PDA

View Full Version : Klein buizentopje gezocht, <50W



iWishmaster
28 augustus 2008, 16:15
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een versterker die mijn sound heeft, en ik denk ook dat ik die gevonden heb, namelijk de Brunetti Mercury Customwork EL34. Maar die is echt veel te te groot, gaat veel te hard en is veel te duur. Ik speel momenteel niet in een band en heb weinig zin zo'n dure amp op mn slaapkamer stof te laten verzamelen. Aan de andere kant ben ik mijn Line 6 meer dan zat, modelling was leuk als eerste amp.

Ik ben onlangs ook begonnen zelf wat te hobbyen en bouwen. Daarom heb ik een Bogner 1x12" cab gekocht om mijn 'creaties' op te testen. Het lijkt me echter ook wel prettig om een klein topje te hebben waar ik gewoon altijd over kan spelen (aangezien ik continu aan het wijzigen / verbouwen ben op mijn eigen ampje).

Ik zoek dus een klein topje, onder de 50W, mijn buren doen niet snel moeilijk, maar het moet niet te gek worden. Liefste moet het wel hard genoeg gaan om in een bandje mee te kunnen oefenen of misschien een klein optreden. Ik speel vanalles, maar ik het vooral belangrijk een mooie volle clean te hebben en een stevige rock crunch. Metal koop ik wel een pedaaltje voor. Ik houd niet van fuzz of schel geluid, vooral niet op solo's. Overigens is een klein randje op de clean bij hoog volume geen bezwaar, dan speel ik wel wat met mn gitaarvolumeknop. Ik heb alleen niet bijzonder veel kleine ampjes kunnen vinden voor een redelijke prijs (in ieder geval onder de 1000 euro, liever lager). Mijn ideeën waren de volgende.

Orange Tiny Terror
Blackheart Handsome Devil of Little Giant
Koch Studiotone

De Tiny Terror ken ik en ben ik redelijk van onder de indruk. De Koch heb ik erg goede dingen over gehoord, maar nog nooit de kans gehad om erover te spelen. Hij is verreweg de duurste, maar heeft ook het meeste opties. De clean van andere Kochs vind ik wel erg goed, lead sound kan ik me zo niet herinneren. Blackheart heb ik nog nooit over gespeeld, maar de prijs en de vele mods die ervoor zijn lijken me wel aantrekkelijk.

Welke van de bovenstaande amps zou in aanmerking komen? Ik gebruik overigens vrij veel delay-effecten en mijn (geringe) ervaring met testen is dat delays toch een stuk beter klinken in een effectsloop. Dan zou ik dus automatisch bij de Koch uitkomen. Of weet er nog een iemand andere opties?

ColourofFire
28 augustus 2008, 16:27
De TT is wel een leuk ding, maar qualificeert zich voor mij niet echt als een serieuze amp. Lijkt me tof om te hebben als je een keer geen zin hebt om te sjouwen, maar hij is wel heel gelimiteerd, en ik vind het drive geluid ook een beetje suffig.

De blackheart ken ik niet.

De koch is wel de meest serieuze amp uit dat rijtje, en ik moet zeggen, ook al is het niets voor mij, hij heeft wel heel goed geluid, en is zeer veelzijdig. Ik weet niet wat voor muziek je speelt, maar de koch is wel een hele goede amp, bij feedback hebben ze hem meestal wel staan, kan je zeker aanraden hem te gaan proberen.

