PDA

View Full Version : Welke versterker?



astrid9017
28 augustus 2008, 17:32
Ik ben op zoek naar een versterker onder de 300 euro. Maar ik heb dus echt totaal geen verstand van versterkers. IK heb bij mijn 1e gitaar een versterker gekregen. Een fender squier 15. Maar hier krijg ik geen lekker geluid uit. Alles is zo clean en ik ben vooral van de rock dus wat distortion kan ik wel gebruiken.

Ik heb er 2 op het oog die ik hier op het forum ben tegen gekomen en er goed vanaf komen. De Peavey Bandit 112 en een marshall valvestate. Op ebay wordt er nu een Peavey Bandit 112 aangeboden. Een marktplaats heeft een paar valvestates te koop staan. Maar echt nieuwprijzen kan ik niet vinden. Dus weet ik ook niet wat een goede 2dehands prijs is.

Zijn deze aan te raden voor muziek van vooral rock/punk?

Ps. Ik heb een epi lp custom

T!M
28 augustus 2008, 17:59
Roland Cube-60, volgens mij rond de 300 euro.

arcane
28 augustus 2008, 18:00
+1 voor de Cube

Jim Haagmans
28 augustus 2008, 18:27
Je speelt nog niet zo heel lang neem ik aan? Ik zou je dan aanraden om eerst een distortionpedaaltje te kopen, een boss ds-1 ofzo. Dan heb je ook een redelijke distortion en ben je niet direct 300 euro kwijt, maar slechts 50 ofzo. Kan je ook rustig een beetje leren met die distortion te spelen en kijken of je het wat vindt. Hier kan je hem trouwens zo bestellen: http://www.thomann.de/nl/boss_ds1_distortion.htm

astrid9017
28 augustus 2008, 18:46
Oke, dat is een optie waar ik dus niks vanaf wist. Ik zal er eens achteraan gaan. Ik neem aan dat ik dan een extra kabel nodig heb? Of wordt dat erbij geleverd?

Ik speel sinds een jaartje ongeveer.. zonder les dus het gaat niet zo snel, maar dat geeft niet

Jimwoud
28 augustus 2008, 18:53
Ik zou geen pedaltje kopen, dat klinkt echt bagger over kutversterker, heb dat ding ook hier in de berging liggen.

Zou inderdaad voor een cube 30 watt gaan ofzo, of een Vox AD30 XL

ColourofFire
28 augustus 2008, 19:02
Pedaaltje advies slaat nergens op 0.o

Een pedaal door zo'n bagger ding is alsnog bagger geluid.

Ik zou idd kijken naar een roland cube of vox AD oid.

Rormo
28 augustus 2008, 19:38
Pedaal door een matige amp kan best lekker klinken. Desalniettemin zou ik eveneens voor een Roland Cube gaan iig de 30, de 60 kan ook.

caliban
28 augustus 2008, 22:47
Valvestate is anders ook niet slecht, zeker voor rock en punk zijn er daar heel leuke sounds uit te krijgen. Liquid metal van het forum heeft zo een combo te koop staan. Pedaaltje door je huidige amp gaat slecht klinken denk ik. In de valvestate combo zit sowieso een grotere speaker wat je bastonen veel beter gaat weergeven.

Liquid_Metal
28 augustus 2008, 22:53
Valvestate's klinken zeker niet gek. Ik heb er twee en hou er eentje omdat ik ze gewoon erg lekker vind klinken. Gewoon prima voor thuis en op kleine gigs doen ze het ook prima. U got p.m. topicstarter :).

FruscianteFan
28 augustus 2008, 22:55
Pedaaltje advies slaat nergens op 0.o

Een pedaal door zo'n bagger ding is alsnog bagger geluid.

Ik zou idd kijken naar een roland cube of vox AD oid.Als je distortion wilt is het niet per se de oplossing om een betere versterker te kopen. Ik heb jaren lang over een Squier 10 watt amp gespeeld en dat klinkt prima. Ok, 'tis geen AC30 of Twin Reverb, maar er komt aardig geluid uit. Ik zou dus ook gaan voor een distortionpedaaltje (adapter en extra kabel inderdaad erbij kopen).

Paulio
28 augustus 2008, 23:16
Zelf heb ik als oefenamp en ad30vt, die is zeker wel aan te raden.
Zet hem op standje higain en scheuren maar :gitarist:

caliban
28 augustus 2008, 23:26
Als je distortion wilt is het niet per se de oplossing om een betere versterker te kopen. Ik heb jaren lang over een Squier 10 watt amp gespeeld en dat klinkt prima. Ok, 'tis geen AC30 of Twin Reverb, maar er komt aardig geluid uit. Ik zou dus ook gaan voor een distortionpedaaltje (adapter en extra kabel inderdaad erbij kopen).
Slecht idee vind ik.

