PDA

View Full Version : VRAAG: Bogner Cabinet rewiren ??



jw009
26 augustus 2008, 01:17
Hallo,

Ik heb een Bogner cabinet op het oog, nu is het probleem dat mijn Mark IV wel een 8 ohm uitgang heeft, maar niet hoger. Ik heb geen zin in een mismatch die mijn buizen of trafo verkloot dus zou ik dan eventueel het cabinet anders kunnen bedraden, zodat je op 4 of 8 ohm uitkomt?

Is dit trouwens een werkje van niks, of kan je dit beter door een professional laten doen? Zijn hier trouwens schema's van, volgens mij heb ik wel eens een tekeningetje langszien komen namelijk?

MattellicA
26 augustus 2008, 01:52
Over welke cab gaat het? Hangt volledig af van het ohmage vd speakers natuurlijk.

Nocki
26 augustus 2008, 08:10
Een 16Ohm cab mag je gewoon aan je 8Ohm uitgang van je mark IV hangen.
Wat een rot amps zijn dat trouwens... die mark IV's

http://colomar.com/Shavano/2x12wiring.html

jw009
26 augustus 2008, 10:03
Het gaat om een 4x12 cabinet met V30 speakers, ik weet niet hoeveel Ohm die zijn.

In het Impedantie FAQ stond dit:

Een mismatch naar boven, dus de kast is bijvoorbeeld 16 ohm en je speakeruitgang op de versterker is 8 ohm, dan kan de versterker zijn vermogen niet goed kwijt.

Daardoor kunnen je buizen stuk gaan en zal in het ergste geval je eindtrafo het loodje leggen.

Weet je zeker dat het kan Nocki? Ik wil namelijk geen enkel risico lopen.

Nocki
26 augustus 2008, 10:21
Het beste is om de weerstand gelijk te hebben.
Cab lager dan amp is idd niet goed.
Cab hoger dan amp mag geen probleem zijn.

maar wacht de rest van de antwoorden af zou ik zeggen.

groetjes

Nocki

Kim Wilson
26 augustus 2008, 10:30
Nocki, jouw uitleg gaat alleen op bij transistor-amps. Bij buizenamps moet je in principe gewoon de juiste impedantie hebben, maar afhankelijk van de OT is het soms mogelijk om met mismatch te spelen.

jw009
26 augustus 2008, 10:34
De Bogner cabinetten zijn vrij populair over het algemeen, ik vind het raar dat de alleen met 16 Ohm cabs werken.

Nielsje
26 augustus 2008, 10:42
Rewiren is altijd mogelijk, zeker met een 4 x 12 heb je legio mogelijkheden.

Het gaat er alleen wel even om dat je moet weten wat voor speakers erin inzitten (4 of 8 ohm) alleen maar 16 ohm speakers lijkt me niet logisch, maar dat kan gebeuren.

Een 16 ohm kast kan zonder problemen op een 8 ohm versterker.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 10:47
Rewiren is altijd mogelijk, zeker met een 4 x 12 heb je legio mogelijkheden.

Het gaat er alleen wel even om dat je moet weten wat voor speakers erin inzitten (4 of 8 ohm) alleen maar 16 ohm speakers lijkt me niet logisch, maar dat kan gebeuren.

Een 16 ohm kast kan zonder problemen op een 8 ohm versterker.
Met 4 speakers heb je helemaal niet veel mogelijkheden. Het is nu een 16 ohm-kast, dus zitten er 4 of 16 ohm speakers in. Daar kun je 4 ohm of 2x 8 ohm van maken.

En een 16 ohms kast kan dus NIET zomaar op een 8 ohm uitgang van een buizenamp.

Jimwoud
26 augustus 2008, 11:01
Ik zou hem gewoon rewiren naar 4 Ohm, klaar.

Of mesa mailen of die 8 Ohm ook op een 16 Ohm cab kan.

Mijn Koch KC50 kon volgens Koch zelf ook gewoon met zijn 8 Ohm op een 16 Ohm cab.

EDIT: Ik kan die verschillende schema's niet vinden voor het rewire'en, kan iemand die posten misschien. En eventueel ook in de impedantie FAQ, want daar staan wel wat schema's maar niet van 4x4Ohm naar 16Ohm, en van 4x16 Ohm naar 4Ohm.

Nielsje
26 augustus 2008, 11:09
Met 4 speakers heb je helemaal niet veel mogelijkheden. Het is nu een 16 ohm-kast, dus zitten er 4 of 16 ohm speakers in. Daar kun je 4 ohm of 2x 8 ohm van maken.

En een 16 ohms kast kan dus NIET zomaar op een 8 ohm uitgang van een buizenamp.

Dus wel vriend.

