginne stoefe natuurlijk ^^ en ja dat ben k van plan : ) maar ik zou dus een goed uitziende snelle gitaar willen.. liefst met tekening op de voorkant denk ik

Man, denk daar aub zeker 3 keer over na. Zo'n tekening ontgroei je snel, en imo ziet dat er eigenlijk altijd behoorlijk potsierlijk uit. Op een mooie flametop raak je nooit uitgekeken, op een stomme spraypaint raak je SNEL uitgekeken.

Mr.Fingers
28 augustus 2008, 21:37
pardon, 8jaar, en zit op muziekschool,
ik ben geen professional maar wees gerust..


Sorry, maar als je acht jaar muziekschool gedaan hebt, ben je geen muzikant :satisfie:


(sorry, grapje hé ;))

Ik blijf erbij dat je gewoon een slecht exemplaar vast had. Bij Muziek & Visie in Antwerpen hebben ze wel een paar SG's (waaronder de SG3), maar gezien jouw woonplaats lijkt me een tripje naar Keulen de beste oplossing!

F*R*E*A*K
28 augustus 2008, 21:40
geloof my, Ibanez heeft smallere halzen ^^ wel niet zo n groot verschil denk ik maar smaller, zeker weten



Ik heb nog nooit een moderne Ibanez gezien met een smallere hals als een Gibson.

Gilliam
28 augustus 2008, 21:40
Man, denk daar aub zeker 3 keer over na. Zo'n tekening ontgroei je snel, en imo ziet dat er eigenlijk altijd behoorlijk potsierlijk uit. Op een mooie flametop raak je nooit uitgekeken, op een stomme spraypaint raak je SNEL uitgekeken.
oké daar zit iets in.. zal ik over nadenken


Sorry, maar als je acht jaar muziekschool gedaan hebt, ben je geen muzikant


(sorry, grapje hé )

Ik blijf erbij dat je gewoon een slecht exemplaar vast had. Bij Muziek & Visie in Antwerpen hebben ze wel een paar SG's (waaronder de SG3), maar gezien jouw woonplaats lijkt me een tripje naar Keulen de beste oplossing!
hm ik weet 't niet.. het zou natuurlijk kunnen maar dat dekt alleen nog maar de klank he, ik dacht egt dat deze gitaar beter zou aanvoelen.. en ik denk dat ik muzikant genoeg ben om te oordelen :') (heeft niets met muziekschool te maken e)


1. Die winkel heeft dat niet in de hand. Zij moeten per jaar ...-tigduizend euro aan gibsons bestellen, en dan krijgen ze een lading binnen. Daarin zitten altijd rotte appels
2. Ik had het over de actie, en dat is niet zo meteen 'net even voor je begint te spelen' zonder gereedschap in 2 minuten aan te passen.
3. ok, fair enough. Misschien hadden de elementen een waxpotbadje nodig. (dan had je wel een ERG rotte appel vast)
4. Ik denk het ook ;-)
1. true
2. oke ja, maar die mannen kennen hun vak wel denk ik, niet?
3. ben vergeten wat mijn derde standpunt was
4. oke dn :D

Gilliam
28 augustus 2008, 21:41
Ik heb nog nooit een moderne Ibanez gezien met een smallere hals als een Gibson.
klopt volgnsmy egt niet..

arcane
28 augustus 2008, 21:55
Wat je ook nog kunt overwegen is een gitaar met de vorm van een SG , zoals een ESP/LTD Viper. (Vorm wijkt lichtelijk af.
http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/Viper-400_blk-18b6451bb714cf520bf69647387f00ed.jpg
http://alpha-music.com/productcart/pc/catalog/525324324323X.jpg

Gilliam
28 augustus 2008, 21:57
thnx voor d tip, was ik net aan't bespreke mt n maat ^^ mr ts wel spijtig dat die vorm wat afwijkt.. ga k ook 'ns uitteste as k ze zie hangen

Gilliam
28 augustus 2008, 21:59
ö, mooi,

24 frets

Orgasmocaster
28 augustus 2008, 22:21
Als ik my shoarma leer spelen, mag ik dan ook een nieuwe gitaar??

Gilliam
28 augustus 2008, 22:22
van my gaat ge ze ni kryge mar kzou onder de indruk zyn :p

barno
28 augustus 2008, 22:48
Gewoon nog wat andere exemplaren testen en ook aanvaarden dat een SG altijd een totaal andere feel zal hebben dan een straaljager van Ibanez.

En misschien ook met gewone zinnen communiceren...

Rormo
28 augustus 2008, 23:27
Ik zou Gibson en de SG zeker niet afschrijven op basis van 1 model. Ik zou maar eens een ander exemplaar teste, je kunt gewoon pech gehad hebben.

Persoonlijk test ik altijd op m'n eigen amp zodat ik zeker weet dat dat het probleem niet is als het niet klinkt.

Anders idd maar eens kijken naar LTD, of wellicht gewoon een echte goede Ibanez kopen?

eazy G
28 augustus 2008, 23:55
probeer een keer een vintage Gibson SG, scheelt alles!

Orpheo
28 augustus 2008, 23:58
klopt volgnsmy egt niet..

ja zeker wel. gibson heeft een smallere hals, maar vaak dikker dan ibanez. je verwart breed met dik. breed is de afstand van de randen van de topkam, dikte is van de achterkant van de hals tot de bovenkant van 't fretboard.

verder: je moet een sg niet zietn als een ibanez. om te zeggen dat ie kut klinkt of speelt is kortzichtig, als je t vergelijkt met een racer. alsof je een bentley vergelijkt met een koeniggsegg. beiden topauto's, maar de koeniggsegg is een racer pur sang en de bentley een meer chill-wagen, hoewel je daar heus wel flink mee kan scheuren, maar je moet er wat meer 'moeite' voor doen.

dat van die storing kan allerhande redenen hebbben. weer: probeer meer versies uit dan maar een exemplaar!

dat van je sound: je bent een ibanez gewend, en daar heb je je sound op gevonden. je kan niet verwachten dezelfde sound uit een sg te halen! ander hout, andere pickups, andere amp. ik krijg mijn sound bijvoorbeeld ook niet makkelijk uit een RG in combinatie met een bogner uberschall. uit een LP en de uberschall alweer makkelijker, en uit een LP en een mark4, jcm800, plexi, koch, alweer veel makkelijker.

het kan zeker voorkomen dat er een gitaar niet 100% goed afgesteld in de winkel staat. helaas eerder regel dan uitzondering. brakke snaren, torenhoge of juist veel te lage actie, niet geintoneerd, etc etc. gibson heeft daar zelf niks mee te maken. zij moeten ervoor zorgen dat de frets geleveled zijn, de pups en bedrading 't doet (hoewel de winkelier daar ook op moet letten!!!), het hout goed is, de trussrod 't doet, etc etc. de winkelier moet afstellen, niet gibson zelf. lijkt me logisch ook; de gitaren worden gemaakt aan de andere kant van de oceaan, ze gaan via een vliegtuig of schip (beiden behoorlijk koude omgevingen) naar Europa toe, pakhuis in en uit, om dan bij een winkelier te belanden. Wellicht was ie in de fabriek perfect afgesteld, op de omstandigheden daar. Hier in de winkel moet de winkelier de gitaar verkoopklaar maken. Ik snap niet dat dat niet gebeurd! immers, als de gitaar netjes was gepresenteerd, had de winkelier aan jou een nieuwe klant, van jou weer paar honderd euro, bijna 1000!, ontvangen, etc etc.

Orpheo
29 augustus 2008, 00:00
probeer een keer een vintage Gibson SG, scheelt alles!

niet perse. Mijn SG heb ik gekozen uit, zoals ik eerder verteld heb, een flink aantal sg's. van customshop dat 't laagste van 't laagste. Ik vind vintage sg's vaak heel schel, bijna telecaster like. niet die rauwe scheur waar een SG om bekend staat. Vintage is niet alles. Immers, wat nu nagelnieuw is, is over 30 jaar vintage ;)

Gilliam
29 augustus 2008, 11:17
Ik zou Gibson en de SG zeker niet afschrijven op basis van 1 model. Ik zou maar eens een ander exemplaar teste, je kunt gewoon pech gehad hebben.

Persoonlijk test ik altijd op m'n eigen amp zodat ik zeker weet dat dat het probleem niet is als het niet klinkt.

Anders idd maar eens kijken naar LTD, of wellicht gewoon een echte goede Ibanez kopen?
Hm oké mss heb ik 'n beetje overgereageerd en zijn er Gibsons di veel beter spelen,
maar ik denk dan dat het geen gitaar voor mij is..
En ik denk niet dat de verkoper heel blij ging zijn moest ik mijn power engine 60 daar naar binnen dragen en met mijn eigen pedaal er nog tussen daar n uurtje of twee gaan spelen ^^


probeer een keer een vintage Gibson SG, scheelt alles!
azo? hoezo?


ja zeker wel. gibson heeft een smallere hals, maar vaak dikker dan ibanez. je verwart breed met dik. breed is de afstand van de randen van de topkam, dikte is van de achterkant van de hals tot de bovenkant van 't fretboard.

verder: je moet een sg niet zietn als een ibanez. om te zeggen dat ie kut klinkt of speelt is kortzichtig, als je t vergelijkt met een racer. alsof je een bentley vergelijkt met een koeniggsegg. beiden topauto's, maar de koeniggsegg is een racer pur sang en de bentley een meer chill-wagen, hoewel je daar heus wel flink mee kan scheuren, maar je moet er wat meer 'moeite' voor doen.

dat van die storing kan allerhande redenen hebbben. weer: probeer meer versies uit dan maar een exemplaar!

dat van je sound: je bent een ibanez gewend, en daar heb je je sound op gevonden. je kan niet verwachten dezelfde sound uit een sg te halen! ander hout, andere pickups, andere amp. ik krijg mijn sound bijvoorbeeld ook niet makkelijk uit een RG in combinatie met een bogner uberschall. uit een LP en de uberschall alweer makkelijker, en uit een LP en een mark4, jcm800, plexi, koch, alweer veel makkelijker.

