PDA

View Full Version : Welke versterker LP custom



Dakinez
27 augustus 2008, 15:57
Ik speel al enige tijd met mijn 25watt fender transistor versterker en mijn lp custom. Nu zou ik twee dingen willen weten; 1, welke versterker geeft het ultieme LP rock geluid en 2, welke versterker onder de 750€ (tweedehands en combo geen bezwaar) zou als prijs kwaliteit verhouding het beste tot zijn recht komen.

Ik wil wel buizen. Full of enkel maakt niet uit. Ik zat zelf te kijken naar de Marshall Valvestate serie, maar het zijn er zoveel ik kom daar geen wijs uit.

Nielsje
27 augustus 2008, 16:10
Welkom op dit forum.

Als we je willen helpen, moeten we wel het een en ander van je weten:

* Hoe defineer jij het ultieme LP geluid?
* wat voor "LP custom" heb je?


Je zegt heel stellig dat je buizen wil, maar full of 'enkel' maakt je niet uit. Ik denk dat je een klasse AB versterker wil, en dan kom je wel op 'full' uit..
Een Marshall Valvestate is géén buizenversterker, ook al zit er een 12ax7 in de pre-amp.


1 ding: Het ultieme LP geluid, bestaat niet..

caliban
27 augustus 2008, 16:22
Wat bedoel je juist met full of enkel??

Najera
27 augustus 2008, 16:23
Voor dat geld zou je kunnen kijken naar een peavey valveking top of combo denk ik. Voor het geld zijn dit zeer goede versterkers. Als je effe doorspaart zou je ook een egnater tourmaster kunnen proberen. Dit schijnen zéér goede amps te zijn.

caliban
27 augustus 2008, 16:50
Het typische LP geluid denk ik trouwens aan een Marshall. Tweedehandse JCM 800 ofzo.

Harry
27 augustus 2008, 16:53
toen ik mijn LP Custom veel gebruikte speelde ik over een Kittyhawk Junior Pro, erg lekker!

skabouter
27 augustus 2008, 17:02
jcm800 2203/2204 :)

vidar
27 augustus 2008, 17:14
Hoewel ik ze zeker zou proberen als ik jou was (wie weet is het wel precies jouw geluid!) ben ik helemaal geen Valveking fan en zou ik met dat budget idd kijken voor een marshall JCM 800 combo, een ENGL Screamer of misschien een tweedehands koch twintone als je graag een clean kanaal hebt... idd allemaal heel verschillende versterkers, maar wel allemaal goed en je verzoek is nu eenmaal nogal onspecifiek.

Arvoitus
27 augustus 2008, 17:19
Het typische LP geluid denk ik trouwens aan een Marshall. Tweedehandse JCM 800 ofzo.
Jep, Zoek een tweedehandse JCM800 combo op marktplaats. Die zijn er genoeg (en goedkoop) te vinden.

caliban
27 augustus 2008, 17:21
Hoewel ik ze zeker zou proberen als ik jou was (wie weet is het wel precies jouw geluid!) ben ik helemaal geen Valveking fan en zou ik met dat budget idd kijken voor een marshall JCM 800 combo, een ENGL Screamer of misschien een tweedehands koch twintone als je graag een clean kanaal hebt... idd allemaal heel verschillende versterkers, maar wel allemaal goed en je verzoek is nu eenmaal nogal onspecifiek.
ENGL screamer lijkt me niet direct typisch LP-geluid.

wiegersma
27 augustus 2008, 17:25
roland cube natuurlijk

caliban
27 augustus 2008, 17:39
De topicstarter zoekt achter een buizenamp......

TimmU
27 augustus 2008, 17:41
roland cube natuurlijk
Wat een rare tip , z'n max budget is 750 euro, daar is wel wat leukers voor te krijgen!!

Kijk gewoon lekker rond op Marktplaats, en als je vragen hebt over versterkers,kun je die altijd plaatsen in dit topic. Met de meeste buizenversterkers zit je altijd wel goed, maar kijk gewoon lekker rond. Misschien heb je een vriend die ook wat meer weet van versterkers, dan kan hij in ieder geval mee, voor de zekerheid.

Tips :
Marshall JCM800 ( goed te krijgen op marktplaats, kijk wel naar de Combo-versie)
Peavey Valveking ( nieuw te koop voor ongeveer 550 euro , 2x12" combo , klinken ook erg goed)
Kijk, zoals eerder gezegd lekker rond op Marktplaats. Half gitaarnet kijkt er regelmatig, en soms haal je er te gekke dingen vandaan!

En , koop alsjeblieft geen valvestate, zeker niet met jouw budget!

ACSlater
27 augustus 2008, 19:30
De topicstarter zoekt achter een buizenamp......

Wat kun je zoal vinden achter buizenamps? :)

TimmU heeft een antwoord gegeven waar ik me bij aansluit met een kleine aanvulling; de Marshall DSL serie is ook erg goed.

Ash ketchum
27 augustus 2008, 19:34
jcm800 2203/2204 :)
+10, als je voor het echte en betaalbare geluid wilt gaan. Het is gewoon een klassieke combinatie. Net als pindakaas en hagelslag.

