PDA

View Full Version : vragen over aanschaf zanginstallatie



Harry
28 augustus 2008, 10:42
vraagje:

We hebben de resten van onze oude PA te koop staan, en ik wil een compact zangsetje met monitoren ervoor terug.

Nu dacht ik aan een powered mixer, met 2 boxen, 2 actieve monitoren en 1 of 2 passieve monitoren.

Maar nu vertelde iemand me dat ik net zo goed de oude versterker (Behringer ..2500) kon gebruiken met een mengpaneeltje en 4 Bose 802 boxen, waarvan er 2 de zaal in staan, en de andere 2 naar het podium gericht zijn als monitor. Wat denken jullie hiervan?

ACSlater
28 augustus 2008, 10:53
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een veel gekoorde klacht over powered mixers is dat ze te weinig power hebben. Als je tevreden over je poweramp bent, kun je net zo goed alleen een mixer erbij kopen. Volgens mij kun je beter monitors gebruiken dan een paar naar je toe gedraaide zaalspeakers.

We hebben in onze band een poweramp met twee passieve speakers, een mixer en twee actieve monitors. Daarnaast heeft de zangeres een in-ear systeem. Dat werkt wel prima voor het oefenen en kleine optredens. Voor de meeste optredens huren we een geluidsman met een grote geluidset.

Harry
28 augustus 2008, 11:55
okee, dank je. Ik denk dat het zo nog iets goedkoper wordt ook, omdat je wat meer kan samenstellen en eventueel deels vervangen later.
Nog meer tips iemand? Bijvoorbeeld over die Bose boxen?

Dude
28 augustus 2008, 12:28
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/EMX5000_20-46e5e69a4027da40ab3ffed151b921a5.jpg

de yamaha emx serie staat erg goed bekend, leuke prijs kwaliteits verhouding ook.

Wij hebben hem nu een jaar of.. euhhm, 3? en in combinatie met een setje peavey tops/subs doet dat het heel erg leuk hoor !

rond de 1100 euro in nl geloof ik

ben vanhoof
28 augustus 2008, 13:06
Als het hard moet gaan, kan je beter besparen op mengpaneel en versterker en zware boxen kopen! Ik heb een tijdje geledens eens een behringer 2500 (750watt bij 4 ohm) geleend van een vriend om 'm te vergelijken met onze phonic powerpod 620 (mixer/mengpaneeltje + versterker van 200 watt bij 4 ohm) en als er met een micro door gezongen werd hoorde ik nauwelijks verschil met op beide versterkers een box van 500watt... Het volume was niet hoger en zefeedbackte/overstuurde even snel. Mss dat het met een cd speler fzo wel wat verschil geeft.

Rormo
28 augustus 2008, 13:10
Behringer en Phonic zijn nou beiden niet echt A-merken, dus misschien gaat je vergelijking daar ook wel een beetje mank...

Laatst hebben wij met de band geinventariseerd wat het allemaal zou moeten kosten als we eigen PA kochten en daar kwamen we toch wel op een flink bedrag uit. Als je een beetje kwaliteits spul wilde hebben was je het volgende ongeveer kwijt:
versterker 400 euro
mixer 700
speakers 300 per stuk (minstens 2 nodig, eigenlijk ook nog 2 subs a 350 euro)
monitors vanaf 200 euro per stuk

totaal: 2200 euro mimimaal.

Wij hadden dan wel alleen maar goede merken gezocht, dus geen behringer e.d., maar Yamaha, JBL, Dynacord etc...

caliban
28 augustus 2008, 13:13
Phonic vind ik wel al een pak beter als Behringer.

Rormo
28 augustus 2008, 13:15
mja, maar ik vind het nog steeds niet veel. Ik vind het gewoon pijnlijk om met 5000 euro aan gitaar apparatuur op het podium te staan en dan een low budget PA installatie te gebruiken.

Harry
28 augustus 2008, 13:25
dus die Behringer versterker is niet goed?