The Lo Lands
28 augustus 2008, 16:34
Kheb zelf de Orange Rockerverb 50 head welke qua formaat ook heel schappelijk is (alleen niet qua prijs). In iedergeval stukken kleiner dan de normale top van bijvoorbeeld een Marschall of ENGL. De TT is leuk maar volgens mij is het cleane kanaal wel beperkt qua headroom. KOCH maakt goede versterkers en is volgens mij ook vrij allround. Die andere die je noemde ken ik niet.

iWishmaster
28 augustus 2008, 16:42
De koch is wel de meest serieuze amp uit dat rijtje, en ik moet zeggen, ook al is het niets voor mij, hij heeft wel heel goed geluid, en is zeer veelzijdig. Ik weet niet wat voor muziek je speelt, maar de koch is wel een hele goede amp, bij feedback hebben ze hem meestal wel staan, kan je zeker aanraden hem te gaan proberen.
Ik speel vrij veel verschillende genre's. Misschien is dit nog wel de beste omschrijving:
Vox clean
Marshall crunch / lead
Mesa lead, -> petrucci, santana. Ik verwacht alleen niet dat ik deze sound ooit zal krijgen. Misschien als ik ooit eens in een enorme GAS-aanval een Mark IV koop en op wonderbaarlijke wijze genoeg geduld vind om al die knopjes te proberen voordat ie uit frustratie het raam uit vliegt (nee ik spreek niet uit ervaring ...).

Jimwoud
28 augustus 2008, 17:00
Mesa studio 22 combo/topje?

Iceman
28 augustus 2008, 17:12
Krank Rev Jr Pro.

http://www.youtube.com/watch?v=DnHqbt8GLuI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Yc4BwXPVUWc

622 euro bij Thomann http://www.thomann.de/nl/krank_revolution_jr_pro.htm

Tristan
28 augustus 2008, 17:16
Of Mesa Dual Caliber serie zou ook kunnen tweedehands...
Of anders misschien toch een Vox AC15?
Te gekke amps, en daar kan je zeker wat mee in een bandsituatie...

iWishmaster
28 augustus 2008, 17:19
Mesa studio 22 combo/topje?
Dat lijkt me ook wel interessant. Zijn daar ook tops van? Of alleen rackmounted en combo?

Mitch
28 augustus 2008, 18:05
Zijn er alleen als combo geweest maar er zijn wel eens mensen die zoiets hebben omgebouwd tot topje. Heb er zelf ook een tijd één gebruikt.
Als veelzijdige top kan zoiets echter niet tippen aan de Studiotone. Prima clean, drive en het lead kanaal is heel makkelijk instelbaar met de drie standen. Klinkt op laag volume heel behoorlijk en kan ruimschoots mee in een band. Misschien wel de biggest bang for the buck.

iWishmaster
29 augustus 2008, 15:15
Mmm, zo te zien staan er 3 amps op het test-lijstje:
Koch Studiotone
Mesa Studio .22(+)
Brunetti Maranello

De koch en brunetti kon ik in de buurt wel testen, de mesa zal ik nog moeten zoeken. Vanavond even langs feedback om de Koch te proberen, ben benieuwd! Het feit datie een gedeelde EQ over de kanalen heeft ben ik wat huiverig over. Aan de andere kant, het liefste wil ik een 2-trick-at-a-time pony. Ik speel of clean, of crunchy rythm/solo, of full shred, maar nooit in 1 nummer alle 3 :satisfie:

fransoos
29 augustus 2008, 15:33
@iwishmaster, als je nou toch bij feedback bent test dan ook even de Duende ( staat daar ook en zelfs afgeprijst )
weet je meteen of tie aan je verwachting zou voldoen.
ik meen een top -nieuwe versie.

Mitch
29 augustus 2008, 16:45
Mmm, zo te zien staan er 3 amps op het test-lijstje:
Koch Studiotone
Mesa Studio .22(+)
Brunetti Maranello

De koch en brunetti kon ik in de buurt wel testen, de mesa zal ik nog moeten zoeken. Vanavond even langs feedback om de Koch te proberen, ben benieuwd! Het feit datie een gedeelde EQ over de kanalen heeft ben ik wat huiverig over. Aan de andere kant, het liefste wil ik een 2-trick-at-a-time pony. Ik speel of clean, of crunchy rythm/solo, of full shred, maar nooit in 1 nummer alle 3 :satisfie:
Ter illustratie: op de .22+ ben je zo maar een paar uur zoet wil je de goede sound gevonden hebben en dan nog ga je er na het spelen er weer aan frunniken. Dan nog eens de GraphQE instellen en beslissen of je 'm aan laat staan of toch maar alleen voor het lead kanaal, blablablabla.
Studiotone: inprikken, even de bright en mid switches beluisteren in welke stand je ze wil hebben (twee minuten werk), EQ losjes instellen en je bent klaar. De afstemming tussen de kanalen is echt perfect gekozen. Het is verder mijn amp en sound niet, maar ik herken wel een goed klinkende en makkelijk instelbare amp als ik er één zie en hoor ;) Mijn maat heeft er één en ik heb 'm wel eens geleend van 'm: puik ding!