het kan zeker voorkomen dat er een gitaar niet 100% goed afgesteld in de winkel staat. helaas eerder regel dan uitzondering. brakke snaren, torenhoge of juist veel te lage actie, niet geintoneerd, etc etc. gibson heeft daar zelf niks mee te maken. zij moeten ervoor zorgen dat de frets geleveled zijn, de pups en bedrading 't doet (hoewel de winkelier daar ook op moet letten!!!), het hout goed is, de trussrod 't doet, etc etc. de winkelier moet afstellen, niet gibson zelf. lijkt me logisch ook; de gitaren worden gemaakt aan de andere kant van de oceaan, ze gaan via een vliegtuig of schip (beiden behoorlijk koude omgevingen) naar Europa toe, pakhuis in en uit, om dan bij een winkelier te belanden. Wellicht was ie in de fabriek perfect afgesteld, op de omstandigheden daar. Hier in de winkel moet de winkelier de gitaar verkoopklaar maken. Ik snap niet dat dat niet gebeurd! immers, als de gitaar netjes was gepresenteerd, had de winkelier aan jou een nieuwe klant, van jou weer paar honderd euro, bijna 1000!, ontvangen, etc etc.
heb nog ff met mijn leerkracht zitten bellen en idd, dat van die nek kan wel kloppen , maar ik vind dat Ibanez nekken dan toch smaller aanvoelen.. en idd, de vergelijking met de auto's had de verkoper ook al gemaakt :). ik weet niet of het nu echt zou zijn dat de gitaar zo slecht was afgesteld en dat ik wel overtuigd zou zijn met een betere gibson sg.. maar het kan.. alleen ben ik nu toch vrij zeker dat een Gibson niet snel tussen mijn collectie gaat komen en dat ik nu tussen ESP/LTD/Ibanez gitaren ga zoeken naar een degelijke rockgitaar ^^



bv:
http://img329.imageshack.us/img329/7196/20070606115303wa4.th.jpg (http://img329.imageshack.us/my.php?image=20070606115303wa4.jpg)

of de viper 400 (type SG)

Maar natuurlijk zal ik deze dan wel eerst gaan moeten uittesten..

toon-
29 augustus 2008, 13:50
alleen ben ik nu toch vrij zeker dat een Gibson niet snel tussen mijn collectie gaat komen en dat ik nu tussen ESP/LTD/Ibanez gitaren ga zoeken naar een degelijke rockgitaar ^^

Hmm, voor een rock gitaar kan je nog steeds zeer goed terecht bij Gibson, hoor. :D Ltd en Ibanez (oke, niet alle gitaren van Ibanez) zijn toch meer metal gericht.

EuroCinema
29 augustus 2008, 14:28
Ik zou eens wat minder aandacht besteden aan looks en spelgemak en gaan voor de gitaar met de (voor jou) beste sound. Als je die sound krijgt met een dun/plat/smal halsje en dunne snaartjes, prima. Als je die sound krijgt met een ouderwetse dikke boomstam met .13's: harder oefenen totdat je daarop net zo snel kan spelen.

Mr.Fingers
29 augustus 2008, 14:40
Eurocinema, zoveel wijze woorden dat ik lees in vorige post van u, dit verdient een:

+1

Gilliam
29 augustus 2008, 14:49
Ik zou eens wat minder aandacht besteden aan looks en spelgemak en gaan voor de gitaar met de (voor jou) beste sound. Als je die sound krijgt met een dun/plat/smal halsje en dunne snaartjes, prima. Als je die sound krijgt met een ouderwetse dikke boomstam met .13's: harder oefenen totdat je daarop net zo snel kan spelen.
oké, swaar, maar ik zou toch graag plezier hebben aan 't gitaarspelen,
dat betekent niet dat ik lui ben en een heel gemakkelijke gitaar moet hebben, maar op di gibson leren spelen zoals ik op 'n ibanez kan zou my volgnsmij zeker een half jaar duren.. en daar heb ik echt geen zin in.
btw kheb nooit gezegd dat die ibanez van 880euro niet goed klonk : ) ik ga vanaf nu proberen om gitaren uit te testen met mijn eigen effectenpedaaltje en 'n neutraal klinkende versterker zodat ik de klank ook kan vergelijken

Gilliam
29 augustus 2008, 14:51
Hmm, voor een rock gitaar kan je nog steeds zeer goed terecht bij Gibson, hoor. :D Ltd en Ibanez (oke, niet alle gitaren van Ibanez) zijn toch meer metal gericht.
idd dat vond ik ook wel jammer..
maar de sg was eig de enige gibson die mij aansprak.. en ik moet ook geen typische rockgitaar want ik ben geen meloper van de moderne rockers ^^
dus ik ga mr eens kijken wat mij ligt:
-volgende week vrijdag naar hasselt (jacky claes)
-volgende week zaterdag naar mol (rock planet)

wiegersma
29 augustus 2008, 14:53
Je bent natuurlijk gewend aan het geluid van je Ibanez. Het verschil in geluid tussen een Ibanez en een Gibson is erg groot.
Ik heb laatst naast mijn Gibson Les Paul een Ibanez S470 gekocht en ik moet de eq van de versterker echt anders hebben staan in vergelijking met het geluid van de Gibson. 't Is maar net wat je zelf een leuk geluid vindt en hoe je aan een geluid went.
Ik ervaar dat tenminste vaak met elke gitaar die ik koop. En dan gaat zo'n gitaar na verloop van tijd weg, of hij blijft.
Ik zou zeggen: speel nog maar een tijdje op je SG en wie weet wil je 'm wel nooit meer kwijt.

iWishmaster
29 augustus 2008, 15:40
Wat voor mij een ENORM verschil maakt, is het feit dat de halzen van de (duurdere) Gibson modellen erg dik gelakt zijn. De dikte / breedte in verhouding tot mijn strat (c-shaped neck) was ik na een half uurtje helemaal aan gewend. Alleen met mijn zweethandjes wordt die gelakte hals zo stroef als dubbelzijdig kleefband ...

De faded-modellen van Gibson (Gibson SG Faded (Studio) bijv.) hebben geen dekkend gelakte, maar alleen gebeitste neck (of zoiets). Daardoor speelt het voor mij een stuk beter / sneller. En ze zijn ook nog een stuk goedkoper! De sound vond ik ook wat 'luchtiger' en 'wolleriger', minder massief en in-your-face. Ik vond dat juist wel mooi, maar je moet ervan houden. Ik heb 'em overigens niet gekocht, waar ik eigenlijk nog steeds spijt van heb ...

SGbanez
29 augustus 2008, 16:48
Ik heb zelf ook een Ibanez(zo'n RG geval van 200 Eu) en een Gibson SG. Ik vind mijn SG toch wel ongeveer 40x prettiger. Inderdaad een dikkere neck. Ik dacht eerst dat ik dat niet fijn zou vinden, maar nu eigenlijk wel het is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Verder is het geluid natuurlijk veel vetter.

Tin
29 augustus 2008, 17:20
Uhm je kan een RG van 200 euro totaal niet vergelijken met een Gibson SG.
Dat is niet echt een eerlijke vergelijking.

Vindt je het gek dat het beter is kwa kwaliteit. Als je een ibanez met een gibson gaat vergelijken neem dan een oude japaner of de nieuwe prestige reeks.

pannekoek
29 augustus 2008, 18:40
het wennen aan een nieuwe hals duurt niet lang hoor.

goede vriend van mij helemaal verslaafd aan zn jackson dinky omdat ie zo ene geweldige snelle hals had, maar stiekem terwijl hij eerst de hele tijd gibson bashde was ie wel een beetje verliefd op de sound van mijn eigen les paul.

2 maanden geleden heeft ie dus ook maar een gibson les paul aangeschaft en kon ook niet wennen aan die hals, ondertussen heeft ie al zn dinky verkocht op marktplaats en een 2de les paul gekocht. nooit meer wat anders ^^



moraal dus:

speel je op iets anders dan gibson?: steek alles in de fik en koop dan meteen een focking gibson les paul en waag t niet om iets anders te kopen.

Lexvandoef
29 augustus 2008, 19:00
moraal dus:

speel je op iets anders dan gibson?: steek alles in de fik en koop dan meteen een focking gibson les paul en waag t niet om iets anders te kopen.


Right :satisfie:

EuroCinema
29 augustus 2008, 19:58
Uhm je kan een RG van 200 euro totaal niet vergelijken met een Gibson SG.
Dat is niet echt een eerlijke vergelijking.

Vindt je het gek dat het beter is kwa kwaliteit. Als je een ibanez met een gibson gaat vergelijken neem dan een oude japaner of de nieuwe prestige reeks.

Ehmmm... hij vindt de IBANEZ beter he.

Tin
29 augustus 2008, 20:26
Ik heb het ook niet over de topic starter maar over SGbanez

Realeigo
29 augustus 2008, 22:11
Voor mijn handen zijn Ibanez, Gibson en Fender halzen pretty much hetzelfde.
Het spelen op een les paul gaat mij zelfs beter af dan op een ibanez of fender.
En toch kies ik voor een strat.
Een ding voorop: Les pauls zijn suuuupppervet. Maar ik ben er nog niet een tegen gekomen die kwa sound en diversiteit beter is dan mn strats.

En ik heb toch wel al op een aardige hoeveelheid Lp's gespeeld. R9, Jaren 70 Custom, Jaren 70? Standerd met een Tafelpoot als hals, Nieuwe standards en studio's, BFG, Epiphone's

Gilliam
30 augustus 2008, 00:29
moraal dus:

speel je op iets anders dan gibson?: steek alles in de fik en koop dan meteen een focking gibson les paul en waag t niet om iets anders te kopen.
net niet denk ik :D maar twordt wel moeilijk om te geloven dat gibson echt slecht is..

ik ben ook wel niet voor de body van een les paul, hoe raar iedereen dat ook vindt..

Braindead
30 augustus 2008, 01:35
Ja topic starter, Gibson zwart maken? Dat is tegen het zere been hier op het forum haha. Man hey, ongelofelijk hoe meteen de eerste reacties allemaal over de Gibson gitaar gaan in de zin van dat het een verkeerd exemplaar was. Later komen er dan toch nog zinnige reacties... Ik zal zeker niet zeggen dat Gibson kut speelt, maar volgens mij is het zeer wel mogelijk dat voor jou ts een gibson kutspeelt ook als je wel een goed exemplaar hebt. Een wizard neck is gewoon heel wat anders. Ik heb het zelf ook hoor, ik zou ook zo graag een Gibson Les Paul hebben (geluid) met een super dun wizard nekje(speelgemak). Helaas is het kiezen of delen. Maar jij vond het geluid ook al minder als de ibanez..... hmmmm, dan neem je toch gewoon geen gibson?

Trouwens, je hebt gewoon ondervonden waarom niet iedereen een Gibson speelt. Het is gewoon niet voor iedereen de perfecte gitaar! ( Of ze hebben de centen niet :-))

stonerdaf
30 augustus 2008, 10:14
Je kan inderdaad niet alle SG's over dezelfde kam scheren.

Mijn eerste Gibson was een SG Special, en die vond ik allerminst slecht, maar vond die plakkerige hals maar niks.

Toen de deur uit gedaan en LP Studio Faded gekocht.

Niks voor mij, snel weg ermee.

Na nog wat heen-en-weer aan-en verkoop een Gibson SG3 Special Faded besteld bij Thomann.

