PDA

View Full Version : cursus gitaarbouwen



vvdne
26 augustus 2008, 11:27
Hallo allemaal,

Ik speel nu al weer een tijdje gitaar en wil al langere tijd een gitaar bouwen.

Nu heb ik eraan zitten denken om te beginnen met een standaardpakket, maar dat lijkt mij toch minder leuk dan iets geheel zelf te bouwen. Verder wil ik er ook andere harware, andere elementen e.d. op. Dus dan moet je misschien weer van alles aanpassen. Verder heb ik ook helemaal geen ervaring met het afstellen van gitaren.

Het liefst zou ik dit dan ook doen onder begeleiding doen van een ervaren iemand.
Weet iemand misschien waar ik een cursus kan volgen om dit te doen?

Alvast bedankt. :B

Vvdne

Hedge
26 augustus 2008, 11:36
Ik heb zelf een cursus gevolgd bij Outback Acoustics. Ik heb daar een acoustische gitaar gebouwd, maar ze doen volgens mij tegenwoordig ook electrische gitaren.

Leuke manier om je eerste gitaar te bouwen.

Van Dattum
26 augustus 2008, 11:38
www.baileyguitars.co.uk (http://www.baileyguitars.co.uk) 2x geweest, 2x een geweldige ervaring en 2x een fantastiche gitaar gebouwd! Kost wat, maar dan heb je ook wat.....

nevyn292
26 augustus 2008, 12:10
maar die baileys zitten toch in amerika of zie ik dat verkeerd? spul ziet er wel ONTZETTEND gaaf uit!

B_2_the_a
26 augustus 2008, 12:59
zoek eens goed rond
dit is al zovaak gevraagd :P

Van Dattum
26 augustus 2008, 13:26
maar die baileys zitten toch in amerika of zie ik dat verkeerd? spul ziet er wel ONTZETTEND gaaf uit!

Mark Bailey zit in Schotland in Culroy, een klein dorpje vlak bij Ayr.

gengar
26 augustus 2008, 17:08
ik heb ook bij outback acoustics cursus gevolgd. Kost geloof ik 22,50 per avond van 7 tot half elf, in bemmel bij Arnhem en is op maandag en vrijdag.
Als je alleen daar op de cursus gaat bouwen, en niet zo veel thuis denkt te kunnen doen zou ik er wel minstens een half jaar voor uittrekken..

G.G.
26 augustus 2008, 19:27
Gewoon veel hier op het forum opzoeken en zelf gaan bouwen. Zo doen het er zo velen. Wil je op safe spelen, bouw dan een tele of strat om mee te beginnen. Dat kan werkelijk iedereen.

Marcel2
26 augustus 2008, 20:01
Mark Bailey zit in Schotland in Culroy, een klein dorpje vlak bij Ayr.

Als je even met je ogen knippert ben je er alweer voorbij.
Ben in de zomervakantie nog even bij Mark en Carol (en Billy en Fiona natuurlijk) langs geweest. Onder andere om 12 pakken hagelslag te brengen.
In november ga ik voor de 4e keer de cursus doen, deze keer een fretloze bas.

barno
26 augustus 2008, 20:14
Als je een "cursusmens" bent, doe een cursus, als je er geen bent, zoals ik, gewoon deraan beginnen. Het kost je wel minstens evenveel aan leergeld hoor, in de vorm van fouten, grijze haren enz... maar het is te doen. Vooraleer ook maar ergens aan te beginnen zou ik geweldig veel inlezen hier op het zelfbouwforum, dat helpt heel goed. Ik heb 80% van al mijn info uit dit forum gehaald. En ik toen ik begon, wist ik eerlijk gezegd ternauwernood wat een bovenfrees was ...

G.G.
26 augustus 2008, 20:15
Als je een "cursusmens" bent, doe een cursus, als je er geen bent, zoals ik, gewoon deraan beginnen. Het kost je wel minstens evenveel aan leergeld hoor, in de vorm van fouten, grijze haren enz... maar het is te doen. Vooraleer ook maar ergens aan te beginnen zou ik geweldig veel inlezen hier op het zelfbouwforum, dat helpt heel goed. Ik heb 80% van al mijn info uit dit forum gehaald. En ik toen ik begon, wist ik eerlijk ternauwernood wat een bovenfrees was ...

