PDA

View Full Version : Nieuwe pick-ups voor tele



jonesd
28 augustus 2008, 19:08
Zoals sommigen onder jullie al weten, is mijn main axe een fender tele.

http://a927.ac-images.myspacecdn.com/images01/65/l_a03072a91b2735df8477f6697f52780e.jpg

Nu is er wel wat werk aan voor het moment.

Zo zouden de frets gevlakt/herfret moeten worden en is ook de electronica het een beetje aan het begeven.

Ik heb nu een bouwer in Antwerpen gevonden die de nodige weken wil doen.

Los van de werken die moeten gebeuren, ben ik, in het kader van het "grote onderhoud" ook aan het denken om er nieuwe elementen in te zetten. Het brugelement is nu nog het originele element en is een beetje microfonisch. Ook zou het iets minder dun mogen klinken. Het halselement is wegens een defect een paar jaar geleden al vervangen door een seymour duncan vintage element.

Ik ben thans een beetje aan het twijfelen, op basis van zaken die ik al heb gelezen, tussen fender nocaster-elementen en nordstrand NVT-elementen.

Mijn speelstijl is te horen in de songs in mijn sig. Die zijn bijna allemaal met mijn tele opgenomen. Liefst dus elementen die goed lekker crunchen maar met niet te veel output. Oh ja, ik speel op een voc AC30cc2.

Wat raden jullie aan? Zijn er nog andere elementen die ik kan overwegen?

Mr.Fingers
28 augustus 2008, 19:11
Nocaster gaat vrij tot zeer dun klinken, dat brugelement is NOG twangiër dan dat in een '52 RI (en dat is al redelijk bijtend).

Ik zou gewoon voor een setje hotrails, of stacked gaan (al dan niet met push-pull voor coil-tap)

drap
28 augustus 2008, 19:13
Ik zweer bij Bare Knuckles 'Brown Sugar' elementen. Helder, tele-twang, doen het goed met overdrive/distortion en hebben een vrij lage output.

Mitch
28 augustus 2008, 19:22
De combinatie weinig output en tóch goed crunchen: that spells N-o-r-d-s-t-r-a-n-d. Maakte mijn Tele echt áf. Het vegelijkend warenonderzoek is in dit subforum nog wel te vinden, even zoeken op topics geopend door mij of op Nordstrand in topic titel.

jonesd
28 augustus 2008, 19:25
Alvast bedankt voor de snelle input.

Die Brown sugars lijken mij wel wat. Ook de prijs valt blijkbaar mee (vergelijkbaar met de nordstrands)...

Hotrails lijken mij toch wat te heet. Zowieso ben ik niet echte een fan van humbuckers.

Weet iemand hoe die brown sugars zich verhouden tot de nordstrands. Als ik mij niet vergis, heeft Mitch die laatste in zijn tele zitten en ik herinner mij van het gitaarnet-festival een paar jaar geleden een van de mooste tele-sounds die ik ooit gehoord heb (al zal dat natuurlijk ook wel aan de gebruikte pedalen en de cmw hebben gelegen...)

jonesd
28 augustus 2008, 19:26
Alvast bedankt voor de snelle input.

Die Brown sugars lijken mij wel wat. Ook de prijs valt blijkbaar mee (vergelijkbaar met de nordstrands)...

Hotrails lijken mij toch wat te heet. Zowieso ben ik niet echte een fan van humbuckers.

Weet iemand hoe die brown sugars zich verhouden tot de nordstrands. Als ik mij niet vergis, heeft Mitch die laatste in zijn tele zitten en ik herinner mij van het gitaarnet-festival een paar jaar geleden een van de mooste tele-sounds die ik ooit gehoord heb (al zal dat natuurlijk ook wel aan de gebruikte pedalen en de cmw hebben gelegen...)


edit: Mitch was hier blijkbaar al terwijl ik nog aan het typen was...

Die nordstrands spreken mij echt wel aan.

Nogmaals edit: Mitch, ik heb inmiddels het betreffende topic gevonden. Wat je daar beschrijft is exact hetgeen dat ik zoek.

Jammer dat je pick-ups zo moeilijk kan testen maar ik denk dat ik toch maar de stap waag.

Kakihara
28 augustus 2008, 19:36
Misschien de Seatsniffers Specials van Steffsen (van Hoogstraten dacht ik?)

Eko
28 augustus 2008, 20:04
In het afgelopen jaar heeft er een test gestaan in Gitarist met allerlei Fender elementen. Daarin werden o.a. ook de elementen getest voor een Tele. Volgens de testers was er geen tele die niet zou opknappen van een set Nocasters. Ook overstuurd nog steeds vol definitie. Helder bijtend met ballen , zoals een tele bedoeld is.
Ik kan er weinig aan toevoegen.