Kim Wilson
28 augustus 2008, 13:27
Wil je de set als band aanschaffen? En waar wil je het voor gebruiken? Waarschijnlijk voor kleine optredens, waar alleen zang wordt uitversterkt, neem ik aan?

caliban
28 augustus 2008, 13:45
mja, maar ik vind het nog steeds niet veel. Ik vind het gewoon pijnlijk om met 5000 euro aan gitaar apparatuur op het podium te staan en dan een low budget PA installatie te gebruiken.
Ja klopt, maar als het erboven uitkomt is het voor mij goed. Zeker voor in hardcoretoestanden, de zang zal sowieso overstuurd klinken.

Rormo
28 augustus 2008, 14:43
klopt. Bij ons met pop/rock weet je gewoon dat 80% van het publiek min of meer alleen maar naar de zang luistert. Dan is het belangrijk dat de zang ook goed klinkt. Bovendien versterken wij meestal ook de andere instrumenten over de PA uit.


@Harry, nee Behringer is niet echt een top merk. In de muziek geldt toch veelal, dat duurder beter is. Er zijn wel uitzonderingen, maar bij mixers en versterkers heb ik toch het gevoel dat er weinig uitzonderingen zijn.

caliban
28 augustus 2008, 14:47
Bovendien versterken wij meestal ook de andere instrumenten over de PA uit.


Oh god, kan me niet voorstellen dat mijn versterker niet luid genoeg meer gaat.
Heb ook wel over PA gespeeld met alles, maar dan is het dat de zaal het zelf heeft. En dan is het toch altijd klagen dat je amp veel te hard staat. Hoor ik er zelf niks van, en moet ik het hebben van stomme monitors, waar je geluid scherp in klinkt.

Harry
28 augustus 2008, 14:51
@ Kim Wilson:
het is alleen om zang uit te versterken, en de kwaliteit moet wel goed zijn. Ik ga het zelf betalen, maar Piggy steekt er ook een deel geld in. Dus er is budget, maar ik wil er niet de hoofdprijs voor betalen......

@ Rormo:
Ik ken de reputatie van Behringer, maar de persoon die me aanraadde dat ding te houden zit zelf in het geluidswezen. Dus dat verbaasde me inderdaad....

ben vanhoof
28 augustus 2008, 14:59
Als het enkel voor zang is, waarom wil je je dan een duur mengpaneel aanschaffen? Koop dan beter een klein mengpaneeltje, sluit je versterker erop aan en koop goeie boxen. Of ipv boxen op versterker, gewoon 2 actieve boxen (mackie srm450 bv) rechtstreeks via de line out van het mengpaneeltje.

Harry
28 augustus 2008, 15:06
en dan nog aktieve monitoren er aan hangen? Als dat mogelijk is, is dat wel een optie.

Kim Wilson
28 augustus 2008, 15:09
+1 voor actieve speakers. Werkt ideaal.

caliban
28 augustus 2008, 15:09
Als het enkel voor zang is, waarom wil je je dan een duur mengpaneel aanschaffen? Koop dan beter een klein mengpaneeltje, sluit je versterker erop aan en koop goeie boxen. Of ipv boxen op versterker, gewoon 2 actieve boxen (mackie srm450 bv) rechtstreeks via de line out van het mengpaneeltje.
Ik heb wel de ervaring dat het mengpaneel veel doet, het moet niet echt groot zijn, maar een goed mengpaneel doet je versterker veel harder gaan kreeg ik het gedacht.

B_2_the_a
28 augustus 2008, 15:13
kleine set van de band waar ik voor werk:

peavey tafeltje, actief, watt of 500 volgens mij (zal morgen kijken)
2 subjes en 2 topjes (merk onbekend maar ze klinken verdomd goet)
2 actieve monitoren

galmpje zit in de tafel gebouwd



galmpje maakt het leven sowieso al leuker ;)

Rormo
28 augustus 2008, 17:34
Oh god, kan me niet voorstellen dat mijn versterker niet luid genoeg meer gaat.
Heb ook wel over PA gespeeld met alles, maar dan is het dat de zaal het zelf heeft. En dan is het toch altijd klagen dat je amp veel te hard staat. Hoor ik er zelf niks van, en moet ik het hebben van stomme monitors, waar je geluid scherp in klinkt.

Luid genoeg gaan is het probleem ook niet. Maar vaak krijg je een mooiere zaalmix als je alles uitversterkt. Hangt uiteraard af van de zaal en opstelling, maar dit is mijn ervaring. Het zorgt er ook voor dat ik m'n amp zo hard kan zetten als ik wil (wat niet al te hard is) en ik mezelf en de mensen vooraan dus niet doof speel.

jonesd
28 augustus 2008, 17:41
Ik heb onlangs goede ervaringen gehad met dit setje:

Mixer (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/BEF/PA/Mengtafel-12-Kanaals/Soundcraft-MFX-12-Mixer/art-PAH0006116-000)

Aktieve boxen (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/BEF/PA/Boxen-Actief/HK-Audio-FAST-12-1-300-W-Multifunktionsbox/art-PAH0001975-000)

Kost wel wat (maar niet de hoofdprijs) en klinkt meer dan behoorlijk voor kleine zaaltjes, kroegen.

Nog een paar goedkopere actieve monitors erbij en je bent klaar.

ACSlater
28 augustus 2008, 20:09
Ik heb onlangs goede ervaringen gehad met dit setje:

Mixer (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/BEF/PA/Mengtafel-12-Kanaals/Soundcraft-MFX-12-Mixer/art-PAH0006116-000)

Aktieve boxen (http://www.musicstore.de:80/nl_NL/BEF/PA/Boxen-Actief/HK-Audio-FAST-12-1-300-W-Multifunktionsbox/art-PAH0001975-000)

Kost wel wat (maar niet de hoofdprijs) en klinkt meer dan behoorlijk voor kleine zaaltjes, kroegen.

Nog een paar goedkopere actieve monitors erbij en je bent klaar.

Ik zou net een tip geven voor een Soundcraft mengpaneel. We hebben een model uit de ouwe serie bij Feedback gekocht. Iets meer dan €300 dacht ik zo en model heet FX8 dacht ik zo. Ook met ingebouwde galm. Daarnaast hebben we bij Groovefactory twee 15 inch actieve Peavey monitors gekocht voor €150,- p/s. Werkt prima!

Eko
28 augustus 2008, 20:20
Er gaat nergens zo snel ,zo veel geld in zitten als in een eigen p.a. Wij zijn begonnen met een klein setje met een mengtafeltje ( powered) en 2 tops. De tops alleen maar voor de zang en licht naar binnengedraaid ( op statieven) om ook als monitoring te dienen. ( totaal mics , statieven, boxen en kabels < 2000,-)
Inmiddels staat 2,5 kW aan boxen. Aparte eindversterkers van 1000 watt per kanaal en voorzien van software tegen allerlei bijgeluiden. Het simpele mengtafeltje is al een 24 kanaals tafel geworden en waar de eerste set nog op de achterbankstond rijdt er nu een grote aanhanger achter de auto mee.
Wat ik geleerd heb is dat er niets zo snel afschrijft als geluidsmateriaal en je bent nooit tevreden. Erger is dat je publiek het verschil vaak niet hoort!

Dude
29 augustus 2008, 10:19
geloof mij nou... :soul:

yamaha emx 5000 serie, echt goed spul ! probeer het eens !

Harry
29 augustus 2008, 10:44
ik ga er zeker naar kijken, sprak gisteren iemand die ook zo'n dergelijk setje heeft, en dat beviel hem ook erg.

Ben gisteren bij Staffhorst geweest, en ben daar ook prima voorgelicht. En zaterdag weer op pad om de andere opties te checken.

Bedankt allemaal voor de informatie en tips!!