PDA

View Full Version : basdrum microfoon prijs/kwaliteit



Bins
26 augustus 2008, 09:43
Ik ben op zoek naar een beetje een "bang for the buck" basdrum microfoon. Het hoeft dus niet helemaal het neusje van de zalm te zijn, maar het mag wel een beetje klinken zeg maar.

Qua geluid wil ik (nou ja... ik wil dat helemaal niet, maar die aap die met die stokken zwaait wel) echt dat "klick" geluid hebben. Ik weet dat dat ook met plaatsing te maken heeft, maar de mic zal toch zeker een rol spelen.

Is het trouwens heel raar om de kick op te nemen met een sm57(imitatie)? Ik lees hier en daar op internet dat het wel ok is voor metal en dergelijke. Ik kan de kick altijd nog vervangen met een sample, dus er is hoe dan ook geen man overboord.

Budget zit trouwens rond de 100/150,- nieuw of 2ehands.

Solidkick
26 augustus 2008, 20:36
De MD421 gaf me een goede rock punch en de Beyer M88 ook.
Ik neem aan dat een juist geplaatste SM57 dat ook wel kan.

Die click sound vin'k persoonlijk alleen te trekken bij superstrakke metal drummers. En dan eigenlijk nog niet. But that's just me.

Bins
26 augustus 2008, 21:36
De MD421 gaf me een goede rock punch en de Beyer M88 ook.
Ik neem aan dat een juist geplaatste SM57 dat ook wel kan.

Die click sound vin'k persoonlijk alleen te trekken bij superstrakke metal drummers. En dan eigenlijk nog niet. But that's just me.

Ja, ik vind het ook niks hoor... Maar die ouwe vindt dat mooi.

DeiDRagonas
26 augustus 2008, 23:53
Ik vind dat typische geluid met die felle tik van de klopper wel mooi zolang er ook nog genoeg bass in zit om lekker in je maag te duwen. Ik heb erg veel opnames gedaan met een simpele SM58 in de bassdrum en dat gaat prima eigenlijk. Mist alleen iets teveel bass naar mijn mening, Maar ik kreeg er met wat schuiven een redelijke click uit toch en oog een wat milder geluid is goed te doen. Wel blijf ik altijd die typische Shure Sm-serie voicing horen als je t kanaal op pfl zet, maar stoor me er in een mix niet aan verder.

Edit: Maar nu je de keus hebt zou ik wel iets anders op marktplaats proberen te scoren.

Goeie avond, Roy!

Thoom42
27 augustus 2008, 00:20
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar een mooie tweedehands Shure B52 of een mooie AKG D112. Als je zoiets op de kop kunt tikken heb een prima bass sound. Ben je wel wat centjes kwijt, maar heb je een mooi drumgeluid. Verder meen ik ook nog dat een imitatie-sm57 niet geweldig is om bass mee op te nemen maarja...dat is mijn mening.

Succes met zoeken!

bert k
27 augustus 2008, 00:22
Als je een mooie klik wilt moet je een 2-euro munt plakken op de plaatst waar de klopper het vel raakt. Ouwe truc, werkt nog steeds.


Een imitatie 57 lijkt me geen feest, een echte is al een stuk beter. Mooier is een MD421 of idd een D112.

Frits van Mourik
27 augustus 2008, 07:10
Poosje terug de Sennheiser e 602 geprobeerd.
Uitstekende dinges, zeker voor 't geld.

pol
27 augustus 2008, 08:31
die klik licht meestal aan de EQ.

sommige van die basdrummics hebben van nature wel al die boost in het hoog om die klik te benadrukken.

Anders misschien triggeren + een drummodule erbij, dat laat je zo hard klikken als je zelf wil...

guhlenn
27 augustus 2008, 08:50
De AKG D112 is niet zo duur en heeft veel click. beetje boosten rond de 50-60 Hz voor die stomp in je maag et voila.