TimmU
27 augustus 2008, 19:37
Wat kun je zoal vinden achter buizenamps? :)

TimmU heeft een antwoord gegeven waar ik me bij aansluit met een kleine aanvulling; de Marshall DSL serie is ook erg goed.
Ja ,maar dan weer niet de 401, imo.

caliban
27 augustus 2008, 20:46
Wat kun je zoal vinden achter buizenamps? :)

Warmte van de lampen..

vidar
27 augustus 2008, 22:32
@ caliban: de screamer is minder modern gevoiced dan zijn naam en herkomst (ENGL) doen vermoeden. En het is een prima versterker in die prijsklasse. Maar ik ben het met je eens dat het niet de meest voor de hand liggende keuze is :)

caliban
27 augustus 2008, 22:38
@ caliban: de screamer is minder modern gevoiced dan zijn naam en herkomst (ENGL) doen vermoeden. En het is een prima versterker in die prijsklasse. Maar ik ben het met je eens dat het niet de meest voor de hand liggende keuze is :)
Ik wist dat hij minder modern gevoiced is, maar er wordt aan het begin van de preamp nog altijd pakken bas weggesneden, wat hem sowieso stak gaat maken verwacht ik. Niet echt JCM800 alike.

steph
28 augustus 2008, 07:57
Een leuke VOX met een Les Paul custom, is ook niet verkeerd!

caliban
28 augustus 2008, 10:21
Een leuke VOX met een Les Paul custom, is ook niet verkeerd!
Ik vind een JCM 800 passender, maar de TS mag zijn LP-sound wel een wat beter komen definiëren.

Dakinez
28 augustus 2008, 11:47
Ik vind een JCM 800 passender, maar de TS mag zijn LP-sound wel een wat beter komen definiëren.

Mijn LP custom is van 1970 en voor de rest in originele staat. Ik speel met .10 snaren.

Bedankt voor alle goede reacties. Ik zal de sound die ik zoek zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik zoek bij distortian, veel bass zonder dat de speakers gaan klapperen. Ik wil graag dat de hoge tonen bij pullup's een octaaf hoger springen. Ik wil graag een aggresief, ongeduldig en veelvemogend geluid, als een lamborghini die klaar staat om weg te scheuren. :satisfie:

Maar kortom: ik denk dat ik maar ens de jcm 800 ga proberen. Ik heb die al eerder voorbij zien komen op dit forum.

caliban
28 augustus 2008, 11:52
scheuren gelijk een lamborgini
Dan denk ik inderdaad wel dat je een JCM 800 leuker gaat vinden als een vox.

Dakinez
28 augustus 2008, 13:56
Is het nog relevant om te kijken uit welk jaar de jcm800 versterker komt?

Ibanez666
28 augustus 2008, 14:07
1 ding: Het ultieme LP geluid, bestaat niet..

Gary Moore komt aardig in de buurt vind ik :-)

caliban
28 augustus 2008, 14:10
Is het nog relevant om te kijken uit welk jaar de jcm800 versterker komt?
Niet echt denk ik, er zijn wel re-issues, die hebben een fx-loop (die btw solidstate is, daarom zeker niet slechter). En er zijn de tweekanaals en eenkanaalse versies, tweekanaals is echt helemaal anders opgebouwd. Niet dé typische marshall opbouw eigenlijk, en gebruikt diodes voor de overdrive.

bass blom
28 augustus 2008, 14:55
mijn oude LP custom deed het ook altijd erg lekker op een mesa dual rectifier.
de enige versterker die me een opgeduwde G snaar aan mijn broek deed voelen :p

Erik70
29 augustus 2008, 13:12
Het typische LP geluid denk ik trouwens aan een Marshall. Tweedehandse JCM 800 ofzo.



...vreemd. Ik denk dan eerder aan een les Paul ipv een versterker.
Het typische LP-geluid komt namelijk uit de LP, ongeacht op welke versterker je er mee speelt.

Lexvandoef
29 augustus 2008, 13:14
...vreemd. Ik denk dan eerder aan een les Paul ipv een versterker.
Het typische LP-geluid komt namelijk uit de LP, ongeacht op welke versterker je er mee speelt.

Jaja, maar die combinatie is gewoon klassiek, uit een Fender+lp zal je niet zoiets krijgen. ;)

Erik70
29 augustus 2008, 13:34
daar zit wel weer wat in.

Chris Winsemius
29 augustus 2008, 14:25
Gisteren nog de magische combi van goeie LP met goeie Plexi "clone" meegemaakt, gewoon CLASSIC ROCK! Clean tot scheur gewoon te controleren dmv. je snaar-aanslag en/of gitaar-volume-regelaars. 'n Puike 2203(/2204) doet het ip. ook.

Heeft de TS trouwens al/nog wat voorbeelden/voorkeuren aangegeven?

Dakinez
1 september 2008, 16:31
Ik ga aankomende week een kijkje nemen bij de marshall 2x 50watt jcm 800 combo.

Ik zie trouwens dat je op deze versterker geen channel switch hebt tussen clean en distortion. Wat is de meest gebruikelijke opstelling voor zon versterker om te switchen?

versterker op clean en dan distortion pedals?

Fuhgawz
1 september 2008, 17:51
De JCM800 versies zonder channelswitcher zijn over het algemeen het meest geliefd qua sound. Wat je dan doet is dat ding gewoon op een vette overdrive instellen (daar is hij namelijk ook voor gemaakt). Je cleane sound bereik je dmv je volumeknop en evt pickupschakelaar. Dit cleane geluid is verre van Fender-clean, maar dat is het compromis dat je sluit voor de geweldige distortion sound waar die bakken om bekend staan. Kun je hier niet mee leven en wil je perse ook een goed clean geluid zou ik verder kijken.