PDA

View Full Version : Flower booster werkt niet, grrrr



KoenB
27 augustus 2008, 15:57
Goed, ik ben van plan een booster in te bouwen in mn zelfbouwgitaar. Dus heb ik een newtone flowerbooster gemaakt. Alles gesoldeerd, onderdelen zitten op de juiste plaats. Vervolgens draadjes eraan, pot en jacks eraan gesoldeerd, schakelaartje erbij.

Nope, hij doet het niet. Het ledje gaat wel aan, en de bypass werkt prima. In de boost-stand geeft ie wel geluid, maar heel erg weinig. Ook klinkt het enigzins vervormd. Ik heb voor de grap toen even de transistor omgedraaid (kan dit kwaad?). Toen kwam er ook geluid uit, maar slechts in bepaalde standen van de potmeter, vreemd genoeg. Bij het draaien aan de pot in deze stand hoorde ik ook een soort gekraak (maarja, er staat nou eenmaal crackle okay op die booster ;) ).

Zou iemand weten wat ik fout doe? Ik heb overigens een multilayer condensator door een MKS vervangen. Geen idee of dat wat uitmaakt, ik denk persoonlijk van niet.

ponq
27 augustus 2008, 16:10
potmeter hoort te kraken.

Welke mosfet heb je? De BS170 of de BS170P?

Die condensator maakt idd niet.

Meet de voltages op de Drain Gate en Source van de mosfet met de gain pot op max. Post die es hiero, gaat goed komen ;)

ponq
27 augustus 2008, 16:10
Ow, als je foto's kan posten, dat helpt ook!

KoenB
27 augustus 2008, 18:37
Source: 0,0 V (logisch, zit aan de aarde)
Gate: 0,48 V
Drain: 8,98 V

Ik heb de gewone BS170 gebruikt, niet de P, die moet inderdaad andersom.

Foto's ga ik nu even maken!

[EDIT] hier zijn ze:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZBOOST.jpg
Het beestje (de bovenste baan is doorgebroken door simpelweg de baan door te zagen)

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZBOOST2.jpg
Het geheel

Ik heb niet altijd de juiste kleurtjes gebruikt, bij gebrek aan verschillende kleuren / lengte. Dat maakt het een beetje lastig. De bypass werkt in elk geval, dus aan de input/output ligt t niet.

ponq
27 augustus 2008, 19:21
kan je ook een foto (macro stand) maken van de achterkant van het printje?

G.G.
28 augustus 2008, 09:33
Alles zit in ieder geval op de juiste plek. Zou de solderbanen wel willen zien op de achterkant. Vermoed dat daar een slordig punt op zit.

Fuhgawz
28 augustus 2008, 13:05
+1 dit klinkt inderdaad als een slordige verbinding. Post eens een foto van de onderkant van de print.

KoenB
28 augustus 2008, 13:57
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZBOOST3.jpg

Hier istie dan. Enigzins wazig, sorry daarvoor.

[edit] nog eentje geklikt, iets beter:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZBOOST4.jpg

KoenB
29 augustus 2008, 20:47
gvd zeg. Ik wordt er echt schijtziek van. Alle soldeerverbindingen opnieuw gedaan, en nog steeds doet dat kloteding helemaal niets. Wat kan het zijn. Weerstanden en dioden doorgemeten, werkt allemaal. Is t mss de transistor? Ik heb daar echt geen verstand van, helaas. Ik vind het zwaar irritant dat ik zo'n klein kutboostertje niet aan de praat krijg!

G.G.
29 augustus 2008, 20:54
Oke, ff ee npaar punten die ik nog weleens fout wil doen en dan blijf ik ook eindeloos zoeken:


Batterij vol?
Een van de draden naar een verkeerd punt op een van de jackaansluitingen?
Tijdens het testen met al het losse spul een massacontact gemaakt?
Kabeltje goed?

ponq
29 augustus 2008, 20:58
Volg het signaal eens. Gewoon output jack (tip) aan een draadje hangen (sleeve aan aarde) en dan andere kant van het draadje inprikken op het effect. Begin bij de input. Daar signaal? Ok, luister dan achter de input cap: daar signaal? naar het volgende onderdeel.

Post hier wat je merkt.

