PDA

View Full Version : baslijn en melodielijn tegelijk, pffff...



eddyvanbuiten
28 augustus 2008, 01:08
pfff, ik ben de laatste tijd aardig bezig nummers als deze te spelen:

zie 0:21-0:45 van dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=4fboaX-SLUc)

om zo te oefenen bas en melodie tegelijk te spelen, maar om het nummer op normale tempo te krijgen, ik krijg het niet voor mekaar..
hij (chris cheney, de meest ondergewaardeerde gitarist ooit) speelt zoiets als hieronder, maar de melodie en bas tegelijk, ik krijg het in mn kop niet bij mekaar als ik het speel.

tips? oefeningen?






--------|--------------------------|--4--4-----4--------------|-----5--5--4--5--------
-----7--|--9-----7-----------------|--------7-----------------|-----------------------
--9-----|--------------------------|--------------------------|-----------------------
--------|-----7-----7-----7-----7--|-----------------6--5--4--|-----------------------
--------|--0-----------0-----------|--------------------------|--4-----------4--------
--------|--------0-----------0-----|--4-----------------------|--------4-----------4--

MattellicA
28 augustus 2008, 01:24
gewoon alles in je kop rammen en altijd sneller beginnen spelen... het is een automatisme, als ik nothing else matters traag wil spelen, lukt het niet...

kwestie van spiergeheugen denk ik :cooler:

eddyvanbuiten
28 augustus 2008, 09:16
gewoon alles in je kop rammen en altijd sneller beginnen spelen... het is een automatisme, als ik nothing else matters traag wil spelen, lukt het niet...

kwestie van spiergeheugen denk ik :cooler:

Nee dit is niet helemaal hetzelfde.
Met nummers als Nothing Else Matters heb ik nooit problemen gehad, 10 jaar geleden niet, en nu niet. Het is een andere manier van spelen als je een complete baslijn met tegelijkertijd een melodie moet spelen.
Ik haal nog niet eens een kwart van de snelheid, terwijl ik mezelf geen trage gitarist kan noemen.

-=JEROEN=-
28 augustus 2008, 11:41
Dit is juist een kwestie van heel traag beginnen. En dan heel langzaam het tempo opbouwen.

eddyvanbuiten
28 augustus 2008, 11:58
Dit is juist een kwestie van heel traag beginnen. En dan heel langzaam het tempo opbouwen.

Uiteraard...
En niet verkeerd bedoeld hoor, maar antwoorden als "veel oefenen" en "langzaam beginnen" had ik zelf al verzonnen.
Ik hoopte meer op tips over bijvoorbeeld vingerzetting bij dit specifieke stukje, of een oefening om zulke partijen onder de knie te krijgen.

lollol
28 augustus 2008, 12:23
IK zou zeggen (ben beginner en heb er dus 0 verstand van maarja)
vingerzetting:
Eerte 2 kolommetjes: leg je wijsvinger barre op de 7e frets van de eerste 4 snaren, speel de 9e fret dan met je pink of ringvinger
3e kolom: wijsvinger barre over alle 4e frets, 5e frets die je met middelvinger, 6e frets doe je met je ringvinger en 7e fret met pick
4e kolom: wijvinger barre over alle 4e frets, 5e frets spelen met middel- of ringvinger

Oefeningen:


--------|--------------------------|--0--0-----0--------------|-----0--0--0--0--------
-----0--|--0-----0-----------------|--------0-----------------|-----------------------
--0-----|--------------------------|--------------------------|-----------------------
--------|-----0-----0-----0-----0--|-----------------0--0--0--|-----------------------
--------|--0-----------0-----------|--------------------------|--0-----------0--------
--------|--------0-----------0-----|--0-----------------------|--------0-----------0--

Dus eerst allen met rechterhand, daar na allebij de partijen apart en dan alles tegelijk en steeds sneller, je kan na een tijdje ook sneller spelen dan het hoort, dan wordt het op het normale tempo makkelijker

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :cooler:

EuroCinema
28 augustus 2008, 13:01
Al die grepen en losse noten in de tab kun je fysiek makkelijk spelen. Het lijkt me mogelijk dat je mentaal in de war raakt omdat je denkt in een baspartij en een melodie. Zie het gewoon als een reeks van simpele noten en grepen.

eddyvanbuiten
28 augustus 2008, 13:11
Al die grepen en losse noten in de tab kun je fysiek makkelijk spelen. Het lijkt me mogelijk dat je mentaal in de war raakt omdat je denkt in een baspartij en een melodie. Zie het gewoon als een reeks van simpele noten en grepen.

dat is inderdaad het hele vreemde aan dit stuk!
het is eigenlijk zo simpel als je het ziet als 1 geheel, maar omdat het in mn hoofd 2 melodielijnen blijven, ga ik de mist in als ik het speel, in welk tempo dan ook.
maar eens proberen het als 1 stuk te zien... danks

charles
28 augustus 2008, 14:08
Het lastige stukje van je "Sandman" voorbeeld, vind ik dat de bas een tijdje stopt - moeilijk om dan het ritme te houden.