Pffff, zeker niks voor mij, niet qua sound en bovendien erbarmelijk afgewerkt (uitstekende frets,...).

Zo snel ik kon weer de deur uit gedaan.

Nu uiteindelijk een tweedehands Gibson SG Standard uit 2003 gekocht en ....yippiekayee....

Zowel qua sound als feel als afwerking tevreden over de hele lijn.

Bottom line: neem es een namiddag de tijd om er enkele naast elkaar uit te testen. Twee identieke SG's kunnen naast elkaar twee totaal verschillende gitaren zijn.

Gilliam
30 augustus 2008, 11:17
Ja topic starter, Gibson zwart maken? Dat is tegen het zere been hier op het forum haha. Man hey, ongelofelijk hoe meteen de eerste reacties allemaal over de Gibson gitaar gaan in de zin van dat het een verkeerd exemplaar was.
ja wel grappig : ) ik denk toch ni dat het daaraan lag..


Ik zal zeker niet zeggen dat Gibson kut speelt, maar volgens mij is het zeer wel mogelijk dat voor jou ts een gibson kutspeelt ook als je wel een goed exemplaar hebt. Een wizard neck is gewoon heel wat anders. Ik heb het zelf ook hoor, ik zou ook zo graag een Gibson Les Paul hebben (geluid) met een super dun wizard nekje(speelgemak). Helaas is het kiezen of delen. Maar jij vond het geluid ook al minder als de ibanez..... hmmmm, dan neem je toch gewoon geen gibson?

Trouwens, je hebt gewoon ondervonden waarom niet iedereen een Gibson speelt. Het is gewoon niet voor iedereen de perfecte gitaar! ( Of ze hebben de centen niet :-))
het zal de aanpassing wel zijn, maartoch.. het leek gewoon alsof het echt geen goede gitaar op zich was in de winkel.. terwijl d verkoper er wel heel enthousiast over was.. (di wilde wel duidelyk echt verkopen hoor).
ik denk toch dat de meesten die niet op gibson spelen metalgitaristen zijn of mensen die de centen idd niet hebben, en daarom dat 'k mij afvroeg wat er zo goed aan was (buiten dan de klank die wrs beter is als ik my wat langer met die gitaar en mijn eigen spullen had kunnen bezig houde)


Na nog wat heen-en-weer aan-en verkoop een Gibson SG3 Special Faded besteld bij Thomann.

Pffff, zeker niks voor mij, niet qua sound en bovendien erbarmelijk afgewerkt (uitstekende frets,...).

idd..
als ik 'n ander type sg zie hangen zal k er nog op spelen hr

Orpheo
30 augustus 2008, 12:22
wat er goed aan is? eye of the beholder he. ik vind de feel geweldig, de sound, de 'mojo', de historie, het headstock vind ik prachtig. ze spelen goed, maar niet GEWELDIG (de feel is iets anders dan speelcomfort, imho). ze klinken goed, maar niet geweldig. een PRS, die klinkt grandioos. een huber, een mcnaught; die klinkt grandioos. maar het is de combinatie van factoren, wat gibson heeft, wat 't zo goed maakt, en waar anderen niet aan kunnen tippen. het zijn geen slappe aftreksels, de singlecuts van mcnaught, huber en prs, het zijn eigen gitaren, met een singlecut model, ik verwacht daar dus geen LP van (qua sound of feel). maar het is, zoals ik zei, het hele merk, met al zijn mankementen, dat 't zo goed maakt, imho. als ik een PERFECTE gitaar wil, koop ik wel warmoth, prs, huber, mcnaught, etc etc. het grandioze zit 'm in de imperfectie.

Pepe
30 augustus 2008, 13:11
Nouja, je vindt die Ibanez beter dan de Gibson.. ja en?
Dan speel je toch lekker op die Ibby?
Ik mis iets denk ik..

Gilliam
30 augustus 2008, 13:24
wat er goed aan is? eye of the beholder he. ik vind de feel geweldig, de sound, de 'mojo', de historie, het headstock vind ik prachtig. ze spelen goed, maar niet GEWELDIG (de feel is iets anders dan speelcomfort, imho). ze klinken goed, maar niet geweldig. een PRS, die klinkt grandioos. een huber, een mcnaught; die klinkt grandioos. maar het is de combinatie van factoren, wat gibson heeft, wat 't zo goed maakt, en waar anderen niet aan kunnen tippen. het zijn geen slappe aftreksels, de singlecuts van mcnaught, huber en prs, het zijn eigen gitaren, met een singlecut model, ik verwacht daar dus geen LP van (qua sound of feel). maar het is, zoals ik zei, het hele merk, met al zijn mankementen, dat 't zo goed maakt, imho. als ik een PERFECTE gitaar wil, koop ik wel warmoth, prs, huber, mcnaught, etc etc. het grandioze zit 'm in de imperfectie.
: ) wel rare manier om het te bekijken maar zo kun je 't ook zeggen.. ik heb net mn oog laten vallen op de semi-akoestische ibanez van paul gilbert waarmee hy technical difficulties speelt: http://www.youtube.com/watch?v=ES1RypBww_g

het bewijs dat je er snel op kan spelen is dit filmpje, en de klank vind ik gewoon perfect..
weet iemand mss het type van deze gitaar..? kryg em niet gevonden


Nouja, je vindt die Ibanez beter dan de Gibson.. ja en?
Dan speel je toch lekker op die Ibby?
Ik mis iets denk ik..
joa het was omdat ik de body van een gibson sg geweldig vind en een echte rockgitaar wilde.. Ibanez is meestal meer metal

Grtz

Pepe
30 augustus 2008, 13:27
ik heb net mn oog laten vallen op de semi-akoestische ibanez van paul gilbert waarmee hy technical difficulties speelt
weet iemand mss het type van deze gitaar..?
Grtz

Gilbert speelt op -en dit is wel heel toevallig- een Ibanez Gilbert.

en niet semi, stickertje.

Gilliam
30 augustus 2008, 13:30
woopz
daar is myn afgang voor dit topic ^^

ehm,
niet semi?

The Mess
30 augustus 2008, 13:36
woopz
daar is myn afgang voor dit topic ^^

ehm,
niet semi?

De gitaar bepaalt trouwens wel voor het kleinste gedeelte of je er snel op kunt spelen, een echte shredder kan ook snel op een boomstamneck :satisfie:

Gilliam
30 augustus 2008, 13:40
hm srry mr daar geloof ik toch effe niks van
laat mij aub n filmpje zien met iemand di snel aan het shredden is op een gibson sg of lp,
wedden dat ik sneller vind op ibanez?

grtz

grayfink
30 augustus 2008, 13:50
En jij mag wel wat op je taalgebruik letten, met al die afkortingen en zonder interpunctie is het moeilijk leesbaar.
Snelle halzen bestaan niet, snelle vingers wel. Maar op een dunne brede hals met jumbofrets en lage actie kun je inderdaad iets meer noten per seconde spelen, of je het dan nog over muziek hebt of over techniek is een ander verhaal.

Mitch
30 augustus 2008, 14:04
hm srry mr daar geloof ik toch effe niks van
laat mij aub n filmpje zien met iemand di snel aan het shredden is op een gibson sg of lp,
wedden dat ik sneller vind op ibanez?

Het was je misschien nog niet opgevallen, maar je begint echt vervelend te worden nu. Je hebt niets wereldschokkends ontdekt, je vertelt alleen maar in herhaling verhalen waaruit blijkt dat je snel spelen leuk vindt en eigenlijk alleen met Ibanezhalzen uit de voeten (vingers...) kan: ja en?!

Disclaimer: ik heb geen Gibson, wel een Ibanez.

grayfink
30 augustus 2008, 14:07
Disclaimer: ik heb geen Gibson, wel een Ibanez.

Zo is dat! En een mooie Ibanez Les Paul ook nog.

Realeigo
30 augustus 2008, 14:21
hm srry mr daar geloof ik toch effe niks van
laat mij aub n filmpje zien met iemand di snel aan het shredden is op een gibson sg of lp,
wedden dat ik sneller vind op ibanez?

grtz

Die is moeilijk..
Ik ben zelf te lui om te zoeken naar filmpjes maar deze lui kunnen -als ze willen- ongelooflijk snel shredden

Slash, Buckethead, EvH (musicman, bijna les paul), Doug Aldrich, Adrian Van Den Berg, Jan Akkerman

En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Bart_
30 augustus 2008, 16:58
: ) wel rare manier om het te bekijken maar zo kun je 't ook zeggen.. ik heb net mn oog laten vallen op de semi-akoestische ibanez van paul gilbert waarmee hy technical difficulties speelt: http://www.youtube.com/watch?v=ES1RypBww_g

het bewijs dat je er snel op kan spelen is dit filmpje, en de klank vind ik gewoon perfect..
weet iemand mss het type van deze gitaar..? kryg em niet gevonden

Dat is zoals al eerder gezegd het signature model van Paul Gilbert, de Ibanez PGM***. Let wel die gitaar is zeker net semi-akoestisch en ook die 'F'-gaten zijn erop geschilderd zal ik maar zeggen. Daarnaast heeft hij een iets dikkere nek (+2mm) dan jouw RG met wizard nek.
http://www.ibanez.co.jp/products/eg_series.php?series_id=79&area_id=3&year=2008&cat_id=1

Bij Thomann heb je de witte variant voor een kleine 1300 euro : http://www.thomann.de/be/ibanez_pgm301_paul_gilbert.htm

Manuvdv
30 augustus 2008, 17:27
hm srry mr daar geloof ik toch effe niks van
laat mij aub n filmpje zien met iemand di snel aan het shredden is op een gibson sg of lp,
wedden dat ik sneller vind op ibanez?

grtz
Zakk Wylde. Misschien niet ieders smaak, maar spelen kan hij wel. Op een Gibson Les Paul :)

Orpheo
30 augustus 2008, 17:47
zakk wylde, buckethead, doug aldrich, john sykes, jon schaffer, neal schon.. allemaal 'shredden' ze op een les paul. om die knakker van judas priest maar effe te 'vergeten' die flink het wegscheurt op een sg. adrian smith is zeker ook de minste he...

als je goed kunt spelen, kan je op alles snel spelen en op alles shredden.

Dweezman
30 augustus 2008, 18:41
Shredden, tja. Dat lukt me zelfs op een Jaguar uit ' 65. Vind er alleen geen fuck aan.

Orpheo
30 augustus 2008, 18:43
Shredden, tja. Dat lukt me zelfs op een Jaguar uit ' 65. Vind er alleen geen fuck aan.

QFT!


10 tekens.

