PDA

View Full Version : Hulp bij Printplaat etsen



Arvoitus
28 augustus 2008, 17:33
Ik ben ondertussen al aan me 5de poging voor een printplaatje te etsen.
Twee bewogen, twee onvolledig, en de laatste is dit:
http://img301.imageshack.us/img301/3766/082808172604ej8.th.jpg (http://img301.imageshack.us/my.php?image=082808172604ej8.jpg)

Zoals je al ziet zijn er een paar stukjes die net niet goed zijn doorgekomen.
Ik heb helaas nog maar 1 poging om dit te doen, anders moet ik weer naar de Print Shop.

Mijn vraag is, moet ik het nu weer opnieuw proberen? Of kan ik met een watervaste stift nog die kleine dingen bijwerken?

Mijn dank is groot!

M Kactus
28 augustus 2008, 17:36
Kleine stukjes kun je met een gewone alcoholstift bijwerken. Ze zien er niet zo netjes uit, maar het werkt wel. Dat inkleuren moet wel lukken, ja.

ponq
28 augustus 2008, 18:28
alcohol stift kan, 'echte' PCB stift is veel beter (naar mijn ervaring). Zo'n pcb stift is wel te krijgen bij Conrad meen ik. Zeker handig als je net een klein stukkie op het PCB mist.

Welke methode gebruik je? Belichting of 'stijkbout'?

Arvoitus
28 augustus 2008, 18:34
Kleine stukjes kun je met een gewone alcoholstift bijwerken. Ze zien er niet zo netjes uit, maar het werkt wel. Dat inkleuren moet wel lukken, ja.
Das mooi, dan ga ik hem nu in bad stoppen.

Ik geef wel een update hoe het gegaan is!

Ik heb de strijkbout methode gebruikt, diegene die op newtone staat.

Arvoitus
1 september 2008, 17:48
Ok, deze gaat volgensmij niet werken:

De onderste lijn die naar links gaat, maakt niet veel uit.

http://img120.imageshack.us/img120/6545/p1011626nl1.jpg

M Kactus
1 september 2008, 17:50
Niet de meest cleane ets, maar een knutselaar als ik gooi die toch niet weg ;) Hier en daar wat oplapwerk (twee kritieke punten), maar niks wat een beetje soldeer niet kan oplossen. Jij moet het weten, natuurlijk, maar ik zou het erop kunnen doen ;)

Arvoitus
1 september 2008, 18:08
Ah, dat geeft nog enige hoop!

Vertel, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Want op sommige stukken is het circuit toch echt onderbroken.

M Kactus
1 september 2008, 18:26
Ah, dat geeft nog enige hoop!

Vertel, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Want op sommige stukken is het circuit toch echt onderbroken.

Het "hoort" wel niet en als je liever opnieuw etst, is dat zonder twijfel de nettere oplossing. Maar ik zou die twee componenten waartussen de verbinding gebroken is gewoon point-to-point doen, oftewel lead aan lead. Moet toch lukken, lijkt me.

pueblo
1 september 2008, 19:16
ziet er wel gaaf uit, maar misschien is opnieuw etsen wel wat eenvoudiger dan te zorgen dat er geen onderbrekingen meer zijn, vooral omdat ze op vele plaatsen nogal vrij fijn lijken

ponq
1 september 2008, 19:25
het kan...zoals M Kacktus zegt.

Maar, grote kans dat je enorm veel tijd (en frustratie) gaat stoppen in het debuggen. De traces zien er beroerd uit. Als je er zelf niet uit komt, vraag iemand op GN om je pcb te etsen. Ik weet dat Valoosj en D_H dat wel eens doen. (Ik wil het ook wel voor je doen, maar heb voorlopig geen ets-plannen.)

Valoosj
1 september 2008, 20:58
Mijn etsplannen zijn voor 22-23 september, een etsje of 15 :D
PM maar als je t niet ziet zitten om zelf nog te proberen, mijn vergoedingen zijn toch al door menig forumlid schappelijk bevonden.

Arvoitus
2 september 2008, 16:41
@M kactus, ik weet dat het niet de meeste cleane ets is, maar mijn geduld raakte een beetje op na de 5de poging ;) Als ik nu opnieuw wil gaan etsen, kan ik beter/moet ik eerst naar een printshop gaan om daar een goede kwaliteit print te halen.

