PDA

View Full Version : slagplaat plakken



chefdaniel
28 augustus 2008, 07:38
hallo allemaal, misschien weten jullie raad bij het volgende probleem.

toen ik mijn gitaar (blueridge BR183) kocht was zij voorzien van een slagplaat die ik op dat moment niet erg mooi vond, en ook omdat ik altijd het idee heb dat slagplaten de trillingen dempen heb ik deze dus onmiddelijk verwijderd. so far so good maar een paar maanden later vond ik het toch een raar en kaal gezicht en heb ik van materiaal van vox humana een nieuw plaatje gemaakt maar dan een wat kleiner druppelmodel a la martin zeg maar en dit opgeplakt. echter er bleef iets knagen. deze slagplaat heeft een soort tortoise print en ziet er toch wel wat nepperig uit dus besloot ik om de originele slagplaat de wat kleinere vorm te geven en terug te plakken, want ik was er inmiddels achter dat ik deze plaat toch wel mooi vond maar dat hij gewoon veel te groot was. ok, lang verhaal maar nu komt de vraag, hoe en vooral waarmee plak ik dat ding weer terug? enig zoekwerk bij o.a. frets leverde 3M tape 467 op maar dat is alleen in grote rollen te krijgen en kost bovendien een vermogen. heeft iemand een idee?

Roro92
28 augustus 2008, 20:06
Hoe zat 'ie vast?

RoelTM
28 augustus 2008, 20:20
gewoon lijm lijkt mij... wordt normaal ook gebruikt toch?

op deze (http://www.bison.nl/NL/nl/index.do) site van bison zie je bovenin hret menu de 'lijmwijzer' staan, zo moet je er wel achter kunnen komen welke lijm je moet hebben...

barno
28 augustus 2008, 20:42
pritt won't do maar gewoon wat houtlijm lukt prima

Puerco
28 augustus 2008, 22:02
Houtlijm of bisonkit lijken me niet de meest geschikte lijmen om plastic op gelakt hout te plakken.
Ik zou je niet kunnen vertellen welke lijm je het beste kunt gebruiken maar ik weet wel wat je absoluut NIET wilt!
Je wilt GEEN lijm die je later nooit meer los kunt krijgen, shit happens (kinderen, huisdieren etc) en het kan zijn dat je gitaar een keer overgespoten moet of je wilt een andere slagplaat erop.
Je wilt ook GEEN lijm die de lak, danwel het plastic van je slagplaat aantasten, veel lijmsoorten reageren vreemd op verschillende soorten lak en/of plastic.
Je wilt ook GEEN lak die erg elastisch is en zodoende je geluid kan beinvloeden.
Bij stewmac (http://www.stewmac.com/cgi-bin/hazel.cgi?action=SERVE&G=1&sku=4597&ITEM=catalog/sku.html&CURRENCY=EUR) hebben ze van die dubbelzijdige vellen, kosten €1,37 (één euro en zevenendertig cent) per vel. Zal vast hier ook wel te krijgen zijn.

barno
28 augustus 2008, 22:32
tja, er bestaat voor alles wel een speciaal product tegenwoordig. ik ben daar nogal pragmatisch in. ik heb, bij toeval ook op blueridge (BR 160) een slagplaatje met wat houtlijm (een beetje dus) vastgezet, omdat het was losgekomen

Mattia
29 augustus 2008, 08:29
Plastic op lak, toch? Ik zou - als ik geen dubbelzijdige plakfolie wilde gebruiken - contactlijm uit de spuitbus gebruiken. Eropsprayen, 10-15 minuten laten drogen (zoals in de isntructies staat), en dan eropplakken (tips te vinden op FRETS.com en StewMac's info sheets, dacht ik, over hoe precies).

no 1 hops
29 augustus 2008, 12:28
hoe zou een dunnen laag fotolijm uitwerken.
dringt nergens in en je rolt het zelfs van papier.

!!!!dennis!!!!
29 augustus 2008, 19:53
twee componenten lijm!!! DUH!

wel effe beide zeiden ietsje opschuren zoda het rete goed pakt!
laat nooit meer los!!!
succes :D

Puerco
29 augustus 2008, 21:05
twee componenten lijm!!! DUH!

wel effe beide zeiden ietsje opschuren zoda het rete goed pakt!
laat nooit meer los!!!
succes :D
Dat is dus een groot probleem, wat nou als je na verloop van tijd dat ding zat bent of het is lelijk geworden? Krijg je hem er niet meer af...
Of wat als de lak is afgesleten of er gebeurd een ongelukje met de gitaar en om te herstellen moet de gitaar worden gespoten? Dan komt dat kreng er ook nooit meer af dus.
Twee componenten lijm (epoxy) is alleen geschikt voor dingen die NOOIT meer uit elkaar hoeven zoals bv body delen of gelamineerde halzen.



(Je kunt ook sp***a gebruiken, de beste lijm van de wereld, ik heb er samen met mijn vrouw 3 kinderen mee gemaakt en er is er nog nooit ééntje uit elkaar gevallen.....)

aaronstonebeat
30 augustus 2008, 01:02
Lijkt mij ook best handig als je je gelijmde delen ooit op de een of andere manier weer los kunt krijgen. Je weet maar nooit.

Misschien is die fotolijm idd wel een goed idee. 'Lero' heette dat vroeger? Was perfect spul: plakt maar je kunt het ook zo weer los krijgen en de lijm eraf wrijven.
En witte houtlijm lijkt me ook te doen.

Mattia
30 augustus 2008, 14:02
Da's dus zo'n klassiek misverstand: epoxy laat gewoon met hitte los. Zonder al teveel moeite. Ik gebruik het daarom (en omdat er geen vocht inzit) om toetsen te verlijmen. Topspul daarvoor.

Voor een slagplaat is het onzinnig veel lijm. Spuitbus of plakfolie.