EuroCinema
30 augustus 2008, 19:32
hm srry mr daar geloof ik toch effe niks van
laat mij aub n filmpje zien met iemand di snel aan het shredden is op een gibson sg of lp,
wedden dat ik sneller vind op ibanez?

grtz

Prettige wedstrijd. (http://www.youtube.com/watch?v=5ygTQN2n5Co)

Pepe
30 augustus 2008, 19:44
Prettige wedstrijd. (http://www.youtube.com/watch?v=5ygTQN2n5Co)

moet je je voorstellen hoe snel dat zou zijn geweest op een Ibby...:chicken:

grayfink
30 augustus 2008, 19:55
Sorry, maar deze wint: http://nl.youtube.com/watch?v=BynUZOJc8QI :)

Dweezman
30 augustus 2008, 19:56
yeah ;-)

kijk allemaal snel: http://www.youtube.com/watch?v=CEverENV58s

Gibson's, Ibbi's, Jacksons, ESPs, Fenders, PRSen, Deans, BC's en Staggs. Ze klinken allemaal reuze stoer en reuze hetzelfde. En nu?

Pepe
30 augustus 2008, 20:25
En nu een biertje natuurlijk

macwilliams
30 augustus 2008, 21:03
http://nl.youtube.com/watch?v=GbNlqXHVyoM&feature=related

Geen gibson geen fender geen ibanez, gewoon heel snel spelen

EuroCinema
30 augustus 2008, 21:13
Deze gitaar is twee keer zo goed als een Gibson.

http://www.youtube.com/watch?v=rutyA12z3Ok

richwoodplayer
30 augustus 2008, 21:17
http://nl.youtube.com/watch?v=GbNlqXHVyoM&feature=related

Geen gibson geen fender geen ibanez, gewoon heel snel spelen

richwood banjo! xD :seriousf:

macwilliams
30 augustus 2008, 21:23
richwood banjo! xD :seriousf:
Zie je zo iemand al shredden ?? :rockon:

Braindead
30 augustus 2008, 21:45
Conclusie: de allersnelste shredders prefereren geen Gibson. :-)

Mr.Fingers
30 augustus 2008, 21:46
Zie je zo iemand al shredden ?? :rockon:

U vraagt, wij draaien :seriousf: (http://www.youtube.com/watch?v=yE2x1tkSB70)

macwilliams
30 augustus 2008, 22:00
U vraagt, wij draaien :seriousf: (http://www.youtube.com/watch?v=yE2x1tkSB70)wauw ik haal de blackouts uit mn epi en verkoop de ibanez :blast:

Gilliam
31 augustus 2008, 14:05
Oké laat me om te beginnen terugnemen dat je op 'n Gibson niet snel kan shredden want waarschijnlijk wel, en het zal dan wel persoonlijke voorkeur zijn. Ook vind 'k wel interessant wat (weetnietmeerwie) had aangehaald dat de Gibson SG3 geen geweldige klank heeft en de frets te diep zijn ingesneden net zoals ik ervan vond, dus ik ben benieuwd om eens een Gibson SG Standard of Special uit te proberen..


En jij mag wel wat op je taalgebruik letten, met al die afkortingen en zonder interpunctie is het moeilijk leesbaar.
Snelle halzen bestaan niet, snelle vingers wel. Maar op een dunne brede hals met jumbofrets en lage actie kun je inderdaad iets meer noten per seconde spelen, of je het dan nog over muziek hebt of over techniek is een ander verhaal.
Sorry ik zal er op letten


En even off-topic als het niet erg is..
M'n nonkel heeft mij gisteren (net zoals nog 'n paar anderen) ook een Jackson aangeraden,
wat zijn de goeie en slechte kanten ervan, als iemand ervaring zou hebben met deze gitaren..?

Grtz

Gilliam
31 augustus 2008, 14:18
Dat is zoals al eerder gezegd het signature model van Paul Gilbert, de Ibanez PGM***. Let wel die gitaar is zeker net semi-akoestisch en ook die 'F'-gaten zijn erop geschilderd zal ik maar zeggen. Daarnaast heeft hij een iets dikkere nek (+2mm) dan jouw RG met wizard nek.
http://www.ibanez.co.jp/products/eg...r=2008&cat_id=1

Bij Thomann heb je de witte variant voor een kleine 1300 euro : http://www.thomann.de/be/ibanez_pgm301_paul_gilbert.htm
Hm interessant, bedankt voor de info, is die ook in 't rood te verkrijgen..?
en ik had niet door dat die er opgeschilderd waren, maar ze zag er wel wat klein uit voor n semi-akoestische.


Snelle halzen bestaan niet, snelle vingers wel. Maar op een dunne brede hals met jumbofrets en lage actie kun je inderdaad iets meer noten per seconde spelen, of je het dan nog over muziek hebt of over techniek is een ander verhaal.
Ik maak ook liever muziek maar zou wel graag een snelle en precieze techniek ontwikkelen ook..

Orpheo
31 augustus 2008, 14:38
je wilde eerst een redelijk klassiek uitziende gitaar, een sg, en nu wil je een shredbak ala de PGM en een jackson... ik snap 't echt niet.

Ibanez666
31 augustus 2008, 14:46
je wilde eerst een redelijk klassiek uitziende gitaar, een sg, en nu wil je een shredbak ala de PGM en een jackson... ik snap 't echt niet.


zoiets duurt normaal gesproken jaaaaaaren

Pepe
31 augustus 2008, 15:33
... de ervaring leert dat zo'n topic gewoonlijk eindigt in een Epihone in de aanbieding van de plaatselijke toko.

Gilliam
31 augustus 2008, 15:42
Nee, geen epiphone..

Ik vind niet dat de SG er klassiek uitziet maar net heel .. hoe zeg j dat.? niet modern maar gewoon knap.

En ik heb niet gezegd dat ik een Jackson wil, er zijn er gewoon velen die mij zo 'n gitaar aanraden wanneer ze me horen spelen en horen welk genre ik wil spelen.. dus nu wou ik weten of dat niet beter iets voor mij is

Pepe
31 augustus 2008, 15:44
dus nu wou ik weten of dat niet beter iets voor mij is


Je vraagt aan mensen die jou niet kennen of dat beter bij je past?
Hoor jezelf nou eens.

macwilliams
31 augustus 2008, 16:42
Nee, geen epiphone..

Ik vind niet dat de SG er klassiek uitziet maar net heel .. hoe zeg j dat.? niet modern maar gewoon knap.

En ik heb niet gezegd dat ik een Jackson wil, er zijn er gewoon velen die mij zo 'n gitaar aanraden wanneer ze me horen spelen en horen welk genre ik wil spelen.. dus nu wou ik weten of dat niet beter iets voor mij is

Als je echt zo snel speelt als je je zelf doet geloven dan zou ik bij die nieuwe gitaar maar een brandverzekering afsluiten. :hippie:

barno
31 augustus 2008, 18:38
snelheid op gitaren is overrated. 't ziet ernaar uit dat je een ouwe gibson of fender nodig hebt om ook langzaam te leren spelen :)

Gilliam
31 augustus 2008, 19:18
Je vraagt aan mensen die jou niet kennen of dat beter bij je past?
Hoor jezelf nou eens.
Mijn nonkel, de verkoper van die SG3, nog iemand die ik vergeten ben en nog iemand op n vorige pagina in dit topic volgensmij.


Als je echt zo snel speelt als je je zelf doet geloven dan zou ik bij die nieuwe gitaar maar een brandverzekering afsluiten.
Was niet de bedoeling om met zo 'n ego over te komen , sorry


snelheid op gitaren is overrated. 't ziet ernaar uit dat je een ouwe gibson of fender nodig hebt om ook langzaam te leren spelen
Nja, dat denk ik niet. 't Is niet dat ik de nieuwe Petrucci ben ofzo, ik wil gewoon n gitaar waar beide goed op klinkt en goed op gaat.. En geen typische metal-gitaar. Dat kan toch niet zo moeilijk te vinden zijn..?

Pepe
31 augustus 2008, 19:23
Nee, ik bedoel, je vraagt het aan ons.
Wij kennen je gitaarspel toch niet? Of mis ik iets?

Mitch
31 augustus 2008, 19:30
Je vraagt je af hoe lang dit topic zich nog voortsleept...
Je hebt al redelijk wat techniek in huis, ook wel wat ervaring naar eigen zeggen maar nog niet veel kennis/ervaring van verschillende soorten, typen en merken gitaren en hoe die het beste bij jou passen. Ga gewoon eens meer op praktijkonderzoek en open weer eens een topic als je een iets duidelijker idee hebt. Dit topic wordt nu een beetje een partijtje dammen. Zwarte schijfjes en witte schijfjes die beide niet willen verliezen en hoewel het wel inhoud heeft is het saai om naar te kijken.

Orpheo
31 augustus 2008, 20:11
Orpheo, hou je taalgebruik een beetje in bedwang.

Ibanez666
31 augustus 2008, 20:53
snelheid kan iedere idioot leren. mooie NOTEN maken terwijl je speelt, niet.


Bijna iedere idioot ja en wat de mooie noten betreft +1!!

Gilliam
1 september 2008, 09:14
owkeee is al goed,
vandaag ga 'k naar Jacky Claes,
ik zal wel nieuwe reacties posten hier vanaf ik Jacky Claes, JnR, KeyMusic en Rock Planet ben afgeschuimd en wat verschillende gitaren heb uitgeprobeerd en erover heb geinformeerd.

Dweezman
1 september 2008, 09:45
owkeee is al goed,
vandaag ga 'k naar Jacky Claes,
ik zal wel nieuwe reacties posten hier vanaf ik Jacky Claes, JnR, KeyMusic en Rock Planet ben afgeschuimd en wat verschillende gitaren heb uitgeprobeerd en erover heb geinformeerd.

goed plan!

EuroCinema
1 september 2008, 11:38
Ik maak ook liever muziek maar zou wel graag een snelle en precieze techniek ontwikkelen ook..

Dan zou ik aanraden om gewoon een goeie gitaar te kopen met normale/dikke hals en er dikke snaren op te zetten en veel clean te spelen. De aller-allercomfortabelste gitaar kiezen (waarschijnlijk in combinatie met een bak distortion en effecten) is DE manier om een halfslachtige techniek te ontwikkelen. Vergeet niet dat gasten als Vai, Malmsteen, Van Halen etc. allemaal begonnen zijn op normale stratjes.

Mitch
1 september 2008, 11:46
ik zal wel nieuwe reacties posten hier vanaf ik Jacky Claes, JnR, KeyMusic en Rock Planet ben afgeschuimd en wat verschillende gitaren heb uitgeprobeerd en erover heb geinformeerd.
Misschien prettiger om daar een nieuw topic voor te openen, zijn we meten van die negatieve "duim omlaag" af naast de topic titel...

pol
1 september 2008, 12:05
een goed afgestelde gibson is prima voor snelle dingen. nooit problemen mee gehad hier.

maar als ze je niet ligt moet je er geen kopen, lijkt me logisch


Eurecinema, je spreekt jezelf ook wel geweldig tegen, eerst noem je Malmsteen, en dan begin je over dikke snaren ? Dunne snaren hebben ook voordelen, maar vragen wel een andere manier van spelen.