Silco
29 augustus 2008, 11:18
Zelf heb ik als oefenamp en ad30vt, die is zeker wel aan te raden.
Zet hem op standje higain en scheuren maar :gitarist:

Mee eens, zo'n AD30 zijn goede versterkers. Een vriend van mij heeft die Roland Cube 30 en die vind ik echt minder mooi. Die Vox is erg warm en kan ook nog eens aardig hard moet ik zeggen. Plus dat er nog een hele zooi effecten bij zitten...

Jim Haagmans
29 augustus 2008, 11:25
Waarom vindt iedereen een pedaaltje een slecht idee? TS speelt nog niet zo lang en wil eens wat distortion proberen, om dan direct 300 euro over de balk te smijten vind ik zonde omdat hij straks ook kan vinden dat het niets is. En als je het een beetje fatsoenlijk instelt allemaal kan een pedaaltje prima klinken over zo'n oefenversterkertje hoor.

Kim Wilson
29 augustus 2008, 11:29
In het geval van een AD30VT of Cube30 is het geen geld over de balk smijten, IMO. Het leuke van die ampjes is dat de meest gebruikte effecten er al inzitten, en ook wat verschillende versterkermodellen, zodat je lekker kunt experimenteren, en er op die manier langzaam achter kunt komen wat jouw geluid en effecten zijn.

Jim Haagmans
29 augustus 2008, 11:35
Dat is wel een goed punt, maar dan kan je eigenlijk ook 2ehands voor een leuke multieffect kijken. Zo'n multieffect kan je ook altijd nog houden als je overgaat naar een grotere amp voor een bandsituatie. Maar ik vind het gewoon altijd zonde om in zo'n vroeg stadium een versterker van een dergelijk bedrag te kopen. Die dingen zakken in waarde als een baksteen en mocht je uiteindelijk toch doorgaan met spelen en in een bandje terecht komen red je het er niet mee en moet je hem voor veel minder verkopen en een nieuwe amp gaan zoeken.

Kim Wilson
29 augustus 2008, 11:47
Dan zoek je zo'n ding toch tweedehands op? En zoveel zakken die dingen nou ook niet in waarde. Niet meer dan een multi-effect. En een multi-effect is blijkbaar ook niet zaligmakend, want op den duur gaan de meesten over naar losse pedalen.

Om je muzikaal te ontwikkelen en je sound te zoeken, is zo'n modelling ampje gewoon een goeie investering. Dat gezeik altijd over wat het wel niet kost. Als het op den duur betekent dat je beter weet wat je zoekt, en daarmee bij je tweede amp de juiste hebt gevonden i.p.v. 5 te kopen en verkopen, is het zijn geld toch ook waard geweest? Als je ervan leert, mag het geld kosten. Vind ik iig el. Je opleiding moet je toch ook betalen, en is toch ook een investering voor later? Nou, zo zie ik een modelling ampje ook. Achteraf had ik destijds ook moeten beginnen met zo'n ding. En dan liefst de 60 watt uitvoering, want als je eventueel in een bandje terecht komt, kun je daar ook mee uit de voeten.

Jim Haagmans
29 augustus 2008, 11:59
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar nogmaals we hebben het hier over een gitarist die nog niet zo lang speelt en nog geen les heeft gehad. Wie weet is er over een half jaartje een nieuwe hobby, dat is wat ik probeer te zeggen. En 300 euro is nu eenmaal verdomde veel geld, maar ik ben blijkbaar een van de weinigen die dat vinden dan.

pimmetje
29 augustus 2008, 12:00
In dit geval... is een (goedkoop) overdrive of distortion pedaaltje misschien nog wel de beste optie.
Je zal er idd niet plots prachtig geluid mee uit dat ampje halen, maar als 't alleen is om van 't cleane af te komen, lijkt me dat optie nr1.

Gewoon naar een winkel en op een vergelijkbaar budget-ampje een paar fx uitproberen. Voor budget bv een paar behringertjes.... zo'n pedaaltje heb je voor pakweg 3 tientjes?
Natuurlijk wel meteen ook zo'n cube erbij pakken om te kijken of voor jou het verschil in geluid de extra uitgaven waard is...

FruscianteFan
29 augustus 2008, 12:18
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar nogmaals we hebben het hier over een gitarist die nog niet zo lang speelt en nog geen les heeft gehad. Wie weet is er over een half jaartje een nieuwe hobby, dat is wat ik probeer te zeggen. En 300 euro is nu eenmaal verdomde veel geld, maar ik ben blijkbaar een van de weinigen die dat vinden dan.Als je al een Epiphone Les Paul Custom hebt, is het hoe dan ook verdomd veel geld als je na een half jaar stopt. Als je bereid bent €300 uit te geven aan een nieuwe versterker, is dat ook een goed teken. Nog geen les hebben gehad zegt niets, ik heb ook nooit gitaarles gehad en ik kan ook gewoon fatsoenlijk spelen.

