PDA

View Full Version : waarom staalsnaar gitaar ??



Student
26 augustus 2008, 19:58
Ik ben in de markt voor een akoestische gitaar. Nou heb ik op de verschillende forums wat rond gekeken, en mij is opgevallen dat bijna alle adviezen richting staalsnaar gaan. Ik heb zelf een hele oude nylonsnaar waar ik nu veel op oefen.

Waarom kiest iedereen voor staalsnaren als er een akoestische gitaar wordt gekozen ?

Ik vindt nylon prettig aanvoelen en het speelt ook erg lekker. Ik kan er lekker aan plukken zonder aan mijn vingers te hoeven denken. Maar omdat iedereen roept dat ik staal moet spelen twijfel ik toch wel.

Ik heb veel staal gitaren geprobeerd, maar de meeste voelen aan of je met een scherpe eiersnijder aan het spelen bent.
Kan iemand mij een reden geven om toch voor staal te kiezen ?? Ik weet dat een gitaar kiezen heel persoonlijk is, maar de adviezen gaan 99% naar staalsnaar.

Ik oefen graag (ben nog beginner) op de beatles, paul simon, cornelis vreeswijk, boudewijn de groot, een beetje akkerman, een beetje sacksioni, wat fingerstyle en nog wat leuke melodietjes die ik zo hier en daar hoor.

Kortom waarom kiest bijna iedereen voor staal ??

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 20:17
staalsnaar: klinkt harder & feller als nylonsnaar, de hals is veel dunner,...

Een klassieke (nylon) wordt vaak voor klassieke/spaanse muziek gebruikt, een steelstring voor folk, pop,...

als ik zo lees wat je wilt spelen, is een Steelstring het meest aangewezen.

wietse
26 augustus 2008, 20:23
dat gevoel dat je op een eiersnijder bezig bent gaat wel over, beetje eelt op je vingers kweken.
staalsnarig wordt meestal een western mee bedoeld, vaak wordt vergeten dat ook jazzgitaren staalsnarig zijn.
maar de klank van een western is veel geschikter voor moderne muziek, en als je er aan gewend bent dan is de dunnere hals ook wel erg prettig.

freekick
26 augustus 2008, 20:36
Het ligt in de 1e plaats aan je muziekkeus.
Als je klassieke stukken gaat spelen zal je het beste af zijn met nylon.

Jouw muziek lijkt het meest geschikt voor steelstrings.
Hoewel het natuurlijk stikt van de uitzonderingen en er veel nummers
zijn die zowel met staal als nylon goed klinken.

Leo Kottke speelt Bach gewoon op ijzerdraad.
Overigens .. die pijn in je vingers gaat gewoon voorbij... uiteindelijk.

Alberto
26 augustus 2008, 21:02
Sommige muziek komt beter tot zijn recht op een steelstring en omgekeerd.
Dat is niet altijd afhankelijk van een genre vind ik.
Bepaalde popnummers klinken beter op nylon snaren vind ik persoonlijk.
Met nylon krijg je een warme en intieme klank die zich uitstekend leent voor romantische nummers.
Michel van Anouk is een voorbeeld waar ik net even op kom.
Maar verder is het hoofdzakelijk zoals eerder vermeld:
Klassiek/flamenco -> nylon
Country -> staal

Student
26 augustus 2008, 21:05
THX voor de replys

Ik heb af en toe wel een fijne steelstring geprobeerd.

Bijvoorbeeld een Taylor T5. Erg fijn, maar wel een beetje duur voor een beginner. Vooral omdat ik nog twijfel tussen steel en nylon.

Mr.Fingers
26 augustus 2008, 21:06
Als je wat voor Fingerstyle/Folkie wilt gaan, is een Parlor/OOO/OM/Concert meer aangewezen. Die klinken gedefinieerder bij enkele noten.

EDIT: de Baby Taylor niets voor je?

--=HANS=--
26 augustus 2008, 21:31
Origineel gepost door Student : Bijvoorbeeld een Taylor T5. Erg fijn, maar wel een beetje duur voor een beginner.
Hmmm, een taylor T5 is bepaald niet het eerste waar ik aan denk bij een akoestische staalsnarige gitaar in vergelijk met een nylonsnarige. De T5 is eigenlijk niet bedoeld om onversterkt mee te spelen. Als je de bespeelbaarheid van deze taylor goed vindt dan zou je kunnen kijken naar een goede gebruikte "normale" Taylor. Een 214 ofzo, worden geregeld aangeboden op marktplaats etc.