Voor mij geld hetzelfde, en ik heb nu hier een aantal echte toppers staan.

superfly
26 augustus 2008, 21:51
Ander aspect is dat je voor je eerste bouw toch wel nog wel wat gereedschap nodig hebt. Als je bovenfrezen, raspen, fretvijlen, radius blocks enz. aanschaft voor " die ene gitaar" wordt het een relatief dure grap. Als je niet zeker weet of gitaarbouw jouw "ding" is, en je hebt geen kennis met een werkplaats, kan je investeringen in gereedschap beperken door een cursus te volgen. Als het dan bevalt kan je je tools stukje bij beetje opbouwen, en mijn Electra Beckum lintzaag overnemen. :seriousf:

Mattia
26 augustus 2008, 23:25
Tja, cursussen....lijkt me wel handig, maar er was nooit iets in de buurt. Dan maar alles zelf uitvogelen. Dat gaat alleen niet altijd even vlot - een cursus had mijn leerproces vast en zeker versneld, en zou het nu ook nog eens een keer ten goede komen, denk ik. Die Baileys cursus lijkt me wel lachen, omdat het me wel leuk lijkt om 'in de groep' een gitaar te bouwen, omdat Schotland prachtig is, en omdat je toch altijd van elkaar kunt leren. Da's nou juist het mooie van de verschillende internetgemeenschappen die er zijn.

Maargoed, ik zal het dus maar 'moeten doen' met zelf meer instrumenten bouwen. De investering in materialen en gereedschap heb ik immers al gedaan ;-)

Hedge
27 augustus 2008, 08:45
Als je een cursus doet, moet je van te voren ook kritisch zijn of het wel jouw manier van bouwen is (of kan worden).
Ik heb tijdens de cursus mijn hals gewoon vlak op de acoustische kast gelijmd met idioot sterke lijm. Dus geen zwaluwstaat of wat dan ook (twee bouten, maar die hebben geen enkele toegevoegde waarde voor de constructie).
Dit was hun manier van bouwen en voor mij op dat momenet een acceptabele consessie. Maar ik wil nu gewoon dat er een zwaluwstaart verbinding tussen zit.
En ondertussen heb ik geleerd dat ondanks de cursus er nog zat fouten te maken zijn.

gengar
27 augustus 2008, 10:24
Ben het niet helemaal eens met de stelling dat je van te voren moet weten of beslissen of het wel jouw manier van bouwen is die op de cursus wordt toegepast. Er bestaat immers nog geen 'jouw manier van bouwen'...Als je op de cursus hebt gebouwd volgens een bepaalde methode en tegen de tijd dat je gitaar klaar is een miljoen uur op het internet (dit forum bijv) hebt gezeten kun je op een gegeven moment wel gaan bepalen wat jouw manier misschien gaat worden en de tweede gitaar misschien iets anders maken en dan na een aantal jaar ontwikkel je jouw manier.
tussendoor en off topic: Hoezo hebben die twee bouten geen zin?

Dus ik denk dat elke cursus goed is om iets van op te steken. Ik zou bijvoorbeeld ook graag nog eens een keer een cursus doen zoals die in schotland. Wat er minder is in de cursus dat laat je in de toekomst uit je bouw en de goede dingen kun je combineren.

Hedge
27 augustus 2008, 10:52
Mee eens, je weet nog niet alles over gitaren en dus is het moeilijk om vooraf geheel te bepalen of het bij je past. Laat staan de je de klank zou kunnen beïnvloeden.
Maar een aantal basis dingen qua constructie had ik wel helder voor ogen. Zoals de genoemde halsverbinding (overigens, als ik de zwaluwstaart had willen maken op mijn eerste gitaar hadden de heren van Outback daar zeker aan meegewerkt).
Een goed gevoel bij wat je gaat maken vind ik wel belangrijk, anders lukt het je nooit om gemotiveerd te blijven om al die uren in je gitaar te steken.

Wat betreft die bouten. Bij mij zit het op zo'n manier vast dat tijdens het lijmen ze het verhaal goed en snel op hun plek hebben gehouden. Dit is ook wat Victor mij heeft verteld tijdens de cursus qua functie van die bouten. Als je te veel druk op de bouten zou zetten, is de kans op splijten van je hielblok aanwezig.

Davy
27 augustus 2008, 10:57
Hoezo hebben die twee bouten geen zin?



Bouten in een lijmverbinding hebben geen enkele zin, tenzij de lijmnaad het begeeft. De bouten geven kracht aan een verbinding door wrijving, om wrijving te hebben moet er een (superkleine) verplaatsing zijn. Door de lijmverbinding is er geen verplaatsing mogelijk dus ook geen over te dragen kracht

Mattia
27 augustus 2008, 11:19
Bouten in een lijmverbinding hebben geen enkele zin, tenzij de lijmnaad het begeeft. De bouten geven kracht aan een verbinding door wrijving, om wrijving te hebben moet er een (superkleine) verplaatsing zijn. Door de lijmverbinding is er geen verplaatsing mogelijk dus ook geen over te dragen kracht

Nouja, ze dragen wel toe aan de kracht, maar het is een onzinnige manier van bouwen. Je voegt gewicht toe zonder dat je noodzakelijke kracht toevoegt, en je bent het hele voordeel van bouten (makkelijke neck resets, etc.) gewoon kwijt. Ik vind dovetails trouwens ook redelijk onzinnige constructies als je het niet echt goed kan, vooral omdat een neck reset toch zeer zeker tot de mogelijkheden/waarschijnlijkheden behoort, maargoed, traditie is en blijft traditie.

Dat verhaal van 'hielblok splijten' is ten eerste uiterst theoretisch (zij de miljoenen gitaren met bolt on necks, zonder problemen), en ten tweede alleen een issue als je domme dingen doet - de bouten moeten net vast zitten, redelijk strak, maar niet zo strak als het maar kan. Je kan het ook behelpen door een gelamineerd blok te maken, of een deuvel in de hiel van de hals ter versteveging. Om maar wat voorbeelden te noemen.

gengar
27 augustus 2008, 11:29
Davy ik denk dat dit dus echt onjuist is. De krachten van de snaren trekken als het ware aan de onderkant van de hiel. Op de lijmverbinding komt een gecombineerde kracht, maar vooral een trekkracht! als de lijm zacht zou worden zou er haaks op op de wand 'slierten' te zien zijn in de richting waar de lijm loslaat. Op dezelfde manier: Als er alleen onderop de gitaar een bout zou zitten zou de nek toch mooi blijven zitten. Bouten zijn ontworpen om een trekkrachtop te vangen, niks wrijving. Als je een plaat op een andere plaat vastzet met een bout komt er trekkracht op de bout en deze trekkracht is als wijving terug te vinden tussen de twee vlakken.
Ik ben het wel eens met de stelling dat als de lijmverbinding goed is de bouten niks toevoegen. Maar goed, dit is allemaal off topic.
Een cursus is denk ik nuttig. Ik denk dat ik ongeveer 10 procent van alles wat ik heb gedaan en weet uit de cursus heb gehaald en de rest van het net. Wat dat betreft zit ik wel bij Mattia in de buurt. Waar een cursus echt goed voor is denk ik is om te kijken of je wel iets kan met je handen en of het wel je ding is en al dat geld in gereedschappen wil gaan investeren. Je zult op de cursus meteen zien hoeveel aanleg je hebt en of het misschien ooit wat kan worden.

superfly
27 augustus 2008, 13:29
Volgens mij gebruikt Victor de bouten alleen maar om de lijm verbinding te klemmen en hebben ze verder geen functie meer, helaas krijg je ze daarna niet meer los :) Overigens heeft (of had) hij meer eigen technieken; bracing in de kast lijmen en daarna het achterblad erop bijvoorbeeld.Wim

Raguil
27 augustus 2008, 16:10
Gewoon veel hier op het forum opzoeken en zelf gaan bouwen. Zo doen het er zo velen. Wil je op safe spelen, bouw dan een tele of strat om mee te beginnen. Dat kan werkelijk iedereen.