Als je tevreden bent met het cleane geluid uit de Squier 15 watt, is een pedaaltje een goed idee. Zeker omdat je gewoon distortion zoekt, en een dergelijk pedaaltje kun je ook meenemen naar je volgende versterker.
Waarschijnlijk is het inderdaad een goede zet om te kijken naar een nieuwe versterker, maar dat is een heel ander verhaal. Dan gaat inderdaad je gitaargeluid een stuk mooier klinken, maar daarmee is nog niet gezegd dat je van je af bent van het probleem dat je distortion wilt. Ik zou dus eerst maar eens voor een los pedaaltje gaan (Boss DS1, DS2, Digitech DF7, Digitech Grunge, ProCo Rat) en als je dan merkt dat je overall niet tevreden bent over het geluid, je eens kunt kijken naar een nieuwe versterker.

2m4
29 augustus 2008, 12:33
Ik heb de eerste maanden ook met een klein versterkertje gespeeld, samen met een DS-1. Als je niet zeker weet of spelen met distortion je bevalt is dat de beste optie, zo'n pedaal kost +/- 50 euro, en je kunt wat experimenteren.

Een nieuwe versterker kun je altijd nog kopen! Als je toch voor een versterker gaat: Ik heb zelf een VOX AD30VT-XL, m'n broer speelt met een Cube20X. De cleane kanalen van de Cube (JCClean) vind ik beter als die van de Vox, terwijl de Vox weer heerlijke hi-gain kanalen heeft. Een Cube20X koop je voor +/- 150 euro, dus opzicht een mooie optie!

ColourofFire
29 augustus 2008, 13:32
Ik denk dat je zeker voor punk in the long run blijer gaat zijn met de peavey bandit. Je hebt al een serieuze gitaar.

Met een distortion pedaal ben je misschien een paar maanden gelukkig, maar het basis geluid van de squier stelt gewoon niet veel voor, dus zul je na hoogstens een half jaar toch weer een nieuwe versterker willen...

Just my 2 cents...

Jimwoud
29 augustus 2008, 13:34
Ik heb de eerste maanden ook met een klein versterkertje gespeeld, samen met een DS-1. Als je niet zeker weet of spelen met distortion je bevalt is dat de beste optie, zo'n pedaal kost +/- 50 euro, en je kunt wat experimenteren.

Een nieuwe versterker kun je altijd nog kopen! Als je toch voor een versterker gaat: Ik heb zelf een VOX AD30VT-XL, m'n broer speelt met een Cube20X. De cleane kanalen van de Cube (JCClean) vind ik beter als die van de Vox, terwijl de Vox weer heerlijke hi-gain kanalen heeft. Een Cube20X koop je voor +/- 150 euro, dus opzicht een mooie optie!
Dit hoor je vaker andersom toch?

caliban
29 augustus 2008, 13:35
Pedaaltje over zo een amp met zo een klein speakertje gaat sowieso ruk klinken vrees ik. Ik zeg de valvestate, heel goed voor wat hardere stuff, en goedkoop.

pimmetje
29 augustus 2008, 13:44
Maar zo'n pedaaltje kan een tijdje lang het geluid net ff geven wat je nu nodig hebt en ook eventueel gebruikt worden op een latere, wat serieuzere amp. Alleen hoef je dan nu nog niet meteen aan die amp...

Sowieso geef je jezelf dan misschien net ff de tijd om te kijken naar (en te sparen voor) andere opties die juist weer langer meegaan en ook beter bij jouw spel en stijl passen.

Dat geldt wat mij betreft juist als je nog redelijk vers begonnen bent en al een (voor je oefenwerk) redelijk bruikbaar versterkertje hebt. Anders rol je met een beetje pech van de ene net-niet-versterker naar de ander...
En dat gaat TS vanzelf nog wel doen als de hobby blijft plakken :D.

Liquid_Metal
29 augustus 2008, 14:41
Toch denk ik dat een pedaaltje niet veel goeds gaat doen op die amp. Ik neem aan dat er op die amp ook wel distortion zit en als die niet lekker klinkt zal een pedaaltje weinig veranderen. Je maakt nou eenmaal niet zoveel verschillen op goedkopere versterkers.
Net als dat een dure kabel alleen merkbaar is als de rest van je set goed is. Als je gitaar en amp slecht klinken kan een kabel wel 1000 euro kosten, hij zal het niet verbeteren.
Een Roland Cube is een goeie en tweedehands zijn ook leuke dingen te vinden. Marshall Valvestate bv ;). Mooie rock/blues sound

astrid9017
29 augustus 2008, 16:45
Jullie maken het me wel lastig zeg! Ik zie het voordeel van een pedaaltje zeker wel in maar het aanschaffen van een betere amp zie ik ook wel zitten. Ik ben niet zo bang dat ik de gitaar zo snel opgeef aangezien ik het al zeker 4 jaar voordat ik begon (mei2007) al wilde leren. Dat zegt niet veel maar mijn gevoel zegt genoeg als ik al naar een gitaar kijk.