Verder sluit ik me aan bij de voorgaande antwoorden. Bepaalde stukken muziek klinken beter op nylon dan op staal en andersom. Maar niets moet en alles mag dus als je flamenco op een staalsnaar wil spelen, waarom niet!

Rocketman
26 augustus 2008, 23:20
Als ik het verhaaltje van de topic starter zo lees zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom ie niet een leuk klassiek/spaans gitaartje zou kopen. Volgens mij kan je daar alles op doen, ja metal gaat wat moeilijker, divebombs enzo.

En als ie dat nou lekker vind spelen........ Misschien komt ooit een tijd dat ie kiest voor een specifieke klank/uitstraling die je niet voor elkaar krijgt op een nylon. In zo'n geval kies je een andere gitaar die misschien wat minder makkelijk speelt maar daar wil je dan wat extra moeite voor doen. Het HOEFT niet. Zeker voor een beginner met zo'n brede belangstelling zie ik geen reden voor een steelstring.

Een klassieke gitaar is sowieso niet verkeerd om te hebben. Dat is de roots van de gitaar eej.

hezz
26 augustus 2008, 23:42
Ik zelf vind nylonsnarige gitaren erg fijn klinken, het is een erg unieke klank en speelt best comfortabel voor snaar-plukkerij. Maar toch is een staalsnarige gitaar ook erg fijn, heeft ook zijn eigen type geluid en produceert een hoger volume wat fijn is voor buiten onversterkt spelen. Uiteindelijk komt het bij jezelf terug, van welke sound hou jij ongeacht van het genre?

gerritje tralalalala
27 augustus 2008, 17:24
Het mooie van een western is dat het qua geluid een beetje tussen nylon en elektrisch in zit.
Je kan er heel mooi klassieke stukken op spelen, maar ook cleane elektrische stukken komen goed tot hun recht.

Zoals ik zie ben je geen helemaal beginner meer, maar als je het niet zeker weet zou je kunnen wachten met de aanschaf van je gitaar tot je zeker bent wat je wilt.

Maar je moet vooral doen wat jij wilt en je niet zo laten beinvloeden door anderen, en ik sluit me aan bij het motto NIKS MOET.

Pais
28 augustus 2008, 21:08
Ik vind dat je lekker voor nylon moet gaan, als je dat beter bevalt. Die gitaren zijn juist heel geschikt voor de dingetjes die je speelt.

Maar voordat je definitief voor een (kostbare) steelstring of klassieke gitaar gaat, zou je het misschien kunnen overwegen om een goedkope steelsting te scoren. Als je hier wat meer mee oefent en de gitaar leert kennen, kun je een betere keuze maken straks.



Ik speel alleen op nylonsnarige gitaren en heb sporadisch een steelstring in mn handen. Ik kan er dan ook erg weinig mee. Maar ik kom net terug van een intro van mn opleiding en er was alleen een steelstring gitaar mee. Ik heb een aantal dagen dus regelmatig wat op die steelsting lopen klooien en ik moet zeggen dat hij me steeds beter begon te bevallen.
Misschien werkt dat bij jou ook zo.

sanderz
28 augustus 2008, 21:37
Ik heb een aantal dagen dus regelmatig wat op die steelsting lopen klooien en ik moet zeggen dat hij me steeds beter begon te bevallen.

Gitaren met stalen snaren zijn gewoon, hoe zeg je dat diplomatiek, voor échte mannen ;)

Ik bespeel vooral staalsnarige gitaren omdat ik de hals beter te hanteren vind én omdat ik het geluid meer vind passen bij mijn gevoel voor wat muziek zou moeten zijn. Pijn aan je vingers had ik overigens ook bij een nylonsnarige gitaar - als je maar intensief en lang genoeg lawaai maakt gaat alles zeer doen ;)

De keuze blijft dus toch gewoon aan jou... probeer zoveel mogelijk te spelen op verschillende gitaren.