PDA

View Full Version : Welk cabinet onder mijn Laney VC15??



rammybully
27 augustus 2008, 00:23
Ik heb een Laney VC15.
Om een wat betere sound te krijgen wil ik hier een cabinetje onder kopen. Er kunnen 8ohm en 16 ohm cabinetjes op worden aangesloten.
Nou is er van Laney een bijpassend 1x12 75watt cabinetje te koop, maar ik wil liever een 2x12....

Ik heb een cabinet gezien met 2x Celestion V30 (mono 120watt 8ohm, 2x60watt met 16ohm).

Kan deze versterker zoŽn cabinet aan?? Hebben de speakers niet te veel vermogen voor zoŽn kleine versterker?

Alvast bedankt :strat:

Jim Haagmans
27 augustus 2008, 01:20
Het maakt niets uit als het vermogen van de speakers veel meer is dan dat van de versterker. De speakers kunnen dan meer aan dan ze krijgen, maar dat leidt geenszins tot problemen. Als het ohmage van de uitgang van je versterker en de ingang van de speakers maar gelijk is. Als je dus dat 16 ohm cabinet op de 16 ohm uitgang van je versterker aansluit werkt het prima.

rammybully
27 augustus 2008, 09:29
De speakers kunnen dan meer aan dan ze krijgen, maar dat leidt geenszins tot problemen.

Dat zou betekenen dat de speakers niet maximaal hoeven te presteren, omdat ze het makkelijk aankunnen.
Is de sound dan wel naar behoren?

:strat:

Jimwoud
27 augustus 2008, 09:57
Dat zou betekenen dat de speakers niet maximaal hoeven te presteren, omdat ze het makkelijk aankunnen.
Is de sound dan wel naar behoren?

:strat:
Dat kan prima, meestal hebben cabineten meer vermogen dan de versterker. Ik denk dat het prima zal gaan klinken, zeker nu je een 1x10" speaker hebt.

Jim Haagmans
27 augustus 2008, 11:22
Ergens heb je wel een punt, sommige artiesten gebruikten een kast met speakers die samen qua vermogen precies gelijk waren aan de versterker. Bijvoorbeeld Jimi Hendrix gebruikte wel eens een 100 watt marshall top met een 4x12 kast met greenbacks (elk 25 watt dus samen 100 watt). Zo oversturen de speakers vrij snel, zeker omdat greenbacks niet erg effectief zijn, en krijg je dus een specifiek geluid. Het kort echter wel de levensduur van je speakers natuurlijk enorm in.

Mitch
27 augustus 2008, 11:33
Jimi deed dit dan ook niet op zijn slaapkamer.... effe serieus, dat compressen van spakers is lichtelijk overgewaardeerd, net als eindbuisoversturing.
Maar goed, voor de topic starter: verschillende speakers verschillen onderling enorm qua klank, kijk daar eerder naar dan naar de maximale vermogens. Een V30 heeft bijvoorbeeld best een pittig hoog en hoogmid, misschien zit je daar met je Laney helemaal niet op te wachten. Verdiep je daar meer in dan in de vermogens, is veel belangrijker!

Jim Haagmans
27 augustus 2008, 11:48
Jimi deed dit dan ook niet op zijn slaapkamer.... effe serieus, dat compressen van spakers is lichtelijk overgewaardeerd, net als eindbuisoversturing.
Maar goed, voor de topic starter: verschillende speakers verschillen onderling enorm qua klank, kijk daar eerder naar dan naar de maximale vermogens. Een V30 heeft bijvoorbeeld best een pittig hoog en hoogmid, misschien zit je daar met je Laney helemaal niet op te wachten. Verdiep je daar meer in dan in de vermogens, is veel belangrijker!

Klopt, ik probeer ook niet te zeggen dat dat dé manier is om een goed geluid te krijgen hoor. Ik dacht alleen nu we het er toch over hebben kan ik dat er ook wel even bij zeggen :)

Mitch
27 augustus 2008, 11:53
Ik bedoelde ook dat deze info wel erg vaak wordt aangehaald terwijl bijna niemand het nog zo gebruikt. Zelfs al heb je een speakerkast die hetzelfde maximale vermogen heeft als je amp, je gebruikt zelden of nooit het maximale vermogen van je amp. (Dan volgt nu altijd iemand die komt vertellen dat 100W amps soms zo maar 115W piekvermogen eruitgooien etc. dus kijk uit, want blablabla....);)

Jimwoud
27 augustus 2008, 13:51
Ik bedoelde ook dat deze info wel erg vaak wordt aangehaald terwijl bijna niemand het nog zo gebruikt. Zelfs al heb je een speakerkast die hetzelfde maximale vermogen heeft als je amp, je gebruikt zelden of nooit het maximale vermogen van je amp. (Dan volgt nu altijd iemand die komt vertellen dat 100W amps soms zo maar 115W piekvermogen eruitgooien etc. dus kijk uit, want blablabla....);)
+1,

Het is eigenlijk hetzelfde als een houdbaarheiddatum, hehe

rammybully
2 september 2008, 19:45
Ik heb nu een KOCH TS212 cabinet gekocht.
Twee vette 12" Koch speakers, Custom made by Jensen!!

Super Sound!!

Ik kan dus weer even vooruit!!

:strat: