PDA

View Full Version : Eindbuizen combi's (6L6&EL34 / 6L6&KT77)



jw009
28 augustus 2008, 17:48
Ik ben zelf aan het kijken voor nieuwe eindbuizen voor mijn Mark IV. In eerste instantie wou ik gewoon voor vier 6L6's gaan, maar nu kom ik nog al eens wat andere combinaties tegen zoals 6L6 en EL34 of 6L6 en KT77. En wil ik toch eens onderzoeken of dit misschien wat is.

Heeft iemand ervaring met deze combinaties, en wat doet dit met het geluid t.o.v. gewoon vier maal 6L6?? Ben erg benieuwd, alvast bedankt.

Eko
28 augustus 2008, 20:23
Ik denk dat er weinig mensen deze combinaties uitproberen. Ik denk dat je een aardige techneut als Winsemius zou moeten vragen.
Eerste vraag van mij zou zijn , wat wil je er mee bereiken?

svdijk
28 augustus 2008, 20:24
KT77 buizen zitten ongeveer tussen 6L6 en EL34 buizen in qua klank.
Dus ik zou alleen KT77's proberen.
Bovendien kunnen die zowel EL34 vervangen als 6L6 zonder mods!!
Check wel even of de voedingstrafo zwaar genoeg is.
De heaters trekken iets meer stroom (geloof 0.9A bij 6L6, en 1.4A bij KT77's per buis)

casper innosence
28 augustus 2008, 20:25
Ik denk dat er weinig mensen deze combinaties uitproberen. Ik denk dat je een aardige techneut als Winsemius zou moeten vragen.
Eerste vraag van mij zou zijn , wat wil je er mee bereiken?

de combi 6l6/el34 komt toch wel vaker voor in de Mark IV, is toch ook gewoon zo dr in te prikken.. kwa geluid weet ik niet wat t doet.

svdijk
28 augustus 2008, 20:32
gewoon zo dr in te prikken..

Zou ik zeker niet doen!!!
Ze moeten dan in ieder geval gematched zijn!!
Eurotubes verkoopt speciale sets van combi's met EL34 en 6L6 buizen die qua ruststroom met elkaar matchen.
Maar ik zou gewoon 4 JJ KT77 buizen proberen!!
Die klinken echt geweldig!!

casper innosence
28 augustus 2008, 20:48
doelde vooral op dat die combinatie geslikt word door die amp, matchen en bias (in veel gevallen) leek me van zelf spreken...

jw009
28 augustus 2008, 20:54
Zou ik zeker niet doen!!!
Ze moeten dan in ieder geval gematched zijn!!
Eurotubes verkoopt speciale sets van combi's met EL34 en 6L6 buizen die qua ruststroom met elkaar matchen.
Maar ik zou gewoon 4 JJ KT77 buizen proberen!!
Die klinken echt geweldig!!


Ik zat ook bij Eurotubes o.a. te kijken. Wat vind jij beter/mooier aan de KT77 buizen tov 6L6?

Ik speel zelf redelijk gevarieerde metal, maar ik houd van een strakke sound. Zijn KT77 iets mooier met clean dan 6L6?

svdijk
29 augustus 2008, 16:56
6L6 buizen hebben veel laag en hoog, en wat minder mid, en hebben minder compressie dan een EL34.
EL34 veel mid en mid-hoog, en klinken wat gecompressed.
KT77 vallen daar precies tussenin: meer laag dan een EL34, meer mid dan een 6L6.

Zeker als je metal speelt zijn dit fijne buizen: strakker in het laag dan een 6L6, dik mid om goed door de mix te komen, en voldoende hoog voor een metal-sound.