@pueblo, op sommige stukken ben ik wel redelijk tevreden voor de eerste keer. Maar aan de ene kant is ie eigenlijk wel bagger.

@ponq, ik ben nog steeds aan het twijfelen. Ik kan het met dit printje proberen, maar dan ben ik alle tijd (schoonmaken, boren, solderen, testen, installeren) die erin zit wel weer verloren als hij niet werkt. Dus waarschijnlijk ga ik zelf ook nog een paar pogingen doen om te zien of ik een ECHT goede kan krijgen. Maar ik heb valoosj al een berichtje gestuurd voor een paar printplaatjes.

@valoosj, U got PM!

hadv
3 september 2008, 22:32
Ik heb de strijkbout methode gebruikt, diegene die op newtone staat.
Dus de methode printen en dan op de folie strijken, vervolgens belichten.
Je kunt de belichtingsstap overslaan door met een laserprinter op glossy fotopapier te printen en dat vervolgens op een goedgeschuurde printplaat te strijken. Heb je ook geen ontwikkelproblemen, en het materiaal is een stuk goedkoper.

M Kactus
3 september 2008, 22:55
Dus de methode printen en dan op de folie strijken, vervolgens belichten.
Je kunt de belichtingsstap overslaan door met een laserprinter op glossy fotopapier te printen en dat vervolgens op een goedgeschuurde printplaat te strijken. Heb je ook geen ontwikkelproblemen, en het materiaal is een stuk goedkoper.

Ik denk dat hij die "strijkmethode" bedoelt en niet de belichtingsmethode. Maar goed, ik bedoelde dus niet dat het geen cleane ets was (dat was het ook niet), maar wel dat de oplapwerken niet de meeste cleane manier van werken is. Maar wel mogelijk.

Arvoitus
4 september 2008, 17:56
Omdat ik zeer eigenwijs ben, heb ik gewoon een normaal a4'tje gebruikt en die gebruikt om uit te printen (en ook omdat de printshop geen fotopapier heeft).

En dat ging niet slecht.

Eerste poging strijkijzer voor 1/2 minuten erop gelegd, daarna eraf gehaald en gekeken. En letterlijk 70% zat er gewoon perfect op.
Dus daarna een tweede poging, strijkijzer erop en meteen bewogen.
Derde poging, ging goed, plaatje in het water, papier eraf, in het etsbad, en dit is het resultaat:
http://img89.imageshack.us/img89/9467/p1011632aq1.jpg

Redelijk netjes, alleen zijn de koper banen een beetje poreus. Jammer genoeg, maar is dit voldoende om verder te gaan met het boren?

Over het boren, iemand nog tips? Want volgens mijn vader is er nergens in de buurt een boortje kleiner dan 1mm te halen. En volgens newtone heb ik 0,8mm nodig.

Valoosj
4 september 2008, 18:06
Die ets zou ik persoonlijk nooit gebruiken.
IMO is dit een redelijk perfecte ets.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01518.jpg

ponq
4 september 2008, 18:22
zulke etsen heb ik wel gebruikt (nu niet meer, ma goed). Dit is een werkbare ets. Vertin de koperbanen, dat lost denk ik de meeste poreusheid makkelijk op.

1mm boortje is prima hoor. En indien perse 0.8, dan bestel je die toch bij newtone?

Wat betreft je strijk-tijd. Een halve minuut vind ik erg kort. Ik laat het eerst meestal een minuut warm worden (niet bewegen dus) en ga dan nog zeker 1 a 2 minuten met flinke druk strijken.


@yorick: Yup, dat is inderdaad een erg mooie ets!

Arvoitus
4 september 2008, 18:32
zulke etsen heb ik wel gebruikt (nu niet meer, ma goed). Dit is een werkbare ets. Vertin de koperbanen, dat lost denk ik de meeste poreusheid makkelijk op.

1mm boortje is prima hoor. En indien perse 0.8, dan bestel je die toch bij newtone?

Wat betreft je strijk-tijd. Een halve minuut vind ik erg kort. Ik laat het eerst meestal een minuut warm worden (niet bewegen dus) en ga dan nog zeker 1 a 2 minuten met flinke druk strijken.


