PDA

View Full Version : Bogner Duende



Eezz
28 augustus 2008, 11:30
Ik heb een paar dagen terug eens een middagje met een Bogner Duende combo gespeeld in een muziekwinkel. Ik was er erg van onder de indruk, echt een prachtig geluid.

Ik zie dat er wel meer GN'ers eens de Duende hebben getest, maar heeft iemand er inmiddels live ervaring mee opgedaan? Ik ben benieuwd hoe hij zich dan staande houdt. Klinkt het groots/vet genoeg voor een goede rocksound met een lekkere onderkant? En is het beperkte volume een probleem (het is een 15watt amp)?

iWishmaster
28 augustus 2008, 15:35
Ik heb een paar dagen terug eens een middagje met een Bogner Duende combo gespeeld in een muziekwinkel. Ik was er erg van onder de indruk, echt een prachtig geluid.

Ik zie dat er wel meer GN'ers eens de Duende hebben getest, maar heeft iemand er inmiddels live ervaring mee opgedaan? Ik ben benieuwd hoe hij zich dan staande houdt. Klinkt het groots/vet genoeg voor een goede rocksound met een lekkere onderkant? En is het beperkte volume een probleem (het is een 15watt amp)?
Ik heb geen ervaring met de duende, maar heb 'em wel eens zien staan en vind 'em vooral _erg_ duur voor een 2 kanaals amp met 2 EL84's als eindbuizen, maargoed, dat terzijde.

Ik heb onlangs een band (ben de naam vergeten, het was tijden de vierdaagsefeesten in Nijmegen, zangeres kwam uit Limburg) zien optreden, waarvan de gitarist een Orange Tiny Terror had staan. Dat is ook een 15W ampje met 2 EL84's als eindbuizen. Natuurlijk gemicced en door de PA, maar zijn sound was echt geweldig! Geen lomp brullend laag, maar duidelijk en helder aanwezig, van clean tot crunch. Ik denk dus niet dat je bang hoeft te zijn dat het volume te laag zal zijn.

Chris Winsemius
28 augustus 2008, 16:43
@vorige post:
prijsverschil is wel te verklaren hoor :)
klank, constructie, speaker, kwaliteit gebruikte onderdelen, hoeveelheid research, etc.

iWishmaster
28 augustus 2008, 16:49
@vorige post:
prijsverschil is wel te verklaren hoor :)
klank, constructie, speaker, kwaliteit gebruikte onderdelen, hoeveelheid research, etc.
Ik ben zeer te spreken over de amps van Bogner, qua geluid in ieder geval en kwaliteit twijfel ik niet aan, maar ik vind wel dat ze echt te duur zijn. Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan goede spullen, maar voor mij persoonlijk ligt er ergens een grens.

Chris Winsemius
28 augustus 2008, 16:57
Ik ben zeer te spreken over de amps van Bogner, qua geluid in ieder geval en kwaliteit twijfel ik niet aan, maar ik vind wel dat ze echt te duur zijn. Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan goede spullen, maar voor mij persoonlijk ligt er ergens een grens.

+ nog verschil loonkosten usa/china vergeten en grootte inkoop.
(ga d'r ook maar vanuit dat er procentueel aan die goedkopere amp meer verdiend wordt)

Dan is het niet te duur maar kost het voor jou te veel.

Te duur houdt in dat de prijs veel te hoog voor (de kwaliteit van) het gebodende is (met als gevolg dat er nauwelijks wat verkocht wordt). Als iets "veel" kost dan wordt het gewoon door 'n andere/wat kleinere doelgroep gekocht.

Tristan
28 augustus 2008, 17:23
Ja, ik moet eerlijk ook wel zeggen dat Bogner erg duur is, een XTC top voor meer dan 3000 euro en dan zo'n Duende top voor zo'n 2500 euro vind ik best wel belachelijk eigenlijk...
Ze zouden de waardeloze reverb en tremolo uit die Duende moeten slopen en 'm dan voor wat minder knaken moeten wegzetten, zo net onder de 2000 voor de top ofzo, dan heb je echt wat...
Hij heeft trouwens twee 6V6 eindbuizen gek genoeg...
Grappig genoeg was ik de laatste tijd weer aan het denken om die Duende misschien toch aan te schaffen, verreweg de beste Bogner qua sound en feel die ik tot nu toe gehoord heb en een fantastisch klinkende channel switcher met heerlijke swampy Rocksounds en een mooi Vox achtig clean...
Geweldige amp...

