PDA

View Full Version : Jtm60 Piep/fluittoon



fenderben
28 augustus 2008, 12:38
Broerder (en zuster)muzikanten, heb een probleem met m'n JTM60 3x10 combo. De amp. geeft een piep/fluittoon wat toe neemt in volume. Bij het ontkoppelen van de gitaar (stekker eruit trekken) en weer aansluiten doet hij het weer eventjes, maar dan begint het weer. Het gain kanaal geeft nu een heel beroerd geluid. Is dit een pre-buis probleem? Welke buizen zijn voor hiervoor verantwoordelijk? Groeten, FB

caliban
28 augustus 2008, 12:45
Dat zou best wel een preampbuis kunnen zijn. Dit zijn gewoon de kleine buisjes die je in de amp ziet. Waarschijnlijk is dit v1 (of v2 zou ook wel kunnen denk ik), normaal is v1 de dichtste bij de input (kan ook anders zijn).

fenderben
28 augustus 2008, 12:53
Dat zou best wel een preampbuis kunnen zijn. Dit zijn gewoon de kleine buisjes die je in de amp ziet. Waarschijnlijk is dit v1 (of v2 zou ook wel kunnen denk ik), normaal is v1 de dichtste bij de input (kan ook anders zijn).

Dat het de kleine buisjes zijn had ik wel begrepen :) Heb de buisjes onderling al eens verwisseld (zijn allemaal 12ax) maar dit gaf geen verbetering. Als je achter de amp staat welke zijn dan de pre amp buisjes?

caliban
28 augustus 2008, 13:02
Dat het de kleine buisjes zijn had ik wel begrepen :) Heb de buisjes onderling al eens verwisseld (zijn allemaal 12ax) maar dit gaf geen verbetering. Als je achter de amp staat welke zijn dan de pre amp buisjes?
Dat weet ik zo niet zeker, maar ik denk dat er maar drie preamplampen in steken, dan de loop solid state is. Nu is een van die preamplampen de fasedraaier en die hoort bij de poweramp in feite. Dit is waarschijnlijk de preamlamp die het dichtste bij de poweramplampen zit (als ze een logische opbouw gebruiken). Deze is normaal niet de boosdoener. Het is een van de andere denk ik. V1 kan je dikwijls ook herkennen doordat er een metalen kapje opzit.

humbucker
28 augustus 2008, 13:35
preamplamp....


dat klinkt leuk! :D

caliban
28 augustus 2008, 13:42
preamplamp....


dat klinkt leuk! :D
Leampramp ook

fenderben
28 augustus 2008, 14:11
Leampramp ook

een lamp met kramp...
Dus de twee meest linkse buislampjes zijn de v1 en v2?
Zal ik die eens vervangen! Bedankt.

caliban
28 augustus 2008, 14:16
Ik denk het hè, kan ook zijn dat het probleem daarmee niet is gefixt. En let op dat je een geselecteerde V1 in de V1-positie steekt.

fenderben
28 augustus 2008, 17:17
Ik denk het hè, kan ook zijn dat het probleem daarmee niet is gefixt. En let op dat je een geselecteerde V1 in de V1-positie steekt.

Geselecteerde buis? wat bedoel je daar mee?

Mitch
28 augustus 2008, 18:08
Geselecteerd door wie en waarop? Flauwekul atijd hier met die forumpraat. Je eerste pre amp buis moet gewoon een goeie zijn, klaar verder. Als -ie maar niet microfonisch is...
Heo beter de V1 des te beter je klank, maar selecteren is vooral een flink stuk marketing.

Nielsje
28 augustus 2008, 18:34
Heb je de buizen getest op microfonie?

Dat kan je eenvoudig doen door even met een potloodje voorzichtig tegen de buisjes aan te tikken als de versterker aan staat. Als het goed is, hoor je niets. Als het niet goed is, dan hoor je het getik dat versterkt wordt.

Is een buis microfonisch (wat overigens ook kan voorkomen bij net nieuwe buizen) -> vervangen.

jerome
28 augustus 2008, 20:29
Geselecteerd door wie en waarop? Flauwekul atijd hier met die forumpraat. Je eerste pre amp buis moet gewoon een goeie zijn, klaar verder. Als -ie maar niet microfonisch is...
Heo beter de V1 des te beter je klank, maar selecteren is vooral een flink stuk marketing.

Ben ik niet met je eens...
Als je 10 preamp buisjes van hetzelfde merk met een buizentester test kan er behoorlijk verschil in zitten wat betreft performence/waarden
V1 geselecteerd wil zeggen dat ze getest en geselecteerd zijn voor de V1 positie
Wil niet zeggen dat een "niet geselecteerd buisje" niet goed is, maar het kan zijn dat ie minder power geeft.
Als je er zeker van wil zijn dat ie een behoorlijke output geeft en je hebt zelf geen buizentester, dan is het een goed plan om een V1 geselecteerd buisje te kopen.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je liever een buisje met milde output in V1 wil, maar dat is een kwestie van smaak en uitproberen.

Zo vond ik ook een V3 geselecteerd (gebalanceerd) buisje niet mooi of beter gezegd te vol klinken. Die heb ik uiteindelijk maar in V2 gedaan...

Mitch
28 augustus 2008, 21:10
Je wil niet weten wat ik hier voor fraais heb liggen :D
Waar het me om gaat: voor de afdeling nieuwe productie 'mwoh' pre amp buisjes is de enige selectie die zal worden toegepast: goede signaal/ruis verhouding. Een complete keuring om te kijken welke écht het lekkerst klinkt voor V1.... ik betwijfel het. In die zin wil ik ook alleen maar zeggen: luister met je eigen oren als je echt zo kritisch bent maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de topic starter gewoon alleen een amp wil die weer normaal klinkt. Dan hoeft -ie echt niet een 'geselecteerde' buis te gebruiken.
Beetje hetzelfde niveau als 'je moet voor de fase draaier per se een gebalanceerde pre amp buis hebben. Internet-larie.

caliban
28 augustus 2008, 22:39
Je wil niet weten wat ik hier voor fraais heb liggen :D
Waar het me om gaat: voor de afdeling nieuwe productie 'mwoh' pre amp buisjes is de enige selectie die zal worden toegepast: goede signaal/ruis verhouding. Een complete keuring om te kijken welke écht het lekkerst klinkt voor V1.... ik betwijfel het. In die zin wil ik ook alleen maar zeggen: luister met je eigen oren als je echt zo kritisch bent maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de topic starter gewoon alleen een amp wil die weer normaal klinkt. Dan hoeft -ie echt niet een 'geselecteerde' buis te gebruiken.
Beetje hetzelfde niveau als 'je moet voor de fase draaier per se een gebalanceerde pre amp buis hebben. Internet-larie.
Wordt er in het fabriek niet sowieso een V1 in de V1 socket gezet?

Chris Winsemius
28 augustus 2008, 23:50
Wordt er in het fabriek niet sowieso een V1 in de V1 socket gezet?

Bij 'n gemiddelde oude Fender kun je V1 gewoon in V2, V3 en V5 jassen!!!!













:D

Sorry, zeer flauw. Er zijn wat merken die voor V1 (eerste buis in de signaalketen) 'n ander/beter/duurder type gebruiken dan de rest v/d gebruikte Vtjes maar meestal is het gewoon: betaalbaars overal injassen en klaar is de amp, biasen eindbuizen hoeft ook niet :D

Voor all posities zijn trouwens buizen te selecteren. Eerste (V1) buis heeft de meeste impact maar hoe beter de amp hoe duidelijker het verschil bij latere trappen ook hoor- en voelbaar is.

fenderben
31 augustus 2008, 17:45
Zou al blij zijn als de JTM weer werkt zoals voorheen. Ga eens aan de slag met de buisjes. Gebruik hem alleen af en toe thuis dus is ook geen haast mee.
Bedankt voor alle input; FB