PDA

View Full Version : raar geluid...



Ibanez666
28 augustus 2008, 09:10
Hoi,

Ik heb sinds kort een raar geluid als ik mijn buizenversterker aanzet. Niet op de standby stand maar aleen bij power on. Het is een soort gorgelend geruis/gekraak. Als de versterker eenmaal een tijdje aan staat (warm is dus) is het weg. Draaien aan de volumeknop heeft geen invloed op het geluid. Het aansluiten of loskoppelen van een gitaar ook niet. Ik heb alle voorversterker buisjes omgewisseld zonder effect. De eindbuizen zijn zgan. Het gitaargeluid is ondanks het rare geluid gewoon goed. Iemand een idee?

Antoon
28 augustus 2008, 09:22
100k kathodeweerstanden V1 ruisen

Ibanez666
28 augustus 2008, 09:27
100k kathodeweerstanden V1 ruisen

aha en nu even voor een technische noob :-)

Vervangen dus? Ook als de ruis later uit zichzelf al verdwijnt?

guitarnijboer
28 augustus 2008, 12:17
Ruisende weerstanden blijven ruisen en daarnaast zou draaien aan de volumeknoppen wel uitmaken als het probleem rond V1 zou zitten. De topicstarter geeft echter aan dat de stand van de volumeknoppen niet van invloed is op het vreemde geluid.

Een vraag als deze is lastig omdat wat bijvoorbeeld door de een omschreven wordt als brom, door een ander wordt aangemerkt als ruis wat voor weer een ander gekraak is.

Vaak liggen rare geluiden die stoppen als de versterker warmer wordt aan de buizen of en slechte verbinding. Gezien het verwisselen van alle preampbuisjes niet uitmaakte denk ik aan een slecht contactje of de eindbuizen. Dat de eindbuizen nieuw zijn zegt echt helemaal niets.

Wat je kunt doen is even voorzichtig bewegen aan de preampbuisjes om te kijken of het geluid dan weggaat of erger wordt. Als dit het niet is zijn het vrijwel zeker je eindbuisjes denk ik.

Dit is mijn beste gok vanaf deze afstand. Het blijft altijd koffiedik kijken als je de versteker niet zelf op je werkbank hebt staan.

Ibanez666
28 augustus 2008, 12:36
Ruisende weerstanden blijven ruisen en daarnaast zou draaien aan de volumeknoppen wel uitmaken als het probleem rond V1 zou zitten. De topicstarter geeft echter aan dat de stand van de volumeknoppen niet van invloed is op het vreemde geluid.

Een vraag als deze is lastig omdat wat bijvoorbeeld door de een omschreven wordt als brom, door een ander wordt aangemerkt als ruis wat voor weer een ander gekraak is.

Vaak liggen rare geluiden die stoppen als de versterker warmer wordt aan de buizen of en slechte verbinding. Gezien het verwisselen van alle preampbuisjes niet uitmaakte denk ik aan een slecht contactje of de eindbuizen. Dat de eindbuizen nieuw zijn zegt echt helemaal niets.

Wat je kunt doen is even voorzichtig bewegen aan de preampbuisjes om te kijken of het geluid dan weggaat of erger wordt. Als dit het niet is zijn het vrijwel zeker je eindbuisjes denk ik.

Dit is mijn beste gok vanaf deze afstand. Het blijft altijd koffiedik kijken als je de versteker niet zelf op je werkbank hebt staan.

Ik hoor wel een minimaal verschill als ik mijn voorbuisjes beweeg. Maar het geluid blijft wel erg aanwezig. Ik heb dit ooit eerder gehad en toen kon ik het verhelpen door de buisjes er in en eruit te halen (en heb er toen ook 1 vervangen). Dit werkte nu echter niet

Ibanez666
28 augustus 2008, 12:43
Misschien kan ik eerst de buisvoetjes schoonmaken. Wat is daar de beste methode voor?

Puerco
28 augustus 2008, 17:45
Misschien kan ik eerst de buisvoetjes schoonmaken. Wat is daar de beste methode voor?
KLEIN BEETJE contactspray op de pinnetjes van je buisje spuiten, dan een paar keer in en uit de socket bewegen.
Als de buisjes erg makkelijk in en uit de socket komen kan het zijn dat je die sockets moet "retension"en (sorry NL term mij onbekend).

Ibanez666
28 augustus 2008, 19:26
KLEIN BEETJE contactspray op de pinnetjes van je buisje spuiten, dan een paar keer in en uit de socket bewegen.
Als de buisjes erg makkelijk in en uit de socket komen kan het zijn dat je die sockets moet "retension"en (sorry NL term mij onbekend).

thnx, ik hoor goede en slechte verhalen over normale contactspray. Heb je hier zelf ervaring mee?

The Lo Lands
28 augustus 2008, 20:08
Ik heb sinds kort een raar geluid als ik mijn buizenversterker aanzet. Niet op de standby stand maar aleen bij power on. Het is een soort gorgelend geruis/gekraak. Als de versterker eenmaal een tijdje aan staat (warm is dus) is het weg. Iemand een idee?Is al gemeld, maar dit is meestal een buizen probleem! Je zou de preamp buizen onderling kunnen wisselen en kijken of dat verschil maakt. Je eindbuizen waren net nieuw zei je dus eventueel is er toch ééntje niet in orde? Moet je deze eindbuizen biasen? Zoniet, wissel deze ondeling ook even om. Anders even langs een techneut die ze kan doormeten.

jerome
28 augustus 2008, 20:16
thnx, ik hoor goede en slechte verhalen over normale contactspray. Heb je hier zelf ervaring mee?

Alléén contactspray gebruiken wat GEEN laagje achterlaat, zoals vettigheid of 'n een of ander beschermlaagje.
En idd maar heel weinig opspuiten en daarna de buis heen en weer bewegen.
En wachten tot de conactspray helemaal opgedroogd is voordat je de amp weer aanzet.
Toch zou het idd ook zomaar een buis kunnen zijn.
Dat het nieuwe buizen zijn zegt nix.
Het gebeurt regelmatig dat er een misbaksel bij zit die binnen enkele weken/maanden kapot gaat

Bernardduur
28 augustus 2008, 21:35
Ik had van hetzelfde last; bleek dat de heater-contacten niet pefect aansloten (buisvoet probleem). Ik kwam erachter door de amp open te maken, aan te zetten (met alles erop en erin geplugd) en met een eet-stokje de contacten effe na te lopen. Effe de buisvoetjes-pinnetjes herbogen en nu nergens meer last van.

Midwolda
14 juli 2011, 20:24
Bump... hier gekomen door te zoeken dus geen nieuw topic nodig.

Gisteren een 1978 SF Champ opgehaald. I'm one happy little puppy!
Maar... er zit speling in de buisvoetjes, de buizen kunnen ruim heen en weer bewegen.
En dat gaat natuurlijk met de nodige hiss-crackle-pop gepaard, rotgeluid zeg.

Die metalen rondjes in de buisvoetjes moeten gewoon beter contact maken met de pinnen van de buis.
Hoe zet ik dat allemaal wat strakker, op een goede en veilige manier?

nico verduin
14 juli 2011, 21:24
Bump... hier gekomen door te zoeken dus geen nieuw topic nodig.

Gisteren een 1978 SF Champ opgehaald. I'm one happy little puppy!
Maar... er zit speling in de buisvoetjes, de buizen kunnen ruim heen en weer bewegen.
En dat gaat natuurlijk met de nodige hiss-crackle-pop gepaard, rotgeluid zeg.

Die metalen rondjes in de buisvoetjes moeten gewoon beter contact maken met de pinnen van de buis.
Hoe zet ik dat allemaal wat strakker, op een goede en veilige manier?
Vervangen. Ja kan ze wel inbuigen met een scherp pennetje, maar uiteindelijk is het toch vervangen..

Midwolda
14 juli 2011, 21:47
Mooi zo. Dan wordt dat het begin van mijn buizenversterkersleutelaarscarriere (3x woordwaarde).

nak
15 juli 2011, 22:51
Ook gehad met een buisvoetje.
Ging met een smalle sterschroevendraaiertje met dezelfde diameter als een buispennetje elk contactje bijlangs.
En ja hoor één contactje maakte niet goed contact.
Dat vind je nooit als je het met de hele buis test, dat klemt altijd wel.
Dus elk contactje afzonderlijk bij langs.