Is een tele of strat echt zo makkelijk? Ik ben ook nog iemand die nog geen gitaar heeft gemaakt en ben aan het kijken hoe en wat om te beginnen want het lijkt me erg vet om te doen.

gengar
27 augustus 2008, 17:38
Ja precies, maar zag ik nou niet dat ze dat bij Javaca, bij de gitaar die achter zijn werktafel in het klaslokaal logt ook op die manier doen?
Victor kiest voor deze methode omdat dat makkelijker zou zijn geloof ik..
Misschien kan Javaca hier eens over uitwijden?

Mattia
27 augustus 2008, 17:40
Is een tele of strat echt zo makkelijk? Ik ben ook nog iemand die nog geen gitaar heeft gemaakt en ben aan het kijken hoe en wat om te beginnen want het lijkt me erg vet om te doen.

In wezen wel, ja, het is echt 'zo makkelijk'. Een one-piece maple neck (neck skunk stripe, vintage style truss rod, etc.) is misschien wat lastig, maar een 'gewone' strat of tele hals, met dual action rod, pre-slotted toets, nou, da's best te doen. Je hebt zelfs plekken waar je kant en klaar volledige freesmallen kunt kopen voor gitaren, wat alles nog makkelijker maakt. Zelf vanaf een foto/tekening/andere gitaar de boel copieren is ook best makkelijk te doen, hoor.

Als voorbeeld: mijn eerste gitaar ooit was een set neck, chambered, carved top PRS achtig ding. Gereedschap: vioolschaafje, bovenfrees, kolomboorstandaard, een dremel voor inlay, en verder wat handgereedschap. Daar kom je heel ver mee, als je een beetje degelijke leidraad hebt (bijv. Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'). Zelfs akoestisch ligt binnen handbereik, hoor, maar het toch allemaal net wat precieseriger.

barno
27 augustus 2008, 17:46
Is een tele of strat echt zo makkelijk? Ik ben ook nog iemand die nog geen gitaar heeft gemaakt en ben aan het kijken hoe en wat om te beginnen want het lijkt me erg vet om te doen.

Een tele is gemakkelijker dan een strat maar ik zou niet zeggen dat het helemaal niks voorstelt. Wel voor iemand die al wat gitaren heeft gemaakt zoals LP of 335 achtig enz... .

Het is best te doen maar als we hier zeggen dat het helemaal niets voorstelt, ga je er mss te licht overheen ... :)

Een tele is nl een een plank (meestal bestaande uit twee stukken) die in een vorm gezaagd/gefreesd wordt met wat pickup routings, that's it. Met een geschroefde hals (makkelijker dan gelijmde). De hals is ook iets makkelijker omdat er geen hoek zit in de headstock.

Dus als eerste bouwsel is een tele een prima keuze. Strat kan ook maar daar heb je al wat meer afrondingswerk aan, armrest, bellycut etc...

Javaca
27 augustus 2008, 18:26
Volgens mij gebruikt Victor de bouten alleen maar om de lijm verbinding te klemmen en hebben ze verder geen functie meer, helaas krijg je ze daarna niet meer los :) Overigens heeft (of had) hij meer eigen technieken; bracing in de kast lijmen en daarna het achterblad erop bijvoorbeeld.Wim


Ja precies, maar zag ik nou niet dat ze dat bij Javaca, bij de gitaar die achter zijn werktafel in het klaslokaal logt ook op die manier doen?
Victor kiest voor deze methode omdat dat makkelijker zou zijn geloof ik..
Misschien kan Javaca hier eens over uitwijden?

De schroeven zitten in de lijmverbinding van m'n luit.
Hier zijn ze ook om de lijmverbinding aan te trekken en tijdens het lijmen op zijn plaats te houden. Verder hebben ze vrijwel geen functie, maar blijven ze als statisch element achter in de hals en het topblok.
Dit wordt ook wel bij barokgitaren gedaan.