Eezz
28 augustus 2008, 17:26
Ik vond Bogners ook vrij duur totdat ik die Duende hóórde, nu ben ik wel bereid het geld er voor neer te leggen. Het is wel echt wat bijzonders vind ik. Niet één geweldig geluid, maar heel veel geweldige geluiden. Los van dat ik bereid ben voor vakmanschap en ambacht te betalen, geef ik toch het liefst geld uit aan een mooi geluid. Ik ben zoek naar iets dat zich in allerlei professionele situaties staande houdt. Coverwerk, theateroptredens, studiowerk enz... De Bogner voldoet daar qua geluid en concept aan (ook al weet ik dus nog niet of de hoeveelheid headroom altijd toereikend is), de Tiny Terror wat mij betreft niet, ook zitten daar ook zeer bruikbare geluiden in. Ik weet niet wat het is, de bogner heeft een soort verfijning die de orange niet heeft, alsof er meer van wat je vingers doen overblijft in het geluid.

Eezz
28 augustus 2008, 17:32
Ze zouden de waardeloze reverb en tremolo uit die Duende moeten slopen en 'm dan voor wat minder knaken moeten wegzetten, zo net onder de 2000 voor de top ofzo, dan heb je echt wat...


Ik vond de reverb gaaf en fijn dat ie voor beide kanalen apart instelbaar is. De tremolo had ik ook zonder gekund.


Grappig genoeg was ik de laatste tijd weer aan het denken om die Duende misschien toch aan te schaffen, verreweg de beste Bogner qua sound en feel die ik tot nu toe gehoord heb en een fantastisch klinkende channel switcher met heerlijke swampy Rocksounds en een mooi Vox achtig clean...
Geweldige amp...

Toen ik met een vriend aan het testen was hebben we telkens ge-a/b't met een VoxAC30HH, waar we voor naar de winkel kwamen. Die twee versterkers waren echt heel vergelijkbaar in het cleane en crunchy gebied. Moeilijk kiezen zelfs. De Vox is misschien iets meer "vintage" en de Bogner iets meer "in your face" als dan toch iets moet omschrijven maar dat lag echt best dicht bij elkaar. Had ik niet verwacht.

fransoos
28 augustus 2008, 17:56
hello, ben zelf in het bezit van een Duende top met Bogner cab ( 1xcelestion G12 H30).
vind dat er een heel goed geluid in zit (beide) maar heb 'm
nog niet live uit geprobeerd.
de reverb is goed; de tremelo daar moet je aan wennen (hoewel je er een lekkere "Bang Bang" van Nancy Sinatra
uitkrijgt ;) )

http://img368.imageshack.us/img368/7923/07823bw8.jpg (http://imageshack.us)
http://img368.imageshack.us/img368/7923/07823bw8.6110064d9c.jpg (http://g.imageshack.us/g.php?h=368&i=07823bw8.jpg)

stratestic
28 augustus 2008, 19:31
Hij zit in dezelfde categorie als die nieuwe Hook c20 ook een 20watt amp voor rond de 2500,- en bovendien twee kanalen die naar het schijnt Marshall en Fender achtig zijn. Misschien ook een versterker om in het achterhoofd te houden...

Eezz
28 augustus 2008, 23:19
Ja, die nieuwe Hook, daar hoor ik goeie verhalen over. Weet iemand iets over die amp? Wat is het precies en wanneer verschijnt hij?

Tristan
29 augustus 2008, 01:44
fransoos:
Dat had ik nou juist precies niet met die tremolo, ik vond het maar een slap en dun klinkend iets...
Die Reverb vond ik ook niet geweldig, niet echt veel diepte, meer een soort schelle 'kleng' die aan je geluid werd toegevoegd...
Toch blijft het wel een hele vette amp...

Eezz:
Dat wat je zegt over dat er meer van wat je vingers doen in het geluid overblijft begrijp ik helemaal, de Duende is inderdaad een van de weinige channel switchers waarin ze dat voor elkaar hebben gekregen...
Raar he, dat 'ie zoveel weg heeft van een Vox achtige amp en dat met twee 6V6's, ik denk dat die air control er veel mee van doen heeft, die voegt echt die karakteristieke belletjes toe...
Oh ja, ik herinner me nog zo'n switch op de achterkant, swampy en modern of zoiets, in de modern stand klonk de amp ineens helemaal nergens meer naar, heel grappig, totaal geen onderkant meer, echt compleet onbruikbaar die switch, hadden ze van mij ook achterwege mogen laten...

