PDA

View Full Version : Op zoek naar een goede Blues amp...



SaferSephy
26 augustus 2008, 23:49
Ik speel nu een jaartje op een Line6 Flextone III XL en die heeft thuis altijd goed dienst gedaan. Echter ben ik nu met een band bezig en daar merk ik gewoon dat het allemaal net niet door komt. Daarnaast heeft ie de neiging om onaangekondigd het volume te veranderen (?). Anyway ik heb genoeg van al die instel mogelijkheden. Ik wil gewoon de typische SRV sound, dus dacht ik direct aan fender. Dus heb hier mijn overwegingen tot nu toe:

1. Fender Blues Junior

Nu heb ik gehoord dat die Blues Juniors qua sound wel in de SRV regionen komen. Maar lijkt me 16 watt wat weinig om gigs mee te doen (ik wil in gewone kroeg zalen niet met een PA hoeven te werken).

2. Fender Blues Deluxe

Qua wattage precies goed lijkt me. Alleen heb ik gehoord dat deze versterkers moeilijk te oversturen zijn op "repetitie volume" omdat ze dit by design niet makkelijk doen. Aangezien dit voor SRV blues een beetje een must is valt deze denk ik ook af

3. Fender Blues Deville

Qua wattage zo'n beetje aan de bovengrens en ik hoorde dat deze tyfus hard gaan en daardoor ook bijna niet te controleren zijn.


En hiermee houdt eigenlijk mijn zoektocht een beetje op aangezien ik weinig verstand heb van amps. Ik weet echter wel wat ik wil:

1. Budget van rond de 800 euro
2. Samen met een Tubescreamer kunnen zorgen voor die echte SRV sound.
3. Fatsoenlijk kunnen oversturen op repetitie volume zonder dat ik de ramen er uit laat vliegen. Zeker ook omdat we in meestal kleinere zalen spelen.
4. Eventueel met een Fuzz Face ook wat Hendrix geluid er uit kan poepen.

Waardoor ik eigenlijk uit kom op; De sound van een blues Junior in combinatie met het vermogen van een blues deluxe...

Heeft iemand een goed idee waarnaar ik zou kunnen gaan kijken?

guitarfreakrobert
26 augustus 2008, 23:59
hey daar,
Heb zelf voor de blues een junior, heb de blues deluxe ook gehad. Vind de junior ietsie beter als je over de soms boxy sound heen kunt stappen. 15 watt prima amp voor de kroeg en kleine zalen. ik doe het zelf ook, gaat beter dan de deluxe. Je kan ie op kleine plekken gewoon niet open draaien, en das toch wel wat die amps nodig hebben, vind ik hoor. Maar hey mijn mening meer niet.
srv best lastig hoor amp flink open 30 uur per dag spelen 100 jaar lang dan hmmmmm neh nog niet
greetzz robert

Eko
27 augustus 2008, 07:55
SRV gebruikte een heel arsenaal aan versterkers door elkaar en naast elkaar. Ook live. De Vibroverb met de 15 inch is wel z`n meest bekende.
Misschien zou je eens kunnen denken aan een Peavy Delta Blues met een 15 inch. Die zijn gebruikt regelmatig te vinden.

humbucker
27 augustus 2008, 10:49
Misschien ook eens naar Vox kijken, ik krijg uit mijn AC15 anders ook een prachtige bluessound! Wel gaan voor een Blue Alnico speaker dan! Om de SRV sound te krijgen weet ik eerlijk gezegd niet wat je daarvoor moet hebben.

Kim Wilson
27 augustus 2008, 10:51
Ik heb nu een Marshall JTM60, en die doet het zeker prima voor SRV/Hendrix-achtige dingen. En een stukkie breder inzetbaar dan de gemiddelde Fender.

Chris Winsemius
27 augustus 2008, 10:56
Als het ook 2e hands mag zijn: silverface of reïssue Fender Deluxe Reverb.

'n Stock blackface SUPERreverb komt dicht in de buurt, SRV gebruikte zeer veel amps en vaak ook nog behoorlijk gemod.

Kim Wilson
27 augustus 2008, 10:58
Die vallen een beetje buiten budget. :satisfie:

Een SF Fender Bandmaster Reverb past wel binnen het budget, en is ook een super bluesamp.

Chris Winsemius
27 augustus 2008, 11:06
Die vallen een beetje buiten budget. :satisfie:

Een SF Fender Bandmaster Reverb past wel binnen het budget, en is ook een super bluesamp.

+/- 800 euro en 2e hands: reïssue moet net lukken en 'n sf DR met veel geduld ook (hoewel vaak duurder, 900-1000, had 'n klant van mij er vorig jaar 1 voor 700 gescoord)

sf BMR staat niet meer te koop :)
(TR,SR en DR geven ook wat meer fundament in het laag)

SaferSephy
27 augustus 2008, 11:22
hmm die Reverbs zijn allemaal een beetje out of my league budgettechnisch.

zo'n Peavey Delta Blues lijkt me wel okay...iemand ervaring daarmee?

en zo'n Fender Blues Deluxe, klopt dat dat je inderdaad weinig drive scream er uit kunt halen

p604p603
27 augustus 2008, 12:14
Er staat een Fender Princeton 1957 tweed op Marktplaats. Wel boven je budget maar geweldig geluid. Heb er zelf ook één uit 1956.

Chris Winsemius
27 augustus 2008, 12:16
Er staat een Fender Princeton 1957 tweed op Marktplaats. Wel boven je budget maar geweldig geluid. Heb er zelf ook één uit 1956.

Absoluut 'n toffe amp maar geen SRV en zeker niet op oefen/optreed-volume...

Vendertje
27 augustus 2008, 12:18
Op 2dehands.be staat een Gibson GA-20 te koop. Ik meen uit 1953. Gibson versterkers zijn zeer geschikt voor de bluesharp door net dat randje meer.

Zie http://www.2dehands.be/gibson-ga-20-versterker-uit-1953-49992805.html?qq=ga%2020

jaspie
27 augustus 2008, 16:44
blues jr en SRV gaan uitstekend or
http://www.youtube.com/watch?v=iWK2IhU0sD8
check hem

Eko
27 augustus 2008, 17:21
Ga een keer naar een grotere winkel ( Feedback of zo) en probeer eens iets uit. Ze hebben er cabines waar je op volume kunt uitproberen. Je hoeft er niet direct te kopen , maar je doet er wel een indruk op.
Een versterker levert op lage volumes een andere toon dan op hogere volumes. Het zit hem in de speaker die dan veel meer werkt en de oversturing met de buizen. Ook reageren niet alle versterkers op dezelfde manier op je pedalen. Neem je belangrijkste even mee ( Veelal de Tubescreamer).
Probeer van een versterker zoals de Peavey meerdere varianten uit. Een enkele 15 inch reageert heel anders dan een 2 x 10 inch.

Chris Winsemius
27 augustus 2008, 17:23
Op 2dehands.be staat een Gibson GA-20 te koop. Ik meen uit 1953. Gibson versterkers zijn zeer geschikt voor de bluesharp door net dat randje meer.

Zie http://www.2dehands.be/gibson-ga-20-versterker-uit-1953-49992805.html?qq=ga%2020

TS zoekt iets voor SRV/Hendrix guitar-sounds, oude Gibson GA20 is ultiem..........








voor Ry Cooder klanken!

;)

frander
5 september 2008, 01:34
Speelde SRV niet over Dimple versterkers? Zag er laatst een opinternet voor enkele tienduizenden dollars... Effe sparen dus!

Lexvandoef
5 september 2008, 01:38
hij speelde ook over Dumble, niet dimple ;)

Chris Winsemius
5 september 2008, 01:40
Dimple drink je, Dumble speel je. :)

frander
5 september 2008, 01:41
Yes! DE jointjes beginnen te werken :)))))))))