MarkV
1 september 2008, 12:12
Ik dacht dat de SG3 sowieso een behoorlijke '50 nek had? Dus ik zou ook eens een andere (Standard) proberen.

EuroCinema
1 september 2008, 13:06
Eurecinema, je spreekt jezelf ook wel geweldig tegen, eerst noem je Malmsteen, en dan begin je over dikke snaren?

Precies andersom. Lees jij van onder naar boven soms? :satisfie:

pol
1 september 2008, 13:19
in alle richtingen als het moet :D

aan de topicstarter, probeer eens een explorer, dat is een snelle nek, laat de vorm van de body je niet afschrikken, ik vind explorers, les pauls, en flying V's allemaal comfortabeler spelen dan een SG, vooral omdat een SG altijd nogal raar naar links hangt.

LP_CL
1 september 2008, 13:35
^idd
dat is ook de reden waarom angus altijd achter zijn gitaar aan loopt te huppelen.
http://rockdag.web-log.nl/rockdag/images/angus_1.jpg

Henri H
1 september 2008, 13:49
Misschien een Ibanez SG?!
http://www.youtube.com/v/Y2EyupH54Bs&hl=en&fs=1

Ik had geen idee dat Ibanez ook een SG model had/heeft maar blijkbaar hadden ze hem dus wel:
http://www.chucksellsit.com/ebay/sg.jpg
Zal lastig worden er ééntje te vinden vermoed ik.

Een Ibanez Artist (evt. een solid body?) is ook een goed alternatief misschien?
http://nl.youtube.com/watch?v=eoWIcKRSupA

soup
1 september 2008, 17:44
Ik vind Angus Young verschrikkelijk en ik hou al helemaal niet van de '''''muziek'''' (als je het zo kunt noemen) die ze maken.

yhcmarc
1 september 2008, 18:16
Ik vind Angus Young verschrikkelijk en ik hou al helemaal niet van de '''''muziek'''' (als je het zo kunt noemen) die ze maken.

Dat je bij iets als Dillinger escape plan of Atari teenage riot muziek tussen haakjes durft te zetten ok, maar bij AC/DC vind ik dat onbegrijpelijk. Ok het hoeft je stijl niet te zijn maar twijfelen of je dat muziek kunt noemen ... hmmmm?

ik vind alle bands uit mijn voorbeeld ruig en wel muziek ;)

pol
1 september 2008, 18:26
Ik vind Angus Young verschrikkelijk en ik hou al helemaal niet van de '''''muziek'''' (als je het zo kunt noemen) die ze maken.

sommige mensen hebben smaak, jij duidelijk niet ;)

barno
1 september 2008, 18:32
Ik vind Angus Young verschrikkelijk en ik hou al helemaal niet van de '''''muziek'''' (als je het zo kunt noemen) die ze maken.

ik hou vooral van jazz, swing, soul, country en ik heb weinig tot niks met metal maar uiteraard vind ik AC/DC steengoed. Ik ken echt geen enkele muzikant die AC/DC niet goed vind. ja, nu dus 1 :)

Pepe
1 september 2008, 19:22
ik hou vooral van jazz, swing, soul, country en ik heb weinig tot niks met metal maar uiteraard vind ik AC/DC steengoed. Ik ken echt geen enkele muzikant die AC/DC niet goed vind. ja, nu dus 1 :)

Hetzelfde geldt min of meer voor ZZ Top..

Ibanez666
1 september 2008, 19:50
Misschien een Ibanez SG?!
http://www.youtube.com/v/Y2EyupH54Bs&hl=en&fs=1

Ik had geen idee dat Ibanez ook een SG model had/heeft maar blijkbaar hadden ze hem dus wel:
http://www.chucksellsit.com/ebay/sg.jpg
Zal lastig worden er ééntje te vinden vermoed ik.

Een Ibanez Artist (evt. een solid body?) is ook een goed alternatief misschien?
http://nl.youtube.com/watch?v=eoWIcKRSupA

Ik raad je af om met een solid body Artist de angus young uit te gaan hangen op het podium, dat hou je een minuut vol vanwege het gewicht.

Gilliam
1 september 2008, 20:21
Effe rechtzetten:

Ben dus vandaag naar Jacky Claes geweest en heb nog eens 'n Gibson SG3 uitgetest uit nieuwgierigheid,
ze was bij Vanderheyden idd slecht afgesteld en nu heb ik een beter idee van 'n Gibson SG3. De klank was oké en het spelen ook, de gitaar ligt me gewoon niet..

De LTD Viper 400 daarentegen die ik ook uitgeprobeerd heb vond ik wel goed, meer output, simpel (3standen), 24 frets en ookal heeft ie een iets dikkere nek ik was hem veel sneller gewoon (5 min om er degelijk op te spelen) en de negatieve kantjes van de SG zijn weggewerkt (bv, het evenwicht, de output aan de gitaar: langs opzij). Naar mijn mening heb je veel meer feeling met deze gitaar dan met de Gibson SG3 (maar mijn mening schijnt aan de reacties niet altijd geweldig te kloppen), maar zou kunnen dat ik van mening verander bij een Gibson SG Standard..

Mijn voorkeur gaat voorlopig naar de LTD Viper.. misschien tot ik in de Rock Planet geweest ben, en anders is 'm van mij ^^.

Die Ibanez SG ziet er ook wel goed uit : ) weegt die veel?

Grtz

soup
2 september 2008, 21:12
Hetzelfde geldt min of meer voor ZZ Top..
ZZ vind ik al wat beter =)

En beetje belachelijk dat er hier wordt gezegd dat ik geen smaak zou hebben ;)

richwoodplayer
2 september 2008, 21:26
ieder zijn eigen smaak! :satisfie:

Henri H
2 september 2008, 21:59
ZZ vind ik al wat beter =)

En beetje belachelijk dat er hier wordt gezegd dat ik geen smaak zou hebben ;)Misschien mis ik wat hoor maar wat doet het er toe wat jij van AC/DC, soul, jazz of een broodje poep vindt? Is toch helemaal niet relevant ofzo?
Kijk, als je AC/DC gaat zitten afkraken kan je wat mij betreft de volle laag krijgen. :stop:

Mr.Fingers
2 september 2008, 22:01
En als jij soul komt afkraken, kom ik persoonlijk wat vingers breken bij jou :mad: ;)


@T.S. Jammer dat gibson je de feel niet geeft, maar nu heb je tenmiste een neutraler oordeel kunnen vellen.

Gilliam
2 september 2008, 22:01
Er zyn soms wel slechte kanten aan hr..
(soms solo's di niet echt by het nr passen vind ik, en de stem vin k niet echt geweldig, maar dat is imago)
maar om het geen muziek te kunnen noemen is idd raar..

Gilliam
2 september 2008, 22:03
Jupz, 't is geen gitaar voor my..

Maarja, als goedkoper beter is voor my komt 't nog goed uit qua budget ;) dusja, kan ik er mss nog een Zoom G9 bynemen :p

EuroCinema
3 september 2008, 09:31
ik hou vooral van jazz, swing, soul, country en ik heb weinig tot niks met metal maar uiteraard vind ik AC/DC steengoed. Ik ken echt geen enkele muzikant die AC/DC niet goed vind. ja, nu dus 1 :)

+1 daarvoor. Wij spelen jazzfunk godbetert, maar als in de auto Back in Black opgaat is het headbangen geblazen.

Marc Oblivian
3 september 2008, 09:53
+1 daarvoor. Wij spelen jazzfunk godbetert, maar als in de auto Back in Black opgaat is het headbangen geblazen.

Dat is toch met die nieuwe zanger? Hmmmmmmmm.......:-)

Henri H
3 september 2008, 10:12
Dat is toch met die nieuwe zanger? Hmmmmmmmm.......:-)Hebben ze alweer een nieuwe dan? ;)
Brian Johnson zit er nu toch al zo'n 28 jaar bij!
Maar deze is qua stem een stuk minder dan Bon Scott volgens velen en ook ik zegt de gek. ;)

RB-1
30 oktober 2008, 16:24
http://nl.youtube.com/watch?v=GbNlqXHVyoM&feature=related

Geen gibson geen fender geen ibanez, gewoon heel snel spelenHeeft natuurlijk niks meer met muziek te maken...:confused:
Overigens zijn de Gibsons van 1933 tot 1940 :): wel de standaard waar de rest zich aan probeert te spiegelen....

Deze man speelt op een Recording King (http://www.recordingking.com/banjos_rkr99sn.htm), een replica van een B-merk van Gibson uit genoemd tijdvak.

RB-1
30 oktober 2008, 16:31
http://nl.youtube.com/watch?v=GbNlqXHVyoM&feature=related
richwood banjo! xD :seriousf:Dus niet, zie boven.
Overigens had je het verschil niet gehoord, terwijl het normaal dag en nacht is...;)

macwilliams
30 oktober 2008, 21:04
Heeft natuurlijk niks meer met muziek te maken...:confused:
Overigens zijn de Gibsons van 1933 tot 1940 :): wel de standaard waar de rest zich aan probeert te spiegelen....

Deze man speelt op een Recording King (http://www.recordingking.com/banjos_rkr99sn.htm), een replica van een B-merk van Gibson uit genoemd tijdvak.

....heel mn grap om zeep vriend...:(






:seriousf::seriousf:

RB-1
30 oktober 2008, 22:33
O jee, even niet goed opgelet.....:(

Hoe kan ik dit nog goed maken? Stukje banjo tab?

macwilliams
30 oktober 2008, 23:18
:seriousf::seriousf::seriousf:

RB-1
30 oktober 2008, 23:20
Graag of niet, hoor....:seriousf:

Gilliam
31 oktober 2008, 08:19
Yupz,

't Gaat me natuurlijk niet allemaal om snel spelen, de klank moet ook in orde zijn (en dus het uitzicht);

Ik heb ondertussen een LTD Viper 400 gekocht en ben er zeer tevreden over ^^ (behalve over de 17de fret die te diep is uitgesneden..).

http://img338.imageshack.us/img338/7475/ltdviper400cr4.th.jpg (http://img338.imageshack.us/my.php?image=ltdviper400cr4.jpg)http://img338.imageshack.us/images/thpix.gif (http://g.imageshack.us/thpix.php)

Grtz

TimoSomers
3 januari 2009, 23:24
Nog nooit een 60's gibson nek geprobeerd?
Ik was eerst ook geweldig Ibanez dunnehalzeshizzle fanaat, en vond die dikke boomstammen maar niks, tot ik een Gibson probeerde met een 60's nek, DIKKE sound, leeft echt, schreeuwt als een operazangeres met een dildo in d'r reet, en bovendien speelde ik na 1 dag nog sneller en preciezer dan op m'n Ibanez.
Maar dat niet alleen, je gaat ook spelen naar en met je sound, in plaats van puur het gemak van je gitaar [ wat vaak resulteert in notenpoepen].
Ik zie trouwens dat je je gitaar al gevonden hebt, maar keep this in mind voor je volgende gitaar ;p.

