PDA

View Full Version : eigen nr's



danielw
27 augustus 2008, 20:45
he hallo
ik heb een vraag.
waar kan je je eigen geschreven nr's vast laten leggen?
ik heb her en der gezocht maar ik kan er niks over vinden.

groet daniel

Mr.Fingers
27 augustus 2008, 20:46
niet hier :satisfie:

danielw
27 augustus 2008, 21:20
weet iemand dan waar wel?

Luke-wannabe
28 augustus 2008, 14:27
Buma Stemra!! Maar het is niet voordelig als je nog geen grote dingen doet en airplay krijgt.

Voor het bewijs van je auteursrecht kun je ook een cdtje ervan branden en dat aangetekend naar jezelf versturen en ongeopend bewaren. Dan heb je bewijs indien er een keer wat van je gejat word ofzo.

danielw
28 augustus 2008, 16:18
ok super bedankt voor de tip,
heb i wel wat aan

groet daniel

The Lo Lands
28 augustus 2008, 16:25
Kan ook bij de belastingdienst!

eazy G
29 augustus 2008, 00:49
[QUOTE=Luke-wannabe]Buma Stemra!! Maar het is niet voordelig als je nog geen grote dingen doet en airplay krijgt.

{edit}te stom voor woorden wat hier net poste!
48 uur wakker sry!

Chris Winsemius
29 augustus 2008, 03:41
Ik moet het ook eens gaan regelen, NPS had gvd ongevraagd 'n keer live-werk (eigen muziek) van mij achter 'n docu op NL3 geplakt begreep ik v/e kennis.

Gelukkig weet mijn naamgenoot er zeker wat meer vanaf dus zal ik binnenkort ook/eerst even bij hem informeren.

danielw
29 augustus 2008, 13:21
Ik moet het ook eens gaan regelen, NPS had gvd ongevraagd 'n keer live-werk (eigen muziek) van mij achter 'n docu op NL3 geplakt begreep ik v/e kennis.

Gelukkig weet mijn naamgenoot er zeker wat meer vanaf dus zal ik binnenkort ook/eerst even bij hem informeren.

mooi is dat zeg, ff ongevraagd aan je spullen zitten.
das toch een vorm van diefstal?

Kim Wilson
29 augustus 2008, 13:23
mooi is dat zeg, ff ongevraagd aan je spullen zitten.
das toch een vorm van diefstal?
Yep, net als downloaden en kopieren van muziek. :satisfie:

danielw
29 augustus 2008, 13:37
idd doe ik ook al niet aan mee.

we moeten eerst nog maar s goede opnames maken, miss gebruiken we de opnames van a.s. zaterdag van de gig.

DeiDRagonas
29 augustus 2008, 23:03
Ik vraag me toch af hoe rechtsgeldig die truc met het cd-tje versturen is. En als ze zomaar ff je muziek achter tv uitzendingen gebruiken heb je niks aan je cd-tje in die enveloppe lijkt me..

Grt R

danielw
30 augustus 2008, 08:35
maar als je bewijs hebt ( dat cd'tje) dat kun je toch aantoenen dat het echt van jou is en aanvechten ofniet?

gitaarvrouwtje
30 augustus 2008, 11:37
hoi
buma stemra legt GEEN nummers vast
dat weet ik omdat ik daar al eens achteraan heb gebeld, bij buma stemra regelen ze eigenlijk alleen dat ALS Jij een eigen nummer hebt en je lid bent je dat bij hun kunt archiveren , zij zorgen dan dat je royalties krijgt wanneer het nummer wordt gespeeld op de radio, tv, in de kroeg etc..of als een artiest je wil coveren

dat is niet hetzelfde als vastleggen DAT het nummer van jou is
dat zou je bij de belastingdienst kunnen doen naar wat ik hoor, of een notaris

Of je kunt zorgen dat je BEWIJS hebt voor als iemand zomaar jou nummer gaat spelen dat jij dat nummer EERST had.
dus door een cd in een verzegelde enveloppe te stoppen en hem aangetekend aan jezelf te versturen waarna je hem dus NIET opent..die envelop kan in een eventuele rechtzaak worden gebruikt als bewijs dat JIJ de eerste was die dat nummer had

dus in feite moet je een nummer EERST vastleggen als van jou en dan pas naar de buma sturen.
het is uiteraard wel zo dat als JIJ de eerste bent diehet naar buma stuurt je dat dus ook als een soort bewijslast kunt gebruiken maar het is GEEN officiele registratie van je nummer