Mitch
28 augustus 2008, 20:45
Tja, Mr. Jones, als je dichterbij zat zou ik zeggen: kom langs en test wat je wil :) Kijk, tuurlijk zijn er meer die het truukje doorheben. Die Nocaster-set (zelf helaas nog niet gehoord) hoor ik veel goede berichten van en met BareKnuckles heb ik tot nu toe ook alleen goede ervaringen. Ik ben nu dus ook alleen maar enthousiast oer wat ik goed ken (relativerend bedoeld dus ;) )
Maar goed: die NVT set was de eerste die ik hoorde die zó lekker in een lage output zat, met een prachtig complex hoog barstensvol harmonischen, waardoor je kunt crunchen alsof je gewoon meer gain tot je beschikking hebt. Zeker in combinatie met een natuurlijk oversturende amp als een AC30: yummie!
De CMW die je op het festival hoorde zorgt wel voor een stukje extra hoogmid die ontzettend lekker door een mix beukt, waar een AC30 zowel in het lagere als het hogere middengebied zit naar mijn idee. De gebruikte pedalen waren ófwel een hele lichte drive die 'm nog steeds heel natuurlijk laten klinken of de Tube King voor de flink compressende stukken. Het filmpje dat online staat hoor je 'm, buiten de wah stukken in de coupletten, volgens mij met een lichte boost (Barber Tone Press) en verder puur de amp in.

barno
28 augustus 2008, 20:47
Misschien de Seatsniffers Specials van Steffsen (van Hoogstraten dacht ik?)

wilde ook al zeggen, als die bouwer Steff Peirens is, zeker zijn handwound pups proberen. Hoogstraten idd www.steffsen.be (http://www.steffsen.be)
lees zijn guestbook maar es ...

ik heb ook de zijn regular tele pups in mijn MW tele gestoken, mega upgrade

Ash ketchum
28 augustus 2008, 20:53
Seymour Duncan Alnico II's perhaps? Die hebben ook geen hoge output en kunnen ook aardig crunchen IMHO.

Mitch
28 augustus 2008, 21:30
Seymour Duncan Alnico II's perhaps? Die hebben ook geen hoge output en kunnen ook aardig crunchen IMHO.
IMHO=In My Humble Experience?
SD AII's zijn nou niet al te briljant in de harmonischen juist, worden algemeen gezien als (positief) vrij warm klinkende pups, tikke on-Tele achtig of (negatief) erg tam en vlak.

no 1 hops
29 augustus 2008, 08:00
op tdpri zijn ze nogal lovend over de T stones van bill lawrence uit de keystone serie.
zo nu en dan op ebay.
heb ze zelf net liggen met het nieuwe chrome kapje dat toch van plastic is.
alleen heb ik nog geen tele en zou ik zelf niet weten wat 'de' tele sound is.

jonesd
29 augustus 2008, 09:11
Bedankt voor de vele reacties. Het wordt steeds moeilijker kiezen. Ik denk dat ik gewoon zal moeten gokken (op basis van wat ik hier lees) en hopen dat het goed komt.

De Nordstrands voldoen dan blijkbaar het meest aan mijn eisen.

Die Steffsens zien er ook niet slecht uit maar, op basis van de info op hun website, zijn deze blijkbaar ook vrij heet, hetgeen ik dus wil vermijden.

jonesd
29 augustus 2008, 09:18
Een andere optie die ik trouwens nog overweeg is om het originele brugelement opnieuw te laten waxpotten om zo de microfonie tegen te gaan. Volgens mijn bouwer zou dit iets van een 30 EUR kosten, hetgeen uiteraard nog een pak goedkoper is dan nieuwe elementen.

Doet dit waxpotten verder nog iets aan de klank? Het brugelement klinkt goed voor mij maar zou een tikkeltje minder schel mogen klinken. Helpt waxpotten daarvoor?

En dan nog puur uit nieuwsgierigheid: Weet iemand toevallig welke elementen stock in 1978 in tele's door fender werden gebruikt?

Arjan12
29 augustus 2008, 10:25
In het afgelopen jaar heeft er een test gestaan in Gitarist met allerlei Fender elementen. Daarin werden o.a. ook de elementen getest voor een Tele. Volgens de testers was er geen tele die niet zou opknappen van een set Nocasters. Ook overstuurd nog steeds vol definitie. Helder bijtend met ballen , zoals een tele bedoeld is.
Ik kan er weinig aan toevoegen.

Heb je daar misschien een scan of een link of iets dergelijks van? Ik ben wel nieuwsgierig, ook naar bijv. strat-elementen.

barno
29 augustus 2008, 10:38
Die Steffsens zien er ook niet slecht uit maar, op basis van de info op hun website, zijn deze blijkbaar ook vrij heet, hetgeen ik dus wil vermijden.