Mukkez
4 januari 2009, 12:02
Ik had voor ik mijn gibson sg standaard een ibanez rg350ex.

Dus toen ik voor het eerst zo'n gibson vast hield was mijn eerste reactie ook: WTF?! maar ik was zo verliefd, trouwens niet eens overstuurd gespeeld alleen op een klein buizen ampje die alleen clean kon, nu heb ik de gitaar inmiddels een half jaar en ik ben nog steeds even verliefd. De frets zijn nu wat 'vetter' ik bedoel dan dat ze niet meer zo 'uitgedroogd' zijn en het belangrijkste: die Ibanez (mega goeie gitaar overigens) is toen de deur uitgegaan voor de gibson dus ik had nog maar 1 (goeie) gitaar, en daar speelde ik ook altijd op. Nu ben ik inmiddels gewent aan de neck, de gitaar speelt nu veel soepeler.

Gilliam
4 januari 2009, 12:50
Nog nooit een 60's gibson nek geprobeerd?
Ik weet niet zeker maar ben eergisteren nog eens met de zanger van onze groep meegeweest om een nieuwe gitaar voor hem uit te kiezen,
daar heb ik, om toch nog maar eens zeker te zijn, toch eens DE SG uitgeprobeerd (zowat dezelfde als die van Angus) van ong 2200 euro, en ik moet zeggen dat ik er waarschijnlijk ook wel aan gewoon zou kunnen worden, ik had helemaal in't begin volgensmij te maken met een amateuristische verkoper..
Gibson is helemaal niet slecht, maar
na het proberen van een PRS Tremonti in dezelfde winkel ben ik er nog steeds van overtuigd dat men veel te veel voor de naam betaald ipv voor de kwaliteiten van de gitaar..

@Mukkez,
idd : ) als ik nu mijn oude Ibanez vastneem zou de beste beschrijving van het gevoel en de frets idd uitgedroogd zijn
Ik ben ondertussen gewoon aan mijn LTD Viper, die trouwens volgensmij ook niet van de soepelste gitaren is en waar ik toch veel beter op kan spelen; de sound is dan ook zalig, evenals de Seymour Duncans en de sustain ^^.

Ome Keith
4 januari 2009, 13:19
Eergisteren twee Les Pauls uitgeprobeerd bij Waveworld.
Een nieuwe BFG en een tweedehands Standard.
Vielen me allebei zwaar tegen. Niet in geluid maar wel in speelgemak.
Los van de instelling (is niet optimaal maar dat kun je verwachten) viel me nog wat op. De halzen van beide gitaren voelden grof en ruw aan (struktuur van het hout leek het) . Net een goedkope trapleuning. Mijn eigen LP Studio heeft wel een spekgladde hals / ebbehouten toets en superlage actie (0.8 mm op XII) en dat speelt dus 3x zo snel in mijn geval. Anders, maar wel net zo snel als de wizardneck gitaar die ik heb.

Gilliam
4 januari 2009, 13:28
Idd
Zijn dat dure gitaren?
Want volgesmij begin je bij Gibson pas voor de gitaar te betalen vanaf 800 euro : D

Ome Keith
4 januari 2009, 14:39
Ik geloof dat beide voor 1000,- weggingen.
Voor dat geld heb je al wel geluid hoor, alleen het speelgemak van zo'n gitaar in die
prijsklasse viel me tegen. Ligt misschien aan de winkel die niks afstelt (weet ik ook niet)maar dat kan aan mij liggen. Heb jaren een Epi LP ST gehad en die voelde lekkerder dan die 2 dingen bij WW. Mijn ervaring met veel Ibanez gitaren met wizard neck (ook hele goedkope) is, dat ze wel verdomd lekker spelen ook al komen ze zo uit de doos / het rek. Daarentegen is de kwaliteit van de elementen dan wel minder.

TimoSomers
4 januari 2009, 14:49
Eergisteren twee Les Pauls uitgeprobeerd bij Waveworld.
Een nieuwe BFG en een tweedehands Standard.
Vielen me allebei zwaar tegen. Niet in geluid maar wel in speelgemak.
Los van de instelling (is niet optimaal maar dat kun je verwachten) viel me nog wat op. De halzen van beide gitaren voelden grof en ruw aan (struktuur van het hout leek het) . Net een goedkope trapleuning. Mijn eigen LP Studio heeft wel een spekgladde hals / ebbehouten toets en superlage actie (0.8 mm op XII) en dat speelt dus 3x zo snel in mijn geval. Anders, maar wel net zo snel als de wizardneck gitaar die ik heb.

Hmm.. ligt wel heel erg aan je voorkeur, en met BFG's is er een ENORM onderling verschil.
Ik heb zelf 2 BFG's gehad (1tje gerolen met mijn vader) en heb er in totaal zo'n 5 bespeeld.
In alle 5 zat ongelooflijk veel verschil in afwerking, speelgemak en sound.
Ik heb er een die is echt enorm 'slecht' afgewerkt (heeft verder nergens invloed op, behalve voor het oog) maar die speelt en klinkt echt ongelooflijk (hij is ook veeel meer uitgehold dan de andere BFG die ik heb).
De 2e is veel beter afgewerkt, speelt ook fantastisch, maar heeft een totaal andere sound doordat hij een stuk minder is uitgehold.
De 3 andere BFG's die ik getest heb waren qua speelgemak VRESELIJK, en qua sound viel het ook flink tegen in vergelijking met mijn 2 schatjes.
Dus als je een BFG op het oog hebt moet je er echt zoveel mogelijk proberen.
Ook is het je voorkeur qua hals, ik vind een ongelakte droge hals juist erg kicke, in tegenstelling tot een Wizard Ibanez hals die gelakt is en meteen plakt, etc. .

Mr_Moustache
4 januari 2009, 16:10
Ik denk ook dat je gewoon moet wennen... het verschil tussen een wizard neck en een standaard LP neck is wel erg groot :P

Braindead
4 januari 2009, 16:25
Ik heb sinds mijn laatste post over Gibson Les Pauls ook nog een Studio bij TAGS uitgeprobeerd. Iemand van het forum heeft hem gekocht, (Zag een foto).
Anyway, het ebbenhout voelde lekker aan maar de feeling van de neck verder vond ik nog steeds niks. Hoge actie, stroeve dikke neck, en het geluid vond ik ook helemaal niet zo vet als ik had gehoopt. Ik speelde op een mesa Boogie ampje wat daar stond. De BFG vond ik misschien nog wel de fijnst spelende Gibson die ik heb getest. Verder had ik laatst een Epiphone LP in de hand die ik werkenlijk 5x beter vond dan alle Gibson Les Pauls die ik tot nu toe heb gechecked.

Ik ben wel zo;n beetje klaar met Gibson. Ik vraag me soms ook weleenbs af of dat vette geluid dat ik soms van bijv. Zack Wylde hoor niet meer in zijn vingers en amp zit dan in die gitaar.... aan de andere kant geeft die ene epiphone LP toch ook aan dat het wel mogelijk is een LP te bouwen die wel lekker speelt. Vreemd genoeg schijnt dat bij GIbson een hele opgave te zijn.

Ome Keith
4 januari 2009, 16:39
Nuttig om te weten dat er zulke grote verschillen tussen BFG's kunnen zijn.
Als je zo'n gitaar bekijkt kun je je ook wel voorstellen dat hij wel eens wat minder glad aanvoelt dan een Studio of een Standard. Ik was vooral verbaasd dat de Standard die ik testte zo ruw aanvoelde. Zal misschien toeval geweest zijn.
Beide gitaren klonken trouwens best lekker, mankeerde niks aan.
Ik speel trouwens op gitaren met onderling behoorlijk verschillende halzen. Vind ik nog wel leuk ook,
alleen ongelakt is kennelijk (nog) niet mijn ding.

Braindead
4 januari 2009, 17:13
Ik vind ongelakt onwijs lekker aanvoelen vanwege mijn jarenlange Musicman history, maar vind dat het ook zo weer went om op een gelakte hals te spelen.

Mr_Moustache
7 januari 2009, 03:29
Nog wel een grappig verhaaltje hierover, ik had een meisje ontmoet en het was toen ter sprake gekomen dat ik gitaar speelde. Toen we bij mn kamer waren aangekomen zag ze de gitaar staan en zei ze: `oh, je hebt een gibson !`

Toen was ik wel even blij dat ik geen epi had gekocht ;) (zoveel scheelde de gibson trouwens niet in prijs van een epi...)

Chocola
7 januari 2009, 09:05
Nog wel een grappig verhaaltje hierover, ik had een meisje ontmoet en het was toen ter sprake gekomen dat ik gitaar speelde. Toen we bij mn kamer waren aangekomen zag ze de gitaar staan en zei ze: `oh, je hebt een gibson !`

Toen was ik wel even blij dat ik geen epi had gekocht ;) (zoveel scheelde de gibson trouwens niet in prijs van een epi...)

hahahahahhah :P

Okee, iedereen Gibsons kopen! :p

Kosty
7 januari 2009, 15:01
Nog wel een grappig verhaaltje hierover, ik had een meisje ontmoet en het was toen ter sprake gekomen dat ik gitaar speelde. Toen we bij mn kamer waren aangekomen zag ze de gitaar staan en zei ze: `oh, je hebt een gibson !`

Toen was ik wel even blij dat ik geen epi had gekocht ;) (zoveel scheelde de gibson trouwens niet in prijs van een epi...)

Ah balen voor mij dan :confused: Maar ik ben toch wel tevreden hoor met men Epi... ?

Ik zoek wel gewoon iemand die er niets van kent dan :D

Nafta
7 januari 2009, 15:09
Dat één gibson slecht is,
Betekend niet automatisch dat, dat voor allen geld.
Ik ben btw wel trots dat ik een gibson hebt, het is een soort van status aan het worden.

Dio
7 januari 2009, 15:09
Kwam overlaatst een meisje tegen die zelfs Satriani en Vai kende toen het plots over Ibanez ging... schrok wel even toen.

Chris Winsemius
7 januari 2009, 15:21
Kwam overlaatst een meisje tegen die zelfs Satriani en Vai kende toen het plots over Ibanez ging... schrok wel even toen.

Ik ken ook wel dames die qua gitaarspel alle GN-leden in het kwadraat bij elkaar in hun hemd zetten.....

;)

Nils47
7 januari 2009, 15:30
Kwam overlaatst een meisje tegen die zelfs Satriani en Vai kende toen het plots over Ibanez ging... schrok wel even toen.

Het was niet toevallig een kerel met lange zwarte haren? :gitarist:

Dio
7 januari 2009, 16:12
het was niet toevallig een kerel met lange zwarte haren? :gitarist:

oh shi- :(

Mr_Moustache
7 januari 2009, 16:18
Vrouwen en gitaren zijn toch wel een magische combo. Het beste van twee werelden, zullen we maar zeggen?

In ieder geval, er is voor mij toch wel duidelijk een kwaliteitsverschil tussen epiphone en gibson. OF je bereid bent 2-3 keer meer te betalen voor dat verschil, dat is ieder z’n eigen afweging.

Het gebeurt in de huidige maatschappij veel meer en erger. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het hele mode gebeuren. Daar kan het zo zijn dat aan twee (bijna dezelfde) broeken uit dezelfde fabriek toch een heel ander prijskaartje kan hangen… Alleen omdat er een ander labeltje inzit. Het is een interessant vraagstuk, om te kijken hoe precies de blijkbaar toegevoegde waarde van een merk,onze perceptie van een product verandert en beïnvloed. Zelfs, of misschien wel juist, bij zoiets gepassioneerd als muziek maken.



Een beetje off-topic, maar misschien wel een leuke analogie: Ik heb laatst een artikel gelezen over ‘neuromarketing’. In dat onderzoek kregen mensen twee merken cola te drinken, terwijl hun hersenen werden gescand. Ze wisten zelf welke cola welk merk was. Het deel van de hersenen dat plezier/voldoening voortbracht werd door het ene merk (het ‘zwakkere’) meer geprikkeld dan door het andere merk. Conclusie was dus dat het ene merk lekkerder was/meer voldoening gaf. Maar toen er aan de proefpersonen werd gevraagd welke cola zij het lekkerst vonden, antwoorden de meeste proefpersonen het ‘sterkste’ merk, dat dus minder voldoening bracht.

Merken en de daaraan gehechte waarde zitten er blijkbaar dus diep in. De vraag is ook, in hoeverre het aantoonbaar is of waarde ‘fictief’ of ‘echt’ is, als de consument het product wel/niet zodanig apprecieert. Ik denk zelf, dat er geen prijskaartje aan ‘mojo’ te hangen is. Of aan je vingers. :)

Coolguy
7 januari 2009, 16:27
Kwam overlaatst een meisje tegen die zelfs Satriani en Vai kende toen het plots over Ibanez ging... schrok wel even toen.

Pas maar op of ik kom ze afpakken als ik nog eens bij u passeer. :dontgeti:

Nobler
7 januari 2009, 17:32
Ik ben inmiddels wel twee drumsters tegengekomen waarvan er een ook bas speelt, en waarvan ik ongelooflijk onder de indruk ben (van hun spel bedoel ik hè!), maar goeie vrouwelijke electrisch gitaristen, of eigenlijk überhaupt vrouwelijke electrisch gitaristen, ben ik helaas nog nooit 'in the flesh' tegen het lijf gelopen (ik bedoel natuurlijk 'in levenden lijve tegen gekomen').

Ik heb ook redelijk wat Gibsons bespeeld (die niet van mij waren) die ik voor het speelgemak of de afwerking niet uitgezocht zou hebben. Het vaakst kom ik echter voor dat ze niet beter, maar ook niet slechter zijn dan gitaren van meer bescheiden merken die aanzienlijk minder kosten. Daarvoor heeft het dus héél vaak geen zin om extra te betalen omdat het een echte Gibson (of een echte Fender) is.

Ik kan alleen niet ontkennen dat het spelen op een echte Gibson toch op een misschien wat kinderlijke manier wat extre sjeu geeft, zeker als je dat voor publiek doet. Je hebt gewoon het idee dat je meer voorstelt, als betere gitarist wordt gezien als je op een Gibson speelt, dat je meetelt en voor vol wordt aangezien.

Dat effect heb ik alleen bij Gibson, in mindere mate (voor mij dan) met Fender en Gretsch en misschien met Rickenbacker (maar dan moeten er al kenners in de zaal zijn). Ik zou dat effect dus niet bijvoorbeeld bij een PRS hebben, ook al zou het een heel geloofwaardige gitaar zijn die heel mooi is, toch best wel duur en misschien 3 keer beter dan een Gibson.

Dus noem mij maar snob, maar toch geniet ik van dat effect als ik op mijn Gibson ES 335 speel, waarvan ik hier vaker heb aangegeven dat ik mijn Epiphone Sheraton II een betere gitaar vind voor een fractie van de waarde, maar toch is de Gibson niet slecht, sterker nog, ik denk dat hij toch beter is dan de meeste ES 335 kopieen waarvan ik ooit het genoegen heb gehad die te bespelen.

Braindead
7 januari 2009, 18:14
Waarschijnlijk kende ze slechts 2 merken (zoals half Nederland); Fender en Gibson. Ze kon op die manier opgelucht adem halen aangezien ze de merknaam al eens had horen vallen...

Het valt me wel op dat het meeloperssyndroom een grote rol speelt bij een aantal Gibson spelers. Gibson heeft inderdaad een lange history met veel bekende namen, maar gaat het er uiteindelijk niet gewoon om dat je de gitaar hebt die jij graag wilt hebben, en niet de gitaar waar half Nederland je graag op ziet spelen?


Nog wel een grappig verhaaltje hierover, ik had een meisje ontmoet en het was toen ter sprake gekomen dat ik gitaar speelde. Toen we bij mn kamer waren aangekomen zag ze de gitaar staan en zei ze: `oh, je hebt een gibson !`

Toen was ik wel even blij dat ik geen epi had gekocht ;) (zoveel scheelde de gibson trouwens niet in prijs van een epi...)

Ezyduck
7 januari 2009, 21:34
Soms denk ik wel eens heel recalcitrant: ik koop geen Gibson. Ik had er laatst drie (Pauls) te pakken in een grote muziekzaak in A'dam en alle drie waren ze dramatisch afgewerkt. (scherpe frets). Een was een faded, de ander een standard en de laatse een standard dc. Ik kan daar zo chagrijnig van worden als je dan kijkt naar de prijs.
Ik vind goede les pauls prachtig, heerlijk spelen (60's neck vooral) en heel mooi klinken, maar je moet dus 2000 Euries neerleggen en dan kun je er niet op vertrouwen dat het ook echt goed is. Vind ik wel teleurstellend. Ach, ik ben toch al verslingerd aan de Duesenberg Neunundvierziger.

Ibanez666
7 januari 2009, 23:10
Vrouwen en gitaren zijn toch wel een magische combo. Het beste van twee werelden, zullen we maar zeggen?

Zeker, zolang ze maar niet gaan spelen...

kassie
7 januari 2009, 23:32
Vrouwen en gitaren zijn toch wel een magische combo. Het beste van twee werelden, zullen we maar zeggen?


Een gitaar is gewoon net een vrouw, al naar gelang je stemming bespeel je haar heel zachtjes, maar van tijd tot tijd is het heftige stampwerk met scheurende geluiden het devies. Zolang je de juiste snaar maar raakt zit het snor.

Stratman70
8 januari 2009, 11:43
Hey,

Mijn Gibson-droom is vandaag in het water gevallen:

ong een maand geleden toen ik aant zagen was voor een nieuw gitaar (mijn droomgitaar, een gibson sg) heeft mijn pa er op een familiefeest (genoeg getuigen dus) uitgeflapt dat ik van hem een nieuwe gitaar kreeg als ik de solo van My Sharona helemaal en correct zou kunnen spelen. Hy vertrouwde er dus op dat het mij niet ging lukken. Is mij gelukt op n paar weken ^^.

Daarna zeiden ze dat daar automatisch byhoorde dat ik geslaagd moest zijn voor mijn herexamen, oké, gratis gitaar + herexamen = 88,9%.
Nix stond dus nog in de weg.

Vandaag ben ik een Gibson SG3 gaan testen (okj, heb alleen de mogelijkheden gebruikt daarvan die een SG standaard ook heeft).
Damn..

Mijn Ibanez van 250euro speelt nog beter dan dat ding, terwijl het overpopulair is.
Ik vond het natuurlijk zonde want ik vond het de zaligst uitziende gitaar ooit maar het mocht niet wezen.

1: ik krijg het "juiste" geluid er gewoon niet uit, zelfs niet op een Marshall JVM weet-ik-hoeveel-nullen-het-cijfer-had.
2: de storing die je hebt als je de snaren afdempt klinkt geweldig hard!
3: heb afwisseldend op een Ibanez van 400euro goedkoper gespeeld, conclusie: op deze gitaar speel ik dubbel zo snel met gemak.

Nu zou ik graag willen weten, waarom in godsnaam wordt Gibson zo bestoeft? Ik heb er nog geen enkel positief punt van ondervonden..

Grtz
Ik herken je verhaal helemaal. Alleen moet ik er eerliojkheidshalve bijzeggen dat ik toen te naïef was en nog niet goed genoeg wist waar op te letten. Ik heb een waardeloze Les paul voor een hoop geld gekocht.

Later heb ik een veel betere Tokai Love Rock (Les Paul kopie) gekocht voor een fractie van de preijs. In ALLES overtreft deze de Gibson!

Pepe
8 januari 2009, 12:10
Ik zal dat gedoe over beter en best nooit snappen. Ik heb een Reborn gehad en nu nog een Super Real en een Historic en volgens mij een van de weinige hier die onderling kan vergelijken, ik vind die absolute uitspraken van 'mijn japanse gitaar uit het rek is beter dan elke Gibson in de wereld' dan ook altijd grappig.

Braindead
8 januari 2009, 15:00
Ik zal dat gedoe over beter en best nooit snappen. Ik heb een Reborn gehad en nu nog een Super Real en een Historic en volgens mij een van de weinige hier die onderling kan vergelijken, ik vind die absolute uitspraken van 'mijn japanse gitaar uit het rek is beter dan elke Gibson in de wereld' dan ook altijd grappig.

Je zal mij niet horen zeggen dat Gibson's niet lekker spelen (maar ik begin het zo onderhand wel te denken. )Het kan toch bijna geen toeval zijn als je 10 Les Pauls hebt getest (in winkels en van vrienden) dat er geen enkele bij zat die ik lekker vond spelen. Hoeveel moet ik er dan testen? Als ik een merk als musicman als vergelijking neem, dan heb ik van de 10 er misschien 1 die niet zo lekker speelde.
En ik heb o.a. oude Gibson LP's getest, nieuwe , studio's standards ook met verschillende neck diktes. Mischien moet ik er gewoon een kopen en het een paar maanden aankijken. Misschien went het dan wel, maar zo op het eerste gezicht slaat de vonk bij mij niet over met Gibson.