Het is onverstandig om een 16 ohms versterker op een 8 ohms kast te zetten, een 8 ohms versterker op een 16 ohms kast kan zonder problemen, je versterker moet alleen wat 'harder' werken, maar het is zeker niet gevaarlijk voor je output trafo.

Overigens kan je ook even contact opnemen met CMW, hij heeft volgens mij een handig kastje voor verschillende impedanties (Mitch heeft er ook een) of deze ook dit probleem kan oplossen, weet ik niet, moet je even vragen.
En wellicht zit er op de trafo ook wel een 16 ohms tap...

AART
26 augustus 2008, 11:15
Nocki, jouw uitleg gaat alleen op bij transistor-amps. Bij buizenamps moet je in principe gewoon de juiste impedantie hebben, maar afhankelijk van de OT is het soms mogelijk om met mismatch te spelen.

Oetlul, doe je onderzoek eerst goed man. Zoals nocki het zegt staat het ook in de manual van de Mark IV. Het kan inderdaad op de 8 ohm uitgang, maar rewiren naar de juiste impedantie is beter.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 11:21
Oetlul, doe je onderzoek eerst goed man, zoals nocki het zegt staat het ook in de manual van de Mark IV. Het kan inderdaad op de 8 ohm uitgang, maar het rewiren is redelijk eenvoudig, op de celestionsite staan schema's.
Schelden is niet nodig, lijkt me. En ik vertel alleen maar wat Chris en andere amptechs mij uitgelegd hebben. Dat de Mark IV daarvan afwijkt, zou best kunnen, maar ik wil alleen duidelijk maken dat dat dus niet zomaar voor alle buizenamps opgaat. Bij transistoramps is een hogere impedantie idd geen enkel probleem en een lagere mag absoluut niet. Maar bij buizenamps kun je in sommige gevallen best een cab met een lagere impedantie aansluiten, en is in andere gevallen een cab met een hogere impedantie wel een probleem.

Nielsje
26 augustus 2008, 11:23
Maar bij buizenamps kun je in sommige gevallen best een cab met een lagere impedantie aansluiten, en is in andere gevallen een cab met een hogere impedantie wel een probleem.

Hè? Ben je daar zeker van Hans? Volgens mij is het namelijk andersom..

Kim Wilson
26 augustus 2008, 11:26
Hè? Ben je daar zeker van Hans? Volgens mij is het namelijk andersom..
Ja, bij transistors (nogmaals). Buizenamps werken anders. Als ik de gerenommeerde amptechs mag geloven en goed begrepen heb althans.

Nielsje
26 augustus 2008, 11:32
Transistors doe ik geen uitspraak over :).
M'n eerste en enige torrenamp heb ik na 5 maanden gebruik aan de kant geschoven voor een jcm 800 destijds :D

Mr.Bluesbreaker
26 augustus 2008, 11:40
Maar bij buizenamps kun je in sommige gevallen best een cab met een lagere impedantie aansluiten, en is in andere gevallen een cab met een hogere impedantie wel een probleem.

Andersom.....anders legt je versterker snel het loodje!
Net als je versterker zonder aangesloten luidspreker aansluiten zij ndat 2 stelregels die je echt niet door elkaar moet halen of over het hoofd zien.
Bij een 8 ohm amp en een 16 ohm cab raak je gewoon wat power kwijt, het liefst gewoon zonder mismatch draaien. Je zou inderdaad gewoon kunnen rewiren naar 4 ohm, mist je zeker bent hoeveel ohm de speakers zijn in je kast.

Volgens mij heb je trouwens 8 ohm en 16 ohm varianten in Bogner (mono) kasten, weet je zeker dat je een 16 ohm hebt?

Kim Wilson
26 augustus 2008, 11:43
Andersom.....anders legt je versterker snel het loodje!

Ik zal Chris wel een PM sturen. Ik weet zeker dat dit door een amptech al eens ontkracht is, en dat het alleen opgaat voor torrenamps (bij hifi en car-audio heb je daar voornamelijk mee te maken).

AART
26 augustus 2008, 11:43
Schelden is niet nodig, lijkt me. En ik vertel alleen maar wat Chris en andere amptechs mij uitgelegd hebben. Dat de Mark IV daarvan afwijkt, zou best kunnen, maar ik wil alleen duidelijk maken dat dat dus niet zomaar voor alle buizenamps opgaat. Bij transistoramps is een hogere impedantie idd geen enkel probleem en een lagere mag absoluut niet. Maar bij buizenamps kun je in sommige gevallen best een cab met een lagere impedantie aansluiten, en is in andere gevallen een cab met een hogere impedantie wel een probleem.

Oetlul is geen schelden maar een onsubtiele aanmoediging om beter voorwerk te doen de volgende keer.

En daarnaast heeft nielsje gelijk, de meeste ampguru's en producenten zeggen dat bij een mismatch de weerstand vand cab hoger moet liggen dan de output weerstand.

