PDA

View Full Version : vliegroest op de snaren



eddyvanbuiten
27 augustus 2008, 13:47
mijn (elektrische) gitaar ligt na gebruik altijd netjes in de koffer. toch heb ik vaak heel gauw last van vliegroest op de snaren, na een week of 3 al.
iemand tips om dit te voorkomen?
danks

Mr.Fingers
27 augustus 2008, 13:52
na het spelen even over de snaren gaan met een stofvrije droge doek.

Erik70
8 september 2008, 22:30
het goede antwoord ga je pas van iemand krijgen als je ons hebt uitgelegd wat in vredesnaam VLIEGROEST is ......

black label basman
8 september 2008, 23:39
je bedoelt gewoon die bruime roestige stroeve meuk die op je snaren komt?

maatje van me heeft het ook snel, zelfs als hij wel speelt, volgens mij komt dat gewoon door je zweet, hij heeft ook wel van die klamme handjes, ik heb er zelf nooit last van, kan met een setje snaren ook echt lang doen voor ik ze hoef te vervangen, de klank even daarbuiten gelaten.
ik zelf gebruik geen doeken of olietjes ofzo....

poetsen is voor mensen die al kunnen spelen :hippie:

eddyvanbuiten
9 september 2008, 00:56
het goede antwoord ga je pas van iemand krijgen als je ons hebt uitgelegd wat in vredesnaam VLIEGROEST is ......

haha, nou vooruit dan.. vliegroest is niet vastzittende roest, maar oppervlakkige roest dat je makkelijk ergens afveegt.
maar op snaren is het gewoon vervelend, je moet dan vaak vervangen. zal door zweethanden komen. toch neem ik meestal de snaren na t spelen wel af, en mn gitaar gaat altijd netjes in de koffer na het spelen.

wietse
9 september 2008, 05:39
het goede antwoord ga je pas van iemand krijgen als je ons hebt uitgelegd wat in vredesnaam VLIEGROEST is ......

dit is een hele normale uitdrukking, vooral onder monteurs en plaatwerkers, oppervlakkige roest wordt er mee bedoeld.

ik zelf ga dan wel eens met heel fijn schuurpapier (korrel 500 oid) over de onomwonden snaren om ze wat op te frissen.

Eko
9 september 2008, 08:00
3 Weken is een wel heel lang om een set er op te laten, voor mij dan. Het is idd een kwestie van zweet. Het corrodeert het snaaroppervlak. Je zou kunnen overwegen om Elixir of dergelijke merken te kopen. Gecoat dus. Dan blijven ze ook nog als nieuw klinken.

eddyvanbuiten
9 september 2008, 09:38
3 Weken is een wel heel lang om een set er op te laten, voor mij dan. Het is idd een kwestie van zweet. Het corrodeert het snaaroppervlak. Je zou kunnen overwegen om Elixir of dergelijke merken te kopen. Gecoat dus. Dan blijven ze ook nog als nieuw klinken.

mn gitaar ligt in de oefenruimte en raak ik dus 1x p/week aan (thuis speel ik op een andere gitaar). dan vind ik elke 3 weken behoorlijk vaak!

Henri H
9 september 2008, 10:54
Mijn snaren zitten er soms wel 3 maanden of langer op. :chicken:
Pas als ze echt niet meer klinken of als ze knappen (duh) vervang ik ze.
Edit: voor een optreden vervang ik ze meestal wel.
Is de oefenruimte verwarmd? Ook als je er niet bent?
Misschien heeft het daarmee te maken?
Je gitaar gaat "warm" de koffer in maar koelt dan langzaam af.
De lucht die in de koffer zit bevat waarschijnlijk veel vocht; warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude.
Dit vocht slaat dan o.a. neer op je snaren. ook je elektronica kan hierdoor gaan kraken en/of corroderen.
Wat je zou kunnen proberen is zo'n zakje met van die silicagel korrels erin in je koffer leggen. Misschien dat het helpt....

HaroldA
9 september 2008, 12:03
http://www.andertons.co.uk/acatalog/FASTFRET.jpg
Snaren & fretboards houden er van! Het is wel even wennen (zeker als de FF nog nieuw is->iets gladder), maar ik kan niet meer zonder...

Korte uitleg: FF is een goedje wat zich aan je snaren & fretboard hecht zodat er geen vuil/zweet/etc aan blijft hechten. Voordeel: snaren gaan langer mee en je fretboard wordt ook niet zo vies. Wennen: je snaren worden gladder.

Kim Wilson
9 september 2008, 12:24
Snaren & fretboards houden er van! Het is wel even wennen (zeker als de FF nog nieuw is->iets gladder), maar ik kan niet meer zonder...

Korte uitleg: FF is een goedje wat zich aan je snaren & fretboard hecht zodat er geen vuil/zweet/etc aan blijft hechten. Voordeel: snaren gaan langer mee en je fretboard wordt ook niet zo vies. Wennen: je snaren worden gladder.
Dus je smeert al troep op je snaren, om te voorkomen dat er andere troep op komt.

Ik heb het ook gekocht en één keer gebruikt. Ik heb nog nooit zo snel dooie snaren gehad. Puur omdat die Fastfret zich al hecht op en tussen de snaren. Of er nou huidsmeer of Fastfret op je snaren zit, ze klinken allebei even dood. Het enige is dat je met Fastfret prettiger speelt, omdat het idd gladder is.

HaroldA
9 september 2008, 12:31
Dus je smeert al troep op je snaren, om te voorkomen dat er andere troep op komt.
Jij vind het niks, ik (en een bult vrienden) wel. Misschien vind eddyvanbuiten het ook wel fijn...

Ik ben trouwens ook iemand die een setje snaren (Dunlop .010 -> .60) 2 optredens laat liggen. Als ik ff geen optredens heb rek ik dat soms wel tot 3 maanden! Het zou kunnen dat FF eenmalig een tikkie dofheid aan je snaren toevoegd, maar de snaren zelf worden minder snel oud. (IMHO)

rocker_71
10 september 2008, 15:53
Even een plaatje uit het promo verhaal van Elixir anti-rust. Voorbeeld is natuurlijk wel een beetje gedramatiseerd, denk ik.

Maar van de andere kant: ik heb deze snaren sinds kort en kan dit wel bevestigen.

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/Elixir.jpg

universe777
10 september 2008, 17:49
Dat zou ook gewoon aan het merk snaren kunnen liggen. En dan bedoel ik met name ook het soort metaal. Ik vond het op stainless steel snaren van Rotosound helemaal ruk, maar op de Boomers die ik gebruik werkt het geweldig. Ik smeer het er voor het spelen op en laat het gewoon zitten. Na het spelen even de snaren schoonvegen, opnieuw insmeren en even laten inwerken op het eventueel opgebouwde vuil, dan met dat bijgeleverde doekje na poetsen en ze gaan bij mij echt langer mee. Ik smeer het alleen op de snaren en niet op de toets, weet niet waarom maar het lijkt me niet zo goed om die helemaal te verzadigen met dat spul.
Ik vind trouwens dat als je snaren iets doffer worden door gebruik, ze met FF weer wat helderheid terug krijgen.

Dus je smeert al troep op je snaren, om te voorkomen dat er andere troep op komt.


Ik heb het ook gekocht en één keer gebruikt. Ik heb nog nooit zo snel dooie snaren gehad. Puur omdat die Fastfret zich al hecht op en tussen de snaren. Of er nou huidsmeer of Fastfret op je snaren zit, ze klinken allebei even dood. Het enige is dat je met Fastfret prettiger speelt, omdat het idd gladder is.