Ik kijk naar zulke liedjes alsof ze wel twee delen hebben (bass en melodie). Toen ik deze "alternating bass" stijl zelf wou leren, heb ik geprobeerd om vooral op mijn duim te letten, en steeds geoefend totdat het automatisch ging. Dat is je bas en ritme, en je moet het blindelings kunnen spelen (ik speel deze stijl al een tijdje, maar moet nog veel meer oefenen - het neemt wel wat tijd om het soepel te laten lopen).

Als je je duim goed "strak" hebt, gaan de melodie noten wat makkelijker, vind ik. Je speelt ze dan of tegelijk met je duim, of tussen de duim-noten in (veel keus heb je niet, eigenlijk). Maar het onthouden van waar de melodie noten gespeeld moeten worden, is soms best wel verwarrend (en voelt in het begin soms onnatuurlijk - na een paar honderd keer spelen onthoud ik het uiteindelijk wel...).

Kijk on-line voor meer van zulke tabs die je leuk vindt om te oefenen. Anders speel gewoon een akkoord, begin met je "om-en-om" bas (met je duim) en probeer alle mogelijke variaties te bedenken met je twee (of drie) vingers. En zorg ervoor dat je duim nooit stopt (tenzij je dat zelf wilt, natuurlijk) en dat het je ritme bepaalt.

eddyvanbuiten
28 augustus 2008, 14:29
Het lastige stukje van je "Sandman" voorbeeld, vind ik dat de bas een tijdje stopt - moeilijk om dan het ritme te houden.

Ik kijk naar zulke liedjes alsof ze wel twee delen hebben (bass en melodie). Toen ik deze "alternating bass" stijl zelf wou leren, heb ik geprobeerd om vooral op mijn duim te letten, en steeds geoefend totdat het automatisch ging. Dat is je bas en ritme, en je moet het blindelings kunnen spelen (ik speel deze stijl al een tijdje, maar moet nog veel meer oefenen - het neemt wel wat tijd om het soepel te laten lopen).

Als je je duim goed "strak" hebt, gaan de melodie noten wat makkelijker, vind ik. Je speelt ze dan of tegelijk met je duim, of tussen de duim-noten in (veel keus heb je niet, eigenlijk). Maar het onthouden van waar de melodie noten gespeeld moeten worden, is soms best wel verwarrend (en voelt in het begin soms onnatuurlijk - na een paar honderd keer spelen onthoud ik het uiteindelijk wel...).

Kijk on-line voor meer van zulke tabs die je leuk vindt om te oefenen. Anders speel gewoon een akkoord, begin met je "om-en-om" bas (met je duim) en probeer alle mogelijke variaties te bedenken met je twee (of drie) vingers. En zorg ervoor dat je duim nooit stopt (tenzij je dat zelf wilt, natuurlijk) en dat het je ritme bepaalt.

Charles, dus dit hele gedeelte met de duim neem ik aan? of met plectrum?



--------|--------------------------|--------------------------|-----------------------
--------|--------------------------|--------------------------|-----------------------
--------|--------------------------|--------------------------|-----------------------
--------|-----7-----7-----7-----7--|-----------------6--5--4--|-----------------------
--------|--0-----------0-----------|--------------------------|--4-----------4--------
--------|--------0-----------0-----|--4-----------------------|--------4-----------4--

charles
28 augustus 2008, 15:31
Ja, ik heb het net een paar keer geprobeerd en zou al die noten met mijn duim spelen. Bj dat 6-5-4 op de D snaar zou ik misschein een van die noten met mijn wijsvinger spelen (of een pull-off ergens gebruiken). Maar dat zou ik na een tijdje oefenen moeten beslissen (of het gaat vanzelf).

Maar in principe, ja, al die noten met de duim. Er zijn mensen die zulke dingen met een plectrum kunnen spelen (en tegelijk de melodie noten spelen) maar dat zou mij nooit lukken.