PDA

View Full Version : Probleempje electronica



hezz
27 augustus 2008, 21:58
Yep, na de electronica weer in m'n hollowbody te hebben gezet blijkt er toch iets fout te zijn. Voor wat meer achtergrond info zie topic: To Bigsby or not to Bigsby. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111825&page=3)

De brug pickup doet het gewoon, maar ik heb een probleem met de neck pickup. Deze bromt namelijk als een gek! Er komt geen gitaartoon doorheen, alleen maar gebrom. Volgens mij heb ik alles correct gesoldeerd. Hoe moet ik dit aanpakken?

De pickups zijn 5wire GFS, de wit+rode draad los gelaten en getaped aan een rubberen 'container' (iets van rubber, om de draden bij elkaar te houden. om te voorkomen dat ze overal tegenaan bungelen. De hot draden (groen) zitten op de oude plekjes van de stock-pickups (deze hadden maar twee draden) en de twee grond draden allebij samen op de oude plek van grond.

Wiring....AAAARGH alweer.

ps: Weer iets nieuws geleerd, wanneer je het gebrom voor de lol eventjes opneemt via de line-in oid, klinkt het op de opname als scherpe ruis (als bij een TV scherm bijv).

aaronstonebeat
27 augustus 2008, 23:06
Klinkt mij in de oren alsof van dat halselement maar één kant contact maakt, en wel met je signaaldraad; andersom gezegd: alsof het element niet op de aarde is aangesloten.

hezz
27 augustus 2008, 23:39
Naar mijn idee zit die gewoon goed :dontgeti:

Zoals hierop aangegeven, maar dan natuurlijk met de bedrading van de 5-wire GFS, dus de zilveren en zwarte draad op de grond-locatie gesoldeerd.

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/neck-pickup.jpg

Gearjunkie
27 augustus 2008, 23:42
De pickups zijn 5wire GFS, de wit+rode draad los gelaten en getaped aan een rubberen 'container' (iets van rubber, om de draden bij elkaar te houden. om te voorkomen dat ze overal tegenaan bungelen.


Je hebt deze draden wel aan elkaar gesoldeerd neem ik aan??

aaronstonebeat
27 augustus 2008, 23:43
Dat ziet er idd degelijk uit.
Maar maakt die aarde draad bij of in het element ook contact? Kun je dat meten?
Ik heb hier net even een los element alleen aan de tip van een jackplug aangesloten met de versterker aan. Resultaat: geen signaal, wel brom.

aaronstonebeat
27 augustus 2008, 23:44
Je hebt deze draden wel aan elkaar gesoldeerd neem ik aan??

Dat zou het zo maar eens kunnen zijn!

Gearjunkie
27 augustus 2008, 23:49
Ik denk het ook, zeker na jouw test.
Tof trouwens dat je het meteen uittest wat het effect is!

hezz
28 augustus 2008, 00:04
Voor de duidelijkheid de wiring van GFS, mocht dat iets meer duidelijkheid scheppen.

http://img.photobucket.com/albums/v616/hezzart/GFS-wire-guide.jpg


Je hebt deze draden wel aan elkaar gesoldeerd neem ik aan??

Die kwamen al gesoldeerd aan, dus dat kan het probleem niet zijn.


Dat ziet er idd degelijk uit.
Maar maakt die aarde draad bij of in het element ook contact? Kun je dat meten?
Ik heb hier net even een los element alleen aan de tip van een jackplug aangesloten met de versterker aan. Resultaat: geen signaal, wel brom.

Hoe meet ik dit? Zou je misschien stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit moet aanpakken, ik ben namelijk nog een behoorlijke leek wat betreft electronica. :chicken:

aaronstonebeat
28 augustus 2008, 03:09
Je hebt er eigenlijke een zg. universeelmeter voor nodig; geweldig handige apparaten die bijna niets kosten. Kun je spanning, stroom en weerstand mee meten, en soms ook nog transistoren en diodes doormeten.

Een pickup kun je makkelijk controleren, zeker als je 'm los hebt. Stel de universeelmeter zo in dat hij zo'n 20 kOhm kan weergeven en houd de elektrodes tegen de zwarte en groene draadjes. Je moet dan een weerstand meten, ergens tussen 4 en 20 kOhm waarschijnlijk; hoeveel is minder belangrijk dan dat er een weerstand, dwz een verbinding, is. Als de weerstand oneindig groot is, kun je er gif op innemen dat er ergens een onderbreking is.

Je kunt de uitgangsdraden van de pickup ook tegen tip en sleeve van je gitaarkabel houden, ingeplugd en versterker aan. Het element moet dan geluid geven als je ertegen tikt of voor een gitaar houdt.