lid worden van buma (en t heet tegenwoordig alweer anders trouwens) kan als je veel optreedt of tenminste 1 plaatzijde eigen werk hebt..
mij is het destijds door de buma zelf afgeraden omdat , zoals zij het zeiden, het dus GEEN registratie is, en het voor mij toen absoluut niet voordelig was

gitaarvrouwtje
30 augustus 2008, 11:52
ik heb het nog even opgezocht en het is tegenwoordig niet meer de buma stemra die auteursrecht hebbenden vertegenwoordigt
hier een paar nuttige links
sena (http://www.sena.nl/)
auteursrecht (http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/home.asp?metnaam=auteursrecht)
auteursrecht.nl rechten vastleggen (http://www.bumastemra.nl/nl-NL/MuziekrechtenVastleggen/Overzicht+muziekauteurs/OverzichtMuziekauteurs.htm)

het komt er dus op neer dat je je nummer vast moet leggen bijv bij de belastingsdienst, en dat buma stemra de exploitatie van je nummer kan beschermen

kijk met name eens op deze pagina
over rechten van componist tekstdichter (http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22252)

en deze tekst is eigenlijk wel t antwoord op veel vragen denk ik
De Auteurswet uit 1912 beschermt uw creatie automatisch, zonder dat u er iets voor hoeft te doen. Volgens de Auteurswet mogen mensen alleen met toestemming andermans werk gebruiken. Dat geldt ook voor muziek. Uw muziek mag alleen met uw toestemming bijvoorbeeld in een winkel, tijdens een evenement of op de radio te horen zijn. Of op een cd worden opgenomen. Bovendien hebt u dan recht op een vergoeding. Verstandig is uw werk te registreren, bij een belastingkantoor bijvoorbeeld. Het is een beginnend bewijs dat u ook echt de maker bent. Wordt uw werk vaak gebruikt? Dan is het handig een exploitatiecontract af te sluiten bij Buma/Stemra. Buma regelt een vergoeding als uw werk wordt uitgezonden, uitgevoerd of op een andere manier wordt openbaar gemaakt. De nauw aan Buma verwante Stichting Stemra treft regelingen als uw composities worden verveelvoudigd, zoals bijvoorbeeld wanneer een platenmaatschappij cd’s of singles perst en in omloop brengt.
In praktijk komt het erop neer dat Buma en/of Stemra aan iedereen toestemming verlenen voor het gebruik van uw materiaal in ruil voor een bepaalde, door Buma en/of Stemra vastgestelde vergoeding. De hoogte van de vergoeding verschilt per situatie. In een aantal gevallen komt deze vergoeding tot stand in onderhandeling met belangenorganisaties van muziekgebruikers, zoals bijvoorbeeld omroepen en platenmaatschappijen. De ontvangen vergoedingen worden, na aftrek van kosten, aan u uitgekeerd.


dit stukje tekst staat op de buma stemra site:
Uw werk registreren bij de Belastingdienst of notaris
We raden u aan uw werk te registreren, of u lid bent van Buma/Stemra of niet. Registreren kan bij eenbelastingkantoor met een afdeling ‘Registratie en Successie’ of bij de notaris. U kunt ook een opname van uw werk in een envelop doen en verzegeld en aangetekend naar uzelf opsturen. Vervolgens bewaart u de ongeopende envelop met datumstempel op een veilige plek. Door registratie wordt duidelijk dat uw creatie op een bepaalde datum bestond en dat u zich kunt beroepen op het feit dat u de maker bent van het werk.


hier kun je een belastingkantoor in je omgeving vinden , daar kun je verder informeren of ze een afdeling registratie en successie hebben
belastingkantoor (http://www.belastingdienst.nl/reken/gvk/)

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 13:03
mooi is dat zeg, ff ongevraagd aan je spullen zitten.
das toch een vorm van diefstal?

Ben het met je eens (maar that's life) en/maar (afgezien van waarschijnlijk gemiste 150 euri of zo) is het natuurlijk ook wel 'n puike waardering voor eigen werk; eigen muziek op tv...

Voortaan zakelijker regelen dus ;)

Luke-wannabe
30 augustus 2008, 14:26
Ik vraag me toch af hoe rechtsgeldig die truc met het cd-tje versturen is. En als ze zomaar ff je muziek achter tv uitzendingen gebruiken heb je niks aan je cd-tje in die enveloppe lijkt me..