iWishmaster
30 augustus 2008, 11:26
Feedback Eindhoven had alleen de Koch op voorraad en ik had geen zin om er speciaal voor die ene amp heen te rijden. Dinsdag ben ik toch in buurt en ga ik er langs ... Nog even afwachten en youtube-clipjes luisteren dus ...

iWishmaster
6 september 2008, 15:08
Ok, het 1 en ander getest aan de Koch en nog wat andere amps, maar toch weer geen geweldig resultaat.

Koch clean was ok, alleen op bandvolume al niet clean meer. OD was best goed, maar mist voor mij iets. Leek wat kaal ofzo. OD+ zelfde verhaal.

Zoektocht gaat maar weer verder ...

Chris Winsemius
6 september 2008, 15:14
Ik heb er even over zitten wikken en wegen (had dit topic al veel eerder gezien/etc.).

Je bouwt zelf al en/of wilt dat gaan doen, je stelt " meer dan gemiddelde eisen"....

Gewoon zelf wat tofs bouwen wat aan jouw specificatie en sound/feel-wensen voldoet.

marter544
6 september 2008, 15:45
Ik zeg miss wat vreemds, maar is een Randall RH50T niet wat? Wel 50 watt, maar een erg goed clean (met boost voor een crunch), en ook 2 goede overdrives. 2 EL34, en et ding kost 470 euro bij thomann:

http://images7.thomann.de/pics/prod/183847.jpg

episua
6 september 2008, 17:04
Of de Epiphone So Call 50 (schakelbaar naar 25 watt class A)
http://www.thomann.de/nl/epiphone_socal50.htm
Kost nu maar 325,-!!

http://images7.thomann.de/pics/bdb/198148/737503_800.jpg

ErikE
6 september 2008, 17:30
Koch Twintone topje, past op een 1x12, gescheiden EQ, Clean blijft clean.... :)

iWishmaster
7 september 2008, 22:34
Ik heb er even over zitten wikken en wegen (had dit topic al veel eerder gezien/etc.).

Je bouwt zelf al en/of wilt dat gaan doen, je stelt " meer dan gemiddelde eisen"....

Gewoon zelf wat tofs bouwen wat aan jouw specificatie en sound/feel-wensen voldoet.
Dat was ook de bedoeling om dat uiteindelijk te gaan doen. Het nadeel is dat het waarschijnlijk nog jaren duurt voordat ik weet welke onderdelen welke sound veroorzaken etc. En om nu een eigen brouwsel mee te nemen voor een optreden weet ik ook niet, voorlopig nog niet ...

tillens
7 september 2008, 22:38
Wellicht nog even doorsparen voor die brunetti... of kuch kuch.....

Tristan
8 september 2008, 00:07
Brunetti, nee man, dat zijn echt schijtbakken, kan 'ie beter even naar je sig kijken, veel goedkoper en veel beter...

iWishmaster
8 september 2008, 10:22
Vox AC30 is op zich wel leuk, maar niet echt mij ding. Pas een vox AC50 geprobeerd, clean was leuk, OD ook wel, maar veeel te fuzzy, niet mijn smaak.