Pepe
8 januari 2009, 15:26
Ja, ik kan alleen iets zeggen over de Gibson die ik heb, die is gepleked en fabrieks afgesteld met brightwires 0.10, certificaatje erbij met stempel van inspecteur met specs van snaarhoogtes... en ja, daar viel niet veel aan te verbeteren.

Als je meer hebt met Musicmans dan is dat toch mooi. Ook goeie gitaren. Zoveel mensen zoveel smaken.

mikeyaxeman
8 januari 2009, 15:38
Je zal mij niet horen zeggen dat Gibson's niet lekker spelen (maar ik begin het zo onderhand wel te denken. )Het kan toch bijna geen toeval zijn als je 10 Les Pauls hebt getest (in winkels en van vrienden) dat er geen enkele bij zat die ik lekker vond spelen. Hoeveel moet ik er dan testen? Als ik een merk als musicman als vergelijking neem, dan heb ik van de 10 er misschien 1 die niet zo lekker speelde.
En ik heb o.a. oude Gibson LP's getest, nieuwe , studio's standards ook met verschillende neck diktes. Mischien moet ik er gewoon een kopen en het een paar maanden aankijken. Misschien went het dan wel, maar zo op het eerste gezicht slaat de vonk bij mij niet over met Gibson.

Ik heb zelf een Epi LP en een Gibson LP en SG en ik vind beide Gibsons stukken beter als die Epi zowel in sound als bespeelbaarheid.

vulvasonic
8 januari 2009, 18:33
Bij voorbaat mijn excuses, maar ik vind het überhaupt een vrij ondoenlijke zaak, om in een muziekzaak een gitaar te testen, die in 9 van de 10 gevallen NIET goed is afgesteld, vaak niet eens octaafzuiver is en ALTIJD voorzien is van de slapste snaartjes.
En dan heb ik het nog niet eens over de vele afwijkende omstandigheden waarin je zo'n kutplank moet testen.

Over de afwerking valt natuurlijk best iets te zeggen, maar de laatste keren dat ik een Gibson of een Fender, een Gretsch en ook goedkopere plankjes heb getest, kon ik maar zelden foutjes ontdekken.
En het verhaal over frets die enigszins uitsteken, lijkt de laatste 10 jaar ineens enorm populair te zijn geworden. Ik, ouwe lul als ik ben, merk geen verschil met de standaard van vroegàh. Wel heb ik gezien dat een 'ingespeelde feel' en 'afgeronde toetsen' ineens de toverwoorden bleken te zijn voor de definitie van een goede gitaar.


Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat er tegenwoordig geweldige gitaren worden gemaakt voor weinig geld (ik ben wat dat betreft nogal wild van een merk als London City bijvoorbeeld). Ik kom echter zelden een slechte Gibson of Fender tegen. Ik kom WEL vaak een slecht afgestelde Gibson of Fender tegen. Maar dat is toch echt iets anders.


En voor de rest zal het me eigenlijk ook allemaal een grote rotzorg wezen. :seriousf:

Agent_Smith
8 januari 2009, 18:46
Bij voorbaat mijn excuses, maar ik vind het überhaupt een vrij ondoenlijke zaak, om in een muziekzaak een gitaar te testen, die in 9 van de 10 gevallen NIET goed is afgesteld, vaak niet eens octaafzuiver is en ALTIJD voorzien is van de slapste snaartjes.
En dan heb ik het nog niet eens over de vele afwijkende omstandigheden waarin je zo'n kutplank moet testen.

Over de afwerking valt natuurlijk best iets te zeggen, maar de laatste keren dat ik een Gibson of een Fender, een Gretsch en ook goedkopere plankjes heb getest, kon ik maar zelden foutjes ontdekken.
En het verhaal over frets die enigszins uitsteken, lijkt de laatste 10 jaar ineens enorm populair te zijn geworden. Ik, ouwe lul als ik ben, merk geen verschil met de standaard van vroegàh. Wel heb ik gezien dat een 'ingespeelde feel' en 'afgeronde toetsen' ineens de toverwoorden bleken te zijn voor de definitie van een goede gitaar.


Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat er tegenwoordig geweldige gitaren worden gemaakt voor weinig geld (ik ben wat dat betreft nogal wild van een merk als London City bijvoorbeeld). Ik kom echter zelden een slechte Gibson of Fender tegen. Ik kom WEL vaak een slecht afgestelde Gibson of Fender tegen. Maar dat is toch echt iets anders.


En voor de rest zal het me eigenlijk ook allemaal een grote rotzorg wezen. :seriousf:


Ja, ik kan eigenlijk niets anders dan me volledig hierbij aansluiten! :)
Bovendien is het de laatste jaren echt bijzonder cool om grote namen zoals Fender, Gibson, Marshall etc af te fakkelen.

macwilliams
8 januari 2009, 19:55
Ik sluit me hierbij aan! Alles moet maar smooth en silky zijn tegenwoordig.
Dat moet van de mannen met nivea producten in de badkamer.
Vroegah was een man die Q-10 gebruikte of het equivalent daarvan
een mietje.

rijsberman
8 januari 2009, 21:43
Vroegah was een man die Q-10 gebruikte of het equivalent daarvan
een mietje.

Niet alleen vroegah toch...

Apenzoon
8 januari 2009, 22:49
De fijnste gitaar die ik ooit heb bespeeld was een Gibson Les Paul studio... :dontgeti:

Braindead
8 januari 2009, 22:57
En ik voel me hier een roepende in de woestijn. Of was ik nu een mietje dat Q 10 gebruikte, ik weet het niet meer.... haha.

Anyway, ik blijf bij mijn mening dat ik nog geen fijn spelende GIbson Les Paul ben tegengekomen. Ever!!!! en dat mag iets betekenen gezien de vele wel fijne gitaren die ik al in de handen heb gehad. Als ik een mietje ben omdat ik voor tussen de 1 a 2 ruggen een gitaar zoek die lekker speelt. Tja so be it dan maar. Waarom kan ESP het dan wel met de eclipse, zelfs Vintage doet het qua bespeelbaarheid beter dan Gibson. En ja Gibson LP studio is een stuk goedkoper dan een ESP 1ctm dat dan weer wel. Maar dan geef ik wel liever iets meer uit voor een wel lekker spelende gitaar.

vulvasonic
8 januari 2009, 23:40
En ik voel me hier een roepende in de woestijn. Of was ik nu een mietje dat Q 10 gebruikte, ik weet het niet meer.... haha.

Anyway, ik blijf bij mijn mening dat ik nog geen fijn spelende GIbson Les Paul ben tegengekomen. Ever!!!! en dat mag iets betekenen gezien de vele wel fijne gitaren die ik al in de handen heb gehad. Als ik een mietje ben omdat ik voor tussen de 1 a 2 ruggen een gitaar zoek die lekker speelt. Tja so be it dan maar. Waarom kan ESP het dan wel met de eclipse, zelfs Vintage doet het qua bespeelbaarheid beter dan Gibson. En ja Gibson LP studio is een stuk goedkoper dan een ESP 1ctm dat dan weer wel. Maar dan geef ik wel liever iets meer uit voor een wel lekker spelende gitaar.

Iedereen is anders en iedere gitarist heeft andere ideeën over wat prettig is aan een gitaar en wat niet. Bovendien heeft ieder merk een eigen image en een eigen 'feel' dat aan dat image heeft bijgedragen. Zo staan de gitaren van Gretsch bekend als 'moeilijk bespeelbaar', of liever, een gitaar waar je aan moet wennen.

Hoewel Ibanez veel verschillende soorten gitaren produceert, staan ze bij een groot deel toch bekend als het merk van 'de snelle gitaren' met 'flinterdunne halsjes'. En dat is ook precies het type gitaar waarmee Ibanez plotseling een eigen image kreeg en ineens voor vol werd aangezien, ook door de grote jongens. Het is logisch dat ze daar aan vasthouden, zoals Fender en Gibson vasthouden aan de eigenschappen die hun producten hebben gemaakt tot wat ze nu zijn.

Het een is niet per definitie beter dan het ander. En zoals ik al eerder aangaf; zelf hou ik ervan om mijn gitaren te voorzien van dikke snaren met een hoge actie. Zo liggen ze echter nooit in de winkels. Voor mijn gevoel is het wat dat betreft allemaal niks. Ik weet echter wel dat een Ibanez RG 570 (om iets te noemen wat ik zelf heb gehad) niet erg geschikt is om te gebruiken zoals ik het graag heb. Dat maakt de Ibanez niet slechter.

Jij moet gewoon je gevoel blijven volgen en de gitaren zoeken die bij je passen. Niemand verplicht jou om te kiezen voor een Gibson. Voor mij voldoen ze echter uitstekend! :)

barno
8 januari 2009, 23:48
I second that

meer nog: ik heb veel verschillende gitaren, met verschillende setups, die me ook allemaal anders doen spelen. Er zitten ook echte wringers tussen die officieel ongemakkelijk spelen, maar perfect zijn voor bepaalde dingen. Het is trouwens perfect logisch dat die wringers echte players worden na enkele dagen intensief spelen, je went aan heel veel en leert de onverwachte meerwaarde waarderen. Hoge actie is een goed voorbeeld. iedereen die ik het aanraad, gaat er eerst over bitchen en komt later toegeven dat er meer dynamiek in zijn gitaar zit...

Waarom moet alles altijd zo gemakkelijk mogelijk aanvoelen? Ok, als je echt maar 1 soort muziek speelt, maar dat ken ik niet echt :)

vulvasonic
8 januari 2009, 23:56
I second that

meer nog: ik heb veel verschillende gitaren, met verschillende setups, die me ook allemaal anders doen spelen. Er zitten ook echte wringers tussen die officieel ongemakkelijk spelen, maar perfect zijn voor bepaalde dingen.

Waarom moet alles altijd zo gemakkelijk mogelijk aanvoelen? Ok, als je echt maar 1 soort muziek speelt, maar dat ken ik niet echt :)

Nog een goed punt.
Ik lees wel eens dat sommige gitaristen altijd zo op zoek zijn naar een bepaalde vorm hals en dikte en dat soort dingen. Mijn gitaren voelen allemaal anders aan, maar dat stimuleert mij juist iedere keer opnieuw om nieuwe dingen te ontdekken.

Ik heb zo bepaalde periodes dat ik vaker op (bijvoorbeeld) mijn telecaster speel. De reden daarvoor kan van alles zijn. Maar als ik dan na een tijdje weer eens mijn ES pak, natuurlijk ook wel een heel ander type gitaar, dan merk ik dat ik METEEN (en dat is ongelogen) op nieuwe ideeën en licks kom.
Vind ik altijd een wonderbaarlijke gewaarwording. :)