Het leuke aan de steffsens is dat hij ze echt volledig op jouw maat draait. dus als je iets minder hot wil: no problem. je kan bij hem langs gaan, je eigen gitaar meenemen en sound vergelijken met gitaren waar zijn shit in zit. de moeite.

piezo
29 augustus 2008, 10:47
Doet dit waxpotten verder nog iets aan de klank? Het brugelement klinkt goed voor mij maar zou een tikkeltje minder schel mogen klinken. Helpt waxpotten daarvoor?In de regel haalt waxpotten een heel klein beetje in het register midhoog tot hoog weg. Het element zal ietsje minder "levendig" worden.

Weet je trouwens zeker dat je element niet al gewaxpot is? Er was een periode vanaf eind jaren "60, dat Fender alleen een laklaagje op de wikkeling spoot, met ernstige microfonie tot gevolg, maar ik weet niet zeker wanneer ze ze weer zijn gaan waxpotten.

Je kunt trouwens ook de microfonie verminderen door kleine aanpassingen van de brugplaat. Bijvoorbeeld door er een dun waslaagje onder te gieten en/of de brugplaat ook aan de halszijde op de body vast te schroeven.

Ash ketchum
29 augustus 2008, 12:58
IMHO=In My Humble Experience?
SD AII's zijn nou niet al te briljant in de harmonischen juist, worden algemeen gezien als (positief) vrij warm klinkende pups, tikke on-Tele achtig of (negatief) erg tam en vlak.
In My Humble Opinion. Wat experience betreft, vond ik ze een stuk beter in mijn tele dan de keramische dingen die er inzaten. Ze klinken inderdaad wat vlak maar daardoor was er geen icepick-piercing hoog meer.
Just my 2 cents...

Mitch
29 augustus 2008, 13:24
Sorry, was een flauw grapje. Een schel instrument kunnen ze prima temmen maar het is niet bepaald een eerste keus.

@Arjan12: In Gitarist heeft ook een dergelijke vergelijkende test gestaan met Strat elementen. Suhr, Rio Grande, stock Fender, Nordstrand en nog wat. Jaartje terug of zo.

Arjan12
29 augustus 2008, 13:33
Sorry, was een flauw grapje. Een schel instrument kunnen ze prima temmen maar het is niet bepaald een eerste keus.

@Arjan12: In Gitarist heeft ook een dergelijke vergelijkende test gestaan met Strat elementen. Suhr, Rio Grande, stock Fender, Nordstrand en nog wat. Jaartje terug of zo.

Volgens de gitarist-database in 2005, nr. 11. Als je 'm nog hebt liggen en 'm in zou willen scannen zou ik dat erg op prijs stellen.

drap
29 augustus 2008, 18:57
Sorry, was een flauw grapje. Een schel instrument kunnen ze prima temmen maar het is niet bepaald een eerste keus.

@Arjan12: In Gitarist heeft ook een dergelijke vergelijkende test gestaan met Strat elementen. Suhr, Rio Grande, stock Fender, Nordstrand en nog wat. Jaartje terug of zo.

En Kinman Woodstocks. Die kwamen er ook het beste uit volgens de test, voor wat het waard is.

Mitch
29 augustus 2008, 19:11
Ik heb de test niet zelf liggen volgens mij en al zou ik 'm hebben: ik heb geen scanner. 'Beste' uit de test was eignelijk de Suhr set, maar dat lag uiteraard ook aan de smaak van de schrijver van het artikel. Die klonken wel het dikste, maar dat was toch ook wel een erg specifieke sound die je moet liggen. Persoonlijk vond ik de Nordstrand er met duidelijk uitspringen, vereweg de mooiste diversiteit aan geluiden. Zelfs een strat-hater als ik moest erkennen dat gewoon alle standen goed klonken, perfecte balans.

MarkV
30 augustus 2008, 08:44
Een broadcaster pickup? Er zijn er meerdere, van Seymour Duncan, DiMarzio, maar ook van Fender (CS), maar die zijn lastig te vinden.
Iets meer output en wat meer midden, prima om te crunchen lijkt me.

fransoos
30 augustus 2008, 10:26
Volgens de gitarist-database in 2005, nr. 11. Als je 'm nog hebt liggen en 'm in zou willen scannen zou ik dat erg op prijs stellen.

mij zou je daar ook een plezier meedoen; ben ook op zoek naar wat meer een volwassen tele geluid.
heb nu de standaard noiseless pups in mijn americandeluxe.
en even alles uitproberen lijkt me afgezien van de prijs zo'n gedoe.

barno
30 augustus 2008, 10:32
het is mss niet aan de orde maar mijn tele klonk pas echt indrukwekkend toen ik ging spelen op amps zoals Vibroking en Bassman, amps met een dikke bodem in de klank.

no 1 hops
30 augustus 2008, 14:21
het is mss niet aan de orde maar mijn tele klonk pas echt indrukwekkend toen ik ging spelen op amps zoals Vibroking en Bassman, amps met een dikke bodem in de klank.
gek is dat niet.
plug maar eens een gitaar in een multieffect over de hoofd telefoon, wat diezelfde gitaar dan anders kan klinken puur op amp en speaker verschillen.
moet in het echt dus nog groter zijn denk ik