@yorick: Yup, dat is inderdaad een erg mooie ets!
Sorry, ik bedoelde 1 tot 2 minuten. En dat was me eerste poging alleen om te kijken of hij bleef hechten. Wat je hierboven ziet heb ik wel meer dan 5 minuten op gehangen. En 3x op en neer op het ding gegaan.

Aangezien ik het toch nog moet leren, ga ik het gewoon nog 2 keer proberen. Ik heb nog net genoeg ruimte voor 2 printjes. Ik ga meteen een goede pcb stift kopen zodat ik die gaatjes nog eventueel kan bijwerken indien nodig.

ponq
4 september 2008, 18:34
Respect voor je 'houding'! Met deze instelling gaat het je zeker lukken en je leert er donders veel van.

JoVe
4 september 2008, 20:33
Zelf heb ik geen ervaring met glossy fotopapier, maar ik kan me voorstellen dat je betere resultaten behaald met Press 'n Peel. Toen ik begon met zelf printjes te etsen, heb ik 5 velletjes gekocht via Ebay. Dit bevalt nog steeds erg goed. Met 5 velletjes kun je heel veel printjes maken, dus dan valt die 10 tot 15 euro ook reuze mee.

http://cgi.ebay.nl/Press-n-peel-Electronic-Paper-pnp-for-Project-Etch_W0QQitemZ380060151964QQihZ025QQcategoryZ4660Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Nocki
9 september 2008, 12:04
Leuk topic!

Ik heb vorig jaar samen met 2 maten een aantal pedaaltjes gebouwd en 1 van hun pedalen was ook met een zelf te maken printplaatje. Ik had nog nooit van Etsen gehoord en vond het erg knap dat ze het voor elkaar hadden gekregen. Ik zou het zelf nog niet aandurven maar ze hadden zelf alles leuk uitgedokterd...

hadv
18 september 2008, 00:16
Met glossy papier krijg ik de kwaliteit die je op de foto van Valoosj ziet.
Het kan makkelijk: print schoonschuren, afdruk maken met je laserprinter op glossy papiier, zo snel mogelijk in 1 keer goed er op leggen, hete bout er op, minuut laten liggen, dan rustig strijken over het hele oppervlak, dat mag echt wel een paar minuten, vervolgens in het water gooien (sissssss), rustig laten weken, na een minuut of 5 heel voorzichtig proberen of er al iets loslaat, rustig de grootste massa lostrekken, nog een paar minuten weken, er uit halen en het restant aan papier rustig (met je vingers) wegwrijven, loupeje durbij, restjes rustig wegwerken met een speld/naald/puntig voorwerp, in de etsbak.
Wacht niet te lang tussen het schoonmaken van de print en het strijken, koper slaat snel aan.
Let ook op je ondergrond, moet wel lekker vlak zijn natuurlijk.

Arvoitus
24 september 2008, 20:41
Met glossy papier krijg ik de kwaliteit die je op de foto van Valoosj ziet.
Het kan makkelijk: print schoonschuren, afdruk maken met je laserprinter op glossy papiier, zo snel mogelijk in 1 keer goed er op leggen, hete bout er op, minuut laten liggen, dan rustig strijken over het hele oppervlak, dat mag echt wel een paar minuten, vervolgens in het water gooien (sissssss), rustig laten weken, na een minuut of 5 heel voorzichtig proberen of er al iets loslaat, rustig de grootste massa lostrekken, nog een paar minuten weken, er uit halen en het restant aan papier rustig (met je vingers) wegwrijven, loupeje durbij, restjes rustig wegwerken met een speld/naald/puntig voorwerp, in de etsbak.
Wacht niet te lang tussen het schoonmaken van de print en het strijken, koper slaat snel aan.
Let ook op je ondergrond, moet wel lekker vlak zijn natuurlijk.
Hey, bedankt voor je tips. Ik weet inmiddels (door ervaring) dat glossy papier het beste werkt. Maar die dingen over het eraf halen was me nog niet bekend, dat zal ik gaan proberen. Op dit moment wacht ik nog op een nieuw papiertje met printjes erop.
Na al die tips en ervaring zal het dan toch echt moeten lukken ;)