STW
27 augustus 2008, 16:18
een vriend van me heeft een sm 52 (geloof ik) liggen waar ie weinig mee doet. als je wilt wil ik wel vragen wat zijn plannen er mee zijn

El Capitain
28 augustus 2008, 23:18
Nieuwprijs beta52
http://www.feedback.nl/?b=BETA52&a=

armageddon
29 augustus 2008, 00:18
Als je een mooie klik wilt moet je een 2-euro munt plakken op de plaatst waar de klopper het vel raakt. Ouwe truc, werkt nog steeds.

Die truc is niet ouder dan 2002. Daarvoor waren er nog geen 2-euromunten in omloop.

Bins
29 augustus 2008, 00:25
Een vintage rijksdaalder geeft natuurlijk een betere klank ;)
Maar het is wel een goeie tip. Ik ga het sowieso proberen.

Ik kijk zaterdag eerst wel even hoe het gaat met de gear die ik nu heb... Als het lukt post ik wel even een sampletje.

Han S
29 augustus 2008, 10:17
Ik vind die knaaktruuk niks, neem dan een houten klopper of zo'n klopper die je kunt omkeren, met een harde en een zachte kant. En stem die fokking basdrum een keertje goed, de meesten klinken als een natte dweil.

pol
29 augustus 2008, 10:22
met dat Eurostuk zit je ook dadelijk door het basvel uit, en houten kloppers zijn ook geen goed idee voor een hard spelende drummer.

plastic kloppers + zo'n falam slam pad ding + een goed vel geeft genoeg attack

Bins
29 augustus 2008, 12:41
plastic klopper hebben we al, en onze shit is altijd goed gestemd (waarom wordt er meteen gedacht dat dit niet het geval is?)

guhlenn
4 september 2008, 11:31
Omdat je band drunk tank heet natuurlijk. (maar serieus, boost gewoon rond de 2-4 kHz).

pol
4 september 2008, 12:54
sommige basdrums doen die tik van nature wel al een stuk harder, hangt natuurlijk ook heel hard van het vel af, bij remo staat op de site welke vellen helderder klinken, doffer maken kan altijd met meer demping.

een gewone clear pinstripe of iets dergelijks doet die tik wel, gewoon geen van die vellen kopen met coating, da's vrij dof allemaal.

http://www.faderwear.com/guides/aggressivedrums/

hier een interessant stukje over drums, dit is geen bijbel natuurlijk, experimenteer zelf..

skanky
4 september 2008, 13:10
Het gaat er uiteindelijk niet om hoe je het doet, maar om het resultaat.
Ik krijg altijd wel een goede tik met een beetje eq'en. En je kan natuurlijk altijd samples gebruiken.
Misschien vinden de puristen dat vals spelen maar ik gebruik eigenlijk altijd samples naast de orginele drumgeluiden.
Nogmaals: het gaat om het resultaat.

Bins
4 september 2008, 15:53
Het is trouwens best goed gegaan. Ik ben zeer tevreden met wat ik met 4 cheapie (thomann) mics heb kunnen doen. Maar natuurlijk wel meteen gas voor meer/beter :)

Solidkick
4 september 2008, 21:58
Misschien vinden de puristen dat vals spelen maar ik gebruik eigenlijk altijd samples naast de orginele drumgeluiden.


Vals niet maar wel gemakzuchtig :D

Frits van Mourik
5 september 2008, 00:59
Een vintage rijksdaalder geeft natuurlijk een betere klank ;)
Maar het is wel een goeie tip. Ik ga het sowieso proberen.



Vóór 2002 heette het dan ook de beat-riks, hihi.
Ikzelf vind zo'n knaak te erg klikken; ik gebruik op mijn kickvel de
Remo "FalamSlam", een rondje van +/- 10 cm zelfklevend kevlar.
Zelfs de ergste mongool drijft dan geen putten in je dure vel & 't klinkt echt vet.
Ik gebruik in 't pedaal zo'n lichtgewicht vier-standen klopper;
plat vilt-rond vilt-plat nylon-rond nylon.

Geheimtip:
Als je nog te weinig klik hebt, moet je het bassdrumvel eens (een heel stuk) lager stemmen i.p.v. hoger...

skanky
5 september 2008, 09:19
Vals niet maar wel gemakzuchtig :D

Tijd is geld toch?
;)

guhlenn
5 september 2008, 10:05
tis ook vals spelen, maar dat zijn 25 sporen gitaar ook ... Kent iemand Slipperman? rockalbums are about as real as indiana jones and the temple of doom...

pol
5 september 2008, 10:08
straffe gitarist die 25 sporen in de maat kan spelen :)

2 perfect gelijk krijgen is al lastig genoeg...

maar het ging over basdrummicro's hier.

Han S
5 september 2008, 11:26
tis ook vals spelen, maar dat zijn 25 sporen gitaar ook ... Kent iemand Slipperman? rockalbums are about as real as indiana jones and the temple of doom...

Slipperman, is een fantastische vent, Tim Gilles heet hij en ik heb wel met hem gemaild. Hij heeft een mooie studio, http://www.bigbluemeenie.com/index.pl

Echt een geweldige vent die heel veel weet en zo gek is als een deur, maar dan in poitieve zin.

http://www.bigbluemeenie.com/images/rumblefish.jpg

skanky
5 september 2008, 11:58
Ik heb orginele drum samples van dire straits, roxy music, def leppard en the pretenders. Die komen af en toe echt wel van pas hoor. Als ik in een jaren '70 '80 bui ben dan. :D

guhlenn
5 september 2008, 12:24
straffe gitarist die 25 sporen in de maat kan spelen :)

2 perfect gelijk krijgen is al lastig genoeg...

maar het ging over basdrummicro's hier.

Hoho, politie speel je maar in je eigen forum. :)

Verder dank ik u voor het compliment :) oefening baart kunst zeg maar.

pol
14 oktober 2008, 09:54
even dit topic kicken, ben er nog steeds niet uit welke mic te nemen voor kick...

twijfel nog tussen :

Shure beta52, naar wat ik op samples hoor is die niet zo heel erg ge pre eq'd en klinkt die vrij natuurlijk.

Audix D6 : lijkt prima voor metal, goeie attack, behoorlijke midscoop.

beyer Opus 99 zat blijkbaar ook in dezelfde richting, goeie attack, lekker diep. wel nogal duur, vond ik op samples wel heel goed eruit komen zonder iets van eq, maar of dat zoveel zegt ?

wat ik van AKG 112 gehoord heb vond ik niks, te modderig, weinig attack. lijkt me meer iets voor tragere rockdingen.

beyer m88 lees ik ook goeie dingen over, alleen zou die nogal fragiel zijn voor in de kick ?

Han S
14 oktober 2008, 10:09
Ik heb twee M88's maar in de kick bevalt hij me minder, dan liever de M201.

berolios
19 oktober 2008, 20:30
Hallo Pol,

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar heb je ook gekeken naar een Shure Beta 91 ?? Dat is voor mensen die naar een 'klik' zoeken wel een echte standaard-mic. Ikzelf houd helemaal niet van dat geklikkerdeklik, maar zou daar zeker eens naar kijken. Een D6 kan als ik jouw verhaal hoor evt ook... maar ik vind die weinig met natuurgetrouwe weergave van doen hebben (bult hoog, bult laag, verder niks).

De 'standaard' combinatie in de live-wereld is een Beta 52 met een Beta 91 in de kick.

Mijn werkpaard blijft nog altijd een Shure Beta 52... daar krijg ik live vrijwel altijd de sound mee die ik wil... Maar een goed gestemde drumkit blijft natuurlijk altijd de basis... zonder dat geen echte dikke drumsound.

Een D112 vind ik over het algemeen te 'blokkerig', maar kan in combinatie met een goed gestemde kit in sommige situaties erg goed werken... hij geeft wel een mooie weergave van het laag-midden gebied.