Grt R
Nee, als je op tv komt met je muziek moet je wel bij Buma Stemra ingeschreven staan (wil je wat verdienen natuurlijk).

CDtje in enveloppe is gewoon om aan te kunnen tonen dat jij de auteur bent :)
Deze manier is dus heel voordelig en handig.

DeiDRagonas
31 augustus 2008, 03:08
Ik snap het.. Maar dan nog... Ik heb bijv toegang tot een stempel machine en kan van elke gewenste datum zo een datumstempel op mn enveloppe zetten. Het lijkt me dat in een eventuele rechtzaak de rechter niet veel waarde hecht aan je enveloppe.. En als de rechter oordeelt dat dat nummer er net niet genoeg op lijkt door een verschil in productie ben je ook genaaid.

Ten tweede heb je dan meerdere enveloppes met cd-tjes nodig, want wat als er meerdere mensen met je nr vandoor gaan? Dan heb je bij die eerste de envelooppe alweer open gemaakt en kun je t verder wel schudden.

En ten derde... Jij moet een rechtzaak aanspannen die enorm veel geld gaat kosten. Tegen bedrijven etc verlies je t dan altijd omdat die gewoon meer middelen hebben. En wie kan zo ff die duizenden euri's voor een rechtzaak voorschieten (in de hoop dat je hem wint...)??

Met andere woorden... Ik denk dat de gewone amateur musicus geen makkelijker alternatief heeft dan dus maar bij een notaris of belastingdienst aan te kloppen.

Dusss... Ik vind je nrs beschermen een totaal overbodige luxe voor iemand die er niet zn brood mee verdient. Nutteloos.


Truste, Roy.

CowGuitar
31 augustus 2008, 13:52
Ik snap het.. Maar dan nog... Ik heb bijv toegang tot een stempel machine en kan van elke gewenste datum zo een datumstempel op mn enveloppe zetten. Het lijkt me dat in een eventuele rechtzaak de rechter niet veel waarde hecht aan je enveloppe..Als je 'm aangetekend verstuurt toch wel?

gitaarvrouwtje
31 augustus 2008, 14:06
Ik snap het.. Maar dan nog... Ik heb bijv toegang tot een stempel machine en kan van elke gewenste datum zo een datumstempel op mn enveloppe zetten. Het lijkt me dat in een eventuele rechtzaak de rechter niet veel waarde hecht aan je enveloppe.. En als de rechter oordeelt dat dat nummer er net niet genoeg op lijkt door een verschil in productie ben je ook genaaid.

Ten tweede heb je dan meerdere enveloppes met cd-tjes nodig, want wat als er meerdere mensen met je nr vandoor gaan? Dan heb je bij die eerste de envelooppe alweer open gemaakt en kun je t verder wel schudden.

En ten derde... Jij moet een rechtzaak aanspannen die enorm veel geld gaat kosten. Tegen bedrijven etc verlies je t dan altijd omdat die gewoon meer middelen hebben. En wie kan zo ff die duizenden euri's voor een rechtzaak voorschieten (in de hoop dat je hem wint...)??

Met andere woorden... Ik denk dat de gewone amateur musicus geen makkelijker alternatief heeft dan dus maar bij een notaris of belastingdienst aan te kloppen.

Dusss... Ik vind je nrs beschermen een totaal overbodige luxe voor iemand die er niet zn brood mee verdient. Nutteloos.


Truste, Roy.
ten eerste is een dagstempel van de tnt wat andersd an een stempeltje dat jij er zelf op zet, bovendien , zoals ik al eerder hier heb gepost, geeft buma stemra dit advies zelf dus mag ik aannnemen dat dit wel degelijk rechtsgeldig is
dan is het verder zo dat als een rechter oordeelt dat het dus jou nummer is , het geen reet meer uitmaakt of jij die envelop openmaakt, overigens doe JIJ dat dan dus ook niet, maar de rechter ...waarvan AKTE wordt opgemaakt
met andere woorden
na zo n rechtszaak wordt het document van de rechtszaak je bewijs

en een heel simpel dingetje, als JIJ je nummer VOOR iemand t heeft gehoord in een envelop verzegeld, dan heb jij de dagtekening van de EERSTE opname van dat nummer. dan kan een ander het na die tijd wel "anders" ook gaan spelen, (de regel is bij mijn weten dat de eerste (4 of 8) maten niet hetzelfde mogen zijn.) die ander heeft dan gewoon vette pech, want jij hebt dan een dagtekening die veel eerder is , en dus kan hij of zij het nummer niet hebben geschreven

t is echt vrij simpel hoor
jij was eerst..en hebt bewijs...een ander kan de tijd niet terugzetten, en een aangetekende brief IS rechtsgeldig ..dat is precies waarom aanmaners vaak een aangetekende brief versturen, zodat ze zeker weten dat je hem krijgt en niet kunt zeggen dat ie uit de brievenbus is gejat..dat is RECHTSgeldig voor zo n aanmaner, daar kan ie mee voor de rechter komen

*edit (kleine toevoeging) en aangetekende brief kost je vijf euro....dus dat kan prima uit voor de amateur, want je weet nooit wanneer je van amateur naar prof gaat omdat je toevallig net dat heel geweldige nummer schrijft..zou toch jammer zijn

DeiDRagonas
31 augustus 2008, 17:24
Interessante discussie.. Zit wel wat in inderdaad Kris, je hebt me zowaar overtuigd. Maar dan nog zul je toch niet maarzo een rechtzaak beginnen die je zelf moet voorschieten, ik niet tenminste.. Ik heb als arme muzikant dat geld niet. Maargoed... geniale nummers schrijven kan ik toch niet.. lol.. Komt dat ff goed uit.

Fijne dag mensen, geniet nog ff van de zon!

Roy

gitaarvrouwtje
31 augustus 2008, 20:17
nee je hebt ook gelijk dat dat een dure grap is, maar in de praktijk zal dat niet zo snel gebeuren denk ik.
want als bijv meneer borsato bedenkt VERREK SEG dat liedje van dat gitaarvrouwtje over cirkeltjes is toch wel errug leuk die ga ik ff coveren met een nederlands tekstje
dan roep ik heel hard HOOOOOOOO meneer borsato..
kijk ..dat gaat dus niet he...dat is MIJN liedje, en dat wordt ten eerste eens even netjes vragen of ik dat wel goed vind en ten tweede DOKKEN
want mijn beste meneer borsato en of platenmaatschappij en advocaat,..ik heb wel degelijk bewijs hier thuis dattie van mij is..en als jullie dus dat nummer willen coveren prima maar ik sta in mn recht en ik zeg dan dat t niet mag OF je betaald..in nederland geldt namelijk het auteursrecht dus NIKS wat je maakt mag zomaar worden gekopieert, hoef jij alleen nog maar te kunnen bewijzen dat je t gemaakt hebt, en dat bewijs heb je gewoon in huis met zo n aangetekende brief met cd:)

ze zullen het waarschijnlijk helemaal niet op een rechtszaak laten aankomen..
ze weten ook wel dat ik dan waarschijnlijk mn gelijk haal..de kans is heel groot dat er dan wordt gezegd, nou kom maar met een net voorstel gitaarvrouwtje..(hmmm ik weet wel een leuke deal 8-) )

DeiDRagonas
31 augustus 2008, 21:50
(hmmm ik weet wel een leuke deal 8-) )

Ik ook wel! Zei hij, en drukte toch maar zijn niet zo geniale cd-tjes in een enveloppe...

Grt R!

Jason34
2 september 2008, 09:46
want als bijv meneer borsato bedenkt VERREK SEG dat liedje van dat gitaarvrouwtje over cirkeltjes is toch wel errug leuk die ga ik ff coveren met een nederlands tekstje


Dat heet niet coveren maar regelrecht verkrachten als Borsato er iets mee doet. Zelfs voor een miljoen zou ik het nog niet doen.

gitaarvrouwtje
2 september 2008, 09:58
och voor een miljoen mag zelfs jan smit een liedje van me kopen hoor

Chris Winsemius
2 september 2008, 10:58
Verdienen met songs: airplay ongeacht de uitvoerende muzikanten.

Iedere keer dat bijvoorbeeld "Yesterday" op de radio komt, door wie dan ook uitgevoerd (Eddy Wally, Frank Zappa, Black Sabath, De Smurfen, Kim Wilson, etc.) wordt er aan de eigenaar van de rechten (hopelijk meestal de componist zelf) 'n bedragje uitbetaald. Veel gedraaid: veel poen dus.

gitaarvrouwtje
2 september 2008, 17:11
er zit wel een verjaringsregel op van 70 jaar meen ik, daarna mag je het vrij gebruiken, wel betaal je dan weer voor auteursrecht op de bladmuziek die je koopt
in het geval van yesterday is t michael jackson die rijker wordt (vermoed ik want die heeft de beatles rechten destijds gekocht)