Eezz
29 augustus 2008, 10:25
Oh ja, ik herinner me nog zo'n switch op de achterkant, swampy en modern of zoiets, in de modern stand klonk de amp ineens helemaal nergens meer naar, heel grappig, totaal geen onderkant meer, echt compleet onbruikbaar die switch, hadden ze van mij ook achterwege mogen laten...

Die switch laten ze volgens mij tegenwoordig weg, ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik hem heb zien zitten. Ik geloof dat ik ook op de Bogner site las dat die switch alleen op oude modellen zit.

marc_o
29 augustus 2008, 11:01
heeft iemand de Bogner alchemist al geprobeerd eigenlijk, of is die nog niet verkrijgbaar? Wat ik ervan hoorde op de beurs in frankfurt klonk zéker niet verkeerd trouwens.

Tristan
29 augustus 2008, 12:40
Die switch laten ze volgens mij tegenwoordig weg, ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik hem heb zien zitten. Ik geloof dat ik ook op de Bogner site las dat die switch alleen op oude modellen zit.

Ah, okee, hebben ze er toch wat van geleerd, alhoewel, als ze 'm maar niet standaard in de modern mode zetten dan, hou je echt geen amp over... :D

De Alchemist heb ik nog nergens gezien en dus ook nog niet gecheckt, ik vond 'm op de videoclipjes die ik gehoord heb niet lekker klinken eerlijk gezegd...

marc_o
29 augustus 2008, 13:31
Ah, okee, hebben ze er toch wat van geleerd, alhoewel, als ze 'm maar niet standaard in de modern mode zetten dan, hou je echt geen amp over... :D

De Alchemist heb ik nog nergens gezien en dus ook nog niet gecheckt, ik vond 'm op de videoclipjes die ik gehoord heb niet lekker klinken eerlijk gezegd...

Klopt, maar ik heb 'm live gehoord en dat klonk wel erg goed hoor, niet te vergelijken en zeurtjes als we allen zijn hier, moeten we zelf aan de knopjes kunnen draaien. De prijs van €1000 voor een top of 40 watt combo is ook heel redelijk te noemen....

Tristan
29 augustus 2008, 19:04
Hij is inderdaad niet duur...

Eezz
11 september 2008, 12:43
Even nog over de vraag of het volume toereikend is. Ik hoor wel eens wat over een "master/slave" setup. Waarbij je je favoriete amp als master gebruikt en een krachtige versterker (poweramp) als slave om meer volume tot je beschikking te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe zou dat in mijn geval gaan? Stel ik koop die Duende en ik gebruik mijn 100 watt Marshall Vintage Modern als slave. Gebruik ik dan die recording compensated output van de Duende via een jack naar de return van de effect loop? Klinkt een "recording compensated" output wel lekker door een poweramp, in neem aan dat er dan al wat cabinet simulatie aan te pas komt of zou "recording compensated" simpelweg lijnniveau betekenen?

Jimwoud
11 september 2008, 13:05
Even nog over de vraag of het volume toereikend is. Ik hoor wel eens wat over een "master/slave" setup. Waarbij je je favoriete amp als master gebruikt en een krachtige versterker (poweramp) als slave om meer volume tot je beschikking te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoe zou dat in mijn geval gaan? Stel ik koop die Duende en ik gebruik mijn 100 watt Marshall Vintage Modern als slave. Gebruik ik dan die recording compensated output van de Duende via een jack naar de return van de effect loop? Klinkt een "recording compensated" output wel lekker door een poweramp, in neem aan dat er dan al wat cabinet simulatie aan te pas komt of zou "recording compensated" simpelweg lijnniveau betekenen?
Je moet dan de preamp out, slave out of send van je fx loop gebruiken en dan op een poweramp, of in de fx return op je vintage modern. Let wel op dat op beide versterkers speakers moeten zijn aangesloten.

Eezz
11 september 2008, 13:13
In dat geval komt er dus geen geluid meer uit de speaker van de Duende, of wel (de Duende heeft een seriële fx-loop)? Je gebruikt dan alleen het preamp gedeelte van de master, is dat niet schadelijk?

Als ik een stereo delay of reverb in de fx-loop zet en de ene output naar de return van de Duende en de andere naar de return van de Marshall dan heb ik een stereo setup gaande of niet?

Chris Winsemius
11 september 2008, 14:06
Meestal gaat het signaal gewoon door naar de return/rest v/d amp als je de send als slave-out naar 'n andere amp gebruikt.

Gewoon even proberen dus, je stereo-idee zou ook gewoon moeten werken.