Voor normale gitaar geef ik de voorkeur aan een 'slof' zoals bij klassieke gitaren. Hals en topblok bestaan uit één stuk.

Over cursussen:
In Nederland heb je ook nog de Vereniging van huismuziek (www.huismuziek.nl (http://www.huismuziek.nl)). Ook hier worden cursussen gegeven. Op de meeting waren er diverse instrumenten hier vandaan te zien. Jan Zonjee en Francesco Leicher geven er gitaarbouw.

Verder heb je in Belgie diverse cursussen. Ondermeer bij het CMB in Puurs en Kurt de Korte in Brugge.
Zelf hoop ik in de toekomst ook ooit een cursus op te starten.

@Superfly: Die lintzaag raak je in Langbroek ook wel kwijt hoor.:sssh:

gengar
27 augustus 2008, 18:42
en hoe zit het met die verlijmingsmethode Javaca, waarover het in de vorige reactie van mij ging?

Van Dattum
28 augustus 2008, 09:03
Toch valt het bouwen van een Tele niet te onderschatten! Tenminste, als je er één volgens het origineel wilt maken. Alles moet echt supernauwkeurig gebeuren, anders sluit je slagplaat niet mooi aan met de rand van de body, zit de brug niet mooi in het midden van de uitsparing, zit het chromen controlplaatje niet mooi recht enz. enz. enz...... Echt van die dingetjes waardoor mensen gaan zeggen: Zo, zeker zelf gemaakt...? Om maar te zwijgen over het mooi op lijn krijgen van de gaten in de body voor de snaardoorvoer....

Mattia
28 augustus 2008, 09:35
Toch valt het bouwen van een Tele niet te onderschatten! Tenminste, als je er één volgens het origineel wilt maken. Alles moet echt supernauwkeurig gebeuren, anders sluit je slagplaat niet mooi aan met de rand van de body, zit de brug niet mooi in het midden van de uitsparing, zit het chromen controlplaatje niet mooi recht enz. enz. enz...... Echt van die dingetjes waardoor mensen gaan zeggen: Zo, zeker zelf gemaakt...? Om maar te zwijgen over het mooi op lijn krijgen van de gaten in de body voor de snaardoorvoer....

Da's met alle gitaarbouw. Maargoed, ik maak altijd eigen interpretaties, dus stoor ik me niet aan een vintage correct body met een vlak stukje bij de jack oid. Maar alles mooi recht uitlijnen is uiteraard een must.

G.G.
28 augustus 2008, 09:46
Toch valt het bouwen van een Tele niet te onderschatten! Tenminste, als je er één volgens het origineel wilt maken. Alles moet echt supernauwkeurig gebeuren, anders sluit je slagplaat niet mooi aan met de rand van de body, zit de brug niet mooi in het midden van de uitsparing, zit het chromen controlplaatje niet mooi recht enz. enz. enz...... Echt van die dingetjes waardoor mensen gaan zeggen: Zo, zeker zelf gemaakt...? Om maar te zwijgen over het mooi op lijn krijgen van de gaten in de body voor de snaardoorvoer....

Dat is niets anders dan werken met een duidelijke middenlijn op je hout. Alleen die snaarbusjes zijn wat tricky, maar bij een strat heb je die gelukkig niet.

Van Dattum
28 augustus 2008, 10:44
Check! Maar je wilt mijn eerste Tele niet zien.....:seriousf: Gelukkig is ie al opgestookt....

vvdne
14 september 2008, 23:17
Iedereen bedankt voor zijn reactie. :rockon:

Ik heb besloten zelf te proberen een stratocaster te bouwen. Daarnaast ga ik wel een (aantal) cursus(en) doen om die gitaar optimaal af te stellen.

Mocht ik vast lopen en er ook niet met jullie tips uitkomen, dan kan ik altijd nog een cursus gaan volgen om mijn gitaar af te maken. (Uiteraard als ik het helemaal verknal, dan zal ik opnieuw moeten beginnen :-) )

V.