De kans lijkt me nog steeds groot, helemaal eens met Gearjunkie, dat wit en rood niet goed aan elkaar zitten; dan maken de spoelen 'in het midden' geen contact en is er dus geen signaal. Wel brom omdat één van de spoelen aan je signaaldraad hangt.

Als het probleem daar niet zit, zou er een probleem met de gekleurde toevoerdraadjes kunnen zijn: doormeten tussen het gestripte uiteinde en de plek waar ze aan het element zijn gesoldeerd (als dat kan). Als je handig bent met de soldeerbout, zijn die soms te vervangen
Als het dat ook niet is, kan het alleen de draad van de spoel nog zijn. Dan wordt het vaak een soort chirurgie waarbij de kans op overlijden van de patient redelijk groot is.
Niet aan beginnen als je niet zeker weet wat je doet.

En als het element is ingegoten, kan dat allemaal niet.

madman
28 augustus 2008, 17:17
Niet per ongeluk met de soldeerbout tegen de rubberen container van de split wires aan gezeten, oid?
Zou kunnen dat als dat zaakje gesmolten is dat de spoelen alsnog van elkaar geisoleerd zijn geraakt...
Not very likely, maar toch, zou kunnen...

hezz
28 augustus 2008, 18:10
Goed, dit weekend maar eens naar een universele meter gaan zoeken in de lokale Formido.


Niet per ongeluk met de soldeerbout tegen de rubberen container van de split wires aan gezeten, oid?
Zou kunnen dat als dat zaakje gesmolten is dat de spoelen alsnog van elkaar geisoleerd zijn geraakt...
Not very likely, maar toch, zou kunnen...

Tja, denk niet dat dat het geval is maar hij ziet er wel een beetje rommelig uit ja. Kan geen kwaad om die nog eens aan elkaar te solderen.

Frisods
29 augustus 2008, 22:06
Hallo forumleden,

Ik heb het probleem ook, sinds 2 dagen.
Mijn neckhumbucker Ruist als de T*fus maar krijg er wel weer geluid doorheen,
wel zachter dan eerst.
Misschien een draad los?
ik denk de volumepot, want die zat namenlijk redelijk los, en kon je ook doordraaien.
enig idee wat er fout kan zijn?

hezz
3 september 2008, 17:47
Eindelijk even tijd gehad om een metertje te kopen! Dus maar even de weerstand gemeten, machientje geeft tussen de 4 en 20 (volgens mij vooral tussen 8 & 12) aan dus dat zou moeten kloppen? Pickup zat er nog wel in gesoldeerd, dus ik weet niet hoeveel effect dat heeft. Zeg het maar als het eraf gesoldeerd moet zijn.

Ik ga zometeen even de rood en wit draad opnieuw aan elkaar solderen, hopelijk ligt het probleem daar.


Niet per ongeluk met de soldeerbout tegen de rubberen container van de split wires aan gezeten, oid?
Zou kunnen dat als dat zaakje gesmolten is dat de spoelen alsnog van elkaar geisoleerd zijn geraakt...
Not very likely, maar toch, zou kunnen...

Ik zie net dat ik tegen het rubber omhulsel ben gekomen met de soldeer :mad: Echt diep is het niet maar ik weet niet hoe snel dat zou kunnen smelten. Als het probleem na het rood-wit solderen nog niet weg is, zou dit het kunnen zijn. Gewoon voor het smeltpunt wegknippen neem ik aan?

aaronstonebeat
3 september 2008, 18:02
8 a 12 kOhm is vrij normaal voor 'n humbucker. Maar als je dat nu al meet, krijg ik het vermoeden dat die 2 spoelen toch aan elkaar zitten (rood-wit). Ben benieuwd wat je solderen oplevert.

Nog 'n vraag: die 3de lug van de potmeter (niet te zien op de foto) zit ook aan het huis gesoldeerd?

hezz
3 september 2008, 18:03
8 a 12 kOhm is vrij normaal voor 'n humbucker. Maar als je dat nu al meet, krijg ik het vermoeden dat die 2 spoelen toch aan elkaar zitten (rood-wit). Ben benieuwd wat je solderen oplevert.

Nog 'n vraag: die 3de lug van de potmeter (niet te zien op de foto) zit ook aan het huis gesoldeerd?

Daar zit een stukje metaal tussen gesoldeerd.

aaronstonebeat
3 september 2008, 18:06
Daar zit een stukje metaal tussen gesoldeerd.

OK, dat is dan in ieder geval in orde.

hezz
3 september 2008, 18:18
Net de rood en wit opnieuw clean gesoldeerd, maar nog steed brom. Naar mijn gevoel wel iets minder brom maar je hoort nog steeds geen echt signaal. Nu maar eventjes gaan eten, daarna kijken wat ik verder moet doen.

btw: m'n Bigsby is binnen :D