PDA

View Full Version : Welke gitaar merken/modellen hebben een wat dikkere nek?



Arch_Evil
26 augustus 2008, 20:53
Ik ben hier benieuwd naar omdat ik (naar mijn idee) redelijk grote handen heb, althans vrij lange vingers.

Toen ik begon met gitaar spelen, zo'n 8 jaar geleden, kocht ik een Jackson Performer PS3 met een redelijk dunne nek. Daarna heb ik in de loop der jaren een paar Ibanez gitaren gekocht, beide hebben een wat dikkere nek (de SA neck en de Wizard II neck) die ik wel fijn vind spelen, fijner dan mijn Jackson Performer, met name omdat ze wat dikker zijn.

Nu wil ik eens wat gitaren gaan testen met wat dikkere nekken, om te kijken of ze nóg fijner spelen. Welke merken/modellen moet ik op letten?

Alvast bedankt :)

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 20:54
Gibson's met '50s neck profile

onze_jef
26 augustus 2008, 21:00
Zijn er nog vereisten buiten de dikke nek?

In principe zijn de meeste vintage georienteerde gitaren, indien dit het enige criterium zou zijn, wat je zoekt.

barno
26 augustus 2008, 21:19
lange vingers houden van fenderscale, vraag maar aan Hendrix. Ik heb zelfs met mijn normale tengels wat last op de kabouterfretposities hoog op een gibson hals

Arch_Evil
26 augustus 2008, 21:21
De enige andere vereiste is dat het het liefst een all-round gitaar moet zijn. Ik speel met name rock en metal en dan het liefst een wat zuivere distortion. Dat hele zware groffe metalgeluid hoef ik niet per se ;) maar hij moet clean ook redelijk kunnen klinken.

nevyn292
26 augustus 2008, 21:26
bc rich?

die hebben altijd wel redelijke boomstammen

onze_jef
26 augustus 2008, 21:36
Een goeie telecaster?

wietse
26 augustus 2008, 21:38
oude 24 frets necktrough Arirang, dikker vind je ze bijna niet.

Pepe
26 augustus 2008, 22:36
oude 24 frets necktrough Arirang, dikker vind je ze bijna niet.

Je zal er wel alles van af weten maar ik herinner me een Egmond waar je een aardig stukje mee kon roeien.

Inderdaad, 50's Gibsons. En Orph zal met de Warmoth boatneck op de proppen komen.

Eko
26 augustus 2008, 23:12
Ik heb een SRV strat met een hals als een boatrailing annex trapleuning.

wietse
26 augustus 2008, 23:22
Je zal er wel alles van af weten maar ik herinner me een Egmond waar je een aardig stukje mee kon roeien.

ja maar dat waren nu niet echt prettig spelende dikke halzen, om over de rest van de gitaar maar te zwijgen.
en ik heb een oostblok bas staan waar wel 2 arirang halzen uit die hals kunnen.

die arirangs hebben een dikke maar prettig spelende hals en zijn verder ook erg degelijke gitaren.
orpheo heeft er ook 1 gehad en er zijn hier wel meer op het forum die 1 hebben of hebben gehad.

crapton
26 augustus 2008, 23:56
Ibanez SZ .

budje
27 augustus 2008, 00:15
gumika neck-through uit eind jaren 70/begin 80. Daar kan je wel ff een open haard mee aanvuren!

Les Strat
27 augustus 2008, 06:50
de baja telecaster heeft ook een dikkere en bredere neck dan een normale.

zjanke
27 augustus 2008, 07:21
Godin zit tussen een gibson 50's en 60's in.

pannekoek
27 augustus 2008, 07:41
De enige andere vereiste is dat het het liefst een all-round gitaar moet zijn. Ik speel met name rock en metal en dan het liefst een wat zuivere distortion. Dat hele zware groffe metalgeluid hoef ik niet per se ;) maar hij moet clean ook redelijk kunnen klinken.


absoluut een les paul dus, dikke neck, vette tone voor rock metal, blues etc

Eko
27 augustus 2008, 07:49
Er zal inderdaad keuze zat zijn. Vooral de modellen als reissue van modellen uit de jaren 50 zullen een wat dikkere hals hebben. De Gibsons hadden toen dikkere halzen. De Fender Telecaster modellen zoals de Nocaster hadden zwaardere halzen dan tegenwoordig.
Ga maar eens naar een betere muziekwinkel en probeer maar eens wat uit zullen we maar zeggen.

pol
27 augustus 2008, 08:27
lange vingers houden van fenderscale, vraag maar aan Hendrix. Ik heb zelfs met mijn normale tengels wat last op de kabouterfretposities hoog op een gibson hals


grappig, Hendrix speelde vrij veel op Gibsons... maar Woodstock was het bekendste optreden en daar had die wel een fender vast.

ErikE
27 augustus 2008, 09:23
Of je gaat voor een zevensnaar... heb je geen dikkere maar wel aanzienlijk bredere hals.

almarvk
27 augustus 2008, 09:38
Een Wizard II neck dik noemen??? :stop:

Arch_Evil
27 augustus 2008, 09:57
Een Wizard II neck dik noemen??? :stop:

Ik zei dat de Wizard II in vergelijking met een Jackson neck wat dikker is ;)
Want die Jackson nekken zijn zo dun, dat is bijna niet normaal meer :o

wietse
27 augustus 2008, 09:59
grappig, Hendrix speelde vrij veel op Gibsons... maar Woodstock was het bekendste optreden en daar had die wel een fender vast.

en wat denk je van BB king?
die speelt ook niks anders dan gibson met die kolenschoppen van hem.

Kim Wilson
27 augustus 2008, 10:05
de baja telecaster heeft ook een dikkere en bredere neck dan een normale.
Dikker wel, breder niet. De breedte bij de topkam is 41.2 mm, de USA Standard is zelfs 1.6 mm breder (42.8 mm).

Maar idd, wel een heerlijk dikke hals. Al denk ik dat je voor rock/metal beter een LP kunt scoren.

Nielsje
27 augustus 2008, 10:18
PRS heeft behoorlijk volle nekjes in het programma zitten.