PDA

View Full Version : verschil tussen ts9 en ts9dx



Paulusstrat
26 augustus 2008, 23:35
Hoi

ik ben van plan om morge een ibanez ts-9 of ts9dx aan te schaffen nu heb ik een paar vragen.

1 is de ts9dx precies hetzelfde geluid als die op de ts9 stand staat als de ts9 zelf?

2 zijn deze dingen goed in combinatie van het clean kanaal van een hot rod deluxe?

3 zijn deze dingen geschikt voor britpop/ alternative etc zoals kings of leon arctic monkeys en franz ferdinand?

4 kan ik deze goed combineren met een pro co rat 2 bij bijvoorbeeld hardere partijen of solos?

ik hoop op een antwoord:P

TimmU
27 augustus 2008, 00:08
1. geen id.

Voor de rest, ja.

Paulusstrat
27 augustus 2008, 08:24
bedankt :hippie:

nou ja ik bedoel de ts9dx heeft meerdere mods dus ik was benieuwd of die nog precies dezelfde kwaliteit kwa geluid behoud als de orginele ts9

Samder
27 augustus 2008, 08:27
Als je TS9DX op de TS9 stand zet, klinkt hij gewoon precies als een TS9.
Gewoon even beide uittesten!

pol
27 augustus 2008, 08:34
wil je besparen : koop een TS-7, klinkt ook hetzelfde als een ts-9 + heeft ook een stand met extra gain.

tubeonly
27 augustus 2008, 09:56
Tip: scoor op marktplaats een ibanez STL Super Tube Screamer. Kost je ongeveer <100 euro en klinkt beter dan de reissues. <spam mode off ;p>

pol
27 augustus 2008, 10:03
klinkt beter... er is al nauwelijks verschil tussen al die versies, neem gewoon de goedkoopste. een Ts-7 heb je nieuw voor rond de 50 Euro en het is gewoon hetzelfde circuit.

digitech bad monkey en boss Sd-1 liggen er qua geluid ook vrij dichtbij.

Ik heb een SD-1, Bad Monkey, en Maxon OD9, zoveel verschil zit daar allemaal niet tussen.

Mitch
27 augustus 2008, 11:12
Een STL klinkt beter, ja, want die heeft in tegenstelling tot de rest die hier genoemd wordt een heel andere toonregeling.

tubeonly
27 augustus 2008, 11:35
Een STL klinkt beter, ja, want die heeft in tegenstelling tot de rest die hier genoemd wordt een heel andere toonregeling.

Precies.

Mijn favoriet onder de tubescreamers, maar onbekend maakt onbemind. Ding is alleen tussen '83-'85 gemaakt.


http://img.2dehands.be/f/normal/48703020_1-ibanez-stl-super-tube-screamer-st9-1984.jpg

zoon van Piet
27 augustus 2008, 11:44
het blijft natuurlijk een zeer persoonlijke zaak.. de beleving van geluid. ik had ooit een TS9dx, maar deed die weg omdat ie echt niet hetzelfde klonk als mijn originele 9's. hij kwam zelfs niet in de buurt, vond ik. Met name de gain was veel minder. Later las ik dat de eerste uitgave (en ik was er meteen bij toen het ding uitkwam) idd veel minder gain had.. en dat dit later is hersteld.

( ik las dat in de heilige bijbel van de ts: bij analogman. alles wat die man zegt wordt www-wijd gezien als gospel van de ts, als de ultieme waarheid.. Maar vertrouw vooral op je eigen oren, zou ik zeggen..)

Persoonlijk snap ik sommige antwoorden niet helemaal. De SD-1 mag dan technisch vrijwel gelijk zijn aan de TS, hij klinkt in mijn oren totaal anders. De STL/ST-9 kan als een TS klinken, maar door de uitgebreidere toonregeling heb je een heleboel andere sounds tot je beschikking -wat een voordeel kán zijn, maar waar tegenover staat dat ie ook vaker verkeerd afgesteld staat op het podium, nadat je met maat 45 over de knoppen bent gebutst.. de digitech klinkt leker en is duidelijk goed afgekeken, maar lijkt meer op de STL dan op de TS..

