PDA

View Full Version : Martin 16-serie



blindfaith85
27 augustus 2008, 12:11
Hallo allemaal,

Ik was beniuwd wat jullie van Martin gitaren uit de 16 serie vinden, met name op langertermijn.

Van het weekend heb ik op een D-16RGT, vond het erg mooie en lekker gitaar, allen de bas en hoog nog iets te luid waardoor dus iets minder mid, en er zaten elixer snaren op. mijn vraag was of ze in de loop van tijd nog iets maar balanceren zeg maar de klank dus. En wat overalgemeen de ervaringen zijn. Wil zelf ook nog keer een 000-16GT ergens gaan proberen.

Dus als jullie ervaringen hebben hoor ik het graag!

northernlake
27 augustus 2008, 14:54
Ik heb een D-16GT (mahonie b/s en sitka top). Speelt als boter. Mijne is uit 2001 en heeft nog een houten (gestreept ebben) brug en toets in tegenstelling tot de nieuwe die Micarta (plastic) bruggen en toetsen hebben. Zo'n micarta toets is vlak en snel en superglad. Ik vind het wel prettig spelen maar ik wil toch liever hout als ik 1000 euro neerleg voor een gitaar. Doet verder niets af aan de kwaliteit, maar het is een persoonlijk ding.

Als ik mijn D-16GT vergelijk met mijn D-18V dan heeft die laatste van alles wat meer; meer rinkel, voller. Hij heeft dan ook wat meer gekost ;)
Die D-16GT is erg fijn voor de prijs. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de rosewood versie (RGT) dat ook is.

blindfaith85
27 augustus 2008, 15:31
HI

De RGT is idd rosewood

RolandT
27 augustus 2008, 19:45
Micarta (plastic) bruggen en toetsen hebben. Zo'n micarta toets is vlak en snel en superglad. Ik vind het wel prettig spelen maar ik wil toch liever hout als ik 1000 euro neerleg voor een gitaar.Oops dat wist ik niet. Ik was ook naar dit type aan 't kijken. Ik dacht dat micarta een soort ebony was. Ik heb ondertussen gelezen dat Martin op dit model blijkbaar problemen had met het ebony en de finish van de gitaar en daarom met micarta zijn gaan werken (volgens Martin). Boze tongen beweren dat het gewoon was om kosten te drukken (zonder de verkoopprijs te verminderen natuurlijk).

northernlake
27 augustus 2008, 22:11
Ach, boze tongen... Als je al dacht dat het ebben was dan lijkt me dat er geen reden is om het niet te doen. Het speelt fijn en als het klinkt zoals je wilt lijkt me dat reden genoeg. En er zijn ook dure modellen met micarta (zoals de ceo-4).

blindfaith85
28 augustus 2008, 00:27
Heb met micarta gespeeld en beviel me ook. beter dan die gelakte toetsen enzo

jplm
28 augustus 2008, 21:45
Ik heb ondertussen gelezen dat Martin op dit model blijkbaar problemen had met het ebony en de finish van de gitaar en daarom met micarta zijn gaan werken (volgens Martin).

Als het waar is vind ik dat een erg sterke redenatie. Van Martin :satisfie:. (Waarom is deze gitaar afgewerkt met kunststof? Ach, we hadden specifiek op deze modelletjes problemen met ebony).

Groet, Jan.

blindfaith85
28 augustus 2008, 21:56
zal met name voor milieu enzo zijn omdat het "Echte" hout duurder word enzo

RolandT
28 augustus 2008, 23:02
Als het waar is vind ik dat een erg sterke redenatie. Van Martin :satisfie:. (Waarom is deze gitaar afgewerkt met kunststof? Ach, we hadden specifiek op deze modelletjes problemen met ebony).inderdaad, waarheid was gewoon het verlagen van de kostprijs en verhogen van de winstmarge (maar dat klinkt niet zo rock en roll:-)

zeppo
29 augustus 2008, 01:39
Let's play 'hints'


'Micarta', klinkt als 'Resinator' van Hagstrom ....

IJzer -> Goud
Waaibomenhout -> Ebben

Iedereen heeft zo z'n eigen heilige graal.

(heb over Resinator overigens alleen maar goede verhalen gehoord, maar dat terzijde)

northernlake
29 augustus 2008, 10:46
Ik heb ondertussen gelezen dat Martin op dit model blijkbaar problemen had met het ebony en de finish van de gitaar en daarom met micarta zijn gaan werken (volgens Martin).

Dat is inderdaad een deel van het verhaal. De eerste GT series (waaronder de mijne) hadden het probleem dat het gestreept ebben in combinatie met de gebruikte finish inderdaad kon zorgen voor 'bleeding'; verkleuringen onder de finish rond de toets en brug.

De mijne heeft ook finish issues als je op een bepaalde manier tegen het licht inkijkt:
http://northernlake.com/img/d16gt-top1.jpg

Het speelt evenwel erg goed en het is alleen cosmetisch.

jplm
30 augustus 2008, 20:41
Dat is inderdaad een deel van het verhaal. De eerste GT series (waaronder de mijne) hadden het probleem dat het gestreept ebben in combinatie met de gebruikte finish inderdaad kon zorgen voor 'bleeding'; verkleuringen onder de finish rond de toets en brug.

Zeg, ik heb er wel niet zoveel kijk op, maar die "gestreept-ebben" brug van jou, is dat geen doodnormaal pallisander? Ik wil maar zeggen, ik heb een paar gitaren met een ebben toets, en die zijn gewoon zwart, en eentje met een pallisander brug, en die lijkt als twee druppels water op jouw gestreept-ebben exemplaar?!

Groet, Jan.

RolandT
31 augustus 2008, 10:24
Zeg, ik heb er wel niet zoveel kijk op, maar die "gestreept-ebben" brug van jou, is dat geen doodnormaal pallisander?Ik denk dat "micarta/getreept-ebben/en nog andere termen" allemaal termen zijn om de marketing afdeling toe te laten "het is ebben" in de advertentie te zetten zonder (teveel) te liegen. :sneaky:

northernlake
31 augustus 2008, 15:11
Ik denk dat "micarta/getreept-ebben/en nog andere termen" allemaal termen zijn om de marketing afdeling toe te laten "het is ebben" in de advertentie te zetten zonder (teveel) te liegen. :sneaky:

Nou, micarta en hout hebben niets met elkaar te maken. Ja, die brug lijkt rosewood op de foto, net als de toets maar is het niet. Mijn andere Martin dread heeft een 'gewoon' ebben toets en brug en die zijn gitzwart.

boney
5 september 2008, 02:19
lang op een gt16 gespeelt, maar helemaal super,
zeer goeie gitaar, dus en dat was een gewoontje

foldrocks
5 september 2008, 21:31
Heb een Martin DC16RGTE uit 2001. Mooie sound, helder, hoog-laag in balans, speelt makkelijk. Stemmen vind ik een lastige, blijft niet lang stemvast. Verder wel perfect afgewerkt, ziet er fantastisch uit en klinkt versterkt ook erg goed.

blindfaith85
17 september 2008, 16:05
Zo net weer op die D16RGT gespeeld, en beviel prima, geen problemen gehad met fingerboard enzo. Heb ter referentie ook nog vorige week D28 en D35 en nog paar dure taylors geprobeerd GA8 314's 514's etc en nog paar 214's maar toen ik weer op D16rgt speeld ebeviel het weer prima, lekkerder dan de duurdere modellen. en msns dat ik deal ga maken voor D16RGT en 114e

blindfaith85
17 oktober 2008, 19:55
Zo vandaag besluit genomen om het te laten reserveren! nu nof ff sparen! endaarna sarne voor ene 214

Eko
17 oktober 2008, 20:42
Micarta is een brandname voor een van de oudste kunststoffen die we hebben. Een van andere namen er voor is Formica. Een hars die onder hoge druk en temperatuur wordt uitgehard.

blindfaith85
21 mei 2009, 23:01
Hoi

gister was eindleijk het moment daar dat ik mijn gitaar kon ophalen:D:D:D jeej lang leve de belasting teruggave:P

northernlake
21 mei 2009, 23:33
Congrats. Fijn ding. De mijne (zie foto een paar posts hierboven) woont inmiddels in Belgie, maar wat een erg fijn exemplaar.