Ik vind het wel zonde om met deze gitaar op deze amp te blijven spelen. Het geluid.. dat bevalt mij gewoon niet. Op mijn vorige gitaar, epi lp 100, klonk het wel aardig. Maar was ook niet alles.

Ik heb op ebay een peavey bandit 112 zien staan. KLIK (http://cgi.ebay.nl/Guitar-Amplifier-Peavey-Bandit-112-Gitaarversterker_W0QQitemZ230284869231QQihZ013QQca tegoryZ92205QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Ik hou deze even in de gaten.

2m4
29 augustus 2008, 17:00
Dit hoor je vaker andersom toch?

Tja, de Vox klinkt ook zeker beter, behalve op het cleane kanaal. Daar zit op de Vox standaard sowieso een hele berg gain, die ik niet wil horen... Terugdraaien betekend dan weer verlies van je geluid... JCClean op zo'n Cube klink i.m.o. veel lekkerder, maar voor de rest hou ik van m'n Vox... :D


Ik vind het wel zonde om met deze gitaar op deze amp te blijven spelen. Het geluid.. dat bevalt mij gewoon niet. Op mijn vorige gitaar, epi lp 100, klonk het wel aardig. Maar was ook niet alles.

Dit doet me denken aan mijn neef eerlijk gezegd. Hij is tegelijkertijd met m'n broer en mij begonnen met spelen, we volgen tegelijkertijd les. We spelen voornamelijk rock en metal, m'n neef speelt op een strat. Fijne gitaar, maar gewoon niet geschikt voor het zwaardere scheurwerk, en daar baalt hij toch van. Hij is nu dus ook opzoek naar een 2e gitaar.

Als je oefent tot je scheel ziet, en je krijgt door je gear gewoon niet eruit wat je eruit wilt krijgen is de lol er snel van af. Dan kun je beter investeren in een amp die je wel mooi vind klinken.

caliban
29 augustus 2008, 17:35
Ik kan me niet voorstellen wat het grote verschil is tussen die lp custom en die lp 100. Normaal moet de custom beter zijn, maar het geluid hoort toch vergelijkbaar te zijn.

astrid9017
2 september 2008, 14:19
Roland Cube-60, volgens mij rond de 300 euro.

En ik neem aan dat hier al een goede distortion opzit? Want ik ben nou serieus aan het twijfelen tussen het pedaaltje en een nieuwe versterker..

Mr.Fingers
2 september 2008, 14:25
Op zo'n roland Cube 30-X zitten enorm goede effecten (dezelfde als in de boss-pedaaltjes ;)). Ik zou opteren voor zo'n cube X, ga je meer plezier aan hebben dan aan een pedaal over een crappy amp.

sugarfish
2 september 2008, 20:15
Jullie maken het me wel lastig zeg! Ik zie het voordeel van een pedaaltje zeker wel in maar het aanschaffen van een betere amp zie ik ook wel zitten. Ik ben niet zo bang dat ik de gitaar zo snel opgeef aangezien ik het al zeker 4 jaar voordat ik begon (mei2007) al wilde leren. Dat zegt niet veel maar mijn gevoel zegt genoeg als ik al naar een gitaar kijk.

Ik vind het wel zonde om met deze gitaar op deze amp te blijven spelen. Het geluid.. dat bevalt mij gewoon niet. Op mijn vorige gitaar, epi lp 100, klonk het wel aardig. Maar was ook niet alles.

Ik heb op ebay een peavey bandit 112 zien staan. KLIK (http://cgi.ebay.nl/Guitar-Amplifier-Peavey-Bandit-112-Gitaarversterker_W0QQitemZ230284869231QQihZ013QQca tegoryZ92205QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Ik hou deze even in de gaten.

Ik heb de Peavey bandit 112 en een Roland Cube. De Peavey is eigenlijk te groot voor thuis. De cube is veel handzamer en daarbij heb je meteen wat effecten waarmee je wat kunt proberen. De peavey is niets mis mee, maar voor thuis zou ik kiezen voor de cube 30 of 60. Daarnaast is de peavey meer voor hardere volumes en dat is thuis snel te hard, tenzij je afgelegen woont natuurlijk.
Succes met je keuze, en laat weten wat het is geworden!