G.G.
29 augustus 2008, 21:02
Volg het signaal eens. Gewoon output jack (tip) aan een draadje hangen (sleeve aan aarde) en dan andere kant van het draadje inprikken op het effect. Begin bij de input. Daar signaal? Ok, luister dan achter de input cap: daar signaal? naar het volgende onderdeel.

Post hier wat je merkt.

Deze methode hoor ik vaker. Maar hoe weet je nou waar het geluid naartoe loopt met al die vertakkingen via weerstanden, condensators transistors en diodes?

ponq
30 augustus 2008, 01:52
Een goede methode daarvoor is toch om naar het schema te kijken. Meestal kun je dan min of meer de horizontale lijn volgen van links naar rechts (input naar output).

Beter is nog als je de 'blokken' leert herkennen. Input-gedeelte, opamp/trannie, tone-sectie, output sectie bijv. Als je die stukken leert herkennen, dan kun je makkelijk(er) het signaal volgen.

KoenB
31 augustus 2008, 20:54
ik heb ondertussen het hele perfbordje opnieuw gemaakt en gesoldeerd. Dit maal extra netjes en voorzichtig, t ziet er allemaal heel goed uit. Ook heb ik de schakelaar even weggehaald, om verdere bedradingsfouten of een defecte schakelaar uit te sluiten. Wat ik nu merk:

Batterij aangesloten, zelfde verhaal als eerst. Vrijwel geen geluid

Batterij los, prima geluid, geen boost natuurlijk, maar het geluid komt wel door. Als ik aan de pot draai wordt het geluid iets zachter.

Is dit misschien een aanwijzing? in mijn oren niet namelijk :p


p.s. mijn versterker is overigens niet aangesloten op een geaard stopcontact. Zou dit het misschien kunnen zijn?

[edit:] ik heb nu eigenlijk helemaal geen geluid meer als ik de booster gebruik. Ook niet een klein beetje. Transistor omdraaien werkt ook niet. Ik heb nog een 2e BS170 liggen, die heb ik er ff in gezet maar zelfde resultaat

ponq
1 september 2008, 12:00
1) meet en post de voltages op de mosfet.
2) volg het audio signaal met een audio probe.

Valoosj
1 september 2008, 12:59
1) meet en post de voltages op de mosfet.
2) volg het audio signaal met een audio probe.
3) wacht 2 maanden en kom naar de meeting in Lint :D

Negative K3 fan
1 september 2008, 12:59
nieuwe bs170?

KoenB
1 september 2008, 13:49
1) meet en post de voltages op de mosfet.
2) volg het audio signaal met een audio probe.

1:
S: 0,0
G: 0,05
D: 7,02
met de gainpot vol open

2: ga ik nu even doen

KoenB
1 september 2008, 14:34
goed, ik dus beginnen met het audioproben. Vreemde conclusie:

Batterij aangesloten, draadje na de 1e condensator in het circuit. Geen geluid. Toen de input draad direct aan de output gezet. Ook niks, toch wel erg merkwaardig. Transistor er toen even uit gehaald, maakt geen verschil.

En zodra de batterij wordt ontkoppelt werkt alles weer. Geluid komt in zn geheel door het circuit. Ook tip aan tip werkt weer zoals het hoort.

ponq
1 september 2008, 14:35
zit de batterij niet verkeerd om? (dus + en - verwisseld?)

KoenB
1 september 2008, 14:59
zit de batterij niet verkeerd om? (dus + en - verwisseld?)

Nope, zit goed, led brand ook gewoon. Kan het kwaad om ze even om te draaien?

[edit] gewoon ff gedaan, geen resultaat. Het is nog steeds batterij eraan -> geluid weg, batterij los -> geluid terug

zijn de voltages op de BS170 wel normaal?

ponq
1 september 2008, 15:33
ah sorry, niet op de voltages gelet.

De gate moet rond de 2V liggen. Daar zit iets niet goed. Swap de mosfet eens. Blijven de voltages dan ongeveer gelijk?

KoenB
2 september 2008, 12:30
Geswapt:
S 0
D 0,34
G 0,34

Dus gelijk blijft t niet

ponq
2 september 2008, 12:34
Van die meeting klopt niks. (ok, alleen de Source klopt).

