PDA

View Full Version : effecten voor blues!?



BBZ86
25 augustus 2008, 21:09
Hallo,

Ik overweeg een aantal effectenpedalen aan te schaffen om regelmatig te repeteren en op te treden. Ik speel op een Amerikaanse Tele in een band met verscheidene invloeden, voornamelijk blues, maar ook rock, lichte jazz, latere beatlesmuziek etc. Ik wil mijn geluid wat interessanter en gevarieerder maken. De versterker die ik gebruik is een grote Marshall transistor amp (zou echter liever een mooie Fender buizenversterker hebben). Gebruik een Boss BD-2 als overdrive pedaal voor solo's. Verder gebruik ik momenteel geen andere pedalen, maar heb hiervoor lang met een multieffecten kast gespeeld.

Ik heb een paar vragen:
- Een voorbeeld van een te gek geluid vind ik Out of my mind van John Mayer. http://www.youtube.com/watch?v=qla13aWrNP4. Waaruit bestaat het precies? ik denk dat zijn geluid bestaat uit een vleugje delay, specifiek soort reverb? In hoeverre is zo'n geluid het gevolg van de mogelijkheden van een super buizenamp of van verscheidene pedaaltjes? Maw, is het de moeite waard om te investeren in een goed reverb-pedaal (ik noem eens wat: bijv line6 verbzilla of Harmonix holy grail of een Boss Digital Reverb) of is het beter om ff door te sparen voor een karakteristieke versterker?

- Ik zou graag wat namen horen voor specifieke effectenpedalen naast overdrive (heb ik al) en wah (zit aan een fulltone clyde deluxe te denken). Het mag best wat kosten. Gitaristen die ik goed vind: Hendrix, Gilmour, Harrison, Clapton, Mayer, SRV etc. Dus bijv welk delay, tremelo, of zelfs lichte chorus? Zit bijv te denken aan een Fulltone mini deja vibe of Roger Mayer Voodoovibe.

Alvast bedankt!

drap
25 augustus 2008, 21:34
Met alle respect voor John Mayer, het is helemaal niet zo'n heel interessant geluid. Gewoon met de versterker op lichte oversturing, beetje delay, redelijk wat reverb, misschien nog een clean boostertje, halselement van een strat en pielen maar. Een wah pedaal kent ook iedereen in alle geuren en kleuren. Dit geluid kan ik redelijk nabootsen met de beide Marshalls van mij en ik denk haast dat bijna elke beetje vintage gevoicede buizenversterker dit truukje probleemloos aan kan.

Mitch
25 augustus 2008, 22:11
Slapback (korte delay) en een klein beetje oversturing, het zogeheten randje. Ik zou liever investeren in een betere amp dan dit soort dingen te proberen te benaderen met een transistor amp en pedalen. De slapback moet je dan alsnog uit een pedaal halen, maar de reverb klinkt uit een amp meestal beter dan uit een pedaal (Vox AC CC lijn uitgezonderd ;) )

drap
25 augustus 2008, 22:16
Mjah, dat van een reverb ben ik dan weer niet met je eens, of ik moet tot nu toe alleen nog maar tegen slechte reverbs uit versterkers aangelopen zijn :satisfie:

dunnoaname
26 augustus 2008, 10:26
Investeer gewoon in een goede buizenamp met reverb, dan kan je daar eventueel nog een delay bijkopen op zijn tijd, als je dat nodig lijkt. Voor blues denk ik automatich aan fender versterkers en oude marshalls. het zou kunnen zijn dat je marshal wat te schreeuwerig vind icm met je tele vind ik namelijk wel :p . Je kan ook naar vox kijken, geeft wat meer een 60's pop geluid zoals de beatles etc.

guitarfreakrobert
26 augustus 2008, 11:18
hey daar, mijn bescheiden mening is een kleine buizen amp voluit. Met een red snapper of een tube screamer is dit je ding. Alle andere effecten zuigt volgens mij aan de blues sound, maar hey dit is wel mijn mening hoor
grettzz robert

Kim Wilson
26 augustus 2008, 11:32
Voor blues hoef je idd geen arsenaal aan pedalen te hebben. Een goeie (licht) oversturende buizenamp is je basis. Delay kan (ik heb hem niet meer, vond het niet echt een must), reverb (klein beetje, liefst uit een goeie Fender amp, al moet ik zeggen dat ik eigenlijk ook nagenoeg geen reverb meer gebruik), tremolo en een boostpedaal om de amp nog even dat beetje extra te kunnen geven. Eventueel een overdrive voor wat extra gain, maar dat was het wel zo'n beetje. Blues zit in je spel, niet in je gear. :B

dunnoaname
26 augustus 2008, 11:36
... een kleine buizen amp voluit...

Mwaoh, grote buizenamp voluit kan ook goed hoor :seriousf:

guitarfreakrobert
26 augustus 2008, 11:51
Mwaoh, grote buizenamp voluit kan ook goed hoor :seriousf:

is eigenlijk nog beter ssssssssst niet zeggen hoor ghehehehehehehe

imlikeajungle
26 augustus 2008, 11:56
Ring modulator?

Lexvandoef
26 augustus 2008, 12:10
Ring modulator?

Waar hoor jij die?
Ik hoor hem een stuk met z'n wah kloten, maar geen ringmod volgens mij.

Rutger
26 augustus 2008, 12:24
Met de gear die je hebt kun je al een lekkere bluessound krijgen. Overstuurde buizenamp is inderdaad mooier, maar met jouw gear kan t prima.

Wil je er wat effecten bij, komen de wah en (een beetje) reverb het eerste in me op. Al hoewel dat laatste geen must is voor een lekkere bluessound, het is gewoon iets wat veel bluesgitaristen doen.

Een vibe of tremolo is ook een leuke variatie. Mayer gebruikt veel tremolo

Maar vergeet niet dat blues kwa gear en effecten heel minimalistisch is. Gewoon gitaar en amp, meer hadden de eerste electrische bluesgitaristen ook niet. Er zat hoogstens een tremolo op de amp zelf. Andere effecten zijn pas van een later tijdperk.

Kim Wilson
26 augustus 2008, 13:16
... Er zat hoogstens een tremolo op de amp zelf.
En dat is al gek genoeg. :satisfie:

imlikeajungle
26 augustus 2008, 14:40
Waar hoor jij die?
Ik hoor hem een stuk met z'n wah kloten, maar geen ringmod volgens mij.

Ik heb niet geluisterd, sorry.
Het was maar een ideetje om 't interessant te houden.

Lexvandoef
26 augustus 2008, 14:54
Ik heb niet geluisterd, sorry.
Het was maar een ideetje om 't interessant te houden.

haha, dan zal je de eerste zijn met een ringmod in een bluestrio, denk ik zo :hippie:

stratestic
26 augustus 2008, 19:11
Nog niet erbij zien staan maar een Fuzz kan ook lekker klinken vind ikzelf. Vooral een geranium transistor zorgt voor een licht snerpend fuzz geluid.

bastiaanvanbeek
29 augustus 2008, 15:51
Ik zou voor de Maxon OD808 gaan.
echt n mooie warme overdrive die het karakter van je amp behoudt.

Maroon
29 augustus 2008, 18:25
Allemaal leuk en aardig. Maar men vergeet de essentie van het blues-spel:


Blues zit in je spel, niet in je gear.

Allemaal in je vingertjes dus.

Ohja, een verneukt leven en een fles whiskey helpt ook altijd goed om goede blues te kunnen maken!