PDA

View Full Version : Toekomstmuziek: Gitaar Roadtrip



Mattia
27 augustus 2008, 23:07
Geinspireerd door verschillende VS fora zit ik erstig over het volgende na te denken:

- Een 'roadtrip' gitaar bouwen.

En nu tekst en uitleg: ik bou gitaren. Als hobby. Of misschien beter gezegd: het is een passie. Qua electrische gitaren heb ik ongeveer het gevoel dat ik het een beetje onder de knie begin te krijgen, en de akoestische gitaarbouw gaat ook steeds vlotter. Ik ga eerst nog een stuk of 3-4 akoestische gitaren 'afbouwen', denk ik, om de vier modellen die ik gedesigned heb een beetje te leren kennen, kijken wat ik er van kan maken. Maar dan wil ik ook wat feedback van spelers die ik niet persoonlijk ken (= vrienden, = de mensen die de gitaren in kwestie voor de vervangingskosten van de materialen krijgen, omdat ik het gewoon leuk vind om te bouwen) over zaken als geluid, looks, afwerking, bespeelbaarheid, etc.

Enter: guitar roadtrip. Daarbij bouw ik een gitaar, wsch. een grand auditorium of OM equivalent formaat (15" of 16" lower bout), vrij standaard (mahonie of rosewood, spruce top), en laat 'm het land een beetje rondtoeren. Liefst bij spelers met wat ervaring, als het bevalt graag ook ermee optreden, proberen de boel niet te slopen maar vooral erop spelen. De boel uittesten. Een paar weken (2-3) per persoon is geen punt; in een dag of twee leer je een gitaar niet kennen. Het enige dat ik dan vraag is dat mensen hun ongezouten - maar wel graag constructieve - mening en feedback geven. De gitaar fungeert dan voor mij als leerervaring. Aan het einde van de trip zal wel een refinish aan de orde zijn, maar misschien heeft een beetje 'geleefde' gitaar ook wel z'n eigen charme. Maakt allemaal niet uit.

Dit is echt iets voor de langere termijn (denk: een jaar of anderhalf a twee voordat een soortgelijk gitaartje af zou kunnen zijn), maar ik denk ik kijk even of ik er reacties op krijg. Of er alvast mensen geinteresseerd zouden zijn. Ik hou het liever binnen NL omdat de boel dan wat overzichtelijker blijft, en verzenden danwel gewoon droppen bij de volgende een beetje reel blijft.

Thoughts?

RolandT
27 augustus 2008, 23:23
Het kost je niets (weining) en je krijgt idd mogelijk bruikbare feedback, het zal niet zo moeilijk zijn kandidaten te vinden aangezien de meeste gitaristen niets liever doen dan nieuwe gitaren proberen:-)

TimmU
27 augustus 2008, 23:25
Gaaf idee!

Harald
27 augustus 2008, 23:55
Leuk idee. Voor live gebruik moet er dan wel een goede pickup in zitten uiteraard.

Mattia
28 augustus 2008, 08:52
Leuk idee. Voor live gebruik moet er dan wel een goede pickup in zitten uiteraard.

K&K Sound Pure gaat er meestal in.

gerritje tralalalala
28 augustus 2008, 19:03
Zeker een goed idee.

Ik denk dat veel gitaarspelers dit als bijzonder leuk zullen ervaren.
Ik zou het zelf ook wel willen doen alleen is mijn ervaringsniveau denk ik te laag en treed ik vrijwel nooit op.

Dus, ik verwacht dat de vrijwilligers inmiddels in de rij staan ( pm ofzo).

Met vriendelijke groet.