Probleem is dat ik teveel eisen stel denk ik. Aan de andere klant, wanneer ik veel geld uitgeef (2000 of meer voor een top vind ik nogal wat), heb ik geen zin om compromissen te sluiten op het geluid: dan moet ook echt alles goed zijn. Daarom zocht ik een klein buizenampje om gewoon wat mee te jammen, maar ik heb er geen gevonden die lekker klinkt. Denk dat ik maar zelf een klein ampje voor de hobby maak, maar niet om echt (live) te gaan gebruiken.

Ik zoek een amp met een warme clean die clean blijft (metallica-achtig), 'Britse' crunch (denk guns 'n roses) en strakke overdrive (vroege metallica) met een warme en volle lead (denk petrucci, santana). Het eerste waar ik aan dacht was een Mesa Mark IV, alleen die amp is verscrikkelijk ingewikkeld. Misschien dat ik er toch maar aan moet geloven en 'em tweedehands moet kopen en wat proberen. Sowieso heb ik weinig ervaring met buizenamps in het algemeen. Ik verwacht dat de Mark IV toch niet in waarde zal dalen, tenzij er ooit een (betere) Mark V komt. Misschien iemand op dit forum die de amp heeft staan waar ik 'em kan proberen? Dus niet te koop staan, maar gewoon wat samen kan jammen om te kijken of mijn sound erin zit.

Tristan
8 september 2008, 12:24
Britse Crunch ga je uit een Mark IV niet halen...
Maar als je echt al die drie sounds in 1 amp zoekt dan zijn er niet veel opties:
Bogner XTC Classic
Hook

Jimwoud
8 september 2008, 12:44
Probeer ook een Engl Invader 100, is nieuw 2100 euro. Denk dat die ook wel aan je eisen voldoet op het eerste gezicht.

iWishmaster
8 september 2008, 12:53
Britse Crunch ga je uit een Mark IV niet halen...
Maar als je echt al die drie sounds in 1 amp zoekt dan zijn er niet veel opties:
Bogner XTC Classic
Hook
Eigenlijk heeft die Britse crunch ook 'de laagste prioriteit'. Ik speel vooral ouderwetse (hard)rock / metal en ik houd van wat shredden op zn tijd (extra gain pedaaltje heb ik ook geen bezwaar tegen)

Ik heb op een mark IV gespeeld en vond de clean werkelijk geweldig en wanneer ik wat meer gain erin draaide en de brughumbucker gebruikte was dat crunchy genoeg, misschien tube screamer ervoor. Kanaal twee kon ik niet zoveel mee. Kanaal drie had genoeg gain voor een metal rythm (met grafische EQ een lichte mid scoop). Alleen om die sounds te krijgen moest ik wel ERG veel moeite doen, en zelfs dan was ik er nog niet helemaal 100% tevreden mee, maar ik had ook nog lang niet alle opties geprobeerd. De dromerige, beroemde 'mark' leadsound kon ik echter nergens vinden, maar als ik andere hoor moet die er gewoon ergens in zitten ...

iWishmaster
8 september 2008, 12:54
Probeer ook een Engl Invader 100, is nieuw 2100 euro. Denk dat die ook wel aan je eisen voldoet op het eerste gezicht.
Heb ik geprobeerd, op zich een mooie amp, maar had toch een beetje het 'net niet' effect bij mij. Engl is niet helemaal mijn ding ben ik bang.

The Lo Lands
8 september 2008, 16:26
Ik zoek een amp met een warme clean die clean blijft (metallica-achtig), 'Britse' crunch (denk guns 'n roses) en strakke overdrive (vroege metallica) met een warme en volle lead (denk petrucci, santana).Als eerder gemeld, probeer echt eens de Orange Rockerverb 50H of een andere uit het Orange segment. De TT is leuk maar uit vele reacties komt deze in bandverband wel wat te kort in functionaliteit en geluid. Zelf heb ik de Rockerverb en deze heeft een prachtig clean kanaal maar een zeer veelzijdig overdrive kanaal met veel laag en een romige gain met gigantisch veel sustain. Metallica sound is geen probleem voor deze amp en als je wilt soleren plaats je een extra boost pedaal in de fx-loop. Ik heb ook veel versterkers geprobeerd welke het net niet waren maar bij de Orange was ik verkocht. Het blijft smaak maar probeer deze maar eens uit op een bijbehorend 4 x 12" V30 cabinet en je weet wat ik bedoel :) Proberen kan altijd toch...

