PDA

View Full Version : snaar resoneren met licht ?



kadeka
26 augustus 2008, 19:22
Hallo iedereen,

Ik ben dus op zoek naar zo een lichtbakje dat je gebruikt om je snaren mee te resoneren, zodat je geluid krijgt door het licht ipv door een aanslag.

Ik weet dat het bestaat, maar ik heb geen idee hoe ik eraan kom. Ik heb tot nog toe geen enkele winkel ontdekt die het in zijn gamma heeft.

Iemand enig idee van merken of van winkels ?

Alvast bedankt !

Nielsje
26 augustus 2008, 19:26
Hè? Hoe moet dat dan werken? Soort van stoboscoop effect, maar dan anders?

Ben benieuwd..

artnaz
26 augustus 2008, 19:27
Licht lijkt me sterk, maar je bedoelt denk ik een EBow voor "oneindige sustain":

http://flipnote.net/otto/2008/05/09/images/472px-EBow.jpg

Of zo'n PW tuner dat wel met licht werkt:

http://www.mobro.net/ebay_images/planet%20waves%20pick%20tuner.jpg

boss
26 augustus 2008, 20:38
E-Bow dus, die heeft een klein blauw(?) lampje voorin.
Wat verder overigens geen enkele functie heeft.....

Mitch
26 augustus 2008, 21:04
Zo is het. De verlichting is alleen om te zien of 't apparaat aanstaat en waar je 'm precies hebt ten opzichte van de snaren. De plaatsing is namelijk vrij cruciaal voor de werking van het effect.

robert-gitarist
26 augustus 2008, 21:19
Maar hoe werkt dat ding verder dan eigelijk? Er zit dus enkel een ledje in dat licht geeft om te zien waar ie op de snaar zit en dat het effect aan staat, maar verder? Wat veroorzaakt die "oneindige" sustain? Zijn overgens vrij dure dingen zeg, bijna 100 euro voor een stuk kunststof en een ledje.

Mitch
26 augustus 2008, 21:23
Volgens mij net als de Sustainer pickups een wisselend magnetisch veld wat de snaar in trilling brengt/houdt.

mario88
26 augustus 2008, 21:23
Maar hoe werkt dat ding verder dan eigelijk? Er zit dus enkel een ledje in dat licht geeft om te zien waar ie op de snaar zit en dat het effect aan staat, maar verder? Wat veroorzaakt die "oneindige" sustain? Zijn overgens vrij dure dingen zeg, bijna 100 euro voor een stuk kunststof en een ledje.
naj mijn weten zit er een klein versterkertje in (daarom ook de 9volt batterij) en een kleine ontvanger (soort pickup) die de trilling van de snaar opvangt en versterkt en vervolgens weer op de snaar los laat doormiddel van een (en dit weet ik niet zo zeker) magneet.. waardoor de snaar gaat trillen.. waardoor de ebow de trillingen weer opvangt..waardoor de ebow de snaar weer laat trillen ect. ect. ect.

dacht dat het zo iets was

DeiDRagonas
27 augustus 2008, 00:03
Hij bedoelt vast een Ebow inderdaad.. Hoe dan ook.. Leuk speelgoed, alleen veeeel te duur. Zodra het dingetje onder de 30,- eu grens zit ben ik de eerste die er een gaat halen.

R

Grooveyard21
27 augustus 2008, 10:08
Hij bedoelt vast een Ebow inderdaad.. Hoe dan ook.. Leuk speelgoed, alleen veeeel te duur. Zodra het dingetje onder de 30,- eu grens zit ben ik de eerste die er een gaat halen.

R

er is volgens mij maar 1 bedrijf in wereld die ebow's maakt, dus die prijs zal niet snel onder de 30 euro zakken.

JeroenSchaaf
27 augustus 2008, 11:07
Ik blijf het een gaaf ding vinden....! en tjah wat is te duur...

zoon van Piet
27 augustus 2008, 13:43
De E-bow werkt idd op een wisselend magnetisch veld. de beste resultaten worden verkregen ergens boven of in de buurt van de hals pu, daar kan de snaar verder uitslaan dan bij de hals. ik denk dat de vergelijkbaar werkende sustainer-pu's daarom in de regel bij de hals zitten..

bij een optisch soort ebow kan ik me niks voorstellen.. lijkt me sterk dat licht de energie kan opwekken om de snaar te laten trillen. Wel herinner ik me van vroeger ( ik ben vintage) een gitaar met een optisch lichtelement.. dat moet eind 70-er, begin 80-er jaren zijn geweest. Iets japans (Asama?) waarvan ik nog nooit had gehoord, met een hexagonisch optisch element, zes preamps aan boord, zes volumeschuiven en een zesvoudige uitgang ( naar zes versterkers! )
Ooit een keer een berichtje van gezien, verder nooit meer iets van gehoord..

TimmU
27 augustus 2008, 13:52
wauwsie, weet je misschien nog wat het type is?!

Swan
27 augustus 2008, 14:00
ebow is z'n 90 euro meer dan waard, uniek ontwerp, uniek geluid en zeer bruikbaar...
n stukje plasic met een ledje? dan is elk pedaal een stukje plastic/staal met een lampje en wat knopjes...

schizo910
27 augustus 2008, 17:39
Precies, omdat het een klein ding is dat je in je hand moet houden wordt er altijd maar gesteld dat het een duur ding is, terwijl we voor pedalen makkelijk die prijzen (en meer!) neer leggen. Tsja, je zult hem misschien niet heel vaak gebruiken, maar doe je dat wel met alle pedalen voor je voeten?

bassej
27 augustus 2008, 18:39
ga je nu alsnog proberen je snaren met het licht te resoneren :chicken:

Einzeln
28 augustus 2008, 08:03
Kun je je snaren ook met liefde in beweging krijgen?

DiscoFreq
28 augustus 2008, 10:17
Kun je je snaren ook met liefde in beweging krijgen?
Misschien als je er tegenop rijdt zoals honden wel eens met iemand's been doen? :p

Er zijn naast optische tuners ook wel optische pickups (Ron Hoag toonde dat al in 1969), maar met licht de snaren doen bewegen gaat nog niet :)