Veel succes en laat ons weten wat je uiteindelijk gedaan hebt!

skanky
19 oktober 2008, 20:38
Ik heb gister voor het eerst een d6 gebruikt. Ik vond het echt geen inspirerende microfoon.
Het is het allemaal net niet. Het heeft geen karakter.
Het geluid is niet slecht, maar ik krijg er niet uit wat ik met een d(1)12, 602 of bv een b52 krijg.

pol
19 oktober 2008, 22:01
ik moet een beetje op m'n budget letten, zo'n beta 91 is me wat duur... de audix heb ik voor 160 euro kunnen kopen op Ebay uk, volgende week komt die binnen.

wat ik van opnames gehoord hebt (tuurlijk nog achteraf bewerkt met eq, compressie, etc...) klonk wel goed van die D6.

voorlopig heb ik wat zitten testen met een md421 in de kick bij gebrek aan iets anders, maar dat werkte zeker niet slecht :)

nu nog overhead mics kopen, nog iets voor de hi-hat en ride, en ik ben eindelijk vertrokken.. dure bedoening allemaal.

berolios
19 oktober 2008, 22:09
[...] nu nog overhead mics kopen, nog iets voor de hi-hat en ride, en ik ben eindelijk vertrokken.. dure bedoening allemaal.
Kijk naar Oktava MC-012's... die klinken erg goed, zeker voor het prijsje dat ze mogen kosten (iets van 225 voor 2 stuks)... je krijgt dan verschillende kapsels en een pad erbij !!

D6 is geen slechte mic... ieder zijn smaak natuurlijk, maar Audix maakt wel betrouwbare kwaliteitsmics... hopelijk is die 2e hands die je hebt gekocht daadwerkelijk in goede staat! Een D6 is wel ook echt een mic met veel hoog, dus biedt wel wat je zoekt.

Succes ermee!

pol
19 oktober 2008, 22:39
bedankt, naar die oktava's was ik ook al op zoek, waar vind je die voor 225 ? bij thomann staan ze 300 en op ebay gingen ze ook richting de 250-280

de D6 die ik besteld had was nieuw.

berolios
19 oktober 2008, 23:01
[...] de D6 die ik besteld had was nieuw.
Ah, beter!

Ja, 250 zou ook kunnen hoor. Heb er al een tijdje niet meer naar gezocht. Hier in NL zit er iemand in het oosten van het land die nogal actief is met Oktava, misschien daar eens checken? Of via officiele Oktava-website?

Je moet wel even goed opletten dat het echte zijn, HIER (http://oktava.tula.net/fake/) een linkje met hoe je ze kunt herkennen. Gewoon bestellen bij betrouwbare winkels zeg ik dan... kost misschien een tientje extra, maar dan ben je wel zeker van goede spullen en goede service.

Succes ermee!

pol
20 oktober 2008, 10:22
welke winkel in nl was dat ? via de oktava site zelf is al een stuk duurder als via Thomann.

bedankt voor de info alvast, ik wist niks over die namaakdingen. ben ze zelf ook nog niet tegengekomen op Ebay.

berolios
20 oktober 2008, 10:34
welke winkel in nl was dat ? via de oktava site zelf is al een stuk duurder als via Thomann.

bedankt voor de info alvast, ik wist niks over die namaakdingen. ben ze zelf ook nog niet tegengekomen op Ebay.

Moet je effe op speurders.nl Oktava intikken, dan kom je er vanzelf.
Ik heb gisteren nog even snel voor je gekeken, maar kan het ook niet meer vinden voor dei 250... misschien heb ik het verkeerd onthouden... of heb ik ex. BTW prijzen onthouden of zo...

Succes ermee!

Han S
20 oktober 2008, 12:34
Je moet eens even een paar Samson CO2 micjes proberen, zijn penseeltjes en kosten 100 euro per paar. Zal je verbazen op overheads.