Soms willen versterkerbouwers en mensen die denken er verstand van te hebben elkaar nog wel eens tegenspreken, maar dat zoeken ze lekker zelf maar uit. Als mesa het in de manual zet ga ik liever daarvan uit dan van mensen die beweren dat de bouwers van de amp het fout hebben...

Mr.Bluesbreaker
26 augustus 2008, 11:47
Ok, laten we het in jip-en-janneke taal doen.

Amp stoot een bepaalde waarde aan dingen uit. Cabinet ontvangt de helft, de andere helft sijpelt ernaast en wordt niets mee gedaan. Als de versterker dit wel uitbraakt maar niet ergens in kwijt kan, gaat ie niet leuk vinden.

maestro_nl
26 augustus 2008, 11:51
4x 16 ohm in parallel = 4 ohm
Kan dus door intern iedere + en - van de speakers op de + en - van de jack te solderen. (=parallel)

Kim Wilson
26 augustus 2008, 11:54
Jaja, als het zo makkelijk was... Impedantie is toch geen vermogen, of wel?

En waarom kunnen sommige buizenamps geen mismatch omhoog verdragen? Mij is destijds verteld dat het afhing van de amp of ie een 100% mismatch aankan. Een Bandmaster heeft dusdanig zware trafo's dat het voor die amp geen probleem was. Dan ga ik er vanuit dat er ook amps zijn waarbij het niet (te lang) kan. Ik heb met mijn Bandmaster ook niet zomaar die andere speakers aangesloten, waardoor de kast op 8 ohm kwam (standaard 4 ohm). Daar heb ik ook wel uitgebreid navraag naar gedaan. Ik zit niet zomaar uit mijn nek te lullen of zo...

Mr.Bluesbreaker
26 augustus 2008, 11:58
Dat klopt ook wel wat je zegt Hans, maar volgens mij zeg je hetzelfde als wat wij zeggen, maar husselde je het net onbewust om.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 12:02
Nee, dat was niet onbewust. Bij mijn vraag of een mismatch een probleem zou zijn, werd mij verteld dat te hoog én te laag bij buizenamps niet altijd een probleem hoeft te zijn. Bij torrenamps is te laag wel een probleem, maar dus bij buizenamps niet altijd. Dat is mij verteld.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:05
@Hans, dat wiren van meastro is wel zo, het is wel geen vermogen, maar je kang het wel op dezelfde manier zo berekenen. Je kan speakers dan ook in serie of parallel bedraden om op andere impedantie-waardes uit te komen die wel bij je amp passen.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 12:08
@Hans, dat wiren van meastro is wel zo, het is wel geen vermogen, maar je kang het wel op dezelfde manier zo berekenen. Je kan speakers dan ook in serie of parallel bedraden om op andere impedantie-waardes uit te komen die wel bij je amp passen.
Ja, maar dat snap ik ook wel. Alleen krijgt hij met zijn 16 ohms kast nooit een 8 ohms. :satisfie:

AART
26 augustus 2008, 12:10
Ja, maar dat snap ik ook wel. Alleen krijgt hij met zijn 16 ohms kast nooit een 8 ohms. :satisfie:

Nee, maar 4 ohm is ook goed voor een Mark IV. :)

Zo, nu zijn we klaar. omwiren naar 4 ohm dus en gewoon lekker in 1 van de 4 ohm jacks van je mark hangen.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:15
Ja, maar dat snap ik ook wel. Alleen krijgt hij met zijn 16 ohms kast nooit een 8 ohms. :satisfie:

dat snap ik ook wel, maar ik reageerde even op meastro's en jouw onderonsje, niet op de ts ;)

maestro_nl
26 augustus 2008, 12:38
Voor de freak: bi-wiren
Bv. verticale paren in parallel = 8 ohm.
Per paar een aansluiting maken op je cab (dus 2 stuks) en beide 8 ohm aansluitingen in parallel naar je dubbele 4 ohm aansluitingen op je Mk IV.

Puerco
26 augustus 2008, 15:04
Even terzijde: de eerste Marshall Bluesbreaker amps hadden alleen een 16Ohm tap en werden geleverd met...... 2X 16Ohm speakers parallel bedraad voor een totaal van 8Ohm dus.
Velen zeggen dat daarom die amps zo lekker klonken.....

Chris Winsemius
26 augustus 2008, 15:07
Even terzijde: de eerste Marshall Bluesbreaker amps hadden alleen een 16Ohm tap en werden geleverd met...... 2X 16Ohm speakers parallel bedraad voor een totaal van 8Ohm dus.
Velen zeggen dat daarom die amps zo lekker klonken.....

Was niet altijd zo, ook in die tijd werden ook wel 8 ohms Celestions door Marshall gebruikt, ook (af en toe) in die amps...

jw009
26 augustus 2008, 15:15
Volgens mij heb je trouwens 8 ohm en 16 ohm varianten in Bogner (mono) kasten, weet je zeker dat je een 16 ohm hebt?


Ja het is wel degelijk een 16 Ohm cabinet. Het is trouwens een mono cabinet dus maar 1 ingang. Mocht ik het cabinet naar 4 Ohm willen veranderen. Is dit makkelijk zelf te doen, of kan je dit beter door een deskundig iemand laten doen?

Puerco
26 augustus 2008, 15:18
Was niet altijd zo, ook in die tijd werden ook wel 8 ohms Celestions door Marshall gebruikt, ook (af en toe) in die amps...
Was dat niet iets later?? (nadat ze van de silver alnico t652 naar keramisch waren overgegaan?? Of praat ik nu helemaal onzin?

(Chris ik ben zo blij dat jij hier als expert actief bent op dit forum, verlaat ons alsjeblieft nooit zoals Fred Dons gedaan heeft, hij was de zelfbouw goeroe, jij bent het van versterkers!!!)

AART
26 augustus 2008, 15:19
Ja het is wel degelijk een 16 Ohm cabinet. Het is trouwens een mono cabinet dus maar 1 ingang. Mocht ik het cabinet naar 4 Ohm willen veranderen. Is dit makkelijk zelf te doen, of kan je dit beter door een deskundig iemand laten doen?

Makkelijk zelf te doen.
moet je ze paralel connecten. Ik kan even geen schema vinden, maar misschien dat iemand anders het wel kan vinden.

Nielsje
26 augustus 2008, 15:19
Ja het is wel degelijk een 16 Ohm cabinet. Het is trouwens een mono cabinet dus maar 1 ingang. Mocht ik het cabinet naar 4 Ohm willen veranderen. Is dit makkelijk zelf te doen, of kan je dit beter door een deskundig iemand laten doen?

Je hebt nodig:

* een schroevendraaier (om de kast open te maken)
* een soldeerbout, om te solderen
* tijd
* een duidelijk schema van hoe je het wil hebben

jw009
26 augustus 2008, 15:48
Dat gaat allemaal wel lukken, alleen moet ik nog even een duidelijk schema vinden.

Chris Winsemius
26 augustus 2008, 15:53
Ik ook maar even, iig. dit gevonden voor twee speakers parallel (2 x 16 ohm wordt dan 8 ohm), bij 4 speakers dubbel uitvoeren: 1 aansluiting als 4 ohm of 'n aansluiting per twee speakers voor 2 x 8 ohm los.

http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/images/parallel.gif

kirk19
26 augustus 2008, 16:21
bij mesa is die mismatch veilig, zie handleiding...

Chris Winsemius
26 augustus 2008, 19:53
Was dat niet iets later?? (nadat ze van de silver alnico t652 naar keramisch waren overgegaan?? Of praat ik nu helemaal onzin?

(Chris ik ben zo blij dat jij hier als expert actief bent op dit forum, verlaat ons alsjeblieft nooit zoals Fred Dons gedaan heeft, hij was de zelfbouw goeroe, jij bent het van versterkers!!!)

Ben geen goeroe/expert hoor, gewoon 'n mislukte gitarist met soldeerbout ;)

Beide impedanties werden gebruikt, ook bij de Alnico's (VOX had er bijvoorbeeld twee van acht ohm in serie in AC30s) en er zijn nog wat andere faktoren die meespelen bij de beroemde "Beano BluesBreaker".....

Puerco
26 augustus 2008, 20:05
Ben geen goeroe/expert hoor, gewoon 'n mislukte gitarist met soldeerbout ;)

Beide impedanties werden gebruikt, ook bij de Alnico's (VOX had er bijvoorbeeld twee van acht ohm in serie in AC30s) en er zijn nog wat andere faktoren die meespelen bij de beroemde "Beano BluesBreaker".....
Je bescheidenheid siert je, maar je weet wel meteen welke bluesbreaker ik hier bedoel :)

vidar
27 augustus 2008, 12:14
Handleiding Mark IV:

"Speaker mis-matching is not a cause for great concern - unless the combined load is considerably less than the rated impedance. If, for example, you run two 4 ohm cabinets - each plugged into a 4 ohm jack - the amplifier would "see" 2 ohms as the total load. And while this will not cause immediate damage, it will result in shortened power tube life. Mis-matching on the high side is always preferable, if you have no choice"

Het lijkt er op dat het niet echt heel gevaarlijk is 16 ohm op je 8 ohm uitgang aan te sluiten. Rewiren is natuurlijk wel de verstandigste en veiligste optie, hoewel je dan weer geen 2e cab (van 4 ohm) kunt aansluiten.

succes!