Fuhgawz
27 augustus 2008, 11:48
Maar zijn ze echt wel goed in combinatie met het clean kanaal van een Hot Rod Deluxe (vraag 2)? Die dingen worden vanwege het gebrek aan bas en de overvloed aan mid/hoog toch vooral gebruikt om reeds overstuurde buizenbakken een lead sound te geven? Voor een standalone overdrive sound op een cleane Fender zou ik persoonlijk voor iets anders gaan. Een Bad Monkey idd of een Boss OD-3 lijken mij meer geschikt.

zoon van Piet
27 augustus 2008, 12:13
Ik heb weinig ervaring met die amp, maar volgens mij laat dat cleane kanaal zich goed over de rooie jagen. en de TS - iedere TS- is uitemate geschikt voor die job. En een ts combineert ook lekker met een rat, voor een drietraps turbo..

@tubeonly en mitch.. fans van de STL.. ik begrijp de voorkeur best ( ik heb er ook een..) maar vind 'm persoonlijk beter bij mn LP's passen dan bij mn strats ( en ik ben meer van de strats, eigenlijk). Dus ik vroeg me af wat jullie gitaarvoorkeur is?
Overigens is de STL volgens mij niet echt een keuzemogelijkheid, omdat ie toch wel verrekte zeldzaam is, je moet er soms jaren naar zoeken..

Mitch
27 augustus 2008, 12:15
Er bestaat welgeteld één foto van mij waarop ik te zien ben met een strat in mijn handen ;)

zoon van Piet
27 augustus 2008, 12:25
Er bestaat welgeteld één foto van mij waarop ik te zien ben met een strat in mijn handen ;)

Dat had ik dan dus niet slecht ingeschat! ;)

ooit een Dod OD-250 geprobeerd?

Lexvandoef
27 augustus 2008, 12:33
Er bestaat welgeteld één foto van mij waarop ik te zien ben met een strat in mijn handen ;)

:seriousf:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC01812Small-1.jpg

tubeonly
27 augustus 2008, 12:35
Hangt er vanaf wat ik speel, maar het lekkerste vind ik de tube screamer met een Strat over een oude Fender bak. (Blonde Bassman, oude Super Six reverb)

Met betrekking tot de topic: ik heb de STL wel eens met een strat gespeeld over een Vibroking. Ik weet het, het is een andere amp, maar dat was een van de mooiste geluiden uit een tube screamer naar mijn smaak. Ik denk dat het cleane kanaal van je hotrod er ook prima op reageert.

zoon van Piet
27 augustus 2008, 12:41
Is dat Mitch op de foto? hij ziet er niet gelukkig uit..of ie zwaar moet poepen van die strat!

pol
27 augustus 2008, 12:47
De SD-1 mag dan technisch vrijwel gelijk zijn aan de TS, hij klinkt in mijn oren totaal anders.

haja, ik moet zeggen dat ik enkel vergelijk als booster op een distortionkanaal van de versterker. (mesa rectifier & marshall superbass & jcm800)

tuurlijk klinkt een SD-1 wat anders dan een TS, wat agressiever door die assymetrische clipping, maar het principe blijft hetzelfde, lichte overdrive met midboost, je hoort toch duidelijk dat het familie van mekaar is, beide pedalen geven wat extra compressie/vervorming en een midboost, en op een reeds overstuurde amp maakt dat niet gigantisch veel verschil uit.

tubescreamers zijn in feit ook geen echte boosters... als ik kijk hoeveel signaal ik binnenkrijg bij bv mijn line6 toneport met mijn gitaar rechtstreeks of een ts9 met de level vol open geeft de ts ietje minder output dan de gitaar rechtstreeks, dat is wel met humbuckers met een vrij hoge output, misschien dat een TS met singlecoils wel meer signaal kan geven.

de Digitech bad monkey had het meeste output trouwens, die ging wel verder.

Dirk_Hendrik
27 augustus 2008, 12:48
Is dat Mitch op de foto? hij ziet er niet gelukkig uit..of ie zwaar moet poepen van die strat!


Klopt. Hij proberde Richie Sambora na te doen. Met vlag en wimpel geslaagd.

Op de achtergrond zie je mevrouw Winsemius (Cora voor insiders) en ik als juryleden controleren of de stront er goed uitkomt.

zoon van Piet
27 augustus 2008, 12:57
haja, ik moet zeggen dat ik enkel vergelijk als booster op een distortionkanaal van de versterker. (mesa rectifier & marshall superbass & jcm800)

tuurlijk klinkt een SD-1 wat anders dan een TS, wat agressiever door die assymetrische clipping, maar het principe blijft hetzelfde, lichte overdrive met midboost, je hoort toch duidelijk dat het familie van mekaar is, beide pedalen geven wat extra compressie/vervorming en een midboost, en op een reeds overstuurde amp maakt dat niet gigantisch veel verschil uit.