Als je dit meet door alleen de mosfet te verwisselen, dan is die mosfet stuk.

Drain moet op 5-7V zitten. Gate blijft hangen rond de 2-2.2V, Source van min gain op 1.7V tot max gain op 0V.

Meet de weerstand tussen de verschillende banen op het stripboard eens. Check de layout die je gebruikt. Waar geen verbinding is, moet een oneindige weerstand zijn.

ponq
2 september 2008, 12:36
Btw, mocht je het helemaal zat worden, stuur me dan een PM. Ik vind het prima als je m opstuurt (zonder jacks, switches en de potmeter). Dat kan gewoon met de brievenpost voor <1 euro. Ik zal dan kijken of het board in orde is. De offboard wiring moet je uiteraard dan nog zelf doen.

KoenB
2 september 2008, 12:55
Ik heb nog een andere BS170 en die doet net zo (okee mss zijn ze allebei stuk maar lijkt me sterk). Net nog ff gemeten, de source gaat inderdaad van 0 tot 1.7, de Drain zit rond de 7 volt nu, maar de Gate zit ook tussen de 0 en 1.7 en loopt zo goed als gelijk met de Source -.-

Ik kloot denk ik nog eventjes verder, mocht het echt niet lukken dan zal ik hem naar je opsturen. Bedankt voor het aanbod!

ponq
2 september 2008, 14:02
Ok, wellicht dat daar dus een kortsluiting zit. Haal de mosfet eens uit zn voetje. Meet dan in de socket eens de weerstand tussen de gate en de source.

KoenB
3 september 2008, 00:25
Ik meet daar tussen 1,4 Mohm

KoenB
4 september 2008, 16:04
Even een nieuwe BS170 geshopt, nu doet ie het! Ik heb ze blijkbaar allebei gesloopt in het testproces. Goed, het mysterie is eindelijk opgelost :p

ponq
4 september 2008, 16:09
feli dat ie het nu wel doet!

Die mosfets zijn idd zeer kwestbaar (vandaar ook de protectie-diodes in het schema). Ik heb me daar ook al vaak op verkeken ;)

KoenB
4 september 2008, 20:29
feli dat ie het nu wel doet!

Die mosfets zijn idd zeer kwestbaar (vandaar ook de protectie-diodes in het schema). Ik heb me daar ook al vaak op verkeken ;)

Die protectiediodes had ik dus een keer omgedraaid. Ik vond dat de booster een clippend geluid maakte, dus ik dacht wie weet ligt het daar aan. Dat heeft dus waarschijnlijk de BSjes geroosterd.

En hij geeft flink boost moet ik zeggen! Ben er erg tevreden over

Hallie
6 september 2008, 14:35
hey koenB

die van mijn doet het ook niet echt goed, maar heb jij geen *PLOF* als je 'm intrapt?

KoenB
6 september 2008, 20:59
hey koenB

die van mijn doet het ook niet echt goed, maar heb jij geen *PLOF* als je 'm intrapt?

Ik heb m nu eigenlijk nog alleen zonder schakelaar getest, dit had ik gedaan om extra problemen uit te sluiten. Ik zou het dus niet weten. Hier een paar puntjes die ik je nu kan aanraden te checken.

- check of de diodes de goede kant op staan
- zo niet, haal dan een nieuwe transistor, want hij is waarschijnlijk gefrituurd ;)
- haal je schakelaar uit je circuit en gebruik gewoon direct de input en output (dus geen mogelijkheid om de booster te bypassen)
- als je echt ten einde raad bent, soldeer dan alle onderdelen voorzichtig los. Meet ze allemaal door, vervang eventuele kapotte onderdelen (logisch). Pak vervolgens een nieuw stukje perfboard, en soldeer alles netjes opnieuw. Ik heb er toen voor gekozen een wat groter stukje perfboard te gebruiken, zodat ik minder hoefde te priegelen met die kleine onderdeeltjes. Probeer zo netjes mogelijk te solderen en check elke verbinding. Zo sluit je elke mogelijkheid op foutjes uit. Toen ik dit had gedaan wist ik zeker dat er niets mis was met mijn bouwsel. Het kon alleen de transistor zijn. En inderdaad, die was kaduuk...