Chris Winsemius
8 september 2008, 16:47
Vox AC30 is op zich wel leuk, maar niet echt mij ding. Pas een vox AC50 geprobeerd, clean was leuk, OD ook wel, maar veeel te fuzzy, niet mijn smaak.

Probleem is dat ik teveel eisen stel denk ik. Aan de andere klant, wanneer ik veel geld uitgeef (2000 of meer voor een top vind ik nogal wat), heb ik geen zin om compromissen te sluiten op het geluid: dan moet ook echt alles goed zijn. Daarom zocht ik een klein buizenampje om gewoon wat mee te jammen, maar ik heb er geen gevonden die lekker klinkt. Denk dat ik maar zelf een klein ampje voor de hobby maak, maar niet om echt (live) te gaan gebruiken.

Ik zoek een amp met een warme clean die clean blijft (metallica-achtig), 'Britse' crunch (denk guns 'n roses) en strakke overdrive (vroege metallica) met een warme en volle lead (denk petrucci, santana). Het eerste waar ik aan dacht was een Mesa Mark IV, alleen die amp is verscrikkelijk ingewikkeld. Misschien dat ik er toch maar aan moet geloven en 'em tweedehands moet kopen en wat proberen. Sowieso heb ik weinig ervaring met buizenamps in het algemeen. Ik verwacht dat de Mark IV toch niet in waarde zal dalen, tenzij er ooit een (betere) Mark V komt. Misschien iemand op dit forum die de amp heeft staan waar ik 'em kan proberen? Dus niet te koop staan, maar gewoon wat samen kan jammen om te kijken of mijn sound erin zit.

+ ook nav. je andere post qua zelfbouw:
beoordelen onderdelen: veel kopen en gewoon vergelijken...
de basis van elke amp zit in de waardes v/h circuit/etc., liever 'n goed ontwerp met normale parts dan 'n slecht ontwerp met " de beste" parts om het zo maar te zeggen (imho)
Gezien je wensen en budget lijkt mij off-the-shelf bijna onhaalbaar qua nieuwe amps in de winkel, als je het zelf zou gaan bouwen kun je met dat budget voor parts/etc. denk ik verder komen.

iWishmaster
9 september 2008, 08:57
+ ook nav. je andere post qua zelfbouw:
beoordelen onderdelen: veel kopen en gewoon vergelijken...
de basis van elke amp zit in de waardes v/h circuit/etc., liever 'n goed ontwerp met normale parts dan 'n slecht ontwerp met " de beste" parts om het zo maar te zeggen (imho)
Gezien je wensen en budget lijkt mij off-the-shelf bijna onhaalbaar qua nieuwe amps in de winkel, als je het zelf zou gaan bouwen kun je met dat budget voor parts/etc. denk ik verder komen.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk hebt ... De reden dat ik een klein ampje zocht, is omdat ik graag van mijn line 6 af wil en een fatsoenlijke buizenbak wil. Die line 6 schaam ik me bijna voor als ik bij een bandje op 'auditie' kom. 'Mijn' buizenamp zal ik misschien niet vinden, maar misschien wel ooit kunnen bouwen. Maar tot die tijd wil ik liever niet met alleen mijn line 6 opgescheept zitten. Ik zal dus mijn eisen wat bij moeten stellen en genoegen nemen met minder, maarja, daar ben ik dan weer erg slecht in ...

Daar komt bij dat ik met een fulltime baan, bandje, vriendin etc niet zoveel tijd over houd om zelf te bouwen helaas. Misschien moet ik een baan zoeken als amp-tech, lijkt me best wel wat :). Alleen jammer dat ze tegenwoordig bij studies elektrotechniek geen les in buizen-versterkers geven, dan was mn eerste ampje een stuk beter gelukt :sneaky: