PDA

View Full Version : hoe akkoorden aanslaan op een bas



3803
28 februari 2003, 22:24
Ik speel reeds een maand en nog iets op mijn bas en geniet er ontzettend van :smile:
Ik probeer op dit moment under the bridge, en in de juiste versie komen akkoorden voor op de 2 middelste snaren (A9 D11)...Hoe sla je die juist aan?

*Met een vinger vlug van boven naar onder, of van onder naar boven de 2 middelste snaren aanslaan

*2 middelste snaren beetnemen (licht naar elkaar toe knijpen) met duim en wijsvinger, en dan met wat kracht loslaten

Tutorials zijn uiteraard ook welkom

basswasp
28 februari 2003, 22:37
Speel het zoals jij het fijnst vind :smile:
Zelf speel ik het anders. Zowiezo op de D en G-snaar in plaats van de A en D-snaar, maar dit maakt verder niet uit.

Voor het plukken gebruik ik m'n wijs- en middelvinger tegelijkertijd. M'n duim laat ik daarbij gewoon op het element staan.

Overigens is dit geen akkoord volgens de officiële beschrijving: 'drie tonen die bij elkaar horen'. Ten minste, zo heb ik het geleerd. Maar aan deze omschrijving rammelt nogal het één en ander... bijvoorbeeld dat het niet 3 dezelfde tonen mogen zijn, geen octaven enzovoort. Ook zijn volgens deze omschrijving de zogenaamde 'powerchords' (gitaar) ook geen akkoorden (powerchords bestaan alleen uit een grondtoon en een kwint (eventueel nog een octaaf) zoals het 'akkoord' uit Under The Bridge).

Dit hierboven is trouwens wat aanvullende informatie... het is mooi als je 't snapt en zo niet dan vraag je maar om uitleg of laat je het voor wat het is :smile:

3803
28 februari 2003, 22:59
Ik snap deels wat je bedoelt
Het is trouwens handiger met wijs en middel thx
Dus dat fake akkoord in under the bridge heet volgens jou een powerchord?...Ik heb de term al dikwijls horen vallen maar ik weet niet precies wat het is. Ik zou begrepen hebben van een vriend dat het gewoon een chord is dat je over de hele hals kan spelen?

Oh en volgens mij is het niet met D en G, klinkt nogal hoog...

Ik heb de tab hier afgehaald:
http://www.mxtabs.net/tab_versions.php?path=Bass,r,2468,Red+Hot+Chili+Pe ppers,Under+The+Bridge,29803

sry je gaat de link moeten pasten...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: 3803 op 2003-02-28 23:03 ]</font>

basswasp
28 februari 2003, 23:23
Over dat powerchord heeft je vriend min of meer gelijk, maar het is niet echt een omschrijving. Hij heeft er gelijk in dat je met een powerchord dezelfde vingerposities kan aanhouden terwijl je de grondtoon van het akkoord op iedere fret op de E en A-snaar kan spelen.

In tab is dit het idee:

E|---|---|---|---|---|
B|---|---|---|---|---|
G|---|---|---|---|---|
D|---|---|---|---|---|
A|-2-|-3-|-4-|-5-|-6-| enzovoort...
E|-0-|-1-|-2-|-3-|-4-|
E F F# G G#

Hetzelfde truukje kan met de grondtoon op de A-snaar:

E|---|---|---|---|---|
B|---|---|---|---|---|
G|---|---|---|---|---|
D|-2-|-3-|-4-|-5-|-6-| enzovoort...
A|-0-|-1-|-2-|-3-|-4-|
E|---|---|---|---|---|
A Bb B C C#

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Het Under The Bridge-powerchord kan wel op de D en G-snaar gespeeld worden, maar dan niet op de 9e en 11e fret. Dit zijn hele andere tonen, maar als we alle noten 5 posities (frets) omlaag schuiven, zitten daar dezelfde tonen als op de A en D-snaar.
Op A en D de 9e en 11e fret worden op D en G de 4e en 6e fret.

In tab wordt dat stukje dan:

G|--6------4-------4-----------|
D|--4--2-2---2-------2-4-4-4---|
A|-------------4-2-------------| enzovoort...
E|-----------------------------|




*** EDIT ***

Dat laatste tabje zul je even moet copy/paste'n in kladblok... :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: basswasp op 2003-02-28 23:24 ]</font>

MikeDirnt
28 februari 2003, 23:24
het is niet bepaald een accoord wat je bedoelt, ook geen powerchord.

Ik speel het nummer zelf ook. Ik speel hem meestal door de 2 snaren met 2 aparte vinger te spelen. Dus zoals jij het naar elkaar trekken vertelde.
Ik speel hem met me duim en me middelvinger

basswasp
28 februari 2003, 23:25
Geen powerchord? Waarom niet?

MikeDirnt
28 februari 2003, 23:40
powerchord is een grond toon een ".." (weet de naam ff niet), en een octaaf

5 = grondtoon
7 = "jah die ja"
7 = octaaf

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MikeDirnt op 2003-02-28 23:40 ]</font>

basswasp
1 maart 2003, 09:19
In m'n eerste post in deze topic staat die tweede toon: de kwint :smile:
Zoals daar ook al stond is de octaaf optioneel... Met een octaaf heb je een 'Full Powerchord', maar een powerchord kan net zo goed zonder gespeeld worden. Octaven voegen niets toe aan een akkoord, maar in het geval van powerchords worden ze wel veel gespeeld.

Zie ook: http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm

Klik daar op het videootje van 'Beginning Guitar: powerchords'.