PDA

View Full Version : Transformator gezocht.



tjonk
25 augustus 2008, 21:16
Hallo,

Een goede vriend van mij is iets aan het bouwen voor mijn broer maar nu heeft hij een transformator nodig, hij had er een geleend maar die moet hij terug geven. Nu heeft hij mij een briefje gegeven wat de specificaties moeten zijn.

Het is een wat oudere transformator dus dit zijn de specs als er 230 volt in gaat:
285v
6,8v
4,4v

en de werk spanning is 385 v maar ik weet niet of dat van de buis is of van de transformator ik heb hier 0 verstand van.
Als iemand een online winkel weet waar de transformatoren kan bestelen met de specs zou dat top zijn. Dan kunnen julllie over een tijdje horen en zien wat het is.

Groeten Tim.

caliban
25 augustus 2008, 21:37
Tubetown kan je sowieso eens checken
www.tubetown.de/ttstore/
Zij verkopen best veel.

tjonk
25 augustus 2008, 22:02
Bedankt maar zoals ik zei heb ik er helemaal geen verstand van en want ik weet echt niet welke ik moet hebben.

Agent_Smith
25 augustus 2008, 22:24
Die goede vriend die iets aan het bouwen is zal er toch wel enig verstand van hebben? Kan die zelf ff op die sait kijken :)

don marco
25 augustus 2008, 22:26
verelec.com
banzaieffects.com
mercurymagnetics.com ;)


oh tubetown heeft een groot aanbod van hammond trafo's.. daar zit zeker wel eentje tussen die ge kunt gebruiken!

Frits van Mourik
26 augustus 2008, 00:15
Niet alleen de spanningen van een trafo zijn van belang, maar ook de stroom die het ding moet leveren.
Als je hier nu vermeld, welke buizen de goede vriend gaat gebruiken, kunnen we je zo vertellen, welke trafo's in aanmerking komen.
Die 385 Volt zal zijn gemeten na de gelijkrichter(buis).

caliban
26 augustus 2008, 00:44
http://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Daar kan je ook eens kijken, die dingen zijn een pak goedkoper als die hammond spullen. (Banzai enzoverder heb ik zelf nog niet bezien)
Van hammond, is deze op vlak van spanning het passendst. Nu moeten we wel weten hoeveel buizen de amp heeft, opdat de er genoeg stroom kan geleverd worden voor gloeispanning.
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1008_Hammond-371X.html


Die goede vriend die iets aan het bouwen is zal er toch wel enig verstand van hebben?

Toen ik aan mijn zelfbouw begon, wist ik ook echt bijna niks, maar het meest logische is dat je het hier dan zelf vraagt.

tjonk
31 augustus 2008, 20:25
De 385v is inderdaad na gelijkrichters. De buizenspanning is 6.8V er komt één buis in. Misschien heeft een van jullie nu een idee wat voor trafo hiervoor geschikt is?

Oant Moarn :hippie:

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 20:30
6.8V lijkt 'n 6.3V wikkeling maar dan heel licht of niet belast.

Hoe wordt de HT-gelijkrichting gedaan? Dmv. een brug-gelijkrichter (4, 8 of 12 diodes als 'n soort ruitje)? Is het 1 wikkeling of 'n wikkeling met centre-tap?

guitarnijboer
31 augustus 2008, 22:51
Als je maar een buis gebruikt heb je waarschijnlijk alleen de 6,3V wikkeling nodig. (jou 6,8 V hoort 6,3 V te zijn maar waarschijnlijk heb je een oude trafo gebruikt die bedoeld is voor 220V. Omdat er tegenwoordig 230 uit je contactdoos komt meet je een iets hogere secundaire spanning. )

De 4V wikkeling kun je dan vergeten (vraag nog maar even na bij je vriend)

Trafo's met secundair 280 V hoogspanning en 6,3 V gloeispanning zijn best te vinden. Het maakt niet uit of je een trafo hebt met eenmaal 280V of 280-0-280V. In het eerste geval gebruik je een bruggelijkrichter (4 diodes) in het andere geval gewoon dubbelzijdig gelijkrichten met 2 diodes.


succes!

caliban
31 augustus 2008, 23:10
De 385v is inderdaad na gelijkrichters. De buizenspanning is 6.8V er komt één buis in. Misschien heeft een van jullie nu een idee wat voor trafo hiervoor geschikt is?

Oant Moarn :hippie:
Bekijk mijn laatste post, ik heb je enkele mogelijkheden opgenoemd. Bekijk ook eens wat mensen je antwoorden hè.