Nou.. dat geldt misschien over een scheurende amp.. maar toenik mn broer ooit een sd meegaf als vervanging van zn kapotte ts-10, vroeg hij later of ik gek geworden was. Over een cleane amp lijken ze totaal niet op mekaar. de vervorming is heel anders, de midboost verschilt wezenlijk en de sd geeft meer laag.. ik zeg niet dat de SD slecht is, verre van dat. Maar een echte TS-er maak je er niet blij mee.

De betere fenders lenen zich ontzettend goed voor de TS. Met name de oude amps, zoals Tube al zegt. Maar ook de Concert die ik heb zingt als een nachtegaal met een willekeurige TS. ik heb er alle vertrouwen in dat die Hot rod ook blij zal zijn met een Tsje ervoor.

Chris Winsemius
27 augustus 2008, 12:58
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC01812Small-1.jpg

Op de 20 Watt-meeting Mitch even m'n nieuwe Strat gegeven, had ie binnen 5 minuten ongevraagd helemaal gereliced.... fijne knul dus :)

(Geintje! Is m'n frankenstein-afrag-Strat, zit nu 'n mintgroene slagplaat op)


Is dat Mitch op de foto? hij ziet er niet gelukkig uit..of ie zwaar moet poepen van die strat!

Mitch speelt da bluez! :)

Nielsje
27 augustus 2008, 13:09
Wel leuk dat bijna iedereen de link naar deze foto onder z'n favo's heeft staan :D

Mitch
27 augustus 2008, 13:13
Me and my big mouth... :chicken:

Tja, het ging om de versterker natuurlijk, die dag. Heel gek, er is plenty prachtige muziek waar ik gek op ben met een strat gemaakt, maar ik voel me er net zo ongemakkelijk mee als met een vulpen. Prima instrument, maar kan er niks mee.

Anyway, Peer, ik heb een aardige tijd met een zwaar gepimpte DOD250 gespeeld (BigTone Para OD), was erg prettig. Eén van de weinige dingen die ik misschien nooit had moeten verkopen...

JeroenSchaaf
27 augustus 2008, 13:14
Mitch zoals jij je ongemakkelijk voelt op een Strat dat heb ik met Line 6 ( en johnson! )

Toetsenist wou persee hier een foto van hebben, want dit maakte hij maar 1 keer mee.

http://img513.imageshack.us/img513/4807/dsc0551kopieyr5.jpg

Nielsje
27 augustus 2008, 13:16
Tja, mijn Dod 250 is ook enigzins gemod, maar niet te extreem. Het is een vrij simpel pedaal wat toch altijd bruikbaar inzetbaar is. De mijne gaat niet meer weg. Krijg er toch geen zak voor, en hij doet het altijd.

Mitch
27 augustus 2008, 13:35
Mitch zoals jij je ongemakkelijk voelt op een Strat dat heb ik met Line 6 ( en johnson! )

Toetsenist wou persee hier een foto van hebben, want dit maakte hij maar 1 keer mee.

Auw..... zo'n Spider toch? Hagelnieuw als backline zo te zien aan de stickers en dan ook nog de mic strak op het midden. Zal een wereldsound geweest zijn, ik voel met je mee. :(

TimmU
27 augustus 2008, 13:42
Mitch zoals jij je ongemakkelijk voelt op een Strat dat heb ik met Line 6 ( en johnson! )

Toetsenist wou persee hier een foto van hebben, want dit maakte hij maar 1 keer mee.

http://img513.imageshack.us/img513/4807/dsc0551kopieyr5.jpg
Maar er staat verdomme wel een te gekke ampeg stack rechts van je!:D

EuroCinema
27 augustus 2008, 15:14
Tip: de Keeley Plus Mod TS9 (te koop bij Max guitars den haag) kan meer en minder gain geven, heeft een veelzijdiger toonregeling en klinkt gewoon als een tierelier. Tientje duurder dan de dx ofzo.

Edit: hahaha en geweldig dat de reclamesticker ook nog op die Line6 zit! :seriousf: