PDA

View Full Version : vermijden van 'plop''jes bij switchen van CCs op GCX



jemke
25 augustus 2008, 22:24
Mijn groundcontrol staat ingesteld op dat de bovenste 8 knoppen de pedalen in de loops kunnen schakelen. Wanneer ik dit doe, krijg ik steeds een plopje te horen. Wanneer er een delay opstaat is dit niet bepaald aangenaam. Ik ben vollop aan het experimenteren en ik herrinner mij een bepaalde opstelling waar dit niet zo was.

Mijn huidige setup is

gitaar-buffer in GCX-loop1 Mini DéjàVibe-loop2 retrosonic phaser-loop3 fulldrive - loop 4 mudhoney - G Force zonder loop - thru jack achterkant -thru jack voorkant - JCM800.

Ik heb er in het begin ook een JMP1 van Marshall ergens tussen gehangen, nu niet meer.

Iemand anti-plop (of Plop, dat is ook goed!) tips?

Kaboemba
25 augustus 2008, 22:30
Ik heb hetzelfde met een boss FC50 maar volgens mij zit het ploppen niet in de switch maar in de fx-unit.
Kan dat bij jou ook niet zo zijn ?

jemke
25 augustus 2008, 22:50
het ploppen zit uiteraard niet in de Groundcontrol, die zendt enkel midi CC's uit. De GCX zelf schakelt de pedalen die constant aan staan.

paulusdeBKB
25 augustus 2008, 23:06
Mag ik de eerste kaboutergrap maken? Bij deze.

Helaas heb ik geen serieus antwoord op je vraag.

Alain
26 augustus 2008, 10:30
Het is inderdaad een vreemd geluidje dat er bij jou bij komt Patrick.

Ik had vroeger zo'n schakelplop bij het schakelen van mijn amp met een Engl Z-11 en een behringer pedaal. Toen ik mijn Rocktron all access kocht was die plop weg.


Misschien eens proberen met een andere midi-controller.

jemke
26 augustus 2008, 21:10
De groundcontrol en de GCX zijn toch voor elkaar gebouwd? Daarvoor dat ik ook deze combinatie heb gekozen. Kan het te maken hebben dat er voor mijn keten een pedaaltje met buffer ofzo moet staan (vb Masotti black box)? Momenteel zijn alle pedalen true bypass. Waarschijnlijk maakt dit geen al meer uit eens als ze aan staan...

EDIT: Ik kan eens testen met mijn GT3. Die kan ook CC's zenden.

Arvoitus
26 augustus 2008, 21:55
Misschien een domme vraag, maar plopt een van je pedaaltjes ook als je hem gewoon los buiten de GCX schakelt? In diezelfde volgorde ?

TimmU
27 augustus 2008, 01:13
Dat zou geen verschil moeten maken, gezien de pedaaltjes standaard aan staan als ze op de GCX zijn aangesloten!

Arvoitus
27 augustus 2008, 11:02
Dat zou geen verschil moeten maken, gezien de pedaaltjes standaard aan staan als ze op de GCX zijn aangesloten!
Het lijkt me toch dat het pedaaltje plopt als er stroom doorheen gaat?

vinni
27 augustus 2008, 14:42
10 tegen één dat het ploppen niet gelijk is bij alle pedalen.
Je zou denken dat het niet zou mogen ploppen als die pedalen in een loop hangen. Ervaring wijst echter uit dat dat niet zoveel uitmaakt.

Wat vaak helpt is een 1M pulldown weerstand solderen op over de outputjack heen. Ik ben het even kwijt hoe exact ook alweer, maar googelen doet wonderen.

De plop komt het meest voor bij echte TB pedalen. Juist vanwege de mechanische true-bypass.

Ik heb ooit eens een zelfbouw tremolo gehad met dit probleem.
Waanzinnige luide plop (erg fijn door een 20Kw PA)
Was nog van plan om de hele TB-schakeling eruit te slopen (dus het pedaal zonder schakelaar) hing toch in een loop. Echter nooit geprobeerd.

Vinni

TimmU
27 augustus 2008, 22:37
Ja,maar wat ik bedoelde was :

Je pedalen staan in de GCX loops , de pedaaltjes staan dus altijd aan.

Schakel je de GCX naar een andere loop,dan hoor je dus blijkbaar een plop.

Die plop kan NIET in het pedaal zitten, want het pedaal staat al aan , de plop zit dus 100% in de GCX :)

vinni
28 augustus 2008, 00:05
Ja,maar wat ik bedoelde was :

Je pedalen staan in de GCX loops , de pedaaltjes staan dus altijd aan.

Schakel je de GCX naar een andere loop,dan hoor je dus blijkbaar een plop.

Die plop kan NIET in het pedaal zitten, want het pedaal staat al aan , de plop zit dus 100% in de GCX :)

Nogmaals....
Dat is dus niet zo.
Ook al staan je pedalen aan, ook al zitten ze in een loop.
Dan NOG kunnen ze ploppen als je de loop activeert.
Geloof me.....eigen ervaring.

Vinni

TimmU
28 augustus 2008, 01:17
Dus dan zou het zo moeten zijn in een testopstelling met :

Gitaar -> Killswitch , pedaaltje dat al aanstaat ,en ik weet zeker dat de killswitch geen plop geeft.

Als ik de killsswitch dus uitzet, en er weer een gitaarsignaal doorheen gaat opeens, zou het pedaaltje dan een plop geven?


Indien de GCX de plop meegeeft door de switching, dan heb ik niets gezegd, in de andere gevallen ben ik bang dat het bij jou ook aan een GCX heeft gelegen.

Dit natuurlijk niet om je aan te vallen hoor, Vinni , no offence! :hippie: