PDA

View Full Version : Schema voor brug en halselement en tone-pot aan brugelement



Jim Haagmans
27 augustus 2008, 18:50
Ik heb vandaag mijn Fender Custom Shop '69 brug en halselement binnengekregen. (yes!! :D) Nu ga ik ze zelf inbouwen, heb het echter nog nooit gedaan. Ook wil ik het uiterste tonepotje linken aan het brugelement, en ga ik een nieuwe volumepot inbouwen. Weet iemand misschien waar ik een schema voor dummies kan vinden om dit te doen? heb het namelijk nog nooit gedaan maar beschik over een soldeerbout dus vind het onzin om het uit te besteden voor (te veel) geld.

Edit: weet iemand overigens hoe ik het brug en halselement kan onderscheiden? op het ene element staat AY 4-14-4 en op het andere AY 4-15-04. Weet niet of dit helpt maar ik zet het er maar even bij.

caliban
27 augustus 2008, 19:03
Op de site van Seymour Duncan staan normaal wat schema's, en welke hals en brug is, geen idee.

Jim Haagmans
27 augustus 2008, 19:21
Oke bedankt. Ook heb ik van een medewerker bij de lokale gitaarzaak gratis een volumepotje meegekregen. Deze is echter 500k. Op het schema op die site van seymour duncan ( http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w ) staat echter dat de master volume 250k hoort te zijn. Kan het kwaad toch de 500k die ik hier heb te installeren?

edit: daarnaast zie ik nu dat de volumepot op het schema 2 draadjes heeft, aan die wat ik hier heb zit er slechts 1. Hoe zit dat precies? jezus het wordt ingewikkelder dan ik dacht :S

jaspie
27 augustus 2008, 19:29
dat is nogal raar, dan zou je volume of aan je jack(hot side) zitten verbonden of aan je pickup switch wat in beide gevallen zou resulteren in geen signaal en dus onmogelijk lijkt als je gitaar goed functioneerd.

En voor single coils wordt over het algemeen een pot van 250k gebruikt omdat die iets meer tone wegsnoept en daarmee een beetje te schelheid van de single coil opheft(al weet ik dit niet cker maar dacht dat dat de reden was)

Jim Haagmans
27 augustus 2008, 20:40
Oke ik zie nu dat het 2 draden zijn maar ze zitten in één omhulsel. En dermate kort dat de wijze van solderen zoals op dat schema niet mogelijk is. Denk dat ik dus maar gewoon een 250k potmetertje laat komen van tonefactory ofzo.

jimihattricks
28 augustus 2008, 11:09
Edit: weet iemand overigens hoe ik het brug en halselement kan onderscheiden? op het ene element staat AY 4-14-4 en op het andere AY 4-15-04. Weet niet of dit helpt maar ik zet het er maar even bij.

maakt niet uit bij de CS 69 set: als je ze doormeet zitten ze allemaal rond de 6.0k.. de tussenstandjes zijn ook niet humcancelling bij deze set, dus mocht je nog een middelpickup hebben hoef je je daar ook niet druk over te maken

maar normaliter kun je bij een setje het best de pickups doormeten (multimeter plaatsen op lead & ground) en dan de pickup met de hoogste output in de brug en die met de laagste in de hals..

Jim Haagmans
28 augustus 2008, 15:30
Oké bedankt allemaal. Rest me nog een laatste vraag voor ik begin; heeft het nut om als ik de volumepotmeter vervang meteen de hele mikmak (tonepots en 5-way switch) te vervangen? Ze gaan namelijk in een squier en ik heb wel eens iets gehoord van dat ook het vervangen van dergelijk electronica een minimale verbetering in het geluid kan geven.

jimihattricks
28 augustus 2008, 17:45
Dat kan ik beamen, het is minimaal maar wel de moeite waard..

ik zou dan kijken voor CTS pots en een CRL switch.. met name de feel van deze componenten is meer solide en dat vind ik wel prettig

heinz3110
28 augustus 2008, 17:48
....l eens iets gehoord van dat ook het vervangen van dergelijk electronica een minimale verbetering in het geluid kan geven.

Zo klein dat je het niet horen zal ;) Er zit nul-komma-nul mojo in een potmeter of een 5 standenschakelaar. Tenzij je het zelf horen wilt. :D

Het enige waarvoor je het zou kunnen doen is voor de duurzaamheid wellicht, maar als ze het prima doen... ik zou mezelf een hoop werk besparen door het niet te doen.

Jim Haagmans
28 augustus 2008, 17:59
Hartstikke bedankt allemaal. Zometeen ff in de lokale gitaartoko kijken of ze ook een 250k potmetertje hebben en dan ga ik ze eens eindelijk erin solderen.